RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
sgtpepper skrev:
Inte? Då tolkade jag denna mening fel:
Det gjorde du uppenbarligen.
sgtpepper skrev:
Jag tycker det låter som att du försöker blanda bort begreppen, det är (enligt dig) bara vissa få grupper som är överrepresenterade och det gäller tydligen enbart våldtäkter, något som jag hävdar är fel och jag väntar med ivrig fascination på att du skall berätta hur du dragit dessa slutsatser?
Dett är allt man kan konstatera utifrån just denna undersökning, ja. Och "eventuellt" skrev jag för att vi inte sett själva undersökningen än (som sagt). Till skillnad från dig så aktar jag mig för att dra slutsatser utifrån undersökningar jag inte sett.
Men allt det där tycker jag nog jag var väldigt tydlig med i mitt tidigare inlägg.
sgtpepper skrev:
Eh? Alla invandrare är utländska medborgare tills dess att de beviljats svenskt medborgarskap, något som tar 8-10 år. Menar du att avsikten att invandra kommer först då man beviljats medborgarskap i Sverige? Nu är du ute och cyklar rejält. Förklara gärna vad du menar, det vore verkligen intressant att höra dina definitioner på ovanstående begrepp.
Alla invandrare är utländska medborgare innan de blir svenska medborgare, ja. Men alla utländska medborgare är inte invandrare. Tror du t.ex. att alla turister som kommer hit från utlandet ingår i begreppet "invandrare"?
Undersökningen handlar helt enkelt inte om invandrare. Den handlar om utländska medborgare. Svårare än så var det inte.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg
Robban skrev:
Blir alltid lika förundrad över hur en del, enbart baserat på statistik (som de oftast inte läst själva) om ett hundratal våldtäktsmän, anser sig kunna dra slutsaster om en dryg miljon invadrare när det gäller frågor som t.ex. kvinnosyn och brottsbenägenhet? :l
Jag skulle gärna vilja veta exakt hur och framförallt VAR du skaffar dig ditt underlag för vad du tycker/tänker/diskuterar om. Du menar på fullt allvar att man inte kan använda statistik för att bilda sig en uppfattning? Eller det gäller kanske bara obekväm statistik i stil med TOPIC...... för rasist vill man ju inte bli kallad. :OO
Blårand skrev:
Fast främlingsfientligheten bottnar till stor del i en misslyckad integrationspolitik. Hade vi haft en lyckad integrationspolitik, tror jag inte främlingsfientligheten varit så stor som den är idag.
DEN kan jag skriva under på!
sneeze skrev:
Du menar på fullt allvar att man inte kan använda statistik för att bilda sig en uppfattning?
Nä. Har jag skrivit det?
sneeze skrev:
Eller det gäller kanske bara obekväm statistik ...
Gäller all statistik med otillräckligt statistiskt underlag. För de allra flesta är det uppenbart att man inte kan dra säkra slutsatser om en miljon människor utifrån statistik som innefattar ett par tusen personer. Men uppenbarligen inte för alla.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Blårand skrev:
Fast främlingsfientligheten bottnar till stor del i en misslyckad integrationspolitik. Hade vi haft en lyckad integrationspolitik, tror jag inte främlingsfientligheten varit så stor som den är idag.
Hur hade då en "lyckad" integrationspolitik sett ut och vilka konsekvenser hade den fört med sig? Konsekvenser som inte gett samma främlingsfientlighet?
Robban skrev:
Gäller all statistik med otillräckligt statistiskt underlag. För de allra flesta är det uppenbart att man inte kan dra säkra slutsatser om en miljon människor utifrån statistik som innefattar ett par tusen personer. Men uppenbarligen inte för alla.
Tala då om för mig var den statistiken brister. Hur svårt kan det vara att ta antalet invandrare i sverige, räkna in antalet kriminella och få fram, i procent, att invandrare faktiskt är överrepresenterade inom vissa brottskategorier, vilket faktiskt är fallet? Att folk inte vågar se problemet för att allt skall vara så jävla politiskt korrekt är ju helt galet. Istället för att någon kräver mig på en källa till mina "fakta" så provar vi omvänt: visa var det framgår att jag har fel! Glöm inte att använda dig av trovärdig statistik.
sneeze skrev:
Tala då om för mig var den statistiken brister.
Jag gör ju det. Det statistiska underlaget är för dåligt för att kunna dra några slutsatser. Och statistiken handlar om anmälda brott. Inte om dömda brottslingar.
sneeze skrev:
Hur svårt kan det vara att ta antalet invandrare i sverige, räkna in antalet kriminella och få fram, i procent, att invandrare faktiskt är överrepresenterade inom vissa brottskategorier, vilket faktiskt är fallet?
Suck, börjar bli tjatigt (hur skulle det vara om du läser det jag skrivit tidigare). :OO
Ja, invandrare från vissa regioner är överrepresenterade i statistiken. Jag har aldrig förnekat det. Tvärtom. Och det är ingen nyhet. Tidigare statistik har visat samma sak.
MEN, statistiken behandlar bara anmälda brott (att vara anmäld för ett brott är inte samma sak som att vara dömd för ett brott) och underlaget är dåligt så att utifrån denna statistik konstatera att brottsligheten bland invandrare är hög går inte. Det är alltså inte statistiken i sig jag ifrågasätter utan sättet den används (eller snarare missbrukas).