webForumDet fria alternativet

Är det rätt att polisen skjöt rakt in i folkmassan?

Politik & samhälle

120 svar · 1 100 visningar · startad av Prästen · sida 2 av 7

Frågan, av Prästen

Under toppmötet vid Vasa-platsen skjöt polisen rakt in bland demonstranterna. Uppdrag granskning har tagit upp detta. Tycker ni det var rätt att skjuta vilt in mot folkklungor?.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 2000537 inlägg

Men diskussion handlade inte om Hannes.
Diskussionen handlar om polisen har rätt att skjuta rakt in i en folkmassa som de inte ens är säkra på utgjorde något hot eller var stenkastare!.

Medlem sedan jan. 2001219 inlägg

Polisen har rätt att tillgripa de medel som krävs för att trygga sin egen säkerhet, om de bedömer att de måste skjuta mot en folkmassa så får de väl göra det.
Risken att någon fredlig person maskerar sig och smyger omkring bland stenkastarna är väl så gott som obefintlig.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du säger att stenar inte är farliga eftersom de poliser som fick sådana på sig inte dog.
Om du skall bibehålla detta tankesätt så menar jag att pistolskott inte heller är farliga eftersom inge av dom som blev träffade av skott omkom.

Naturligtvis är båda två farliga vapen, eller hur?

Du håller dig inte till det vi faktist vet om händelseförloppet: Hannes kastade betydligt fler stenar än två. ;)

------------------
/Tor
www.tor.nu

http://www.svt.se/granskning/video/2001/0814/gbg4.ram

Ni som har bredband ska titta på dessa shyssta klipp, som bevisar att polisen skjöt rakt in i folkmassan!.

Så om du kastar 2 stenar mot polisen som inte ens träffade någon polis eller hamnade i närheten, så förtjänar du att dödas av polisen?.

För att vara död så är han ovanligt aktiv. Jag förstår inte hur du kan försvara att han kastade sten mot en annan människa.

pistolskott inte heller är farliga eftersom inge av dom som blev träffade av skott omkom.

Stenar dödar inte någon som har kravallutrustning på sig!, skott dödar inte någon som har skottsäkerväst på sig!, vilka demonstranter hade skottsäker väst?.

För att vara död så är han ovanligt aktiv. Jag förstår inte hur du kan försvara att han kastade sten mot en annan människa.

Jag försvarar inte att någon som kastade sten!, frågan var om polisen har rätt att skjuta mot en folkklunga som de inte kan vara säkra på om de var stenkastare!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Prästen:
vi har sett dom, och vi har sett uppdrag granskning (och även anmält det till granskningsnämnden för partiskhet).

Ett sten ÄR ett vapen. Kanske inte lika effektivt som kulor, men med tanke på att ration stenar mot kulor var kanske 1000:1 (minst) och antal seriöst skadade poliser mot antal seriöst skadade demonstranter var minst 10:1 så tycker jag diskussionen är befängd.

Om du hade varit helt själv - du hade varit jävligt förbannad på polisen - hade du då slängt gatustenar på dom? Polisen försöker gripa dig - men så fort dom tar hand om dig trappas stenkastningen upp och där kommer ny som ersätter dig.

Vill man inte ta konsekvenser av vad man gör - GÖR DET INTE!

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Oj här kommer en sten farande.. en till. oj det regnar sten.. det är nog från himmlen det kommer även om det verkar vara från dom personerna där borta.. Men så kan det ju inte va?

Vad har man ögon till?

(angående "inte vara säkra på om dom kasta sten")

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Varför anmäler ni inte Aftonbladet expressen och alla de andra tidningarna också för partiskhet?, de har ENBART tagit polisens story och inte skrivit från båda hållen.

Det bevisas ju nu av uppdrag granskning att det tidningarna har skrivit är felaktigt.

Bevisas av uppdrag granskning? uppdrag granskning har inte bevisat något...
dom har också tagit en sida av saken..

Aftonbladet och Expressen visa bilder ifrån göteborg.. tyckte inte dom skrev så mycket.. Dom sa inte uttryckligen "det är bara demonstranternas fel". Uppdrag granskning sa "Det är enbart polisernas fel".

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Kan du svara på dom andra frågorna jag har ställt prästen?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

vad är frågan?

Jag tycker att aftonbladet har tagit aktivisternas parti. Det är ett jävla tjat om polisbrutalitet trots att det är mycket fler skadade poliser än demonstranter/terrorister.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Polisen har mycket långtgående våldsrättigheter.
Det finns tillfällen då polisen kan har rätt att skuta in i en folkmassa. Men jag påstår inte att detta var ett sådant tillfälle.

Att kasta sten på en polis i tjäns kan däremot aldrig vara lagligt.

------------------
/Tor
www.tor.nu

Om du hade varit helt själv - du hade varit jävligt förbannad på polisen - hade du då slängt gatustenar på dom? Polisen försöker gripa dig - men så fort dom tar hand om dig trappas stenkastningen upp och där kommer ny som ersätter dig.

Det är en fråga t.ex..
Läser du igenom mina inlägg öht?

/r - perfektionist!
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

[Redigerat av Jymdis den 28 aug 2001]

Stenar dödar inte någon som har kravallutrustning på sig!, skott dödar inte någon som har skottsäkerväst på sig!, vilka demonstranter hade skottsäker väst?.

Hur kommer det sig då att en polis slogs medvetslös och flera hundra skadades? Kravallutrustning skyddar inte mot allt.

Hugo.

de fick bara lättare skador, Hannes fick operera bort mjälten och njuren och var nära att dö. Återigen, kravallutrustning skyddar mot gatsten, skottsäkra västar skyddar mot kulor, vilka aktivister hade skottsäkra västar?.

Jymdis.
Nej jag skulle aldrig kasta sten på polisen. Vad är poängen och vad är frågan?

Poängen är - varför försvarar du folk som gör det om du inte skulle göra det själv? Varför vill man kasta sten på polisen? Vad är meningen - vad är målet - vad är motivet?

Om det var bara för att man skulle kasta sten så har man nåt fel i huvudet. Jag vet att folk är arga på poliser. Men - jag är arg på Telia exempelvis (eller var iaf). Inte går jag runt och kastar sten på Telia gubbar för det?

Det finns liksom ingen logik i det hela.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)