Lasp skrev:
Många gånger är Lindströms penna väldigt vass.
han är ju den ända politiska tecknaren som får sina bilder publicerade
102 svar · 5 811 visningar · startad av Fia · sida 2 av 6
FN-observatörer dödade i israeliskt flyganfall (DN) och Hjälpkonvoj beskjuten (DN). Hur kan Israel göra så mot FN? Skjuta trots att de lovar att inte göra det? Jobbigt att läsa om det i tidningarna, känns som om Israel inte bryr sig om vad resten av världen, dv
Läs frågan i sin helhet →Lasp skrev:
Många gånger är Lindströms penna väldigt vass.
han är ju den ända politiska tecknaren som får sina bilder publicerade
Vilken tur att han inte är den enda då! :p
Ironiskt nog pågår nu en attack av en folkmassa mot FNs högkvarter.. Jag skulle inte vilja tillhöra FN därnere just nu..
Jag har innan stått och vägt mellan de olika sidorna och tyckt att både gör fel, jag har hoppats att bättre ledare där skulle kanske göra något åt konflikten - vilket det har sett ut att bli ett par gånger, men runnit ut i sanden...
Konflikten är långt ifrån svartvit men jag skulle vilja säga att om
För övrigt, jag kan icke för mitt liv förstå hur folk kan döda i Guds/Allahs/Mohammeds namn. Jag förstår verkligen inte det, jag är 100% säker på att dessa skulle vilja att man vara snälla mot varandra, om jag hade varit 100% på att dom funnits ;)
Död åt terrorstaten Israel.
Har suttit här och förskt förstå mig på israelkonflikten ett tag nu men är inte helt säker på att jag förstått det hela rätt. Kan någon rätta mig om jag har fel och fylla i viktiga detaljer som jag missat.
Har jag förstått följande rätt?
Den mångåriga konflikten mellan Israel och Palestina handlar om rätt till mark. Israelerna anser att dom har rätt till mark som idag tillhör Pallestina och att denna mark skall utgöra staten Israel med uteslutande judisk befolkning. (Är det denna inställning som kallas Sionism?). Palestinas befolkning (mestadels muslimer) anser sig ha rätt till samma mark och om Israel skulle vinna denna mark skulle det även innebära att den Palestinska befolkning drivs ur landet?
Detsamma gäller nu alltså Libanon där konflikten handlar om exakt samma sak?
Nej i Libanon är det enbart för att jaga terrorister (Hizbollah). Israel har varit i Libanon ett par gånger innan, och det var en av dessa gångerna som Hizbollah uppstod. Jag rekommenderar susning och wikipedia dom har en ganska bra kortfattad beskrivning av vad som hänt..
medialabs skrev:
Bara jag som tycker att Israel har rätt att försvara sig när fientlig milis gör ett antal räder in i Israel och kidnappar och dödar gränssoldatera inne på Israeliskt territorium?
Sen att hizbollah endast är en milis och som hittills har skickat över x-antal tusen mindre och större raketer över Israel det verkar ingen ha problem med.
Ser ingen av er "gråta" över tex. dem 8 järnvägsarbetarna som dog av hizbollah's raketer i Haifa.
Hizbollah gör bra saker för folket också, som att bygga skolor och skjukhus. Men det sägs det ju inget om. De framstås hela tiden som terrorister...
Nej, jag tycker inte att det är att "försvara sig" genom att bomba städer och utsätta civilbefolkningen för såväl död som fysisk och psykologisk terror. Jag tycker det är fegt. Att storebror USA skyddar dem är ingen nyhet, men de behöver inte vara lika fega som dem för det. Israel går för var dag som går sitt öde till mötes. Synd bara att så många länder i väst inte vågar öppna ögonen och se vad som försigår.. verkar som att man är rädda för USA eller nåt. Finns inga realistiska proportioner i Israels agerande alls. Ska jag välja sida i det här kriget så väljer jag Hizbollah.
PeW: Empiriskt så håller jag inte med dig -- jag tycker det har framgått väldigt tydligt av SVTs nyhetssändningar att Hizbollah inte bara är terrorister som skickar raketer in på Israelisk mark.
De gjorde två intervjuer med israeler och libaneser - båda sidor önskade livet ur de andra, mer eller mindre. Det var väl lite onödigt att Hizbollah skulle skicka raketer från gränsen, men övervåldet från Israels sida är också onödigt.
Israel har hela tiden använt övervåld. Regimen där verkar mer blodtörstig än nånsin. Fanns ingen anledning för dem att angripa Libanon överhuvudtaget.. är det någon som 'försvarar sig' så är det Hizbollah. Att luta sig på SVT är lathet. Tycker folk borde inse att det inte räcker med de nyheter som blir serverat i tv-rutan är tillräckligt för att grunda åsikter. De nyheterna är för det mesta starkt vinklade ur något perspektiv. Bättre att se sig om efter medier och liknande från alla håll för att bilda sig en grov uppfattning.
Att echoSwe inte håller med mig var inte oväntat ;)
Resultatet av dagens Israeliska aktion: 37 barn mördade.
Det innebär att Israel dödat mellan 550 och 750 människor i Libanon på mindre än två veckor. Detta för att komma åt två kidnappade soldater. Det är ju så att man spyr.
Göran Persson steg precis ordentligt på min bra-skala..
DN skrev:
Göran Persson uttryckte sig ovanligt starkt. Han påpekade att trots att han är en gammal Israelvän är mycket kritisk till Israel.
- Israelerna begår det ena övergreppet efter det andra i Libanon. Jag har mycket svårt att förstå deras agerande, deras reaktion är helt oproportionerlig och är fullkomligt kontraproduktiv.
Han uttryckte också sorg över att Israels internationella ställning kraftigt skadas genom deras agerande i Libanon.
Även USA kritiserades av statsministern som ansåg att landets ledning bar en stor del av ansvaret genom att förhindra en resolution från säkerhetsrådet. Och oviljan att ställa sig bakom kravet på en vapenvila.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2390&a=562176
Tony Blair börjar få det jobbigt..
SvD skrev:
Premiärminister Tony Blair står inför öppen revolt bland ledande partikamrater, i och utanför regeringen, rapporterar brittisk söndagspress. Deras kritik mot hans Israelpolitik är skarp medan Blair besöker sin allierade i Washington, president George Bush.
Inte en minister stödde Tony Blair vid regeringsmötet, säger en hög minister.
Regeringskansliet i London hade hoppats att trycket på Blair skulle lätta när han tillsammans med Bush lade fram fredsplanen. Men i lördags kväll såg Blair ännu mer isolerad ut, skriver The Independent.
Skönt att folk i ledande befattningar (runt om i världen?) börjar vakna. Men de verkar svårväckta. Dags att sätta press på Israel på toppnivå tycker jag.
Det är ju inte bara bomber Israel sysslar med. De har skurit av livsnödvändigheter för civilbefolkningen, håller dem vakna om nätterna genom att hovra med helikoptrar, jaktflyg m.m.. folket lider, svälter och dör en efter en i sjukdomar. Vad vinner de på denna terror??? Inte annat än förakt mot såväl Israel som USA (eftersom de stödjer aktionen). Det är dags att agera mot Israel.
Det är rätt det som PeW skriver Israel förtrycker på ett mycket sofistikerat och onödigt sätt.
Att slå ut kraftstationer gör inte så att man inte kan skjuta över gränsen. Att spränga oljeledning gör inte att militären eller Gerillan blir utan bensin. Men gör att Libanon inte kommer att kunna ta emot turister på 10-20 år. Det tycker jag är fördjävligt.
Efter att ha sett hur prästerna beter sig i kyrkorna i Jerusalem ger jag inte mycket för deras skenheliga gudstro heller. Nej Maktfullkomlighet heter det. Inget medlidande.
Krigsherrarna i Israel bryr sig inte om vad omvärlden tycker, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra så länge dom tycker att dom har rätt.
Att USA är såpass passiva som dom är är inte konstigt, dom får ju sälja vapen till Israel som skeppas mer eller mindre anonymt via Skottland (Blair visste nog om det), rent kapitalistiskt tänkande.
PeW skrev:
Det är dags att agera mot Israel.
Jag har bojkottat Israeliska varor länge men jag önskar verkligen att jag kunde göra mer. :(
Min största önskan nu är att hizbollah slutar attackera civila och koncentrerar sig på militära mål istället. Attacker mot civila är totalt förkastligt och kontraproduktivt även för dem.
Fia skrev:
Hur kan Israel göra så mot FN? Skjuta trots att de lovar att inte göra det? Jobbigt att läsa om det i tidningarna, känns som om Israel inte bryr sig om vad resten av världen, dvs FN, tycker och tänker. Kände mig tvungen att starta en tråd om det. :(
Israel bryr sig skit i FN. Från israelernas perspektiv är FN en anti-semitisk organisation som vill hjälpa terroristerna, dom bryr sig inte alls i detta.
Denna bit med info fick jag av en israel.
medialabs skrev:
Bara jag som tycker att Israel har rätt att försvara sig när fientlig milis gör ett antal räder in i Israel och kidnappar och dödar gränssoldatera inne på Israeliskt territorium?
Sen att hizbollah endast är en milis och som hittills har skickat över x-antal tusen mindre och större raketer över Israel det verkar ingen ha problem med.
Ser ingen av er "gråta" över tex. dem 8 järnvägsarbetarna som dog av hizbollah's raketer i Haifa.
Nej dom har rätt i att försvara sig. Fast jag tycker sättet dom försvarar sig på är ineffektivt och skapar bara onödigt lidande och saknar en långtidsperspektiv.
Faktiskt, en markinvasion och ockupation av dom ställen Hizbollah anfaller ifrån hadde varit att föredra gentemot sönderskjutningen av Beirut m.fl. Det skulle också ha tvingat Hizbollah att anfalla med raketer sina egna människor om dom velat få bort israelerna, tror ni folk skulle ha tyckt om Hizbollah om dom börjat skjuta på lebaneser med raketer?
Att oskyldiga dödas i krig och konflikter kommer vi aldrig att komma ifrån. Det som verkligen är beklagligt är faktumet att Hizbollah medvetet använder befolkade områden för att därifrån skjuta raketer. Det är ju klart att Israelerna kommer att försöka bomba området därifrån raketerna avfyrades ifrån med artilleri och flygangrepp.
Tycker att det är förjävligt att den Libanesiska armén inte har tillräckligt med makt att agera emot Hizbollah som av FN är stämplad som terroristorganisation.
Sen tror jag nog att ingen, då menar jag ingen av oss här på forumet verkligen kan sätta oss in i konflikten genom att titta på nyheterna och läsa böcker om konflikten mellan Israel och dess grannar.
Det är för många olika grupper och falanger som hela tiden försöker sabotera eventuella fredsavtal. Al-qaida tillsammans med Syrien som förser Hizbollah med nya raketer har väl nu också gett sig in i leken och uppmana alla världens muslimer att resa sig och förgöra "ondskan"... beklagligt...