webForumDet fria alternativet

Kan man ställa krav på hur arbetssökande ser ut?

Politik & samhälle

84 svar · 1 743 visningar · startad av Hall · sida 2 av 5

Frågan, av Hall

Satt precis och tittade på partiledardebatten på kanal. Där var det unga människor som fick ställa tuffa frågor till partiledarna. Bland de här unga så fanns det en kille som var piercad i hela ansiktet som krävde ett jobb! Då är min lilla fråga om man kan kräva att att sin personal ser ut på ett speciellt sätt? Personligen hade jag nog inte anställt den här personen om arbetet varit i en affär e

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Egentligen tycker jag det är fel att utseendet ska spela roll, men och andra sidan så tycker jag arbetsgivare har rätt att anställa vilken dom vill. Om man är jätte-peircad och ska jobba mycket med externa kunder så kan man faktiskt säga att man inte är tillräckligt kompetent för just den uppgiften. Sen finns det inget som säger att man inte skulle få en annan typ av tjänst inom samma företag.

Medlem sedan aug. 20026 inlägg

Man kan inte se ut hur som helst om man ska jobba i en affär. Punkt slut.

Medlem sedan maj 2001797 inlägg

Theon skrev:

Vill Du ha förändringar till stånd får Du väl sätta igång en opinion

Det är det jag gör genom att inte bry mig om vad klädnormen säger när jag själv handlar kläder.

UlfT skrev:

Men tänk på att genom ditt klädval, visar du vilken respekt du känner inför andra.

Ehh.. ..va? Hur? Så det är mig det är fel på för att jag inte gillar "vanliga kläder"?

UlfT skrev:

Just det! Det är precis det saken handlar om. Kläder är inte enbart något man har på sig för att slippa frysa. Man sänder även ut signaler och budskap om vem man är. Arbetsgivaren kommer därför dra vissa slutsatser om dig som person, utifrån din klädsel. Arbetsgivaren kommer förmodligen tro att du är en vild ungdomsligist när du kommer med metallskrot och pinnar i näsan. Tydligen avsåg du att ge budskapet "Jag är jätteordentlig. Jag håller efter mitt metallskrot så det inte rostar. Pinnen i näsan är av äkta björk, och inte av något regnskogsträ, så jag är miljövänlig också." Tyvärr, arbetsgivaren fattade aldrig budskapet. Fördomsfullt? Kanske det. Men klädseln är inte särskilt annorlunda än språk i det avseendet. Du kan inte kalla någon "Idiot", och sedan skylla på att du har ett eget litet hemmagjort språk, på vilket "idiot" betyder "intelligent och klok person".

Jag tror att många blir hindrade att klä sig som de vill pga klädnormen. Skulle vi krossa denna norm så skulle vi få en klädmarknad med mångfald istället för H&M, JC, Dressmann, H&M, JC, Dressmann osv. Jag vet att folk tolkar vissa signaler med hjälp av hur man ser ut. Det tycker jag är dumt, jag vill ändra på det. Jag har massvis med vänner som inte följer klädnormen som absolut inte är "ungdomsligister". Det betyder väl att klädnormen inte stämmer? Varför finns den ?

Ingen svarar. Tolkar det som att alla håller med mig. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

web00132 skrev:

Ingen svarar. Tolkar det som att alla håller med mig. :)

Eller att argumenten verkar gå i någon slags rundgång ;)

Men visst, jag kan komma med lite klargöranden:

web00132 skrev:

UlfT skrev:

Men tänk på att genom ditt klädval, visar du vilken respekt du känner inför andra.

Ehh.. ..va? Hur? Så det är mig det är fel på för att jag inte gillar "vanliga kläder"?

Tänk så här: Du kanske besöker en begravning. Då förväntas det att du tar stunden på allvar. Skulle du komma med en keps med propeller och en t-shirt med en stor :) , då skulle det ses som att du struntar i att sörja den döde. Många skulle ta illa upp av din klädsel av just det skälet. Alltså borde du ha klätt dig lämpligare av hänsyn till andra.

Nu är ju en anställningsintervju inte riktigt jämförbar med en begravning. Men tänk efter vad du egentligen sänder ut för budskap. Ditt budskap är att du inte anstränger dig för att ge ett gott intryck på intervjun. Det kan upplevas som kränkande att du inte tar arbetsgivaren på större allvar än så. Arbetsgivaren struntar bara i dig och anställer en annan. Men du har visat att du inte tar intervjun på allvar. Förmodligen har du samma nonchalanta attityd till jobbet. Varför anställa någon som inte är motiverad?

web00132 skrev:

Jag tror att många blir hindrade att klä sig som de vill pga klädnormen. Skulle vi krossa denna norm så skulle vi få en klädmarknad med mångfald istället för H&M, JC, Dressmann, H&M, JC, Dressmann osv.

Säkert sant. Du får väl anstränga dig för att krossa klädnormen i så fall, även om det kostar. Men jag tror många anser att det finns viktigare saker att kämpa för.

Nu är ju en anställningsintervju inte riktigt jämförbar med en begravning. Men tänk efter vad du egentligen sänder ut för budskap. Ditt budskap är att du inte anstränger dig för att ge ett gott intryck på intervjun. Det kan upplevas som kränkande att du inte tar arbetsgivaren på större allvar än så. Arbetsgivaren struntar bara i dig och anställer en annan. Men du har visat att du inte tar intervjun på allvar. Förmodligen har du samma nonchalanta attityd till jobbet. Varför anställa någon som inte är motiverad?

Jag kanske har ansträngt mig jättemycket men att vi har olika smak.

Ang. begravningen:
Att ha en tröja med ngt tecken eller text på som upprör andra på ett djupare plan är inte vad denna diskussion handlar om. Det är ju som att ha en stor skylt där det står "Jag vill inte ha det här jobbet" när man kommer till arbetsintervjun. Och det kommer det alltid att vara även om klädnormen krossas.

Det är tradition att vi bär svart när vi sörjer någon. Denna tradition kanske skulle kunna försvinna den också.

web00132 skrev:

Ang. begravningen:
Att ha en tröja med ngt tecken eller text på som upprör andra på ett djupare plan är inte vad denna diskussion handlar om. Det är ju som att ha en stor skylt där det står "Jag vill inte ha det här jobbet" när man kommer till arbetsintervjun. Och det kommer det alltid att vara även om klädnormen krossas.

Ok, jag kanske skulle ha jämfört med att ha en träpinne i näsan på en begravning. Hade du förstått poängen då?

Hela den här diskussionen går som sagt i rundgång. Anledningen till att klädseln ger budskap om din respekt, är just gällande klädnorm. Och den vill du bryta. Men då kommer du ofrånkomligen drabbas av att andra tar illa upp.

Ja, jag fattar. Men som sagt, jag tycker att det är fel. Jag tar inte illa upp om någon har en träpinne i näsan på en begravning även om det vore min egen. Det tycker jag inte någon borde göra.

Det jag har försökt få er som debatterat emot mig att hålla med om är att normen är fel och borde brytas. Jag tycker att man borde få se ut hur man vill och ändå kunna få ett jobb som säljare. Gör du det?

web00132 skrev:

Det jag har försökt få er som debatterat emot mig att hålla med om är att normen är fel och borde brytas. Jag tycker att man borde få se ut hur man vill och ändå kunna få ett jobb som säljare. Gör du det?

Det kan jag iofs hålla med om. Men jag upplever inte att problemet är tillräckligt stort för att jag ska hålla på och skämma ut mig på begravningar, anställningsindervjuer, mm. Det finns viktigare saker att kämpa för.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag tycker inte att man ska få se ut hur som helst om man jobbar som säljare eller annat yrke där kundkontakten är viktig.

Säljaren ska representera företaget och kommer det in en gammal fördomsfull gubbe och ska köpa en ny microvågsugn och får syn på metallskrotet i facet så... ja, gissa själva. Första intrycket av en säljare är ju det viktigaste.

Alla är inte lika "fritänkande" vad gäller utseende och det är väl en stor anledning till att det anställs "svenssons". Människans utseende är ju en levande reklamstolpe och alla vet att en produkt inte säljs lika bra utan en snygg förpackning.

Jag anser att det vi talat om här är en del av solidaritets- och människorättskampen. Kampen för människors fri- och rättigheter. Inte på ett särskilt djupt plan men det är ändå en del av det här med att alla ska behandlas lika/respekteras oavsett vad. Jag menar, varför ska vi rätta oss efter, som Pace sa, gamla fördomsfulla gubbar?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag anser att det vi talat om här är en del av solidaritets- och människorättskampen. Kampen för människors fri- och rättigheter

Det anser inte jag. Frihet är att få se ut hur man vill och det får man också, hur sen olika människor uppfattar det är helt upp till dom själva, det är också frihet. Du kan inte påtvinga folk en uppfattning, det är varken frihet eller en rättighet.

alla ska behandlas lika/respekteras oavsett vad

Behandlar du ett skinhead med Heil Hitler-tatuering i pannan och tröja med svastikatryck lika som dina polare i dreadlocks och piercing?

Jag menar, varför ska vi rätta oss efter, som Pace sa, gamla fördomsfulla gubbar?

Varför skall vi rätta oss efter dig?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

web00132>>

Om jag äger en butik för vitvaror där flertalet av kunderna är socialt stadgade personer i åldern 25 år och uppåt, är det helt uteslutet för mig att anställa någon som inte uppfyller svensk medelklass normalstandard för utseende och beteende.

Medge att allt annat vore sällsynt korkat eftersom mina kunder skulle sluta handla av mig om jag hade en plåtniklas eller skinhead stående i butiken.

Resultatet skulle bli konkurs och de anställda skulle bli arbetslösa.

Är sådan utveckling något Du eftersträvar :q

Du och de som spökar ut sig får naturligtvis acceptera konsekvenserna av att de som av eget val distanserar sig kraftigt när det gäller utseende, blir distanserade av dem som ska anställa personer för representativa uppdrag.

Du och de som spökar ut sig får naturligtvis acceptera konsekvenserna av att de som av eget val distanserar sig kraftigt när det gäller utseende, blir distanserade av dem som ska anställa personer för representativa uppdrag.

Jag tycker det är en lite märklig bild att alla ska måsta anpassa sig efter hur man ser ut, men själv så kan man inte tänka sig att anpassa sig. :) Det som gäller åt det ena hållet tycker man borde gälla åt det andra hållet också

sgtpepper skrev:

Det anser inte jag. Frihet är att få se ut hur man vill och det får man också, hur sen olika människor uppfattar det är helt upp till dom själva, det är också frihet. Du kan inte påtvinga folk en uppfattning, det är varken frihet eller en rättighet.

Men det ska ju inte behöva drabba mig för att jag inte ser ut som medel-svensson. Då blir jag ju berövad på min frihet. Då kan jag alltså inte få klä mig hur jag vill.

sgtpepper skrev:

Behandlar du ett skinhead med Heil Hitler-tatuering i pannan och tröja med svastikatryck lika som dina polare i dreadlocks och piercing?

Dumt exempel. Hakkors och andra nazistiska symboler upprör folk på ett mycket djupare plan. Det är därför det finns en lag som säger att man inte får ha såna kläder.
Jag har för övrigt inga kompisar med dreadlocks, nån har dock piercing. Jag tycker dreads och piercing är löjligt fult, men jag ser inte ner på dem som har det för det. Däremot så förstår jag varför man kanske inte vill anställa dem som säljare, men det vill jag ändra på(som jag skrivit säkert 10 ggr i den här tråden).

sgtpepper skrev:

Varför skall vi rätta oss efter dig?

Det är ju det ni inte ska. Ni ska inte behöva rätta er efter nån. Idag så rättar vi oss tyvärr efter gamla dumma regler om hur man ska se ut.

Beatbox skrev:

Jag tycker det är en lite märklig bild att alla ska måsta anpassa sig efter hur man ser ut, men själv så kan man inte tänka sig att anpassa sig. Det som gäller åt det ena hållet tycker man borde gälla åt det andra hållet också

Varför då? Du tar ju inte skada av att jag klär mig precis som jag vill.

Theon, du är ute och cyklar. Har du läst hela tråden? Du har iaf inte fattat poängen. Jag säger en gång till: JAG VET ATT DET ÄR SÅ IDAG MEN JAG VILL ÄNDRA PÅ DET!!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag menar, varför ska vi rätta oss efter, som Pace sa, gamla fördomsfulla gubbar?

Är inte företagets syfte att tjäna pengar då? Man vill väl att alla ska handla i butiken (även fördomsfulla gubbar)?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Men det ska ju inte behöva drabba mig för att jag inte ser ut som medel-svensson. Då blir jag ju berövad på min frihet. Då kan jag alltså inte få klä mig hur jag vill.

Vem är medel-svensson? De som råkar klä sig i brallor och skjorta från Kapp-Ahl?

I min värld finns det väldigt få "medel"-människor, de flesta är ganska olika varandra, oavsett hur de klär sig.

Så länge folk tillåts att ha olika åsikter, så länge kommer folk att tycka olika om folk utifrån deras framtoning, må det gälla klädesval eller "kroppsmodifieringar". Jag får en svag känsla av att du till viss del ser ned på "medel-svensson" där han går i sina chinos från Dressman, eller har jag fel?

Varför då? Du tar ju inte skada av att jag klär mig precis som jag vill.

Nä, men du i försäljartjänsten kanske ger företaget ett annat intryck än vad dom själva vill. Dom betalar dig för att utföra ett jobb och dom har all rätt att bestämma lite angående hur du utför jobbet.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Jämför det med lumpen. där måste alla bära en viss klädsel och på ett visst sätt som ser propert och snyggt ut. Det står t.ex. i reglerna att man inte får ha freestyle till uniformen. De har dessa regeler för att man representerar inte bara sig själv när man gör värnplikt utan hela sverige som nation. Samma sak på ett företag. när du som anställd är på jobbet representerar du inte bara dig själv utan också hela företaget. Har företaget en viss profil så kan de kräva att du uppfyller den.

Jag läste en bra krönika i Aftonbladet, apropå den här tråden.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,199271,00.html

Notera slutklämmen:

Okej, grabben - så du vill markera din egenart och ge ett intryck och få omvärlden att haja och liksom make a statement, typ?
Varför då inte prova en helt ny grej: Säg något begåvat som börjar i din hjärna och kommer ut genom munnen. Men ta först bort järnskrotet ur tungan så du kan prata rent.

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)