Nu kommer jag att lägga massa saker och uppfattningar på de olika grupperna, men det är min åsikt, ta det inte som att jag personangreppar nu eller "försöker lägga ord i munnen på er", häng bara med och fundera på om jag svamlar eller kanske försöker räta ut någonting här.
Jag tror att skillnaden i tankesätt har att göra med hur de 2 grupperingarna (om man nu får dela upp det så; feministerna/individera) har att göra med en skillnad i nivån på angreppsättet i frågan, om de ens debatterar samma fråga. JAg tror inte det riktigt, jag tror vi tangerar varandra på olika områden men att feministerna är något snävare i vad de angriper.
Som feminist använder man ju gärna en något svepande (milt sagt) grupp "män" och "kvinnor" och man talar om den stora bilden, känslor kommer gärna in i bilden. Det är statistik och samhällsnivå på problemet.
Individerna är mer relitetstänkande från början och tänker rent praktiskt direkt på just individnivå, hur få X att inte slå Y. Det glir nästan abstrakt. Därmed absolut inte sagt att individerna skulle se på saken med en gäspning, men de har en tendens att kunna fjärma sig lite från känslorna och försöka se på saken utifrån ett mer forskande perspektiv, fortfarande med samma brinnande iver såklart att nå ett jämlikt samhälle för alla.
Det bli då en krock här direkt eftersom feministen pratar om stora befolkningsgrupper (och då oftast lite slarvigt i individens ögon, direkt om den största uppdelningen kvinnor/män) medan individen direkt tenderar att dra fram personexempel som bryter mot generaliseringen alternativt bli abstrakt och se det som en helt könsfri fråga. Eftersom de två synsättet dessutom krockar på en rent språklig nivå där den ena gruppen bli mer känslosam och den andra försker tänka sig vara neutral och båda kanske anser att den andra både tänka likadant blir det ju hett.
Jag tror knappast att feministerna avser att ALLA kvinnor tjänar mindre pengar än ALLA män exempelvis, detta vet alla. Det finns massa undantag, säkert ca en septiljard vilket gör generaliseringen "kvinnor tjänar mindre än män" lätt att angripa. Men vad feministen egentligen säger är: kvinnor som har samma yrke, samma utbildning, samma anställnigstid på samma arbetsplats osv som en man, tjänar statistiskt sett mindre.
Ja, det går att hitta grupper där detta är omvänt, där det är lika osv osv. Dessutom finns det några forskare som anser att det inte finns någon skillnad och ungefär säkert lika många som jobbar på att motbevisa just dessa forskare. Detta gör att debatten lätt blir oerhört komplicerad när man skall kasta statistikargument mot varandra eller vad man nu vill ta till för att stärka sin egen ståndpunkt.
Självklart inser feministen att man måste dela ner det i mindre grupper, för att tillslut komma ner på individer som måste påverkas. Men jag tror tankesättet är att man försöker komma ner i små homogena grupper med liknande problem (tex kvinnorna på en viss arbetsplats, och bland dessa kvinnor finns det en grupp som tjänar långt mindre än männen med ungefär samma utb osv... här finns en grupp man kan jobba med för att komma ikapp). Fokuseringen ligger på kvinnor här, detta för att det är det som feminismen har valt att fokusera på. Kvinnor. Inte invandrare, inte läkare, inte gymnasister osv... Dessutom är det en grundsten att se det i gruppnivå.
Vi kommer aldrig att komma längre i debatten misstänker jag eftersom grundbulten är 2 problem. 1. Språkligt och 2. Feminismen riktar in sig mot kvinnor enbart som gruppering. Individerna vägrar dra en sådan begränsning och vill att alla problem som finns mellan individer skall lösas, de ser så mycket fler problem än bara evenmtuella ojämlikheter i en viss subgruppering män/kvinnor, det finns ju tusen grupperingar med problem. Det känns som att Individerna blir närmast förolämpade pga att feministerna vägrar ta ett bredare grepp och se till ALLA orättvisor, inte bara de som man kan hitta i kvinnor/män grupperingar. Feministerna bli lika irriterade över att Individerna vägrar tycka som de att den största och mest orättvisa behandlingen idag sker mellan könen.
Aldrig skola de 2 mötas? Men med olika angreppsätt fast med någorlunda samma mål kommer nog världen att bli bättre.
Förövrigt är jag stolt att kalla mig feminist, och jag har nog samma tankesätt. Jag tenderar att se på problemen över individnivå, på en samhällsnivå. Därmed inte sagt att det till syvende och sist kommer ner till enskilda personer som måste ändras.