Enligt NE var Hiroshima sedan kinesisk-japanska kriget 1894-95 ett militärt och industriellt centrum. Men mer viktigt ur min synvinkel: Hiroshima var sekunden innan detonationen japans sjunde största stad, i folkmängd. Ett mycket klumpigt valt mål måste jag säga.
Och enligt NE, igen, var och är Nagasaki först och främst en hamnstad.
Står inget om att det fanns, eller för den delen finns, några viktiga militära installationer där.
Men det finns alltid militära mål i alla städer, särskilt under krig. Men proportioner...
Det fanns betydligt bättre mål att sikta in sig på. Varför inte blåsa bort en militärt befäst ö? Eller två? Jag menar, där hade dom civila förlusterna varit betydligt lägre, och dom militära förlusterna enorma.
Men, som sagt. Dom civila förlusterna hade då blivit lägre, och då hade det inte haft samma inflytande på Japan. Därav slutsatsen: Det var terrorism, definierat enligt NE:
organiserade våldshandlingar som väcker skräck och fasa ofta i pol. syfte och av mindre grupper.
Man kan se ett ensamt bombplan som en mindre grupp, ja.
Och det satte verkligen skräck i Japanerna, till och med så mycket att dom gav upp och på det tillät sig bli ockuperade av amerikanska styrkor en kortare tid som förde landet in på "rätt väg".
Terrorism är en del av krig, det är ett sätt att föra krig.
Båda parter hade sina sätt att sprida skräck bland dom andra ländernas befolkning och makthavare.
Bland annat skickade japanerna bomber mot USA's fastland med ballonger, som for över Stilla Havet med "jetvindarna".
Och USA själva bombade faktiskt kejsarpalatset i Tokyo, det tog inte lång tid innan det reparerades. Men det var inte heller syftet, att förstöra palatset. Syftet var att göra folk uppmärksamma på att dom kunde bli bombade när som helst, var som helst. Det kallas terror, och USA gick väldigt långt när dom använde atombomber.
Och därför klassar jag det som världshistoriens värsta terrordåd.
Inte för att "USA" utförde det, utan för att det hade mest effekt, som följdeffekt.
Terrorismen fungerade, och snart anammade en massa länder detta och satsade otroliga mängder resurser och arbetskraft på att framställa sina egna kärnvapen.
Och nu idag lever vi alla i en värld som kan explodera, när som helst.
Fast det har ju verkligen blivit "bättre" på senaste tiden, om man ser det över en så där 10-20 år. Det Kalla Kriget är över, och hotet om kärnvapenkrig är inte längre så uppenbara. Men terrorn finns kvar, terrorbalansen likaså.
Och visst är det lite olustigt att krutdurken och kärnvapenmakten Pakistan ger ifrån sej lite oroväckande rök medans grannlandet Afghanistan bombas med "smarta" bomber av världens största kärnvapenmakt USA.
Och samtidigt beskjuter en annan stor kärnvapenmakt, Indien, Pakistans gränser i Kashmir-området med artilleri och granater.
Det hela är ett korthus. Och där står en figur med sin högra hand på dörrhandtaget och muttrar något om att USA bara försvarar sig och säger även i förbifarten att det blåser "frihetens" vindar där ute, om han nu bara kunde lirka upp låset. Och vad händer när dörren öppnas måntro? Jo draget får korthuset att kollapsa.
[Redigerat av Individen den 16 okt 2001]