webForumDet fria alternativet

Främlingsfientligehet.

Politik & samhälle

100 svar · 2 162 visningar · startad av Beatbox · sida 2 av 6

Frågan, av Beatbox

Vad är det som gör att folk blir främlingsfientliga vid starka konjunkturnedgångar ? Det händer ju om och om igen. Försöker man hitta syndabockar och människor som inte har så stark anknytning till landet är lätta att belägga med skuld om att ekonomin är krass ? Glömmer man bort alla andra problem som finns i samhället och bara ser invadrade som nått sorts jätteproblem ? Så stort problem så man t

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Han uttryckte sin avsky mot alla religioner som menade att homosexualitet var en "synd". Det inkluderade i hans fall, igen sa vitt jag vet, de flesta religioner och inte bara Islam.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Han kallade Islam för en bakåtsträvande religon och det hör inte hemma i Holland tyckte han.

Om ALLA som bor i Sverige måste följa svensk lag så förstår jag inte vad ursprunget har med saken att göra. En svensk domstol tar inte hänsyn till sådant. Gj0orde dom det i fallet Fadime ? Nä.... så varför tror folk att invadrare särbehandlas på nått sätt ? Varför inte inse att Sverige har totaalt misslyckats med integrationspolitiken och det är vi ALLA ansvariga för.

Han sa nagot liknande om Kristendomen da nan tant hade forsokt omvanda honom till ett "normalt" liv.

Han menade val att eftersom varlden snurrar pa och saker forandras sa maste religionen forandras med. Spelreglerna ar annorlunda nu an for ett par tusen ar sedan, ja tom annorlunda nu an for 20 ar sedan.

Jag tror inte att man alltid ska lasa in allt for mycket mellan raderna.

Spelreglerna ar annorlunda nu an for ett par tusen ar sedan, ja tom annorlunda nu an for 20 ar sedan.

Vilket man lätt inser om man är LITE insatt i religon. Det är ingen som lever efter "regler" för 2000 år sedan. Ectremistiksa grupperingar representerar ju inte t ex alla anhängare av Islam, eller hur ?

Den här diskussionen har vi haft förut och jag trodde i min enfald att nått fastnade, men jag hade helt fel..... tråkigt.... Du behöver inte bevisa din ateistiska syn på religoner gång på gång.

Jamen, jag inser val att reglerna ar annorlunda. Aven det faktum att mertalet av alla troende inte foljer tex Bibeln eller Koranen till "punkt och pricka" ar val uppenbart. Men det finns ju de som gor det.

Sjalvklart blev Pim Fortyuin, en oppet homosexuell man som levde ett valdigt offentligt liv maltavla for nagra av de som faktiskt tyckte att han levde i "synd". Sjalvklart sa svarade han dom da med att "den sortens resonemang inte horde hemma i 2000-talets Holland."

Men BeatBox, den har diskussionen ar totalt OT och jag onskar inte fortsatta den med dig. En sak ska du dock ha klart for dig - du vinner ingenting med din nedlatande ton gentemot mig.

For ovrigt kan jag bara saga att du har helt ratt i att: "Varför inte inse att Sverige har totaalt misslyckats med integrationspolitiken och det är vi ALLA ansvariga för." Bra talat.

For ovrigt kan jag bara saga att du har helt ratt i att: "Varför inte inse att Sverige har totaalt misslyckats med integrationspolitiken och det är vi ALLA ansvariga för." Bra talat.

Det är precis det SD helt missar. Om Sverige skulle lyckats med integrationen av människor som invadrat så skulle vi inte ha de problem vi har idag angående invadrartäta förorter och liknande. Att SD bara kan blunda för det tycker jag är tråkigt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ursprungligen av Beatbox Norrmännen har en väldigt splitrad handlingssvag regering och vips så är det invadringens fel att dom har det. Märkligt.

Nu har jag inte följt med så noga i norsk politik, men det är väl pga fremskrittspartiet som regeringen är handlingssvag? I så fall, vad gjorde regeringen handlingssvag innan fremskrittspartiet trädde in?

Jag kan föreställa mig att även goda tider kan skapa främlingsfientlighet. Norrmännen kanske ser sin goda ekonomi som ett bevis för att de är bättre än andra. De kanske är måna om att situationen inte ska förändras. Man vet vad man har, men inte vad man får. Den typen av resonemang tror jag ligger bakom ganska mycket diskriminering på olika håll. Fridolf tog upp ett intressant exempel med sossarna:

Tänk efter: hur många invandrare finns det på ledande positioner inom socialdemokratin? Hur många fackpampar eller politiskt tilsatta generaldirektörer är invandrare? Den ende "invandraren" med något inflytande här verkar vara Sandro Scocco som brukar uttala sig i tv.

Varför kommer det inte in invandrare i dessa strukturer? Kan det vara så att fackpampar etc inte vågar satsa på "oprövade kort"?

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vill bara kort nämna Svenskt näringslivs förslag om ökad arbetskraftsinvandring. Starka motståndare till det är LO och sossarna. Vilka är främlingsfienliga här då?
--------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte när på tidskalan det räknas att vara främlingsfientlig om man inte vill ta in arbetskraft. Är Ericsson främlingsfienltlig som avskedar folk ? Konstigt resonemang.... i dagsläget har Sverige inget behov av att ta in arbetskraft utifrån men det är INGEN som talat nått om att stoppa invadringen.

Nog kan det ligga en främlingsfientlig rädsla bakom bedömningen. Uppenbarligen anser Svenskt näringsliv att det finns behov av arbetskraft utifrån. Sossarna och LO bedömer annorlunda. På vilka grunder?

Medlem sedan mars 20021 152 inlägg

Det var främlingsfientlighet utifrån hur grupper fungerar.

Hur fungerar det på ett individuellt plan då? :OO

Känner ett allt större behov av att viktiga saker kan diskuteras utan en politikrubrik.

Nog kan det ligga en främlingsfientlig rädsla bakom bedömningen. Uppenbarligen anser Svenskt näringsliv att det finns behov av arbetskraft utifrån. Sossarna och LO bedömer annorlunda. På vilka grunder?

Svenskt näringsliv har sagt att Sverige kommer att behöva plocka in arbetskraft utifrån runt 2008 om vi har en tillväxt på runt 2% fram tills dess. Så länge vi inte har tillväxt så kommer det inte heller att finnas behov av att ta in arbetskraft utifrån. Enda anledningen som finns att näringslivet vill plocka in arbetskraft utifrån är ju att lönebilden är helt anorlunda. Ta t ex arbetskraft från Ploen där inga som helst lagar finns gällande arbetstider och sånt.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Nästan ot.

Ursprungligen av Beatbox

Svenskt näringsliv har sagt att Sverige kommer att behöva plocka in arbetskraft utifrån runt 2008 om vi har en tillväxt på runt 2% fram tills dess. Så länge vi inte har tillväxt så kommer det inte heller att finnas behov av att ta in arbetskraft utifrån. Enda anledningen som finns att näringslivet vill plocka in arbetskraft utifrån är ju att lönebilden är helt anorlunda. Ta t ex arbetskraft från Ploen där inga som helst lagar finns gällande arbetstider och sånt.

Den ekvationen får jag inte att gå ihop, skall vi skrota våra lagar och avtal som styr rättvisor och annat i Sverige och importera såväl arbetskraft som lönenivåer och social misär?

Idag så flyttar vi produktionen till länder där den billiga arbetskraften finns, där länder som Polen t.o.m. bygger upp produktionsanläggningar gratis åt de som vill flytta in med sina företag. Kina är ett annat fetpopulärt ställe att förlägga produktionen idag, varje expansivt producerande bolag med självaktning skall självfallet bygga upp minst en produktionsanläggning i där.
Denna utveckling kommer inte att avstanna, svensk kvalitet får inte längre kosta, den måste numera konkurrera med priset också.

Hur illa det än klingar i själen så fanns det logik i det som Pim Fortyuin framförde, det är rakt översättningsbart till Svenska förhållanden, vi är ju två av de länder som haft en generös invandrar- och flyktingpolitik. Jag tycker däremot inte att vi skall stänga gränserna tills vi "rensat" upp dagens situation, men vi måste snabbt som attan fokusera på integreringsproblemen.
Det är ett stort ekorrhjul som alla som har någon ork kvar springer runt i, svenska språket, integration, arbete, religion, social bakgrund....ja allt måste knytas samman för inget går att lösa utan det andra. Det finns massor av synnerligen goda intentioner och kunskap bland de personer som är involverade i processen men det känns som det stupar på pengar eller lokal förståelse.

[r ...kan inte stava ;)

Den ekvationen får jag inte att gå ihop, skall vi skrota våra lagar och avtal som styr rättvisor och annat i Sverige och importera såväl arbetskraft som lönenivåer och social misär?

T ex så kör Polska åkerier är här Sverige utan några som helst arbetsskydd. Ett pass på nått dygn är ju inte ovanligt. Tjänsterna köps av svenskla ålerier som tar lika mycket betalt av kunderna som förut.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Jag trodde du pratade om invandring Beatbox. Det du relaterar till handlar ju inte om invandring utan om att skrupelfria företag drar nytta av orimliga hål i vår lagstiftning.

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Det är just uttalanden av den typen som kännetecknar s och LO och som jag tycker är främlingsfientliga. Varför måste det nödvändigtvis bli social misär bara för att utlänningar kommer och "tar jobben"? Du är rädd för att det ska bli dåligt bara för att det är främmande människor som det handlar om. Du hänvisade till dåliga exempel från Polen och Kina. Ja men är det säkert att dessa exempel är representativa för alla polacker och kineser då?

Det är just uttalanden av den typen som kännetecknar s och LO och som jag tycker är främlingsfientliga. Varför måste det nödvändigtvis bli social misär bara för att utlänningar kommer och "tar jobben"?

Eftersom det finns redan mängder med arbetslösa i Sverige så tycker väl S och LO att vi kanske borde ge dessa jobb först innan vi tar in mer arbetskraft och det är INTE att agera utifrån främlingsfientligt perspektiv.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Det är just uttalanden av den typen som kännetecknar s och LO och som jag tycker är främlingsfientliga.

Fridolf-->Som jag tolkar det bygger Luxmans uttalande på det Beatbox nämnde i inlägget innan:

Enda anledningen som finns att näringslivet vill plocka in arbetskraft utifrån är ju att lönebilden är helt anorlunda. Ta t ex arbetskraft från Ploen där inga som helst lagar finns gällande arbetstider och sånt.

Om du ser uttalande om att skrota lagar och avtal gällande rättvisor o.dyl från den synvinkeln kanske du gör en lite annan tolkning? Sedan ligger det lite i Beatbox senaste inlägg..varför importera arbetskraft när vi har hyffsat gott om arbetslösa i landet redan idag?

Det är det visst! Det där är bara ett svepskäl. Antal arbetstillfällen beror först och främst på vilka regler som gäller för arbetsmarknaden och inte på hur många människor som bor i ett visst land. Om befolkningen ökar ökar också behoven av arbetskraft ungefär lika mycket.

Arbetslösheten minskar inte genom stoppad arbetskraftsinvandring. Anledningen till att man söker utlänningar till en del jobb är just att den kompetensen som krävs inte finns hos de arbetslösa. Läkare är exempel på en sådan yrkeskategori där utlänningar rekryteras flitigt. På vilket sätt gör ett stopp för invandring av läkare att arbetslösa html-knackare eller outbildade får arbete? Snarare minskar möjligheten för dem att få jobb i och med att de nu blir sjukare eftersom det inte finns tillräckligt med doktorer.

Samma resonemang som du för skulle också kunna användas som ett argument för barnbegränsning. "Det är dumt att skaffa fler barn eftersom många ungdomar idag är arbetslösa".

Bendro, jag har läst båda inläggen och jag presenterade min syn på det hela.

Nu tycker jag att du/ni ska förklara vad som är så hemskt med polacker och som gör att man inte kan anställa dem i Sverige.

Det är det visst! Det där är bara ett svepskäl. Antal arbetstillfällen beror först och främst på vilka regler som gäller för arbetsmarknaden och inte på hur många människor som bor i ett visst land. Om befolkningen ökar ökar också behoven av arbetskraft ungefär lika mycket.

Så att ge de som bor i Sverige jobb först innan man tar in arbetskraft utifrån är främligsfientligt ? Att vägra invadring pga alla skäl är främlingsfientligt däremot.

Samma resonemang som du för skulle också kunna användas som ett argument för barnbegränsning. "Det är dumt att skaffa fler barn eftersom många ungdomar idag är arbetslösa".

Arbetslösheten minskar inte genom stoppad arbetskraftsinvandring. Anledningen till att man söker utlänningar till en del jobb är just att den kompetensen som krävs inte finns hos de arbetslösa.

På vilket sätt gör ett stopp för invandring av läkare att arbetslösa html-knackare eller outbildade får arbete?

Eftersom det inte är frågan om stopp för invadring så förstår jag inte frågan. Men du kanske tycker att det är bra att t ex högutbildare indier kommer hit och jobbar så du som ung inte skulle ha en chans att få ett jobb inom t ex IT-branchen ? Är dt inte bättre att ge dig en chans först innan man plockan in folk utifrån ?

Om vi vore ett land i nöd så vore det dummt. Men du kanske ser logiken i att ta in mer arbekskraft då det redan finns arbetslösa "på orten" ?

Nu tycker jag att du/ni ska förklara vad som är så hemskt med polacker och som gör att man inte kan anställa dem i Sverige.

Om du följt med diskussionen så är det ingen som antytt nått åt det hållet. Eftersom arbetslagstiftning och annat inte existerar i Polen så är det rena drömmen för dessa människor då dom kommer hit. Om man sedan jämför vilkoren för en polack med villkoren för en med svensk medborgarskap så tror man inte sina ögon. Som jag sa tidigare så kan t ex en långtradachaffis betalas kanske 1/4 i lön jämfört med en "svensk" chaffis. Den lönen är ändå en drömlön jämfört med vad han tjänar i polen och arbetstiderna är hur bra som helst, bara 24-timmars pass. En bitter eftersmak på importerad arbetskraft.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)