webForumDet fria alternativet

Lyckad 1'a maj fest!

Politik & samhälle

91 svar · 1 787 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Kom precis hem från årets "1'a maj fest" (Ni kanske minns det som Reclaim The City)

Jag kom fram till Medborgarplatsen runt 4 tiden och redan då var det fullt med folk överallt, och det blev sakta men säkert fler.
Poliserna övervakade som hökar och visiterade så många med väskor som möjligt enligt PL16.

Peppbrigaden påbörjar sitt massiva tåg på flera tusen personer söderut på götgatan för att sedan stanna upp vid vitabergsparken där alla slog läger och musikalerna och alla tal påbörjades.

Looptroop, Svenska akademin mfl uppträdde. Ställningen var lugn, uppstod inga tumulter med polisen vad jag såg, och om det gjorde det så var det små saker. Fram till 22.30 då Looptroop uppträdde då blev det ett jävla tryck från publiken och Looptroop spelade både gamla godingar samt låtar från det nya albumet "Fort Europa" som släpptes 27 april.

Sen var det över och de flesta begav sig hemmåt, och vad jag kunde se så verkade allt intakt precis som innan festen. :)

För en gångs skull verkade vi få en lugn 1'a maj fest utan folk som slår sönder hela stan, precis som det ska vara, musik och politik i härlig symfoni :)

Årets 1'a maj fest arrangerades utav Peppbrigaden i samarbete med Polisen.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Kul att ni hade trevligt. :)

Hittills bara DN.se som har en artikel (även om den nyss togs ner från förstasidan): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=410078

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Första maj marknaden i Vasa var ganska rolig, men alla äckliga ungar i 8-12 års åldern sprang omkring med sprej serpentiner, sånadära små bomber, nått vitt illaluktande skum som dom sprutade på allt och alla, hela jäkla torget luktade skit och var ordentligt nersketat på grund av alla ungar, en hel busshållplats var nerkletat med vitt illaluktande skum.

Sen hadde dom en motorparad med gamla amerikanska bilar och sånt, vilket var skönt ironiskt tyckte jag :e

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

DN skrev:

Efter festen förekom skadegörelse och oroligheter på Södermalm.

Anarkistungjävlar som har brist på uppmärksamhet. Ska fan starta ett eget litet tåg och gå hem till dem och krossa lite fönster, bara för att det är kul.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

I Visby stod Syndikalisterna och RKU och gapade på gågatan vid Österport och som de uppmärksamma studenter vi är noterade vi att revolutionen hade tagit sin början - de var ju säkert fem-sex stycken... :e

Kan säga att Fältbiologerna hade en större demonstration - dessutom våldsamt ironiska. :birp

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

magnusfernstrom skrev:

DN skrev:

Anarkistungjävlar som har brist på uppmärksamhet. Ska fan starta ett eget litet tåg och gå hem till dem och krossa lite fönster, bara för att det är kul.

Jämnför du årets RTC gentemot tidigare års RTC så är denna bland de lugnaste åren. För att göra saken klar för dig, var det även folk med henri Lloyd jackor och Louis Vuitton kläder som deltog. Alla som deltar är inte vandaler som slår sönder, det är oftast de som inte är intresserade av politiken som slår sönder gatorna, medan de som är mer insatta i politiken och visar den ett intresse är lugnare av sig.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Det verkar ha gått ganska lugnt till överallt i Sverige. Det är bra. Stabilt.

M.Cheraghi skrev:

magnusfernstrom skrev:

DN skrev:

Jämnför du årets RTC gentemot tidigare års RTC så är denna bland de lugnaste åren. För att göra saken klar för dig, var det även folk med henri Lloyd jackor och Louis Vuitton kläder som deltog. Alla som deltar är inte vandaler som slår sönder, det är oftast de som inte är intresserade av politiken som slår sönder gatorna, medan de som är mer insatta i politiken och visar den ett intresse är lugnare av sig.

Så länge inte du roade dig med att slå sönder saker så ... :f ;)

Ge dig, magnusfernstrom...

Någon fler än jag som uppmärksammat den avsevärda skillnaden mellan DN:s artikel och Expressens?

Expressen: "Polisen stoppade kravaller" - http://www.expressen.se/index.jsp?a=278018
(Som att 300 poliser hade haft någon som helst chans att stoppa minst 5 000 personer, om det nu blivit kravaller som det föga förvånande inte heller blev...)

DN: "Lugn parkfest för anarkister" - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=410078
(Nämner "våldsamheterna" (observera citationstecknen) till sidan av, längst ner i artikeln. Inte i rubriken.)

:OO

De båda artiklarna om exakt samma händelse ger väldigt olika intryck.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Individen skrev:

Någon fler än jag som uppmärksammat den avsevärda skillnaden mellan DN:s artikel och Expressens?

Expressen: "Polisen stoppade kravaller" - http://www.expressen.se/index.jsp?a=278018
(Som att 300 poliser hade haft någon som helst chans att stoppa minst 5 000 personer, om det nu blivit kravaller som det föga förvånande inte heller blev...)

DN: "Lugn parkfest för anarkister" - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=410078
(Nämner "våldsamheterna" (observera citationstecknen) till sidan av, länst ner i artikeln. Inte i rubriken.)

Det kan inte vara så att det blev en lugn parkfest pga av att polisen stoppade kravaller?

Tvivlar. Polisen fungerar inte avskräckande... Snarare blir väl folk förbannade av polisaktioner och det brukar i sin tur leda till kravaller och skadegörelse (kanske särskilt om det är så få som 300 poliser och minst 5 000 potentiella kravalldeltagare). Av det jag läst lämnade polisen festen efter ett tag eftersom den var så lugn. Var först när festen var slut och folk var på väg hem som kravallpolisen gav sig på personer lite grann, och det blev ändå inga nämnvärda oroligheter.

Har i övrigt läst om civilpoliser som lite på måfå gick runt och misshandlade personer med batonger. Sådant hör man ofta om i samband med sådana här händelser. Dock omöjligt att veta hur pass mycket de berättelserna har med verkligheten att göra.

Individen skrev:

(Nämner "våldsamheterna" (observera citationstecknen) till sidan av, längst ner i artikeln. Inte i rubriken.)

Ge mig med vad? Det är fan allmänt känt att demonstrationer/fester/whatever you wanna call it som dessa medför skadegörelse och annat. Men du är kanske "en av dem" som har så jävla svårt för att erkänna att det egentligen inte finns något bra argument för dessa handlingar?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

m_soderlund skrev:

Det verkar ha gått ganska lugnt till överallt i Sverige. Det är bra. Stabilt.

Partymässigt så nej, inte i Östersund där polisen jämförde helgen med en Yran-helg och jag själv såg minst ett rejält slagsmål samt upprinnelsen till ett annat. Detta bara genom att gå på stans gågata under en kvart, strax efter utsläppet från diverse "vattenhål" vid 2:30-tiden.

magnusfernstrom - tagga ner en aning. Det går att diskutera även utan massa svordomar.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

magnusfernstrom skrev:

DN skrev:

Ja men gör du det. Du som hatar folk som krossar rutor, alliera dig med de. Verkar verkligen vara j*vligt intelligent. Tänk efter före nästa gång, dude :p

Dryden skrev:

magnusfernstrom - tagga ner en aning. Det går att diskutera även utan massa svordomar.

Vad är egentligen svordomar, förutom en kulturell föreställning? Men visst, om du störs av det, rent kulturellt, ska jag sluta!

Coccozz: Ska inte alliera mig med dem, men det är ju de som tycker de har rätt till det verkar det som, varför kan inte jag få ha lika kul på deras bekostnad då? Dude...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

-> magnusfernstrom

Den här gången tycks det bara ha varit ett litet fåtal av deltagarna som misskötte sig. Och det först efter deras fest. Det får man väl tolka som att det var en lyckad tillställning. Att i det läget klaga på deras gatufest, visar egentligen bara att du inte står ut med att en särskild politisk grupp har manifestationer överhuvudtaget. Jag ställer själv inte upp på deras budskap. Men jag anser att alla ska ha rätt att framföra sina åsikter, om de följer gällande regler. Och det har merparten uppenbarligen gjort i det här fallet. Då finns det inte någon anledning att klaga på manifestationen som sådan. Däremot kan man ju självklart ha synpunkter på budskapet. I så fall, för fram dessa synpunkter på budskapet, istället för att klaga på att de överhuvudtaget hade en manifestation.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Individen skrev:

Har i övrigt läst om civilpoliser som lite på måfå gick runt och misshandlade personer med batonger.

Civilpoliser med batong? Och som "på måfå" misshandlar folk?

Jag skulle nog inte ta det där med för stort allvar ens om jag vore du, det skulle nog blivit lite mer efterspel av sådant polisiärt beteende.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Individen skrev:

Du har inte tänkt att det kan ha att göra med att det e 10 timmar mellan artiklarna och att DN skrev sin vid 1 Maj, 23:00 och Expressen skrev sin 2 maj, 10:00?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Snarare blir väl folk förbannade av polisaktioner och det brukar i sin tur leda till kravaller och skadegörelse (kanske särskilt om det är så få som 300 poliser och minst 5 000 potentiella kravalldeltagare).

"Normala människor" blir inte förbannade/provocerade av att det finns poliser. Oberoende av antal. Däremot så finns det alldeles för många "normal människor" som inte riktigt har förstått att polisen faktiskt har befogenheter att avhysa folk från en plats om situationen så kräver det.

Har i övrigt läst om civilpoliser som lite på måfå gick runt och misshandlade personer med batonger. Sådant hör man ofta om i samband med sådana här händelser.

Det var den danska polisen som misshandlade MFF-supportar i matchen mot FCK. Det var dock inte så mycket på måfå, utan rätt rejält. Vi får väl se om det var befogat eller ej, nu när MFF-Support skall lämna in sin anmälan.

- M

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

UlfT skrev:

Den här gången tycks det bara ha varit ett litet fåtal av deltagarna som misskötte sig. Och det först efter deras fest. Det får man väl tolka som att det var en lyckad tillställning. Att i det läget klaga på deras gatufest, visar egentligen bara att du inte står ut med att en särskild politisk grupp har manifestationer överhuvudtaget. Jag ställer själv inte upp på deras budskap. Men jag anser att alla ska ha rätt att framföra sina åsikter, om de följer gällande regler. Och det har merparten uppenbarligen gjort i det här fallet. Då finns det inte någon anledning att klaga på manifestationen som sådan. Däremot kan man ju självklart ha synpunkter på budskapet. I så fall, för fram dessa synpunkter på budskapet, istället för att klaga på att de överhuvudtaget hade en manifestation.

Precis....

- M

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)