Ja du, det är väl "baksidan" med Demokratin... Alla har ju rätt att yttrycka sina åsikter, hur illa det ibland kan låta.
Men, än mer fascinerande är att det redan finns grupper, med rasisitiska eller nynazistiska tendenser, i politiken idag. Jag såg på Uppdrag Granskning ett reportage om Skånes Väls samarbete med de blå blocket.
Dessa grupper kommer antagligen alltid finns, men jag undrar vem är det som röstar på dom. Nån gör det ju uppenbarligen, eller hur?
Och så en liten parantnes...
Ungefär på samma sätt som Lars Lejonborgs Folkparti idag, allt enligt senaste undersökningen, är det 4:e största partiet i Sverige. Vad kom det sig av... Inte kan det väl bero på Lars Lejonborgs utstrålning..eller?
Efter Leijonborgs utspel om invandrarpolitiken har hans siffror ökat i markant takt, samtidigt som gemene man bestämt hävdar att han/hon minsann inte tänker stödja ett sådant där parti.
Men nån uppger ju, under anonyma telefonundersökningar, att man visst är villig att rösta på Leijonborg, och genom det stödja Folkpartiets ideér. Fast som sagt, bara när ingen vet vem man är, och på jobbet dagen efter diskuterar man "det där fruktansvärda" som sker i Danmark...
Vad hade hänt om det var SD eller NSF som hade lagt fram förslaget om att invandrare skall ta, och klara, ett språktest för att kunna bli medborgare? Hade det förslaget accepterats som det görs nu? Hade vi sett en dramatisk ökning av rösterna till deras föredel? Är det i själva verket så att så länge förslag kommer från ett väl etablerat parti, accepterat i samhället, så är det ok och ett "bra förslag"? men om det kommer från nån sidokant, så är det rasism och oroväckande...
Jag bara funderar...
...slut på paratnetes...
Likaväl så sitter Skånes Väl med i politiken i Skåne och har gjort så de senaste 4 åren, en politisk förening som innehåller båda det ena med det tredje. Men ingen erkänner att man röstar på dom, ja förutom de sedvanliga främlingsfientliga typerna som är stolta över det... Men det måste ju finnas en avsevärd mängd fler människor som då är hycklare, enligt mig, som i offentlighetens ljus och utan skyddet från valbåsens dukar inte vågar stå för det som inte är allmänt accepterat. Det dom faktiskt tycker.
Det är jag mer bekymrad över. Diskutionen borde, enligt mig, kanske inte så mycket handla om de rasistiska partierna eller de med mindre invandrarvänlig politik, utan snarare om varför människor väljer att rösta på dessa och sedan förneka det. Varför människor tror att det ligger en lösning att rösta på tex NSF.
Det är lätt att ta död på en fiende, så länge man vet vem fienden är.