caze skrev:
http://www.systembojkott.nu/ !
"Det är också symbolen för den förmynderipolitik som bedrivs i Sverige. Svenskarna blir aldrig vuxna i statens ögon."
Med det argumentet kan man ju avskaffa varenda förbud eller styrning i hela Sverige. Legalisera alla droger, avskaffa hastighetsbegränsningarna på våra vägar. Skippa lagarna om rattfylleri osv. "Folk är ju vuxna liksom, dom fattar ju att dom inte ska köra fulla." osv. osv. Tyvärr är det så att väldigt många människor hamnar fel i livet utan guidning. Visst vore det trevligt om alla körde sakta utanför skolor på eget bevåg eller förstod när deras alkoholkonsumtion börjar bli farlig.. men nu är det inte så.
Siten repeterar orden "under kontrollerade former" sisådär en 25ggr.. vad menar man med det? Att en myndighet skulle övervaka försäljningen av vin/och sprit i affärerna? Är inte det också förmynderi då eller?
Sen kritiserar man monopolet för att vara politiskt. Det tycker jag är konstigt. Det ÄR ju en högst politisk/ideologisk företeelse. Fick moderata ungdomsförbundet bestämma så skulle hela Sverige avregleras totalt. Inte ens moderaterna själva är så totalt fixerade på avregleraing och privatisering. Jag kan omöjligt ta dem seriöst.
Ang. Vin&Sprit så håller jag helt med. Det är helknäppt att Vin&Sprit sysslar med reklam utomlands. Det enda jag kan säga om det är att Vin&Sprit är ett separat företag och till skillnad från Systembolaget så har de inga avtal med staten som hindrar dem från att marknadsföra sig och maximera sin vinst, precis som vilket företag som helst.. det borde väl MUF vara positiva till.. mindre reglering?
"Hade alkoholen sålts under kontrollerade former på en fri marknad skulle korruptionen försvinna."
Om det är någon som seriöst tror på det där så tycker jag synd om dem. Varför skulle mutor och lobbying försvinna på en avreglerad marknad? Om något så skulle hetsen bli ännu värre med en ökad konsumtion mer slipade metoder för att ta marknaden och maximera sin vinst. Skillnaden blir att det istället inte syns alls och blir mer eller mindre accepterat som en del av företagskulturen. Om det är någon som tror att företag på en "fri marknad" är snälla små nallebjörnar vars enda vilja är att konkurera på lika vilkor.. WAKE UP!
Sen kan jag väl besvara kritiken på de höga alkoholskatterna med följande artikel om Finland som nu vill höja skatten på sprit igen: http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2005-11-13&Artikel=732902
För ett och ett halvt år sedan sänktes alkoholskatten med 40 procent på den inhemska starkspriten. Nu höjs ropen från forskare, socialarbetare och flera ministrar på att höja skatterna eftersom alkoholskadorna ökar kraftigt.
Även rätt spännande att siten inte tar upp någon av Systembolagets verkliga syften. 1. Att stävja alkoholkonsumtionen och "stimulera till en god dryckeskultur". samt 2. Försäkra att alkohol inte säljs till underåriga (vilket iofs inte blir ett problem om man passar på att kapa åldergränsen också)
Deras motbjudande smutskastningsposter gör ju inte saken seriösare direkt.. http://www.systembojkott.nu/Hej alla monopolister.pdf