webForumDet fria alternativet

Killen som blev skjuten

Politik & samhälle

343 svar · 3 510 visningar · startad av mott · sida 7 av 18

Frågan, av mott

Såg på nyheterna om killen som blev skjuten i Göteborg av en polis. Jag kan direkt säga att jag inte tycker ett dugg synd om honom. Han får gärna dö, när han är så j-a dum och kastar sten mot poliser och andra människor. Verkligen synd att de inte visade hans ansikte för hela Sverige. \------------------ Daniel Mott \\ War Is Peace. Ignorance Is Strength. Freedom Is Slavery.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med racerduck här.

Hur f*n ska en polis kunna utföra sin uppgift utan att verka "provocerande"? Det går på tok för långt när inte polisen tillåts - oantastat - vistiera och kontrollera lokaler / personer när det uppenbart finns risk för vapen / brottslig aktivitet?
Jag betalar skatt för att de ska kunna utföra sina uppgifter i enlighet med det demokratiskt valda styrets mallar, då ska inga uppblåsta huliganer fjanta till det med "övervåld, kränkning m.m.." hade de INGET att dölja borde det inte alls vara något problem att bereda polisen plats att utföra sitt jobb.

Vakna upp nu, det är inte ryssland vi lever i utan i ett betydligt mer demokratiskt land, värna om det istället för att köra egna fascist-race och kalla det för demokrati (trots att inga andra håller med).

De fredliga demonstranterna kunde gott hjälpt till och hållt skitungarna borta i sina fjantiga rånarluvor, istället för att skydda dem. På så vis hade de blivit mer trodda av allmänheten istället för som nu hamna i samma fack.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

PeW: *spontan applåd*

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

En liten fundering: nu får polisen använda batong och pistol utan speciella tillstånd, för tårgas och vattenkanoner behöver de söka tillstånd hos Justitiedepartementet.
Tankarna kring paintball figurerade tidigare i debatten - undrar om det skulle behövas tillstånd för det? :q

Det är ju inte direkt ett livsfarligt vapen, även om det finns en risk att någon kan få en färgboll i ansiktet.

Som sagt, det lär ju synas vem som vart i farten i alla fall. :e

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Enligt uppgifter lät polisen bygga en järnridå (med containers) runt en skola som upplåtits till inkvartering, lät nationella insatsstyrkan storma in som om det gällt fritagning av kapat flygplan e.dyl., samt kommenderade oskyldiga människor kräla ut ur lokalerna samt ligga platt på asfalten timmevis. x(

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Enligt uppgifter lät polisen bygga en järnridå (med containers) runt en skola som upplåtits till inkvartering, lät nationella insatsstyrkan storma in som om det gällt fritagning av kapat flygplan e.dyl., samt kommenderade oskyldiga människor kräla ut ur lokalerna samt ligga platt på asfalten timmevis.

Nja, de där uppgifterna får du nog ta och kolla upp. Det handlar om två stycken gymnasier. Hvidtfeldtska och Schillerska.

På Hvidtfeldtska misstänkte man att det fanns en massa vapen och andra tillhyggen. Det misstänkta hittades senare. På grund av detta slog man en järnridå av containrar runt Hvidtfeldtska gymnasiet.

Den andra skolan som heter Schillerska, också det ett gymnasium. De krälade knappast ut ur byggnaden. Däremot ville polisen att alla skulle ligga stilla på marken för det fanns misstanke om två tyska brottslingar som misstänktes planera ett attentat. Flera av demonstranterna visste vilka två tyskar det handlade om men ändå gick ingen fram och berättade vilka det var trots att alla fick chansen att lämna anonyma tips till polisens tipstelefon. Plakat om det fanns uppsatta över hela stan så de kan inte ha missat det. Sen om ingen vill uppge vilka det är får de skylla sig själva.

Sen har du nog fått Nationella insatsstyrkan om bakfoten för det var vanliga poliser.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

För övrigt var Stockholms blodbad en halvmesyr

Det misstänkta hittades senare. På grund av detta slog man en järnridå av containrar runt Hvidtfeldtska gymnasiet.

Vad hittades :q

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

molotov Cocktails, baseballträn, gatsten m.m.

------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.

För övrigt var Stockholms blodbad en halvmesyr

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Hmm, snackar man med demonstranterna från GBG så påstår de att det inte fanns några vapen alls på Hvidtfeldtska... *vet inte vem man ska tro på*

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

[Redigerat av bughawk den 24 jun 2001]

Jag har full förståelse för att polisen då placerade ut containrar... med den hotbilden som ändå var. Det jag inte har förståelse för är hur de s.k "fredliga" lät dessa puckon till bråkstakar husera fritt.

Men vad tusan. Man kanske ska gorma om "mänskliga rättigeter" och begränsad rörelsefrihet när man i krig sätter taggtråd runt minerade områden? Även om det är för att skydda folk från att trampa in hursomhelst...

------------------

*vet inte vem man ska tro på*

Nähä.
Men varför i hela friden skulle polisen "hitta på" ett sånt påstående?
Vi ska nog va f*n så glada att vi har några poliser kvar som vill ställa upp mot patrasket som skickar brandbomber!

------------------

Shit!
dubbelpostning ;)

[Redigerat av PeW den 24 jun 2001]

PeW, problemet för mig är att jag inte var där... Och eftersom jag sympatiserar ideologiskt med demonstranterna (dock ej med stenkastarna) så blir det svårt för mig att bestämma mig för vem jag ska lita på... Media kan ljuga, frågan är bara om de har gjort det i detta fallet...

------------------

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Vad har det med saken att göra om det fanns saker där eller ej? Om de på goda grunder misstänkte att det fanns vapen där vore det väl oansvarigt att inte göra husrannsakan?

------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.

Det handlar om Sveriges förvandling från en småstatsidyll till ett utkantslän i en stormakt där kontrollhänsynen steg för steg tar överhanden över normala hänsyn till de vanliga medborgarnas rörelsefrihet, rättsäkerhet och integritet. Sakta men säkert påtvingas vi polisstatens former. Hur länge dröjer det då innan vi också får dess innehåll?

Från Göteborgs-Posten.

Spango: Det är just de goda grunderna jag tror man kan börja ifrågasätta ifall det nu inte fanns några vapen.
Hmm, jag vet inte vad jag ska tro. Men hela alltet blev ett stort misslyckande både för demonstranterna och för polisen/göteborg som stad, som jag ser det.

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Chakotay: Citatet från GP, var den en insändare, redaktionell text eller typ ledaren?

------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans!
Queen - Machines (1984)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Varma soliga hälsningar från göteborg...
http://62.119.31.185/slask/vykort.jpg

:e

------------------
För att citera Nalle Puh:
"Min stavning är ruskig. Jag stavar egentligen bra, men det ruskar, så att alla bokstäver kommer på fel plats"

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är just de goda grunderna jag tror man kan börja ifrågasätta ifall det nu inte fanns några vapen.

Varför skulle polisen provocera fram sådana våldsreaktioner som det blev? Tror verkligen ni att de tycker att det är kul att centrala Götet jämnas med marken?

------------------
This posting is distributed in the hope that it will be useful,
but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag ställer samma fråga som jag har ställt tidigare!

Om alla demonstranter hade varit helt fredliga.
Hade det behövts några poliser över huvudtaget?
(Borträknat de som avleder trafiken.)

Ansvaret ligger hos (rangordnat):
1. Vandalerna.
2. Demonstrationsorganisatörerna.
3. Övriga närvarande demonstranter.

It's as simple as that.

[Redigerat av Rikard den 25 jun 2001]

Japp :)

------------------

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)