Då tycker jag du ska sprida ditt budskap till flera !
Det gör jag ser du väl. :)
Att utnyttja demokratin som du säger är inte min grej, eftersom jag anser det personliga agerandet och tänkandet ligga till grunden för ett fungerande samhälle.
Jag vill inte stifta lagar, genom majoritetsbeslut, som förbjuder tankar och handlingar genom förtryck av det mänskliga intellektet, och passiviserar oss och gör oss till maskiner. Eftersom jag anser att vi funkar bäst under fritt samspel med varandra.
Ovanstående vet jag med säkerhet att det uppfattas som jag vill avskaffa lagar, och "införa" nån slags "anarkiskt samhällssystem" (man har väl vart med förr). Men jag vill bara uppmuntra till eftertanke och omtanke.
Om man bara slänger av sig tankeförtryckande normer som placerar in folk i fack så skulle man kanske uppmuntra folk att göra desamma och vi kommer alla leva i ett stort härligt paradis där lammen är vänner med vargen.
Ehh, skippa det sista hippie/jehovas-flummet kanske, så flummig är jag inte egentligen, jag lovar.
Point is. Öppenhet!
Sen angående nyliberalismen och kapitalismen då. Jag ser helt enkelt inte lösningen i överproduktion/konsumtion, bara problem iom slösande av naturresurser och arbetskraft. För att öka vår levnadsstandard, eller nåt. Jag är nöjd, jag behöver inte åka fortare, få snabbare dator så jag kan ha fadeade menyer (wow, vilket framsteg), etc.
Där man skulle tänka sig framsteg däremot är inom sjukvården, energiproduktionen, matproduktionen tex.
Vad kan vi säga om det? Tobaksbolag satsar skoningslöst på reklam trots att folk blir sjuka av deras produkter, för framstegs skull?
Forskare jobbar på för att få fram olika vaccin, för egen vinnings skull? Kanske i vissa fall.
Djurrättsaktivister och veganer propagerar mot lidandet i köttindustrin och för alternativ mat, som i vissa fall är både bättre och nyttigare. För deras egen vinnings skull? Hmm, skulle inte tro det.
Vad mycket det blev, har ingen överblick över vad jag skrivit så jag kan tänka mig att tankefel lär uppkommit. Argumentera emot då så kanske jag får nåt att tänka på. För det är det jag tycker debatt handlar om, att höra andras syn på saker. (Och då menar jag inte argumentet "du snackar skit för du är en jävla kommunistjävel" :))
------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)