webForumDet fria alternativet

Euro

Politik & samhälle

207 svar · 962 visningar · startad av eriks · sida 4 av 11

Frågan, av eriks

Hej! Jag maste erkanna att jag inte kan speciellt mycket om euro, men kan nagon ge mig ETT bra argument for euro. Jag menar ur synvinkeln "sveriges ekomoni", inte typ "vi slipper vaxla pengar". Jag ar ytterst orolig over vad som ska handa med sveriges lilla ekonomi om vi gar med i emu. Nagon som vet nagot? /Erik

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Jo UlfT (eller var det peW?) visst har aven jag varit nedlatande i min och beatboxs lilla skarmytsling, jag blev bara sa forvanad nar plotsligt du ocksa "blandade dig i nedlatande leken". =) Visst klarar jag den jargongen. =)

Inga andra kommentarer pa mitt tidigare inlagg? Later det vettigt?

------------------
Jag befinner mig i USA, sa jag kan tyvarr inte skriva a, a och o.

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Ang. balansen mellan export och import. Jag tycer ocksa att det kanns som om Sveriges import ar storre an dess export, men enl. CIA World Fact Book, star det att exporten ar 95,5 miljarder dollar per ar, och importen bara 80 miljarder. Har jag last eller tolkat det fel?

Det påpekades tidigare att man måste tjäna mer pengar än vad man gör av med för att överleva (positiv cash-flow). Sverge har ju t ex ett lån att avbetala. Enligt Fridolfs modell så skullle Sverige klara sig på att enbart sälja varor inom landet.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 29 jan 2002]

Sjalvklart maste man exportera mer an importera om man ska ga +.

Det skulle vara intressant att veta hur ni skulle rosta om det skulle bli folkomrostning. Jag haller fortfarande ganska starkt pa nej.

------------------

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sjalvklart maste man exportera mer an importera om man ska ga

Och vad har vi så gott om då, att vi kan exportera oss till självförsörjande? Bör vara naturtillgång eftersom kompetensmarknaden är klart relaterat till dollar hur man än vrider på det.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

PeW, jag kollade pa World Fact Book, dar star:

export: machinery 35%, motor vehicles, paper products, pulp and wood, iron and steel products, chemicals

import: machinery, petroleum and petroleum products, chemicals, motor vehicles, iron and steel; foodstuffs, clothing

Ser lite konstigt ut, ser ut som om vi exporterar samma saker som vi importerar i stort sett (det ar val antagligen olika sorters kemikaliser, maskineri osv).

Vad menar du med "kompetensmarknaden är klart relaterat till dollar", och var har det med export/import att gora?

------------------

Det är nog inte så konstigt att vi importerar många saker som vi även exporterar. Exempelvis så importerar vi elektronikkomponenter, monterar ihop dessa och exporterar produkten. Mao är en stor del av de där 35 procenten bearbetning. Skulle vara intressant att se en siffra på hur stor del av exporten som gäller inhemska produkter rakt av som t.ex IT.

Med kompetensmarknad menar jag tjänster av diverse slag.

------------------
CAFE BABE?

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Enligt min modell är det inte omöjligt för ett land eller annan sammanslutning att vara självförsörjande, dvs klara sig utan import (och export). Så skulle det tex vara om hela världen har samma valuta (och regering).

Pew: vad menar du med stabil valuta? På vilket sätt skiljer sig euro från kronor på den punkten? Euron har gått ner 20% eller nåt sånt på 1-2 år mot dollarn. Det har också kronan gjort. Som det står i artiklarna jag hänvisade till: under den tiden som euro/ecu har funnits har den rört sig ungefär lika mycket som kronan.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

Euron har gått ner 20% eller nåt sånt på 1-2 år mot dollarn.

Det rör sig om ungefär 7 % sedan år 2000. Svenska kronan har tappat närmare 20% i värde under samma tidsperiod och runt 30% från 1999.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 30 jan 2002]

Att euron sjunkit är inte så konstigt då den är än tämligen "ny" valuta gentemot t.ex dollar. Med stabil valuta menar jag att tröskeln för påverkan höjs. Kronan kan som sagt åka jo-jo om det blir stora kast i spekulationerna, vilket kan ses som en stor riskfaktor i sig. Genom våra affärer med hela världen är det viktigt att det skapas / finns ett gediget förtroende. 90-talets haverier gynnade knappast det förtroendet ;)

------------------
CAFE BABE?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> Fridolf

Enligt min modell är det inte omöjligt för ett land eller annan sammanslutning att vara självförsörjande, dvs klara sig utan import (och export).

Möjligt kanske det är. Men är det önskvärt? Själv tycker jag det är bra att kunna ta del av sådant som produceras i andra länder, och det är bra att vi kan bidra med att exportera våra produkter. Det blir så mycket mer utveckling om man lägger ihop all kompetens över hela världen.

Så skulle det tex vara om hela världen har samma valuta (och regering).

Japp! Men den visionen skiljer sig fundamentalt från idén om ett litet isolerat, självförsörjande samhälle. I ett sådant land räknas all handel som inrikeshandel, trots att den i vår värld räknas som import/export eftersom den sker över gränser. I ett sådant land skulle man också ha en enhetlig världsomfattande valuta.

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.

box: när euron introducerades 2000 kostade den 9,65kr. Vad kostar den idag?

pew: du pratar mest om förtroende och då är vi inne på politikens område. Det blir det här argumentet som jag skrev om tidigare, dvs att emu- och ecbmedlemsskap gör att våra politiker inte får lov att fatta hur dumma beslut som helst. Det är inget jättestarkt argument egentligen.

Däremot snuddar du vid en annan fråga som är viktig. Vad händer om marknaden temporärt sätter ett felaktigt värde på kronan? Om det handlar om några veckors tid spelar det ingen roll men om det gäller en lång tid kan det göra skada. Det är då ett "giltigt" argument för euro.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."

... en euro kostar 9.25 idag. Det har kommit tillbaka ganska bra.

Ingen svarade hur ni skulle rosta om det hade blivit val???

------------------

Det är då ett "giltigt" argument för euro.

Vaddå giltigt :q

Jag argumenterar väl från mina åsikter och dessa är grundade på vad jag tycker är viktigt.

Men det är självfallet bra att topic diskuteras ur alla vinklar.

Ingen svarade hur ni skulle rosta om det hade blivit val???

>> För

------------------
CAFE BABE?

[Redigerat av PeW den 31 jan 2002]

gör att våra politiker inte får lov att fatta hur dumma beslut som helst.

Det var inte det som var poängen med mitt argument. Politikers misstag har inget med valutan eller förtroendet för det att göra. Isf är det snarare ekonomerna <-> börsmäklarna som ska bära ansvaret. Men med Sverige som handelspartner är det inte bra att valutan spekuleras hur som helst.

Eller vad sägs om att handla en resa hos ett litet charterbolag som har spelande på trav som bi-syssla?

------------------
CAFE BABE?

Om det lilla charterbolaget är välskött skulle jag inte ha något emot att handla där. Skulle du?

Ett giltigt argument är ett argument som hör till ämnet som diskuteras och som inte bygger på ett felaktigt resonemang. Inte så komplicerat egentligen. Vad jag menade var att jag förstod hur du tänkte. Jag förstår däremot inte hur betbox tänker.

Om kronan får fel värde under lång tid kan detta skada landets ekonomi. Om det är större risk att kronan är felprissatt under lång tid än att euron är det så är det ett (giltigt) argument för att byta till euro. Om man istället säger "exportföretag går i konkurs om valutan sjunker" så är inte det ett giltigt argument.

Min fråga till dig, pew, är:
Är det större risk att kronan blir felaktigt prissatt under en längre tid än att euron blir det och i så fall varför?

------------------

Fridolf >>

Fortfarande svänger du dig med "giltigt" argument... vad menar du med det? Att du allena väljer vad som är giltigt eller ej?

*märklig argumentationsteknik* ;)

Men för att ge dig ett svar på din fråga:
Ja. Det är mer risk att kronan sätts fel antingen oavsiktligt eller avsiktligt. Det första efter felaktiga analyser och det andra efter en medveten övertro på marknaden.
Genom våra affärer med utlandet och genom vårt medlemsskap i EU är det bättre att ha en stabil/gemensam valuta och gå mot en mer målinriktad politik.
Jo, jag drar in politik i resonemanget eftersom det är en faktor det med.

Mina tankar om detta är att vi ska sträva framåt och sluta vara så konservativa. Sverige är ingen skyddad liten lekplats, vi har en standard och även om det under 1900 talet jobbats fram en bra position i världen så ser bilden inte likadan ut nu som då. Vi har ingen naturtillgång vi kan exportera med tillräcklig behållning för att försörja oss själva helt och vi är inte tillräckligt "stora" för att diktera villkor gentemot övriga Europa.

------------------
CAFE BABE?

[Redigerat av PeW den 31 jan 2002]

OK, vi kan lämna diskussionen om "giltiga argument". Personangrepp är ett exempel på "ej giltigt argument". Men som sagt, vi kan lämna det.

Jag frågade följande:
Är det större risk att kronan blir felaktigt prissatt under en längre tid än att euron blir det och i så fall varför?

Du svarade
"Ja. Det är mer risk att kronan sätts fel antingen oavsiktligt eller avsiktligt."

Det var bara ett halvt svar. Jag undrade även varför. Är det för att det finns fler euro-sedlar eller hur tänker du?

------------------

eriks - mot
peW - for

Ska omrostningen sluta 1-1?

------------------

Jag är för :-)

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Den svenska kronan är ju väldigt hårt knuten till den svenska ekonomin. Du ser ju inte så många länder förutom Sverige som handlar med denna valuta. Detta medför en osäkerhet. Om det går dåligt för Sverige så blir kronan mindre värd.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)