x( jag blir så trött..
Web-Tor, du verkar inte riktigt bry dig om själva poängen i det jag säger utan hakar upp dig på hur jag formulerar mig. Det är ett vanligt fenomen när man diskuterar politiska frågor såhär, så jag är inte särskilt förvånad. Nästan hela den här tråden består av inlägg som snarare ifrågasätter vissa enskilda ordval än själva helheten i budskapet.
Jag ingen politiker. Jag har inte läst retorik. Jag vet att jag inte formulerar ming alldeles vattentätt. Letar du efter otydligheter och mindre bra ordval så kommer du också att hitta det. Hursomhelst tror jag att man verkligen vill förstå innebörden i det jag säger, mitt budskap, så går det utan att man hakar sig på detaljer som i sin kontext är ovesäntliga.
Web-Tor skrev:
J.Sebring skrev:
Nej, det är till synes vanliga skjyssta män som inte klarar av att ta ett nej från en berusad kvinna.
Jag vet inte vad du menar med "skjyssta" men jag anser inte att våldtäktsmän är "skjyssta".
Läs meningen igen och betona 'till synes' så kanske du förstår.
Web-Tor skrev:
J.Sebring skrev:
Det kan vara du, jag eller våra bästa kompisar.
Det måste vara jobbigt för dig att inte vara helt säker på om du är en våldtäktsman eller inte. Själv är jag säker på att jag inte skulle klara av att genomföra en våldtäckt.
återigen, betona det kan vara och sätt meningen tillsamans med det övriga jag skrev. Du borde förstå vad jag menar när jag säger så.
Men för att ändå förklara extra tydligt:
Jag är helt säker på att jag inte är våldtäktsman då jag aldrig har haft sexuellt umgänge med en person mot dennes vilja. Jag är nog tvungen att ta ett exempel för att tydligare visa vad jag menar.
Tänk dig att du är 17 år igen. Du är på fest hemma hos en kompis och har träffat en riktigt trevlig och kul tjej som du fyllestrular lite med. Det ena leder till det andra och hon följer med dig hem. Ni fortsätter att gosa nakna i sängen, båda berusade. När du tar fram kondom säger hon att det kanske räcker och att ni ska sova istället, hon tycker inte att ni ska gå så långt. Du vet att om du bara är lite envis och påstridig kommer hon säkert inte säga emot.
Hur hade du gjort? Hur hade dina kompisar gjort? Vad hade förväntats av dina kompisar? Ett inte sällan kallat 'guldläge'. Hade det varit våldtäkt att fortsätta?
Det här hände mig, och vi sov istället.
Jag vet därför att jag inte är en våldtäktsman, men jag var (och är?) lik f#rb#nnat en potentiell våldtäksman.
Majoriteten av våldtäksmän är inga galningar, inga snuskiga gubbar.
Det är unga män, medelålders män, gifta män, ogifta män. Kort sagt män, precis som det är kvinnor som främst drabbas av dessa män.
Våldtäkter begås av män. Men med det är inte sagt att alla män är våldtäksmän.
De som faller offer för våldtäkter är kvinnor. Men därmed är det inte sagt att kvinnor är offer.