webForumDet fria alternativet

polisen ska...

Politik & samhälle

74 svar · 1 549 visningar · startad av Ingrid

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg
Frågan#1

... testa pepparsprej enligt parlamentet. ....faktiskt. :)

Är detta bra eller mindre bra?

Medlem sedan maj 2002839 inlägg

Ska pepparn vara till hamburgarna? :e
Eller ersätta något annat kryddigt? ;)

- Blekinge Skåne Sverige! :h

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Bättre än batong kanske :OO

Bara de inte börjar med sånna där otäcka elchock saker som flyger ut ur en pinne :OO

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Alpha II skrev:

Bättre än batong kanske :OO

Bara de inte börjar med sånna där otäcka elchock saker som flyger ut ur en pinne :OO

Sådana är mysiga ju :f :f ;)

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Pepparsprej är ju högst obehagligt i alla fall.... i USA har polisen testat att spruta mängder med skum mot t ex besvärliga stenkastade demonstranter. Vad ska man göra då man står i meter efter meter med skum ? Det är bara att släppa stenen och försöka hitta ut :-)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Var dset inte så att skummet stelnade lite lätt, efter etttag så att demonstranterna fick svårt att röra på sig?

Det skum jag läste om va typ "badskum" i enormt stor mängd.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag har för mig skummet skulle stelna.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Hörde det på nyheterna för längsedan,

Fin o kryddstark! §e
Peppra me skum. ;)
En stel anarkinst? :e

- Bevara Sverige Samiskt! :h

Vilket årtionde pratar vi om angående skummet ?

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Det vänder sig i magen. Hur kan vissa av er önska en människa sådant våld?"De aktiva beståndsdelarna i pepparspray (Oleoresin Capsicum) utvinns från cayennepeppar och fungerar inflammatoriskt på de mykosa membranen i ögon, näsa, hals och orsakar kraftig sammandragning av bronkerna i andningsvägarna, bronchospasm (som vid ett astmatiskt anfall), något som ger kraftiga andningsbesvär och dilaterar de kapillära blodkärlen i ögonen vilket ger en tillfällig blindhet - långvarig exponering kan ge klåda, blåsor, magsmärtor, diarré och uppkastningar (till skillnad från tårgas som bara irriterar).

Effekten av pepparspray är omedelbar och verkar mellan 30 minuter upp till en timme. På grund av sammandragningen av bronkerna i övre andningsvägarna kan ett vanligt omhändertagande där händerna låses bakom ryggen och ansiktet är mot backen leda till andningsstillestånd och döden."

Yelah.net

Det är ju inte frågan om en gasattack Individen. Pepparspray är och kommer aldrig att bli en sådan typ av motmedel.

Pepparspray är en spray. Eller snarare en förhållandevis kraftig stråle som slungas iväg några meter. Vad den gör framgår av mitt första inlägg i den här tråden. Vad vill du ha sagt, Beatbox?

Pepparspray är en spray. Snarare en förhållandevis kraftig stråle som slungas iväg några meter. Vad den gör framgår av mitt första inlägg i den här tråden. Vad vill du ha sagt, Beatbox?

Att pepparspray kanske inte är ett så dummt sätt att stoppa upprorska människor som saknar förmåga att kommunicera utan hellre väljer att gå handgripligt tillväga. Ungefär som USA:s skum.....

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Pepparspray skall ju ses som ett alternativ till pistolen och då tror jag de flesta föredrar spray.

Pepparspray används också i USA. Vad har skum med det att göra? Nu diskuterar vi sprayen, och den SMÄRTA den framkallar.

Faktum är att majoriteten som skadas vid sammanstötningar mellan "banditvänstern" (eller någon annan nynazistisk formulering av eget tycke) och polisen är demonstranter som utövar sina demokratiska rättigheter. Pepparspray ses som ett "milt" och effektivt alternativ för att få stopp på personer. Det leder till att pepparspray överanvänds. Som i Seattle 1999 t.ex.

[ironi]Fast visst. Jag är inte förvånad. Det finns visst inte så mycket annat att göra. Våld är oundvikligt. Det är väl "lika bra" att det blir ännu våldsammare. Molotovcocktails är effektivare än pepparspray kan jag meddela.[/ironi]

Hörde på radion att polisen är tvingade att testa sprayen på sig själva en gång innan de får tillstånd att använda den. Var en intervju med någon polisman som gjort det. Haha, han nästan grät i intervjun, och då var det flera veckor sedan han testat det. Han hade knappt kunnat andas, blivit tillfälligt blind. Hans kollegor var tvungna att hjälpa honom hem, flera timmar efter han fått pepparsprayen på sig. Han sa att det var det absolut värsta han någonsin varit med om. Konstigt nog kunde han inte förstå varför man måste genomgå ett sådant där test. Han vill ha sprayen ändå, utan att testa den på sig själv först. Det säger en hel del.

Det är ju ett väldigt effektivt sätt att oskadliggöra människor som tappat förmågan att uttrycka sina åsikter verbalt utan måste ta till handgripligheter. Eftersom klagomål kommit på att polisen är så våldsam med sina stora batonger så är väl spray ett bra allternativ. Det är ytterst obehagligt ett tag och effekterna försvinner ganska snabbt.

Dagens rätt hos polis-restaurangen:
Molotov-flamberad peppar(s)prejad
anarkist-rumpstek inbakad i skum :e

- Bevara Sverige Samiskt! :h

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Individen skrev:

[ironi]Fast visst. Jag är inte förvånad. Det finns visst inte så mycket annat att göra. Våld är oundvikligt. Det är väl "lika bra" att det blir ännu våldsammare. Molotovcocktails är effektivare än pepparspray kan jag meddela.[/ironi]

Något säger mig att detta är en fråga om referenspunkter.
Jämfört med en dialog på ett forum är det fruktansvärt mycket mer våld.
Jämfört med kravallutrustade poliser och/eller poliser som skjuter skarpt så är det betydligt mindre våld.

Batong är ett fruktansvärt våldsamt vapen om det används mot en människa - jämfört med ett ihoprullat A4-ark.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)