webForumDet fria alternativet

om SAC

Politik & samhälle

270 svar · 11 748 visningar · startad av Lasp · sida 9 av 14

Frågan, av Lasp

Såg ett inslag under sydnytt ikväll om de fria radikalerna! Är det inte de vi skall bekämpa? Konstig människo och samhällssyn. Bråk för bråkets skull. Eller :( \?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När det gäller tvisten i Göteborg skrev jag vann inom situationstecken för att vissa att alla förlorade.
När det gäller butiken i Malmö är det en vacker färgad yngre flicka med mycket krylligt hår, hur fan skall man skriva när man inte får använda ordet negress då?
Skall man skriva nysvensk med betydligt mörkare hy?

Det var i Kristianstad och tvisten är avblåst (hon skrev på) efter 4 timmar av blockad.
Hon fick blommor. Se Sydnytt nu kommer kanske i Rapport. :birp

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Lasp skrev:

När det gäller butiken i Malmö är det en vacker färgad yngre flicka med mycket krylligt hår, hur fan skall man skriva när man inte får använda ordet negress då?

Amerikanarna har afro-amerikan så det borde bli afro-svensk om man skall härma staterna. :e

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

unconed skrev:

Nu är jag givetvis medveten om att man kan vända på resonemanget;

Bra.. du har du förstått vad jag menade. Varken du eller jag vet vem som har rätt. Att du sedan förutsätter att det är de anställda är en annan sak...

unconed skrev:

Varför skall man måsta säga upp sig bara för att man har en chef som är ett rövhål?

I de flesta fall där anställda råkar i kläm (med sin chef) så är chefen ägaren till företaget. Vill du påstå att du tycker att ägaren till företaget skall sluta? Och om det nu inte skulle vara så chefen bara är en lite chef, så går man ett steg högre upp och gnäller, men vad händer om den chefen också är ett rövhål? Skall alla chefer sluta för att du råkar tycka de är rövhål? Och vad händer om du är den ende som tycker så och alla andra anställda tycker chefen är okej... skall chefen sluta då och behöva flytta från staden med sin fru och sina barn, skall hela den personens tillvaro ryckas upp bara för att du tycker personen är ett rövhål?

unconed skrev:

eller lägger över ansvaret på barnen till sin respektive

Vad tror du jag fick göra. Åkte hemmifrån 6.30 och kom hem 19.00 med en son på 1,5 år... Det är en prioritering man får göra så fall, antingen så stannar man kvar på sitt jobb med en dålig relation till sin arbetsgivare eller så ser man till och gör något åt det. Jag valde ett jobb före arbetslöshet, även om det kostade på i relationen till familjen.

unconed skrev:

Bara för att din chef är ett rövhål så skall du alltså straffas. Strålande.

Börjar tro att du aldrig har jobbat? För om din chef är ett rövhål så kommer du straffas för det varje dag du går till jobbet, så är det bara, verkligheten är inte fylld av rosa små moln....

- M

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

GunnarD skrev:

För att hålla oss till fakta gällande grundlagarna så står det ingenting där angående arbetslivet,arbetsgivare eller facket. Se Sveriges Grundlagar

Så ni som hänvisar till lagar se till så att ni vet vad ni pratar om innan ni hänvisar till några lagar, det räcker inte med att "jag har hört att ..." eller liknande ursäkter.

Regeringsformen 2 kapitlet §17, read and weap...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Lasp skrev:

Vad har hennes hudfärg överhuvudtaget med saken att göra? x(

HiDensity »
Efter att ha läst tråden igen undrar jag lite över vad det är du menar att arbetstagarna på salladsbaren gått miste om i frågan om semesterersättning? Semesterlön och semesterersättning regleras ju i Semesterlagen. Så vitt jag vet är inte ens ägarinnan misstänkt för något brott?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Lasp skrev:

Det var i Kristianstad och tvisten är avblåst (hon skrev på) efter 4 timmar av blockad.
Hon fick blommor. Se Sydnytt nu kommer kanske i Rapport. :birp

Och ärke-moderaten Anna König var visst där och talade varmt om kollektivavtalet. LOL! Trodde väl aldrig att man skulle va på samma sida som Anna "fildelning sponsrar terrorism" König. :h

Web-Tor skrev:

Vad har hennes hudfärg överhuvudtaget med saken att göra? x(

Precis! Jäkla tomte är du Lasp! :x

Web-Tor skrev:

HiDensity »
Efter att ha läst tråden igen undrar jag lite över vad det är du menar att arbetstagarna på salladsbaren gått miste om i frågan om semesterersättning? Semesterlön och semesterersättning regleras ju i Semesterlagen. Så vitt jag vet är inte ens ägarinnan misstänkt för något brott?

Jag pratade om det här:

Web-Tor skrev:

Semesterlön har dom anställda naturligtvis fått (lagkrav) men semesterersättning vet jag inte. Tycker inte att det ingår i de anställdas grundläggande rättigheter.

..och hånandet av semesterersättning som följde efteråt. Det verkar dock som om ni har missuppfattat vad semesterersättning är, så jag kanske reagerade i onödan.

Semesterersättning är samma sak som semesterlön, semesterlön är det när man som anställd tar ut semesterdagarna. Semesterersättning är det när man istället får ut ersättningen i pengar (12% cirka) och är väldigt vanligt för projektanställningar, timanställningar och visstidsanställningar. Särskilt i resturangbranschen. Det du pratar om är nog semestertillägg.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Mr. Mustard skrev:

Regeringsformen 2 kapitlet §17, read and weap...

Som lyder:

17 § Förening av arbetstagare samt arbetsgivare och förening av arbetsgivare äger rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder, om annat ej följer av lag eller avtal. Lag (1976:871).

Vilket säger att bägge parter (arbetsgivare och arbetstagare) har rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder.

Inget om att dom måste skriva på ett kollektivavtal.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Rikard skrev:

2 frågor:

1. I vilken instans hade ägaren kunnat begära prövning av beslutet att försätta henne i blockad?
  2. Vilket eventuellt motmedel har en arbetsgivare idag mot blockad, med tanke på att "lockout" inte längre fungerar på grund av förändringar i lagerhållning?

Tänk jag har noterat att grundlagen har nämnts och fallit som argument men jag har fortfarande inte sett någon ens försöka svara på dessa två frågor. Jag lägger till en tredje:

3. Det är väl ändå inte så att en företagare som blir satt i blockad av ett fackförbund, i dagens Sverige, i praktiken är rättslös?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

HiDensity skrev:

Det verkar dock som om ni har missuppfattat vad semesterersättning är, så jag kanske reagerade i onödan.

Vi har missuppfattat och du har naturligtvis full koll? Så här skrev du tidigare angående vad som ingår i ett kollektivavtal:

HiDensity skrev:

Vad är det du kallar "lull-lull"? Semesterlön och tjänstepension?

Du tror tydligen att enbart de som omfattas av ett kollektivavtal får semesterlön.

Jag tror att semesterlön/semesterersättning regleras i Semesterlagen och att ägarinnan inte är misstänkt för att ha brutit mot denna. Är du av annan åsikt? Om inte - vad är problemet?

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Rikard skrev:

3. Det är väl ändå inte så att en företagare som blir satt i blockad av ett fackförbund, i dagens Sverige, i praktiken är rättslös?

Rättslös i ordet benämning vet jag inte om jag vill kalla det direkt, men i praktiken blir dom det. Detta eftersom LO och dess undersåtar har enligt praxis/lag rätt att sätta en arbetsgivare som inte har kollektivavtal i blockad. Hur man nu kan hävda detta inom ramen för föreningsfrihet och individen fria val.

läs http://www.handels.gu.se/epc/archive/00004866/01/20067.pdf så kanske du får mera klarhet i detta.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om blockad

CITATET ur HD 2007-02-13
”Jag ska på mitt lilla sätt
försöka få facket att ändra
metoder och politikerna att
ändra reglerna.
Jag tycker inte att småföretag
ska omfattas av samma regler
som exempelvis Ericsson.”
VICTORIA FRANKENIUS,
ägaren till butiken Make Up
Store i Kristianstad tecknade
på måndagseftermiddagen
kollektivavtal för sin enda
anställda. Detta för att slippa
den fackliga blockad som på
förmiddagen sattes in mot
butiken. TT

Lasp skrev:

CITATET ur HD 2007-02-13
”Jag ska på mitt lilla sätt
försöka få facket att ändra
metoder och politikerna att
ändra reglerna.
Jag tycker inte att småföretag
ska omfattas av samma regler
som exempelvis Ericsson.”
VICTORIA FRANKENIUS,
ägaren till butiken Make Up
Store i Kristianstad tecknade
på måndagseftermiddagen
kollektivavtal för sin enda
anställda. Detta för att slippa
den fackliga blockad som på
förmiddagen sattes in mot
butiken. TT

Ska tilläggas att hon tecknade kollektiavtal för att hennes anställda skulle få arbetsro. Inte för att hon själv ville det.

Vilket återigen visar på fackets arroganta stridsåtgärder mot småföretagare, som regeringen försvarar!

GunnarD skrev:

Som lyder:

Vilket säger att bägge parter (arbetsgivare och arbetstagare) har rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder.

Inget om att dom måste skriva på ett kollektivavtal.

Förtydligar mig: 1.det finns ingen "kollektivlag" dvs. en arbetsgivare behöver inte ha detta. 2. Facken har en grundlagsrätt att vidta stridsåtgärder (blockad bla.) mot arbetsgivare. Precis som arbetsgivarna har sina möjliga stridsåtgärder.

Rikard skrev:

Tänk jag har noterat att grundlagen har nämnts och fallit som argument men jag har fortfarande inte sett någon ens försöka svara på dessa två frågor. Jag lägger till en tredje:

Kan först konstatera att du läser inläggen som fan läser bibeln. Hur kan grundlagens paragrafer, som ger fackföreningen rätt till blockad, fallit som argument? Hur kan det vara "maffiametoder" att utöva en grundlagsskyddad rättighet? Och "rättslös" blir man väl bara om ett brott begåtts som man inte kan få hjälp med. Men jag förstår din argumentation om du anser fackens rätt vara ett brott.

Ni som stormar över den rådande ordningen på svensk arbetsmarknad/fackens rättigheter - istället för att gnälla: vad är ert alternativ? Lagstiftning? Har inte den svenska ordningen historiskt sett gett väldigt mycket?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

micke_nkpg skrev:

nyttig läsning

http://www.borastidning.se/bt/btartikel.asp?version=313187

(y)

Samtidigt har facket orsakat en utlandsflytt i Smålandsstenar. Alltså riskerar nio personer i ett litet samhälle att bli av med sina jobb, en lokal firma som hade fått ett miljonkontrakt på att bygga Skandro Trades utbyggnad har fått uppdraget rivet och han flyttar inom sex veckor till Tjeckien. Verkligen jättebra agerat av facket! :bla

Några dagar senare backar facket (!) och går med på en skriftlig uppgörelse där företagen Skandro Trade och Ji-ma går med på att följa kollektivavtalet. Men det är ändå för sent, planeringen av Tjeckienflytten har gått så långt att den inte går att blåsa av, men ägaren hoppas på att alla ska kunna behålla sina jobb i alla fall.

Frid och fröjd i Smålandsstenar nu?

Ånej, Metall har hittat ett nytt företag att sätta i blockad... :l

En sak som förundrar mig är att facket verkar ha hittat många nya företag som inte har kollektivavtal efter sossarnas valförlust. Kan det kanske var en massa små missnöjda fackpampar som är sura på svenska folket och nu skall de minsan få igen...

För så här många blockader har iallfall inte jag hört talas om under förra regeringens tid....

- M

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

Gladh skrev:

En sak som förundrar mig är att facket verkar ha hittat många nya företag som inte har kollektivavtal efter sossarnas valförlust. Kan det kanske var en massa små missnöjda fackpampar som är sura på svenska folket och nu skall de minsan få igen...

För så här många blockader har iallfall inte jag hört talas om under förra regeringens tid....

- M

Det är ju inte så konstigt då blockader visats sig som ett ypperligt sätt för att försämra alliansens förutsättningar i att låta den fria marknaden skapa jobb...

För övrigt:
Arbetsrätt? Pfft! Ingen jävel har rätt till ett arbete.

sparven skrev:

Arbetsrätt? Pfft! Ingen jävel har rätt att arbeta.

Ju då alla har rätt att arbeta, men alla har inte rätten till ett arbete. Arbete är ingen mänsklig rättighet även om det finns personen som tror och tycker det.

- M

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

Gladh skrev:

sparven skrev:

Arbetsrätt? Pfft! Ingen jävel har rätt att arbeta.

Ju då alla har rätt att arbeta, men alla har inte rätten till ett arbete. Arbete är ingen mänsklig rättighet även om det finns personen som tror och tycker det.

- M

Ändrat ;) Och btw Arbetsrätten var inte riktat mot dig

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)