webForumDet fria alternativet

Ungern väljer JAS39

Politik & samhälle

108 svar · 812 visningar · startad av Reefer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Frågan#1

Ungerns nationella säkerhetsråd väljer svenska Jas 39 Gripen framför amerikanska F-16. Det uppgav försvarsminister Janos Szabo vid en presskonferens i dag. Det svenska förslaget tävlade mot bud från USA, Belgien och Turkiet som erbjöd begagnade plan av modell F-16.

http://www.expressen.se/article.asp?id=80891

Tufft att lilla Sverige trampade stora stygga USA med sina F-16 på tårna :)

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Då kanske de kan få tillbaka några investeringsmiljarder...

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Sådärja, nu kanske Sverige kan få snurr på försäljningen av Gripen! :)

Jag var på F16s flygdagar för ett par veckor sen när Flygvapnet firade 75 år och bevittnade en ordentligt uppvisning i luften av plan från många olika länder.

Naturligtvis var Gripen i luften och imponerade stort på mig - de sparkade stjärt med de F18 Hornet som också visades upp. ;)
Fast Harrier var klart tuffast... :e

------------------
:stefan: - formerly known as Q

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Ett nederlag för Sverige och alla andra länder.
Att producera vapen är illa nog, att sedan sprida dom i världen är ännu dummare.
Vad fan ska man ha vapen till? Försvara nationer? Varför finns nationer? Varför?!

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Bah, försvar. Finns det nåt egentligt hot? Eller är det mest småpojkar som vill få ut sina barnsliga lustar.

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Även om jag inte tycker om det så har krig ökta utvecklingshastigheten avsevärt.
Med detta är det egentligen bara en sak jag vill ha sagt. Det är kul att ett svenska företag som har en enorm press på sig vad gäller utveckling lyckas så bra så de säljer utomlands. Måtte dock aldrig dessa vapen behöva användas. :l

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

Medlem sedan maj 2001258 inlägg

Tja, jag skulle inte tro att datorerna i JAS'en är så värst avancerade och har trissat upp teknologin för andra datorer speciellt. Men det är bara spekulationer från min sida.

Nåt som däremot trissat upp utvecklingshastigheten för just datorer är väl datorspel, och de flesta spel är krigsspel, så det kanske stämmmer.

Dock, att en sökning i ett textdokument (till exempel) sker lite snabbare på bekostnad av nedrustningen av vapen, ser i alla fall inte jag som acceptabelt. (Hmm, konstigt formulerat kanske, ni fattar, jag orkar inte formulera om mig.)

(Mycket datorexempel, det enda jag kom på för tillfället.)

------------------
"Freedom is merely privilege extended unless enjoyed by one and all" - (Billy Bragg)

Just datorerna kanske inte är så värst avancerade, men tekniken runt omkring. Idéerna kring aerodynamiken, alfa-vinkel-utvecklingen etc. Det är en hel del områden där JAS som stridsflygplan - i dagsläget - tillhör "eliten".
JAS är ju knappast något man har slängt ihop över en natt.

------------------

Att bara producera vapen är i sig att använda sig av dom.
Varenda jävla kotte i hela världen skulle kunna leva MYCKET bättre om resurserna hade nyttjats på ett effektivare sätt.

Sen är det ett välkännt faktum att vapen ochså används. Och det kostar väldigt mycket.

Att bara producera vapen är i sig att använda sig av dom
Att producera bilar är i sig ett sätt att köra ihjäl folk. :l

------------------

Inte alls så jag menade.
Även om man kan utveckla din riktigt rå-dumma kommentar.
Ett vapen har en funktion: Att döda andra människor. Sen om det används i avskräckande syfte eller inte har ingen som helst betydelse.

Aja, det jag menade. Jo att jordens resurser inte räcker till allting. Man kan inte prioritera vapen då människor faktiskt svälter och dör av simpla sjukdomar.
Ser du inte vansinnet i det?!

Och den som försvarar vapenindustrin kan fan i mej brinna i helvetet!

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Jag håller faktiskt med dig i stort, Individen. Självklart är jag glad för SAABs skull, och ingenjörer etc. förtjänar verkligen denna framgång. Men, jag anser samtidigt att all form av vapenproduktion egentligen är fel, och att det egentligen är tveksamt om man ska vara särskilt stolt över denna framgång...

Och den som försvarar vapenindustrin kan fan i mej brinna i helvetet!

...men när du skriver sådana saker kan jag inte bli annat än arg. Skärp dig!

------------------
/emission
If you see someone without a smiley, give them your colon.

inskickad 11 sep 2001 01:02
Brukar bli konstig på udda tider.
Jag menar, försvara vapenindustrin är ju inte alls konstigt.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Vem kan säga hur stabilt läget är i Ryssland? Där har nog varit 2-3 kuppförsök dom senaste 10 åren (2 riktigt säkra iaf).
Då står Sverige utan något som helst försvar. Skitbra ju. Men det är väl det kommunister som Individen vill, att kommunisk sovjet kommer å tar över Sverige. *överdriva lite*

Samtidigt är det jävligt löjligt att sverige ska lägga en massa miljarder på att utveckla ett stridsplan då dom utan tvekan hade kunnat/fått köpa in massa amerikanska.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Ok. Vi säger att Ryssland anfaller lilla Sverige av nån kryptisk anledning. Blir det då bättre om vi skjuter ihjäl ryssar och dom skjuter ihjäl svenskar? Vad är en ryss, vad är en svensk? Jo medborgare i ett land, vad är ett land? Jo en nation. En nation är en sammanslutning av ett visst folk. Är folk annorlunda? Äter ryssar verkligen spädbarn? Och vad fan spelar det för roll om vi blir en del av ryssland om det ändå är demokrati som råder. Då är det ju ändå folket som bestämmer, och inte en specifik nation.
Är det dock en diktatur som anfaller en ska man genom revolution störta den diktaturen.
Att slåss för ett land eller en ledare är inte särskilt begåvat.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

"Och den som försvarar vapenindustrin kan fan i mej brinna i helvetet!"

Hippie idiot... Troll...
Om det blir krig nån gång så bygger vi en katapult och skjuter iväg dig mot fienden då kommer dom nog på andra tankar...

"Ok. Vi säger att Ryssland anfaller lilla Sverige av nån kryptisk anledning. Blir det då bättre om vi skjuter ihjäl ryssar och dom skjuter ihjäl svenskar?"

Om det håller jävlarna borta.

"Vad är en ryss, vad är en svensk?"

Två skillda medborgare från 2 skillda länder med annorlunda historia och kultur arv och värden.

"Jo medborgare i ett land, vad är ett land? Jo en nation. En nation är en sammanslutning av ett visst folk. Är folk annorlunda? Äter ryssar verkligen spädbarn?"

Har ingen sagt, vafan babblar du för skit egentligen?

"Och vad fan spelar det för roll om vi blir en del av ryssland om det ändå är demokrati som råder."

Ni bler del av en stat som har lägre BNP och får er livsstandard sänkt eftersom ryssland också har mindre, vissa lagar som ni tar för givet ändras, osv...
Det blir nog inte samma ryssland anfaller ju för att få nått av svergie, och om du tror att svergie kan behålla sin höga(jämfört med ryssland) livstandard som en del av ryssland så är du helt jävla borta.

"Då är det ju ändå folket som bestämmer, och inte en specifik nation."

Hallå? Anropar jorden!

"Är det dock en diktatur som anfaller en ska man genom revolution störta den diktaturen."

ROFL, gå igenom onödigt lidande bara för att dina lilla moraliska ideer ska få må lite bättre jämtemot verklighetens lagar...

"Att slåss för ett land eller en ledare är inte särskilt begåvat."

Att inte kunna försvara sig mot en angripare är rent ut sagt idiotiskt.

Om Finland hade haft din lilla hippie inställning till verkligheten hadde vi varit ett riktigt u-land idag.

Min farfar var en av veteranerna som slogs för Finland för friheten och skulle han veta om sånthär prat skulle han vända sig i graven, tänk att han slogs för fosterlandet för snorungar som inte uppskattar vad dom har.

Sak samma för dig va? Dra ett bloss och glöm verkligheten bara...

From the land of a thousand lakes, we give you a big hearthy f*ck you

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

[Redigerat av His Divine Shadow den 11 sep 2001]

His Divine Shadow's inlägg i största allmänhet är var ju ganska ogenomtänkt.

His Divine Shadow:

Ni bler del av en stat som har lägre BNP och får er livsstandard sänkt eftersom ryssland också har mindre, vissa lagar som ni tar för givet ändras, osv...

Men om demokrati råder så är det väl folket som ingår i en så kallad nation som dikterar lagarna? Hur kan ett land, som inte är ett levande väsen, bestämma lagarna?

Jag skulle aldrig i livet försvara något så jävla dumt som nationalism!
Sen får du kalla mej hippie, troll och verklighetsfrånvarande så mycket du vill.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

"His Divine Shadow's inlägg i största allmänhet är var ju ganska ogenomtänkt."

Men sant, mer än vad man kan säga om ditt inlägg.

"Men om demokrati råder så är det väl folket som ingår i en så kallad nation som dikterar lagarna? Hur kan ett land, som inte är ett levande väsen, bestämma lagarna?"

Lagar hit och dit, detta har ingen betydelse, skulle svergie bli invaderat at ryssland så kommer svergies levnadsstandard att sjunka.
Förnekar du eller försöker du bara hoppa runt poängen?

"Jag skulle aldrig i livet försvara något så jävla dumt som nationalism!"

Som en sann idiot, som har du genast kastat ihop folk som vill försvara sitt land emot angripare med folk som skriker heil hitler och pucklar på utlänningar, men det verkar ju passa dig...
Vad du nu har för prblem fattar jag inte, men om du nu tycker om ryssland så mycket och tror så hårt på att demokratin automatiskt gör allting bra som i en liten saga för 5 åringa så åk till ryssland då och NJUT av demokratin där, fast ta en väl så du inte passerar igenom finland.

"Sen får du kalla mej hippie, troll och verklighetsfrånvarande så mycket du vill."

OK. Troll, hippie, verklighetsfrånvarande ursäkt för en människa.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Men om demokrati råder så är det väl folket som ingår i en så kallad nation som dikterar lagarna? Hur kan ett land, som inte är ett levande väsen, bestämma lagarna?

Du har uppenbarligen inte fattat något av behovet av ett försvar. Vore det så att ett demokratiskt Ryssland och ett demokratiskt Sverige av någon bisarr anledning skulle vilja förena sig, skulle det kunna ske genom ett demokratiskt val. Ett krig skulle alltså inte vara nödvändigt om demokrati råder. Anledningen till att vi är rädda för ryssarna är att vi är osäkra på hur stabil deras demokrati egentligen är. Anfaller de oss, då har de bevisat att deras demokrati inte var värd något. Då innebär en ockupation att vi förlorar vår demokrati. Alltså, vi har vårt försvar för att försvara demokratin i landet.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om vi blir anfallna och annekterade av ett demokratiskt land, då skall vi alltså acceptera detta och mot vår vilja inlemmas i detta land? Och om det är en diktatur som anfaller så skall vi acceptera detta för att sedan störta diktaturen via en revolution?

Jag håller med His Divine Shadow, du har nog dragit ett halsbloss cannabis för mycket.

Anledningen til att vi har ett försvar är för att vi skall kunna försvara vår självbestämmanderätt och vår demokrati.

Trots dina förvirrade tankegångar så brukar en ockupation av främmande makt oftast inte innebära att demokratin fortlever och att alla är glada och lyckliga och hoppar runt i gräset med varsin pipa i munnen.

Hur tror du att Finland hade sett ut idag om inte detta förhållandevis lilla land tappert kämpade för sin demokrati mot en storleksmässigt överlägsen fiende?

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)