webForumDet fria alternativet

Kommunism?

Politik & samhälle

109 svar · 1 167 visningar · startad av DotStudio · sida 4 av 6

Frågan, av DotStudio

Fördelar? nackdelar?\ vad är viktigast med kommunism? vad ärmindre viktigt med kommunism?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Beatbox:vad är det som säger att människor i de utsatta delarna inte tar sitvationen i sina ekgna händer om det inte finns någon annan som fixar det åt en?

icaros]Jag tycker att överbeskyddande i det fallet nedvärderar min förmåga att tänka själv och passiviserar mig så att jag får svårt att klara vissa saker själv.
Sätter man upp fokuset och relaterar till staten som överbeskyddare så kan jag se att en del anser att staten och makten ska fixa till saker åt en, man anser inte kunna göra det själv.

Det är kanse så att om man överbeskyddar så lär sig personen att den behöver inteta ansvar, någon annan kommer och fixar det åt dig,som en annan Bamse..

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

beatbox:den stor depretionen var 1929, spanska inbördeskriget mellan 1936-1939.Anledningen till varför de misslykades var för att Franco sköt dem och de han inte sköt sköt kommunisterna. :/

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

[Redigerat av the-teacup den 17 jan 2002]

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

vad är det som säger att människor i de utsatta delarna inte tar sitvationen i sina ekgna händer om det inte finns någon annan som fixar det åt en?

Det är väl precis det som folk brukar göra i dagens samhälle. Om man inte är nöjd med t ex sitt dagis så fixar man så att det blir bättre. Staten finns där i bakgrunden och ser till att alla dagis försöker hålla samma linje och inte divergera åt nått håll. Allt för att försöka få ett så rättvist dagissystem som möjligt.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Teacup:

Det är kanse så att om man överbeskyddar så lär sig personen att den behöver inteta ansvar, någon annan kommer och fixar det åt dig,som en annan Bamse..

Precis, det är därför jag brukar kalla Bamse för ML-propaganda. :)

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> teacup

Dela upp stockhol i mindra delar.Ju mindra desto bättre.

Redan gjort! Men man kan ha vissa synpunkter på hur demokratin egentligen fungerar. Varje stadsdelsnämnd återspeglar den folkvalda representationen i stadshuset. Problemet är att olika stadsdelar domineras av olika samhällsgrupperingar. Således kan en stadsdel med övervägande del sossar styras av moderater.

------------------
Två vägar till framgång:

1. Avslöja inte dina hemligheter.

beatbox:den stor depretionen var 1929, spanska inbördeskriget mellan 1936-1939.Anledningen till varför de misslykades var för att Franco sköt dem och de han inte sköt sköt kommunisterna

Depressionen vad 1929-1933 och märktes av långt efter 33.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jag läser inläggen och funderar över min tid som aktik i en ideéll kulturförening här i stan. Den föreningen var uppbyggd enligt den klassiska demokratiska modellen med representativ demokrati. Samtliga som hade någon ansvarstjänst var medlem i föreningen.

Styrelsen ansvarade för de stora frågorna såsom avtal med kommunen, förhandlingar med fack etc och var ytterst ansvarig.
Den anställda personalen hade ansvar för den dagliga driften. En av personalen var utsedd som driftsansvarig för att de andra skulle få mer tid över till sina respektive verksamheter.
Varje verksamhet(kallades för vagn) hade en egen liten styrelse som styr helt över just den verksamheten. Pengar söks en gång per år av huvudstyrelsen som tar hänsyn till alla verksamheters behov.

De som engaerade sig i styrelsearbetet var intresserade av att driva föreningen framåt i första hand. La hellre ner tid på det än sin verksamhet..även om det givetvis var viktigt att få lite tid över till den också.

Varje grupp i en vagn fick söka pengar ifrån vagnsstyrelsen som ansvarade för att pengarna vagnen hade fått räckte till alla.

Medlemsmöte två gånger per år samt ett årsmöte där ny styrelse kunde väljas.

Alla medlemar hade givetvis full rätt att komma med förslag till de olika beslutsnivåerna och tack vare intresserade och aktiva medlemmar utvecklades verksamheten.

Nu försökte jag applicera den andra modellen.
Varje vecka skulle personalen ha möte för att bestämma vem som var verksamhetsledare. Den som ena veckan fattat ett jobbigt men nödvändigt beslut tackades genom att bli bortröstad.
Varje grupp och varje vagn skulle göra detsamma.
En ny styrelse skulle utses varje vecka och sätta sig in i de långsiktiga frågorna för att inte fatta felaktiga beslut.
Beslut som fattats ena veckan kan rivas upp nästa vecka. Det skulle inte gå att få kontinuitet i verksamheten.
Eftersom de som invaldes har kort tid på sig ser dom givetvis till sin egen verksamhet först och främst vilket drabbar de små och svagare verksamheterna som inte har lika många röster och därmed mindre chans att få in sin representat ofta..

Vad jag menar med detta är att alla inte behöver vara med och besluta allt.
Man fördelar ansvar och "makt" dit där den behövs och gör mest nytta.
Och skall man få kontinuitet i någon som helst verksamhet går det inte att byta ansvariga stup i kvarten...speciellt inte på poster som kanske kräver att obekväma beslut fattas då och då. Skall man kräva att någon skall ansvara för något skall man också ge personen tid på sig att göra "jobbet" så att säga.

Och som jag ser det..är det ju så vårt samhälle fungerar i stort.

------------------
Glöm inte att rösta på annesophie!!

Beatbox:just dt.Det var ju det som fick arbetan att ta sken i egna händer och bygga det samhället de ville ha Här är en bra länk: http://hem1.passagen.se/steponit/rodarummet/scw/index.html

------------------

Bendo I din grupp såå fungara repsetativ demokrati kanse bra,men andra grupper kan det vara en katsrof. Tex människro som kör över och man kan inget göra eftersom man inte kan välja om förren om två år.

------------------

[Redigerat av the-teacup den 17 jan 2002]

Här är en annan sida :
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/987.asp

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan apr. 2001361 inlägg

Okej.. tack alla, lite jobbigt att läsa allt bara men jag tror jag fick reda på det mesta här.

Det är svårt att kontrollera alla debat-kåta människor ibland. :-) Bra att du fått dina svar i alla fall.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Kommunism, kommer inte att funka, kommer att leda till elände och skit ändå, ge upp med att försöka.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created.(så sade en fan)

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Diskussionen är ännu inte avslutad som jag ser det eftersom vissa inlägg ännu inte är besvarade.

Beatbox:

Alla andra upplever staten som en tillgång och som ett skydd för människor medans ni upplever den som ett hot mot eran integritet.

Nej, jag ser i alla fall staten som ett nödvändigt ont just nu. Utan en stat i detta samhälle så skulle djungelns lag råda.

Beatbox:

Då fanns det förutsättningar för att det skulle fungera pga ett otroligt mycket enklare samhälle.

Då fanns det knappast bättre förutsättningar. Ett anarkistiskt system mår nog helt klart bäst av en väl utbyggd infrastruktur.

Beatbox:

Vilka saker är det du anser vara fel av staten att engagera sig i ?

Inte mej frågan ställdes till. Fast armén och krigsindustrin är en för mej aktuell sak.

Beatbox:

Staten är vi alla tillsammans.

Var inte det ett slagord i gamla Sovjet?

Beatbox:

Men då "Bosse" väl röstats in så kommer det fram att han sympatiserar med t ex nazister. Pga detts så får han ett otroligt stöd av de nazister som finns idag och han kan sitta kvar.

Nu var det så att "Bosse" blev arbetsledaren för veckan över en grupp på kanske 100-200 personer. Jag tror inte att nazister är i majoritet ute på våra arbetsplatser. Tror du det?

Beatbox:

Efter ett tag röstas han ut i alla fall och Anna kommer in. Hon är en jättebra arbetsledare MEN hon är ung och vet inte riktigt vad som är bäst för äldre gällande äldrevården vilket är naturligt eftersom hon inte fått så mycket livserfarenhet.

Som sagt gällde detta en arbetsplats, en "mindre mängd" människor. Du viftar bort mina exempel alldeles för lätt Beatbox, vill du inte diskutera så diskutera inte.

Beatbox:

Det finns ju inget egenvärde i att ha en stat.

Det finns många statligt anställda som har annat att säga om det, Beatbox. Sedan att svenska staten faktiskt har en vinst, en tillväxt, en inkomst varje år säger ju sitt.
-

Icaros:

Hm, förlåt Individen. Jag känner mig medskyldig. Dock så skriver jag oftast inlägg som inte går att rikta till någon speciell utan är mer allmänt, som nu.

Oj, det var inte ett angrepp mot er. Bara en vädjan att ni ska bättra er. Det är faktiskt ganska svårt att tyda ut vem som skrivit vad.

Ser dock fortfarande att ingen bättrat sig. Snälla, klämm dit ett namn före eller efter citaten.

Icaros:

Vad jag vill komma fram till är att mina erfarenheter är att folk arbetar mer harmoniskt, och kanske mer effektivt om man tilldelas mer förtroende och frihet, inom vissa ramar kanske.

Det måste jag hålla med om, även fast jag endast går i skolan... Fast det är väl i princip samma sak där som i arbetslivet, dock mer seriöst och "större" i det sistnämnda.

Hur som helst, jag känner mej icke motiverad att läsa hundratals timmar med 'Svenska' när jag istället är intresserad och i ett större behov av matematik eller samhällskunskap och nutidshistoria. Ämnen som jag inte läser alls eller har fått alldeles för lite tid till. Kan ju ges som exempel att jag ska läsa 3 timmar matte i veckan, nu har tiden krympt till 1,5 timme ungefär.
Ni kan ju gissa vad jag kommer göra i april-maj innan skolan slutar för terminen... Samma sak som förra året. Sitta och rå-plugga matte på sin fritid eftersom all tid har gått åt till att sitta och göra ingenting på en massa svenska lektioner som man ändå inte känner sig motiverade att läsa på. Det gör knappt någon i min klass och därför ställs inga höga krav av läraren. Man kan lugnt sitta och dingla med fötterna hela terminen men ändå få ett godkänt i slutbetyg.

Om skolan igen. Vi har ett nytt ämne kallat Projekt och Företagande. Läraren själv, min farbror Jan-Erik (aka Janen), introducerade oss för kursen med dessa ord: "Denna kurs hittades nyligen på av Skolverket. Den är dålig och tråkig och allt vi kan göra är att försöka genomlida den och försöka göra den så lite tråkig som möjligt och gå ut härifrån till sommaren med ett betyg." - Med viss modifikation, eftersom mitt minne inte är hur bra som helst.

I det ämnet, 'Projekt och företagande', finns egentligen inget mål. Vad vi ska göra är att studera i en färggrann nytryckt bok, och när vi är klar med det ska vi göra ett "projekt" resten av terminen. Vad målet är mer specifikt vet ingen, inte ens läraren. Det finns inga exakta mål utsatta och vi ska helt enkelt göra någonting som har med företagande att göra. Kanske producera och sälja saker, men eftersom jag i mitt program inte producerar någonting förutom kanske tjänster så skulle det bli ganska svårt, snarare omöjligt.
Jag vill välja bort denna kurs, men det får jag inte eftersom den är obligatorisk. Precis lika obligatorisk som dom hundratals timmar med svenska eller idrott som jag tvingas genomlida, samtidigt som jag på min fritid får stressa för att få ett betyg i matte.

Ja! "Ledningen" vet bäst, inte vi elever (eller lärare) som deras beslut drabbar. Precis... Gah!
-

Beatbox:

. Sen så tror jag det inte det lyckats om det inte varit för den stora depresionen, för den vet du väl vad det är ? Den som Hitler utnyttjade för att komma till makten.

Hitler satt redan vid makten då ett anarkistiskt samhälle rådde i Spanien. Tyvärr krossades det av Franco's fascister i stöd av Hitler och Mussolini, och även utav stalinisterna i stöd av så klart Stalin och Sovjet.
-

Bendro:

Och skall man få kontinuitet i någon som helst verksamhet går det inte att byta ansvariga stup i kvarten...speciellt inte på poster som kanske kräver att obekväma beslut fattas då och då. Skall man kräva att någon skall ansvara för något skall man också ge personen tid på sig att göra "jobbet" så att säga.

Det beror på position och situation. När representanter blir röstade till "mer betydande" poster så måste allt dom gör vara "synligt" (även och i synnerhet på företagen) för alla, på så vis fattar de flesta att "ok, vi måste försämra arbetsvillkoren litegranna eftersom företaget går dåligt".
Sedan kan man även införa att varje representant får sitta i exempelvis en månad eller på sin höjd ett halvår. Ett beslut som drabbar personerna på ett dåligt sätt till en början bör ju inte drabba dem dåligt på lång sikt, om det dock gör det så ska den representant som skapat denna situation röstas bort, och det blir denna även. På så vis får en mer kompetent representant positionen.

Bendro:

Och som jag ser det..är det ju så vårt samhälle fungerar i stort.

Nej, det gör det inte. I företagen(till exempel) råder ingen offentlighetsprincip och där röstar endast de med mest pengar vem som ska ha vilken ledande post, och de i sin tur säger åt vem som ska göra vad... Uppifrån och ner i en ineffektiv hieraki.
-

His Divine Shadow med ett idiotiskt och trångsynt inlägg. Starkt jobbat.

Nej, det gör det inte. I företagen(till exempel) råder ingen offentlighetsprincip och där röstar endast de med mest pengar vem som ska ha vilken ledande post, och de i sin tur säger åt vem som ska göra vad...

Vad surrar du om egentligen ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Det finns många statligt anställda som har annat att säga om det, Beatbox. Sedan att svenska staten faktiskt har en vinst, en tillväxt, en inkomst varje år säger ju sitt.

Åter igen.... vad surrar du om ?

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Snälla Beatbox. Skriv ett inlägg åt gången. Ingen jävel bryr sig i antal inlägg ändå! Försök även skriva vem som du citerar. Nu såg jag vem det var eftersom det var ju mej du citerade, men tror du verkligen att alla andra kan se det?

Som sagt var så frågade jag vad du surrar om egetligen. Om du inte har nått vettigare att skriva än dina påhittade fantasier så kan du ju låta bli. Du är ju för fan helt ute och cyklar... tycker du aldrig att det blir pinsammt ? Vi har ju haft den där företagsdiskussionen tidigare och inte verkar du lärt dig ett skvatt av den.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Ok. Om jag nu traskar iväg till närmaste aktiebolag, knackar på och frågar om dom har lust att visa alla sina uppgifter för mej. Vad får jag då för svar? Vad kan jag göra år deras svar? Finns det en lag som jag kan stödja mej på?

Om jag i min skola vill ha ett annat ämne eller en annan lärare, och behändigt nog delar denna åsikt med tjugo andra personer (absolut majoritet i min klass), kan vi då tillsammans bestämma vad vi ska göra? Nej. Vi kan bara ta emot det som ges.

Om du ska totalt dissa mitt inlägg med att säga att jag är "pinsam" så blir jag besviken. Säg som det är istället, du orkar inte läsa och inte heller skriva så du väljer den enkla metoden och tjänar på köpet ett inlägg. Wee...

Skolan är ett alldeles ypperligt ställe att studera sånt här. Men av ditt tidigare inlägg att dömma så vill du ju bara läsa sånt som du själv finner kul och skita i allt annat. Hur ska man då kunna lära sig nått ?

Om du ska totalt dissa mitt inlägg med att säga att jag är "pinsam" så blir jag besviken. Säg som det är istället, du orkar inte läsa och inte heller skriva så du väljer den enkla metoden och tjänar på köpet ett inlägg. Wee...

Jag orkar inte kommentera dina inlägg så mycket eftersom jag vet att du ändrar dig hela tiden likt en vindflöjel. Du verkar ju tycka att det är roande att göra så. Jag tröttnar rätt så snabbt eftersom du hinner aldrig slutföra ett ämne innan du börjar på nått nytt. Du håller dig till samma ämne så länge som du känner att du har "kontroll", men om någon kommer och kanske vet lite mer än dig så byter du raskt ämne. Jag skulle gärna vilja ha ett svar på varför du gör så. Ibland får jag för mig att du är rädd för att ha fel.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

[Redigerat av Beatbox den 18 jan 2002]

372 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
209 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
160 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)