webForumDet fria alternativet

Kristdemokrat-citat

Politik & samhälle

105 svar · 1 673 visningar · startad av r · sida 2 av 6

Frågan, av r

<http://kd.just.nu/> Roliga (hm. förresten, dom är nog bara tragiska) citat av KD-medlemmar. \------------------ R.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 200132 inlägg

VARFÖR är det onaturligt? Är det onaturligt att älska en människa bara för att denna har likadana organ mellan benen som en själv?

------------------
Ja, fattigt folk måste alltid slåss mot dom rika för att få lite rättvisa. -Bamse

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

jag förstår att det är svårt att fatta. Jag säger bara att eftersom jag tror på bibeln så tycker jag det är fel men det står också att det är fel att vara otrogen. Jag är INTE emot dig som person utan jag är emot homosexualitet. Jag går inte runt och säger att någon annan är en dålig människa för jag vet att jag inte följer bibeln hela tiden heller. Jag hoppas du förstår, jag är inte emot dig utan emot homosexualitet.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

Är du kristen? Om inte förstår jag att du inte fattar mig, men du måste väll respektera att jag tror på bibeln och där står det att det är fel. Jag respekterar dig och din homosexualitet men jag tycker det är fel för det står så i bibeln.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

Hur kan du jämföra homosexualitet med någon som är otrogen?
otrogenhet är ett handlande, som man kan styra. göra det, eller inte.
homosexualitet är inte något man kan styra, det ÄR så bara, inget man bestämmer själv.

Men visst, man får väl acceptera (tyvärr måste man det) att det finns så konservativa och fördomsfulla människor, även 2001.

------------------
Ja, fattigt folk måste alltid slåss mot dom rika för att få lite rättvisa. -Bamse

Enligt Bibeln så är allt sex som sker utanför äktenskapet synd. Det gäller sex före äktenskapet och det gäller homosexualitet.

Eftersom själva defenitionen av ordet ‘äktenskap’ i Bibeln förutsätter att det är två personer av olika kön, så blir det ganska svårt, trots eventuella lagändringar i Sverige, för två stycken av samma kön att ”gifta sig” - i den Bibliska defenitionen så GÅR det helt enkelt inte.

Detta har inte jag skrivit men jag resonerar så, och jag hoppas du respekterar det.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

men jag resonerar också som så att själv läggningen inte skall straffas utan det är om man har sex med en person av samma person som man gör själva synden.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

Nej, jag är inte kristen, även om jag skulle (vilket jag inte gör) tro på gud skulle jag aldrig bli kristen eller gå i kyrkan, med tanke på kyrkans uttalande både om homosexuella och om kvinnor i prästyrket och övrigt.

Kyrkan borde ta och förnya sig lite, jag tror att det är på grund av deras gammelmodiga åsikter dom förlorar mer och mer folk, mestadels bland unga, eftersom unga (oftast) ät mer toleranta än gammla och medelålders.

------------------

visst är det därför kyrkan tappar folk, det fattar jag också. Men det är som en orginisation som verkar mot dödsstraff skulle säga att dom kan tänka sig dödsstraff i extrema fall bara för att få mera medlemmar. Man kan inte gå emot bibeln bara för att få mer medlemmar i kyrkan.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

men jag resonerar också som så att själv läggningen inte skall straffas utan det är om man har sex med en person av samma person som man gör själva synden.

och hur ser detta straff ut?

------------------

visst är det därför kyrkan tappar folk, det fattar jag också. Men det är som en orginisation som verkar mot dödsstraff skulle säga att dom kan tänka sig dödsstraff i extrema fall bara för att få mera medlemmar. Man kan inte gå emot bibeln bara för att få mer medlemmar i kyrkan.

för det första, du sa att du inte följde bibeln helt, dubbelmoral?
Men visst, det är rätt, men då får kyrkan räkna med att dö ut.

------------------

Citat ut bibeln:

Om din hustru visar sig inte vara oskuld vid samlaget efter giftemålet, så ska hustrun släpas genom staden och stenas till döds

( http://cheetah.121host.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=109&FORUM_ID=8&CAT_ID=10&Topic_Title=Femenism&Forum_Title=Ung+Politik&whichpage=4 )

------------------

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

eftersom unga (oftast) ät mer toleranta än gammla och medelålders.

Tänker du på smurja då? hela 17 år gammal...eller var det 77?

Det där stämmer inte, vilket du kommer att märka om ett par år, ungdomar (=tonåringar) är ofta mer extrema i sina åsikter än äldre -åt endera hållet, men inte nödvändigtvis mer toleranta -en viktig skillnad.

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

[Redigerat av Reefer den 19 maj 2001]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

well: herrejävlar. behöver nog inte säga mer om det.

i övrigt så anser jag att kristendomen är en sjukdom och som sådan måste den utrotas.

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
nobody expects the spanish inquisition!</A>

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

i övrigt så anser jag att kristendomen är en sjukdom och som sådan måste den utrotas.

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

I fredags inleddes Frikyrkliga studieförbundets årsstämma i Filadelfiakyrkan i Örebro med Mark Levengood som inledningstalare.

Hela veckan som gått har olika frikyrkliga företrädare, i lokal massmedia, uttryckt sitt missnöje att en homosexuell skulle tala på årsstämman oavsett om han var en kulturpersonlighet eller ej.

Tvärt emot de s.k. företrädarnas åsikter, så mottogs Mark med ett synnerligen hjärtligt gensvar av deltagarna och applåderna efter hans tal rungade i flera minuter.
(enligt Nerikes allehanda)

Så här avslutade han sitt tal:

- I hela mitt liv har jag längtat efter sammanhang, att bli en del av ett stort helt. Jag tror på Gud och min tro är att jag kommer till stranden en vacker dag. Då kommer Gud att ta hand om mig, gnugga mig torr och varm med en handduk och säga: "Inte var väl det så farligt i alla fall?" Och jag kommer att svara: "Nå, nog var det nästan för mycket ibland. Nån gång träffade man på så mycket hat att man inte visste om man ville fortsätta."
- Jag tror att när jag möter Gud så kommer jag att möta nåd och barmhärtighet, sa Mark Levengood.
(citat Nerikes Allehanda)

http://www.nerikes.se/frame/artikel.asp?url=/artikel.asp?txtId=352540
och http://www.nerikes.se/artikel.asp?txtid=352539

Jag är benägen att hålla med Mark när han i den efterföljande intervjun sa följande:

Frikyrkan är i ett läge där gammalt och ungt ställs emot varandra. Det är viktigt att kyrkorna bearbetar sin inställning till homosexualitet, tycker han.
- Många homosexuella i frikyrkan mår dåligt, självmord är vanligt.
Mark Levengood tror att toleransen gentemot homosexuella kommer att bli större, det är en utveckling som redan påbörjats

I talet pekade han även på behovet att följa med sin tid och det var så intelligent och tankvärt att även det tarvar en citering:

- Kanske är det vanligaste sättet att gå vilse att krampaktigt hålla kvar vid att allt ska vara som det var förr? Jorden snurrar fortare och fortare, om vi inte följer med åtminstone till en del riskerar vi att slungas ut i universum. Vi måste lära oss den värld vi lever i.

- Vi kan inte bara köra på autopilot och hytta med Bibeln. Vi har fått hjärnor för att använda dem. Gud blir nog inte nådig mot oss om vi lämnar tillbaka dem oanvända.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

[Redigerat av Luxman den 19 maj 2001]

jag menar verkligen inte att homosexualitet skall straffas av staten eller polisen. Jag menar att Gud kommer straffa denna, men gud är en förlåtande gud så även homosexuella kan komma till himelen. Och jag följer inte bibeln till punkt och pricka men det gör ingen kristen och kommer aldrig göra det, ingen är perfekt. Men jag bryyter inte mot bibeln med flit men det ståt tex att man inte skall vara självisk, och det är väll alla ibland? Förresten är det "trevligt" att se vad bra diskussion knep @nders och casca har, verkligen moget. Jag tror iallafall att du (r) förstår mig lite bättre än dom. Jag tänker inte dömma någon, det får Gud göra.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

[Redigerat av smurja den 19 maj 2001]

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Men ehh, ska bara hålla på och tortera folk med att säga att dom är sjuka jävlar för att dom är homosexuella..? :x

(Att hålla på och påpeka att Gud kommer att straffa dom är det jag syftar på..)

Det är fan sjukt, och det finns ingen ursäkt. x(

------------------
This would be sad if we didn't knew you were mentally unstable.

[Redigerat av casca den 19 maj 2001]

som jag skrev vill inte jag dömma någon utan det är upp til Gud att göra. Har jag sagt att dom kommer torteras? Nej jag sa att dom kommer straffas och att Gud är en förlåtande Gud, alltså bara Gud kan bestämma om de kommer torteras eller inte.

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

Förresten är det "trevligt" att se vad bra diskussion knep @nders och casca har, verkligen moget. Jag tror iallafall att du (r) förstår mig lite bättre än dom. Jag tänker inte dömma någon, det får Gud göra.

Så det var "gud" som talade genom dig nyss eller?
Dessutom har jag tittar runt lite, och jag anser att @nders och Casca har en mycket mer vänlig och trevlig inställning, generellt, än dig.

------------------

visst dom har säkert mycket trevligare stil än mig... Men tycker du det är särskilt trevligt att säga att en viss grupp med en speciell tro skall dö ut?

------------------
Lefve Konungen
Lefve Sverige

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)