webForumDet fria alternativet

Kommunism?

Politik & samhälle

109 svar · 1 167 visningar · startad av DotStudio · sida 3 av 6

Frågan, av DotStudio

Fördelar? nackdelar?\ vad är viktigast med kommunism? vad ärmindre viktigt med kommunism?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Tidigare hade vi tvångssteriliseringarna. Jag är kritisk till hur staten har agerat i dessa fall. Är du?

Det är lätt att vara klok i efterhand. De som utövade det då tyckte det va rätt då och nu vet vi bättre. Eftersom man inte ens levde under den tiden så man inte hade möjlighet att påverka så är det svårt att känna någon skuld.

// BeatBox

------------------
"Mörkrets gärningar, förekommer även på dagen"

Sixten Landby

Medlem sedan aug. 2001723 inlägg

Vilka saker är det du anser vara fel av staten att engagera sig i ?

De saker som jag räknade upp i den andra diskussionen. Maxtaxa, pigavdrag, operasponsring, "skriv ditt namn med färgkritor"-kurser och sånt. Jag skrev också varför jag ansåg att det var fel av staten att lägga sig i och det var för att det endast är förmåner för vissa människor. Du har ingen nytta av att jag går billigare på en operaföreställning.

Varför har vi en stat, beatbox? Är det för att vissa saker är för stora för enstaka människor att ordna eller är det för att pampar ska kunna bestämma så mycket som möjligt? BEHÖVER staten verkligen hålla på med allt som den håller på med idag? Finns det inte en risk att staten missköter huvuduppgifterna eftersom den har så mycket annat att hålla reda på? Finns det inte en risk att människor vill smita ifrån skatten eller flyttar utomlands eftersom de tycker att staten slösar bort deras pengar på onödiga saker?

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."
- :stefan: på webbforum

Medlem sedan aug. 2001512 inlägg

Staten är en grupp människor med mycket makt.Männikor med mycket makt är farliga, eftersom makt är korrumperande (titta bra mogabe i zimbawe)Varför då inte dela upp makten så att alla får makt över sig själva och sitt liv istället för att få människor får mycket makt och andra känner sig maktlösa??

Det finns ju fler maktsitvationer än bara staten (nyliberaleran vill ochså ta bort staten)tex mellan kvinna/man.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Beatbox:jag tror människro hade protesterat om de visste om tvångssterliseringarna.Jag tro inte de visste om det.

------------------
Emma Goldmans gravplats - liberty will not descend itself onto a people, a people must raise themselves to liberty

Det är lätt att vara klok i efterhand. De som utövade det då tyckte det va rätt då och nu vet vi bättre. Eftersom man inte ens levde under den tiden så man inte hade möjlighet att påverka så är det svårt att känna någon skuld.

Just det!!! Och är det då inte en utmärkt försäkring mot "mindre bra vetande" att staten inte håller på med några sådana saker över huvud taget? Kirurgiska ingrepp på människor hörde varken då eller nu till statens huvuduppgifter oavsett om motivet var "för folkets bästa". Vad kommer framtidens människor att säga om dagens "tvångssteriliseringar"? Vad är det idag som hindrar att nya rättsövergrepp liknande det begås? Ja, det var till och med någon annan som skrev om att en av dagens politiker tyckte att det var bra.

------------------
"Det där med bilbolaget är så urbota dumt att jag inte ens tänker kommentera det..."

Human raghits watch har ju kommit fram till att de nya teorristllagarna som USA har tagit fram kränker männsklig rättigheter.Mänga länder har ju använt den lagen till att tryka ner oppistionen. http://www.hrw.org/press/2002/01/wr2002.htm "Some countries, such as Russia, Uzbekistan, and Egypt, are using the war on terror to justify abusive military campaigns or crackdowns on domestic political opponents. In the United States and Western Europe, measures designed to combat terrorism are threatening long-held human rights principles.

"Terrorists believe that anything goes in the name of their cause," said Kenneth Roth, Executive Director of Human Rights Watch. "The fight against terror must not buy into that logic. Human rights principles must not be compromised in the name of any cause.""

------------------

Kirurgiska ingrepp på människor mot deras vilja.

Ett förtydligande bara så att inte beatbox skriver ett långt inlägg om att jag tycker att all sjukvård är skit.

------------------

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Kan ni försöka ordna upp era inlägg lite bättre, försöka skriva vem som ni citerar, hålla antalet inlägg nere och istället samla upp allt ni skriver i ett enda istället för i 2-4 stycken separata? Det är rörigt att läsa ärligt talat.
Jag följde http://free.webforum.nu/wf/Forum9/HTML/000254.html men gav tyvärr upp på sidan 6 redan eftersom det blev alldeles för rörigt. Sitta med ctrl-f och leta fram vem som skrivit vad - massor med citat och inte ett enda namn.

Jaja, ska sluta gnälla nu och börja skriva istället.
-

Beatbox:

"Prolitärietats diktarut" betyer att arbetarna ska få makten över allt. Som ett mellan-led i detta så ska alla tillgångar ägas av staten och sedan ska prolitöäriatet äga allt gemensammt och staten ska avvecklas. Problemet är bara att ingen människa är funtat så att man bara ger allt man äger till staten. På så vis blir prolitäriatets diktatur en diktatur över prolitäriatet.

Håller med, helt enkelt för att det är sant.

Beatbox:

Detr system ni försespråkar är att man ska kunna rösta på en helt grön man/kvinna och det skrämmande är att om den här mannen/kvinnan är bra på att ragga röster så kommer hon/han att lyckas. Det öppnar ju upp för galningar som t ex bin laden. Då jag läser dessa tankegångar så funderar jag på vem som egentligen är maktgalen.

Nej Beatbox. Man ska inte kunna rösta på endast EN man eller kvinna, man ska kunna rösta på flera män och kvinnor överallt i samhället.

-Vem ska vara arbetsledare denna vecka, frågar Bengt.
-Vi tar väl Bosse som vanligt, säger Christian och fortsätter, han gjorde ju ett jäkligt bra jobb förra veckan.
Alla håller med och direktdemokratiskt väljs Bosse som denna "veckas" arbetsledare. Tyvärr missköter sig Bosse efter några veckor och han röstas snabbt bort en onsdagsmorgon. Istället väljs Anna som visar sig vara betydligt bättre på att vara arbetsledare.

Det är så samhället ska vara uppbyggt, Beatbox. Om man är moderat eller socialdemokrat spelar mej mindre roll. Kallas systemet anarkistiskt så betyder det inte att alla ska, eller måste, vara politiskt likriktade.

Beatbox:

Eftersom dessa människor kan själva besluta om vad som är bäst för just dom själva så kommer det ju leda till att en del grupperingar kommer att se till så att dom får en massa förmåner av olika slag.

Nej. Det handlar inte om att skapa en massa smånationer överallt. Det handlar om att skapa ett styre som gör det möjligt för många att direktdemokratiskt besluta om sådant som direkt berör dom. Till exempel om ett arbete på sin arbetsplats, vilket schema man vill ha i skolan eller vilken man vill ha som gruppbefäl i armén(frivillig värnplikt vill jag gärna ha för den delen, någon sorts milis). Och med "man vill ha" menar jag så klart att det "alla tillsammans vill ha", demokrati ni förstår.
-

Jag återkommer senare(strax?)... Era inlägg är lästa, har dock inte tid att skriva mer just nu.

Eller att man har roterande ledarskapet mellen varanra eller att det är en stor basgrupp som bestämmer med roterande medlemskap etc etc.
Det kan vara påen arbetsplat ,dagis,komun /stad/statsdel etc
Allt vad människrona själva vill.

------------------

[Redigerat av the-teacup den 17 jan 2002]

Staten är en grupp människor med mycket makt.

Staten är vi alla tillsammans.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Alla håller med och direktdemokratiskt väljs Bosse som denna "veckas" arbetsledare. Tyvärr missköter sig Bosse efter några veckor och han röstas snabbt bort en onsdagsmorgon. Istället väljs Anna som visar sig vara betydligt bättre på att vara arbetsledare

Men då "Bosse" väl röstats in så kommer det fram att han sympatiserar med t ex nazister. Pga detts så får han ett otroligt stöd av de nazister som finns idag och han kan sitta kvar. Efter ett tag röstas han ut i alla fall och Anna kommer in. Hon är en jättebra arbetsledare MEN hon är ung och vet inte riktigt vad som är bäst för äldre gällande äldrevården vilket är naturligt eftersom hon inte fått så mycket livserfarenhet.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Staten är en grupp människor med mycket makt. Staten är inte alla vi människor tillsammans. Jag är inte staten till exempel. Jag har ingen befattning där jag kan besluta i statens namn.

------------------

Staten är en grupp människor med mycket makt. Staten är inte alla vi människor tillsammans. Jag är inte staten till exempel. Jag har ingen befattning där jag kan besluta i statens namn.

Staten finns till för samhället och inte tvärt om som du påstår. Är det så svårt att inse det ? Det finns ju inget egenvärde i att ha en stat. Vi som individer i samhället påverkar vad staten ska göra om vi är tillräckligt många som vill samma sak.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Eller att man har roterande ledarskapet mellen varanra eller att det är en stor basgrupp som bestämmer med roterande medlemskap etc etc.
Det kan vara påen arbetsplat ,dagis,komun /stad/statsdel etc
Allt vad människrona själva vill

Det är säkert användbart om man är 100-200 personer. Hur skulle Stockhoml styras ? Genom grupperingar som bestämmer över andra grupperingar ? Eller skulle varje stadsdel få bestämma och ansvara själva för saker och ting. I så fall, vad ska man bestämma över ? Det är ju ett OTRILIGT resursslöseri om alla stadsdelar ska driva ett eget dagis, en egen skola etc. Dessutom så blir det ju olika kvalité på utbildningarna. Kommuner med hög status kommer att locka de bästa lärarna och vad tror du händer med stadsdelar som redan har sämmre utbildning ? Förmodligen kommer dom att tappa ännu fler lärare till de andra skolorna.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

beatbox Men då "Bosse" väl röstats in så kommer det fram att han sympatiserar med t ex nazister. Pga detts så får han ett otroligt stöd av de nazister som finns idag och han kan sitta kvar. Efter ett tag röstas han ut i alla fall och Anna kommer in. Hon är en jättebra arbetsledare MEN hon är ung och vet inte riktigt vad som är bäst för äldre gällande äldrevården vilket är naturligt eftersom hon inte fått så mycket livserfarenhet.

Just det!!! igen. Och hur stor makt är det då lämpligt att Bosse och Anna har? Rycker du på axlarna om Bosse är statsminister och vill införa maxtaxa på hitlerjugenddagis som han precis har öppnat? "Det är väl bra, 95% kommer att ha nytta av barnomsorg".

------------------

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Hm, förlåt Individen. Jag känner mig medskyldig. Dock så skriver jag oftast inlägg som inte går att rikta till någon speciell utan är mer allmänt, som nu.

Angående människors natur.

Själv umgås jag mest med egoistiska wannabe IT-miljonärer, förutom Teacup och familjen, i princip.
Det jag har noterat under diverse projektarbeten är att de egoistiska och konkurrensinriktade, totalitära typerna lyckas förstöra mer än vad de hjälper.

Alltså om en projektledare står med piskan i handen händer dels att motivationen försvinner, man får ett avstånd till det man utvecklar, man känner sig inte delaktig, utan mer som en slav. Och dels att vissa projektledare, chefer osv har svårt att förstå att även arbetare behöver en viss vila, och att man inte kan arbeta hur mycket som helst utan paus, utan att arbetet blir lidande.
Vad jag vill komma fram till är att mina erfarenheter är att folk arbetar mer harmoniskt, och kanske mer effektivt om man tilldelas mer förtroende och frihet, inom vissa ramar kanske. Ramar som bäst bestämms demokratiskt.

Jag tror som Teacup på att frihet och sunt förnuft (vad nu det är egentligen) smittar av sig, liksom förtryck också smittar av sig. Frågan är väl hur långt man kan sträcka sig när det gäller frihet.
Måste vi verkligen ha pappa staten som vakar över oss och hjälper oss med saker som den tycker vi behöver, eller kanske staten bara ska hantera nödvändiga saker som Fridolf brukar påpeka?

Jag kan relatera till ett personligt exempel, dock i lite mindre skala än staten. Det handlar om folk som är överbeskyddande. Själv har jag lite svårt för sådana människor eftersom min uppfostran har varit ganska frihetlig. Jag tycker att överbeskyddande i det fallet nedvärderar min förmåga att tänka själv och passiviserar mig så att jag får svårt att klara vissa saker själv.
Sätter man upp fokuset och relaterar till staten som överbeskyddare så kan jag se att en del anser att staten och makten ska fixa till saker åt en, man anser inte kunna göra det själv.

Som exempel kan jag ta feministdebatten som var här för ett tag sedan, jag ansåg att det var hur lätt som helst att - som individ - agera på ett feministiskt sätt, dvs tänka på hur man ser på pojkar och flickor osv.
Jag ansåg att folk väntar för mycket på direktiv från ovan, tex att staten ska kvotera in tjejer på vissa positioner. Det anser jag fel eftersom förtryck inte kan bekämpas med mer förtryck, i detta fallet har jag upplevt att männen istället känner sig förtryckta.

Usch vad mycket det blev, undra om nån orkar läsa, undra om jag orkar svara på all kritik jag lär få. Måste tänka på sånt också, hehe.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

[Redigerat av Icaros den 17 jan 2002]

beatbox Staten finns till för samhället och inte tvärt om som du påstår. Är det så svårt att inse det ? Det finns ju inget egenvärde i att ha en stat. Vi som individer i samhället påverkar vad staten ska göra om vi är tillräckligt många som vill samma sak.[/beatbox]

He he, är du anarkist?

------------------

Dela upp stockhol i mindra delar.Ju mindra desto bättre.Under spanska inbördeskriget var det 8 miljoner som levde på det här viset.

I de exemplen som Indeviden och du tog upp så är det enkelt:eva röstas in efter Anna ,som har varit med där i 30 år och är väll instatt i rulansen.Alla som ahr en förtroende post går att rösta bort så fort man märker att den misköter sitt förtroendeuppdrag.

------------------

He he, är du anarkist?

Nä... :-) Jag bara sa hur det fungerar i praktiken. Jag har försökt påvisa det förut. Många av de "nya" idéerna ni beskriver finns redan bara man öppnar ögonen.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

Dela upp stockhol i mindra delar.Ju mindra desto bättre.Under spanska inbördeskriget var det 8 miljoner som levde på det här viset.

Som sagt var tidigare så va det ju förr, närmare 70 år sedan. Sen så tror jag det inte det lyckats om det inte varit för den stora depresionen, för den vet du väl vad det är ? Den som Hitler utnyttjade för att komma till makten.

// BeatBox

------------------

Sixten Landby

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)