webForumDet fria alternativet

Antifeministiska samfundet...

Politik & samhälle

124 svar · 3 318 visningar · startad av Blårand · sida 4 av 7

Frågan, av Blårand

Antifeminisktiska samfundet heter en hemsida som jag nyligen gjort bekantskap med. Den finns på adressen: <http://www.antifeminist.nu> Tycker "samfundet" på många områden faktiskt går hand i hand med många av de funderingar och synpunkter jag själv haft angående den växante feminströrelsen. Har fått intrycket av att det är ett samfund med rätt så kloka ideér och åsikter, och som inte är extremist

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200430 inlägg

~Ang kvotering
Jag tror att kvoteringar är ett idag nödvändigt ont.

~Ang. kollektiv syn på män
Det finns en funktion med den kanske något orättvisa kollektiva syn på män som våldtäksmän. Jag anser att den behövs för att vi ska förstå och inse att den typiske våldtäksmannen inte längre är en galning som hoppar fram bakom en buske. Stereotpyen är sällsynt.

Nej, det är till synes vanliga skjyssta män som inte klarar av att ta ett nej från en berusad kvinna. Sen spelar det ingen roll hur intresserad hon verkade vara, hur mycket hon har flörtat med honom innan.

De kan vara du, jag eller våra bästa kompisar.

'Varför finns det inga män?'

'Sanningen om våldtälkt'

- J.S

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

J.Sebring skrev:

Nej, det är till synes vanliga skjyssta män som inte klarar av att ta ett nej från en berusad kvinna.

Jag vet inte vad du menar med "skjyssta" men jag anser inte att våldtäktsmän är "skjyssta". :l

J.Sebring skrev:

De kan vara du, jag eller våra bästa kompisar.

Det måste vara jobbigt för dig att inte vara helt säker på om du är en våldtäktsman eller inte. Själv är jag säker på att jag inte skulle klara av att genomföra en våldtäckt.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

OveRRidE skrev:

Det kan vara svårt att göra en jämförelse för vissa, men jag anser fortfarande att våldtäkt är värre, kanske pga. de åsikter jag håller. Det finns alltid en linje av proportion om man jämför två sådana här brott och förlamad från nacken och neråt är inte på samma linje som en våldtäkt, det fattar väl jag också. Som jag skrev innan, de vanligast förekommande misshandelsfallen och de vanligast förekommande våldtäkterna, det är där jämförelsen skall göras, om någonstans överhuvudtaget. Extremfall som t.ex. förlamningsfall eller våldtäktsmord är extremt svårt att jämföra. Förstår du vad jag menar?

Jag förstår hur du menar men jag köper inte den linjen då det är att generalisera. Du kan fortfarande inte förklara vad som menas med "de vanligast förekommande"? Sexuellt tvång är en form av misshandel det med och jag kan inte avgöra vilket som är värst. Troligen så tycker en utsatt för sexuellt tvång att denne hellre hade tagit en traditionell misshandel istället men det kan även tänkas det omvändna. Därför kan jag inte värdera eller jämföra dessa (vilket du påstått att jag gör).

Jag håller ju med dig om att det är hemskt och fy fan. Men jag håller inte med dig om att man kan dela in i fack på det sättet som du gör och samtidigt föra en konstruktiv debatt (ur samhällsperspektivets mening sett).

OveRRidE skrev:

PeW skrev:

Vem är det som är framställt sig själv som offer men som egentligen är en mördare?

Det där har ju inte jag skrivit... ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

PeW skrev:

Du kan fortfarande inte förklara vad som menas med "de vanligast förekommande"?

Vad är det som är så svårt att förstå med vanligast förekommande? De vanligaste scenariona inom de båda olika dåden, den vanligaste vittnesmålet, tillvägagångssättet, bekännelsen.. ja, vad du vill? Det finns antagligen ett snitt hos de båda (även om vi omöjligt kan veta exakt var det ligger) och jag anser att den misshandel som man läser om mest och den våldtäkt som man läser om mest, där är det våldtäkten som är värst. Förstår du inte vad jag menar nu, så försöker du nog inte ens. :l

Vilket är viktigast för dig att få stopp på; misshandelsantalet eller de raskt ökande våldtäkterna?

Anledningen till att jag driver frågan så hårt själv är att jag bor i en liten stad som heter Malmö, där det nu på senaste tiden verkar ha blivit fullständigt legitimt att trakassera, våldta och anfalla tjejer/kvinnor på stan och på krogen. Det är inte kul att läsa om fler genomförda våldtäkter än vad det finns dagar på en helg i måndagens Metro, speciellt inte när de utförs av grupper, på öppen gata, med vapen och med förskräcktra och maktlösa vittnen som står bredvid som inte kan göra något. Bara under Malmöfestivalen ökade antalet med det dubbla och den ena rapporten var värre än den andra. Jag avråder min egen flickvän att ens gå ut själv sent på kvällen, eller åtminstone ringa mig så att jag kan hämta henne och ibland vågar jag tamejfan knappt själv gå vissa vägar hem. Problemet är att snart kommer någon ta problemet i egna händer och då kommer någon dö och det antagligen under ganska våldsamma omständigheter.

Så ja, jag tycker, att våldtäkt är värre. Så är det.

x( jag blir så trött..

Web-Tor, du verkar inte riktigt bry dig om själva poängen i det jag säger utan hakar upp dig på hur jag formulerar mig. Det är ett vanligt fenomen när man diskuterar politiska frågor såhär, så jag är inte särskilt förvånad. Nästan hela den här tråden består av inlägg som snarare ifrågasätter vissa enskilda ordval än själva helheten i budskapet.

Jag ingen politiker. Jag har inte läst retorik. Jag vet att jag inte formulerar ming alldeles vattentätt. Letar du efter otydligheter och mindre bra ordval så kommer du också att hitta det. Hursomhelst tror jag att man verkligen vill förstå innebörden i det jag säger, mitt budskap, så går det utan att man hakar sig på detaljer som i sin kontext är ovesäntliga.

Web-Tor skrev:

J.Sebring skrev:

Nej, det är till synes vanliga skjyssta män som inte klarar av att ta ett nej från en berusad kvinna.

Jag vet inte vad du menar med "skjyssta" men jag anser inte att våldtäktsmän är "skjyssta".

Läs meningen igen och betona 'till synes' så kanske du förstår.

Web-Tor skrev:

J.Sebring skrev:

Det kan vara du, jag eller våra bästa kompisar.

Det måste vara jobbigt för dig att inte vara helt säker på om du är en våldtäktsman eller inte. Själv är jag säker på att jag inte skulle klara av att genomföra en våldtäckt.

återigen, betona det kan vara och sätt meningen tillsamans med det övriga jag skrev. Du borde förstå vad jag menar när jag säger så.

Men för att ändå förklara extra tydligt:
Jag är helt säker på att jag inte är våldtäktsman då jag aldrig har haft sexuellt umgänge med en person mot dennes vilja. Jag är nog tvungen att ta ett exempel för att tydligare visa vad jag menar.

Tänk dig att du är 17 år igen. Du är på fest hemma hos en kompis och har träffat en riktigt trevlig och kul tjej som du fyllestrular lite med. Det ena leder till det andra och hon följer med dig hem. Ni fortsätter att gosa nakna i sängen, båda berusade. När du tar fram kondom säger hon att det kanske räcker och att ni ska sova istället, hon tycker inte att ni ska gå så långt. Du vet att om du bara är lite envis och påstridig kommer hon säkert inte säga emot.

Hur hade du gjort? Hur hade dina kompisar gjort? Vad hade förväntats av dina kompisar? Ett inte sällan kallat 'guldläge'. Hade det varit våldtäkt att fortsätta?

Det här hände mig, och vi sov istället.
Jag vet därför att jag inte är en våldtäktsman, men jag var (och är?) lik f#rb#nnat en potentiell våldtäksman.

Majoriteten av våldtäksmän är inga galningar, inga snuskiga gubbar.
Det är unga män, medelålders män, gifta män, ogifta män. Kort sagt män, precis som det är kvinnor som främst drabbas av dessa män.

Våldtäkter begås av män. Men med det är inte sagt att alla män är våldtäksmän.

De som faller offer för våldtäkter är kvinnor. Men därmed är det inte sagt att kvinnor är offer.

OveRRidE skrev:

Vad är det som är så svårt att förstå med vanligast förekommande? De vanligaste scenariona inom de båda olika dåden, den vanligaste vittnesmålet, tillvägagångssättet, bekännelsen.. ja, vad du vill? Det finns antagligen ett snitt hos de båda (även om vi omöjligt kan veta exakt var det ligger) och jag anser att den misshandel som man läser om mest och den våldtäkt som man läser om mest, där är det våldtäkten som är värst. Förstår du inte vad jag menar nu, så försöker du nog inte ens.

Jag förstår fortfarande vad du menar, men jag tycker att du resonerar lite tokigt iom att du sätter värderingar utifrån dina egna slutsatser efter vad du läst i sensations-skvallerpressen (som skriver det folk vill läsa).

Vilket är viktigast för dig att få stopp på; misshandelsantalet eller de raskt ökande våldtäkterna?

Jag tycker inte att man kan välja mellan de två alternativen då de faller inom samma ram. I det här är det faktiskt DU som jämför och värderar, inte jag (som du skrivit några ggr i tidigare inlägg).

Så ja, jag tycker, att våldtäkt är värre. Så är det.

Du får självklart tycka vad du vill och basera det på vad du vill. Själv så vill jag inte vara så generell.

Jag kan omöjligt säga att det är mer vanligt med våldtäkter genom penetrering än genom annan form av våldtäkt. Jag kan inte heller säga att det är mer vanligt med örfil som misshandel än slag med olika tillhyggen på känsliga delar. Det jag däremot kan säga (för att jag är övertygad om det) är att det som är gemensamt med sexuellt betingad misshandel och annan misshandel är förnedningen och rädslan. Hur det sen sätter sig som spår på offren är lika olika som det finns individer, så där går det inte att vara generell - heller. En annan gemensam faktor är gärningsmännens/kvinnornas behovsyttring. Såvitt jag förstått så är det inte särskilt vanligt att det är av "normal" kåthet som män våldtar kvinnor och det är inte heller normal ilska som gör att vissa individer slår sina medmänniskor sönder och samman.

Nåja. Jag orkar inte diskutera detta mer. Jag har skrivit det jag tycker och endera håller man med eller så förkastar man det - mig gör det detsamma ;)

J.Sebring skrev:

Web-Tor, du verkar inte riktigt bry dig om själva poängen i det jag säger utan hakar upp dig på hur jag formulerar mig.

Jag är ledsen om jag missuppfattat det du skriver. Eftersom jag inte känner dig kan jag ju enbart utgå ifrån det texten i dina inlägg.

J.Sebring skrev:

Du vet att om du bara är lite envis och påstridig kommer hon säkert inte säga emot.

Behöver man övertala någon till att ha sex så har man en skruv lös - det är mitt svar på den frågan.

J.Sebring skrev:

...men jag var (och är?) lik f#rb#nnat en potentiell våldtäksman.

Jag tycker att det är ett sjukt sätt att resonera på. Om man vill kan man ju på samma sätt påstå att alla människor är potentiella barnamördare. Det är ju visserligen sant men jag kan inte se vad meningen med ett sådant resonemang är. :l

J.Sebring skrev:

Hade det varit våldtäkt att fortsätta?

Självklart.

Web-Tor skrev:

Behöver man övertala någon till att ha sex så har man en skruv lös - det är mitt svar på den frågan.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

PeW skrev:

Jag förstår fortfarande vad du menar, men jag tycker att du resonerar lite tokigt iom att du sätter värderingar utifrån dina egna slutsatser efter vad du läst i sensations-skvallerpressen (som skriver det folk vill läsa).

Jag skulle inte vilja påstå att Sydsvenskan är någon sensationsskvallerpress när de rapporterar våldtäkter i Malmöområdet med artiklar som knappt hamnar på förstasidan i ens Malmödelen. Vad t.ex. Expressen och Aftonbladet skriver har jag inte mycket till övers för, förutom i de fall då det råkar vara kultur eller krönikor. :)

Jo, men är det statistiken över dömda våldtäkter och vad de våldtäkterna handlat om eller är det löpande rapportering om händelser som polisen ryckt ut på som du läst? Även om Sydsvenskan har ett bättre urval av sina artiklar och har anställda som vet hur man formulerar sig, så är de fortfarande ute efter att leverera det som säljer bäst.

Web-Tor skrev:

Det är ju visserligen sant men jag kan inte se vad meningen med ett sådant resonemang är.

Resonemanget försvarar min åsikt om varför jag väljer att se män som ett kollektiv och inte enskilda individer.

Det var på tal tidigare i tråden, jag tror det var Blårand som ansåg att det var fel att se det så. Det anti-feministiska samfundet väljer att se individen och kommer på vis aldrig heller kunna påverka dagens situation. Hur ska man kunna ändra något om det endast är individen det är fel på?

Jag menar inte att rikta dessa frågor till dig, Web-Tor, utan till de som ej tror på att döma män som kollektiv, utan som enskilda individer.

Klart man är skruvad om man begår våldtäkt, men varför är det då så vanligt? Varför begås så många våldtäkter?
Svaret blir att det finns många män med skruvad kvinnosyn. Men varför det då? Varför är det så vanligt? Det är så vanligt att vi inte längre kan säga att 'han är skruvad'. Vi måste se längre.

Jag anser att vi hittar svaret i uppfostran, tidningar som slitz/café, reklam och media. Tyvärr också i rättsystemet där våldtagna flickor måste förklara för gubbarna i juryn varför de hade stringtrosor på sig, varför de hade en kondom i väskan men ändå påstår att de inte var ute efter sex.

J.Sebring skrev:

Vi måste se längre.

Precis. Vi måste se längre än att etikettera och förenkla, dvs se till individen och vad som är gemensant mellan individers beteenden förutom deras kön. :)

Btw... det är är inte bara vissa män som har en skruvad kvinnosyn, det finns vissa kvinnor med en skruvad manssyn, med. Dvs kvinnor som förväntar sig en testostereonstinn karl med jättepenis och hårda nypor...

Instämmer.
Vi har nog samma syn på saken men utrycker oss olika.

Jag förespråkar också att vi ska se männsikor som individer, inte som kön.

Men jag tycker ändå att det är både befogat och naturligt att sära på män och kvinnor när man talar om våldtäkter. Det finns ett mycket starkt och dominerande samband.
Man förgriper sig på kvinna.
Att då tala om individen i fråga anser jag tappar poängen.

Tänk vad mycket produkter vi använder dagligen som delas upp man / kvinna. Som könsneutrala produkter kan jag endast komma på tandborsten och örontopsen.
Det dröjer nog inte länge för än det lanseras en könbestämd tandborste.

Självklart finns det kvinnor med skev kvinnosyn, vi lever i samma samhälle, med samma reklamer, filmer och andra budskap runt om oss.

J.Sebring skrev:

Resonemanget försvarar min åsikt om varför jag väljer att se män som ett kollektiv och inte enskilda individer.

J.Sebring skrev:

Jag förespråkar också att vi ska se männsikor som individer, inte som kön.

Nu försöker jag verkligen att inte missförstå dig men jag kan inte få ihop dessa två uttalanden.

J.Sebring skrev:

Man förgriper sig på kvinna.

Tror du att det någon gång har hänt att en kvinna har lyckats övertala en man till att ha sex, trots att han egentligen inte velat från början?

J.Sebring skrev:

Som könsneutrala produkter kan jag endast komma på tandborsten och örontopsen.

- Hatthylla
- Kylskåp
- Vinkelslip
- Termometer
- Kaviar
- Takräcke
- Broddar
- Staket
- Lättmjölk
- Spackel
- Mjöl
- Virusskydd
- Gödningsmedel
:q

Jag tror PeW förstår jag menar, samt de flesta andra som läser mitt inlägg med hänsyn till vad som tidigare sagts i tråden. Jag nöjer mig med det.
(Hint - prova att läsa meningen efter den andra som du citerade mig på)

Kanske var jag inte självklar i min sidokommentar om produkter, jag syftade på produkter som vi dagligen kommer i kontakt med vår kropp, kläder, hygien och vårdprodukter.
Så en ny produkt till min lista kan vara tex toapapper.

Okey, alla människor ska bli behandlade som individer men inte män eftersom det finns män som våldför sig på kvinnor. Nu är jag med.

När vi nu har föst ihop alla män (skyldiga som oskyldiga) - vad ska vi då göra med den här gruppen? Ska vi behandla män på något speciellt sätt? Vad har vi för nytta av att alla män nu är placerade i ett fack för presumtiva våldtäktsmän?

Undra fortfarande över detta:
"Tror du att det någon gång har hänt att en kvinna har lyckats övertala en man till att ha sex, trots att han egentligen inte velat från början?"

J.Sebring skrev:

Kanske var jag inte självklar i min sidokommentar om produkter, jag syftade på produkter som vi dagligen kommer i kontakt med vår kropp, kläder, hygien och vårdprodukter.

Vart vill du komma?

Web-Tor skrev:

Okey, alla människor ska bli behandlade som individer men inte män eftersom det finns män som våldför sig på kvinnor. Nu är jag med.

Nej, du är inte med, men jag orkar inte förklara det för dig.

Web-Tor skrev:

Vad har vi för nytta av att alla män nu är placerade i ett fack för presumtiva våldtäktsmän?

Jag länkade tidigare till en mycket vettig artikel från en mycket vettig sida.
Du bör kanske läsa den nu.

För att göra det enkelt för dig, eller snarare, eftersom du ändå missuppfattar/förvränger allt jag säger så länkar jag till den igen.
Varför finns det inga män?

Synd att vi har en så ofantligt tråkig dialog för ett så intressant och viktigt ämne.
Fortsätter det såhär så låter jag nog saken vara, det är inte värt det. :x

Jag kan förstå varför inga nya postar sina åsikter.

J.Sebring skrev:

Nej, du är inte med, men jag orkar inte förklara det för dig.

Snälla! Förklara hur du menar! Jag lovar dig att jag gör allt för att försöka förstå vad du menar. :x
Ska eller ska inte män behandlas som individer när vi pratar om våldtäkter?

Jag har läst artikeln som du länkar till men jag har svårt att identifiera mig med den "man" som författaren pratar om. Han pratar om en man som kallar personer i sin omgivning för "hora" och "bög" och inte tycker att det är en självklarhet att man delar på hushållsarbetet. Det är en "man" som jag inte kan identifiera mig med.

Tredje gången nu:
"Tror du att det någon gång har hänt att en kvinna har lyckats övertala en man till att ha sex, trots att han egentligen inte velat från början?"

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

J.Sebring skrev:

så länkar jag till den igen.
Varför finns det inga män?

Nu har jag läst artikeln. Jag har en synpunkt på hur de hanterar statistik:

ALLA KVINNOR känner någon som har blivit utsatt för våldtäkt eller våldtäktsförsök. INGEN MAN känner en man som begått något sånt.
Förstår du nu vilket kön som har ansvaret?

Det där låter ju onekligen bestickande. Men kan man verkligen dra slutsatsen att det går att kollektivt skuldbelasta män? Det faktum att många, rentav alla, kvinnor känner någon som har utsatts för våldtäkt, betyder inte att alla män skulle känna någon som har begått en våldtäkt. Det finns flera orsaker till det.

• En orsak är att våldtäktsmännen verkligen är några bisarra kräk. Några kräk som dessutom begår våldtäkter gång på gång. Ett sådant kräk är alltså orsaken till att massor med kvinnor har blivit våldtagna.
  • En annan faktor vi måste ta hänsyn till, är att vi mycket väl kan tänkas ha någon våldtäktsman i bekantskapskretsen utan att veta om det. Varför vet vi då inte detta? Därför att våldtäkt inte är något som män uppmuntrar sinsemellan. Ett kräk vill helt enkelt inte erkänna att han är ett kräk.

Web-Tor skrev:

Ska eller ska inte män behandlas som individer när vi pratar om våldtäkter?

Ska eller inte ska... Jag kan inte svara på om man ska eller inte ska.
Jag talar endast för min åsikt, som visserligen delas av flera, men det är, här och nu, min enskilda åsikt:

Det är individer som våldtar, dessa individer är till majoriteten män. Därför tycker jag att det är befogat att säga att män är skulden till de flesta våldtäkter. Det beror helt på sammanhang.
Sammanhanget var i detta fall ett påstående som Blårand uttryckte i början av denna tråd gällande skillnaden mellan synen på män som kollektiv och män som individer som anti-feminister och feminister har.

Jag anser att artikeln beskriver den här frågan mycket bra.

Web-Tor skrev:

Jag har läst artikeln som du länkar till men jag har svårt att identifiera mig med den "man" som författaren pratar om.

Jag tror inte författaren pratar om en man utan om olika beteenden hos män. Det är dessutom exempel på olika beteenden. Istället för att kalla någon på fotbollsplan kunde det varit någon som sagt 'Han kastar som en kärring'.

Jag tror faktsikt du kan känna igen någon av dessa män. Och är du helt oförmögen att se dig själv i någon av dem så har du säkert sett dem, och även stört dig på dem.
Är du inte helt empati-lös bör du klara av att identifiera dig med något av påståenden.

Jag citerar det sista ur artikeln som du inte alls kände dig träffad av:

Och varje gång du ropar DET ÄR INTE MITT FEL så är du en hycklare som aktivt ställer dig på våldtäktsmännens sida.
Du är nämligen en del i en våldtäktskultur. Om du inte inser det – att den manliga kulturen, med all sexism, allt förakt för svaghet, all rädsla för motstånd och allt hat mot kvinnors kamp – faktiskt är grunden för våldtäkterna – om du INTE ser din del – så är du en aktiv part i det fortsatta förtrycket.

För att svara på din fråga, som jag försummat för att jag trodde först inte att det verkligen var en fråga som du ville ha svar på.

Web-Tor skrev:

Tredje gången nu:

Jo, självklart. Många gånger. Det händer säkert flera gånger/dag bara i Sverige. Men jag vet inte vad du vill komma för jag har svårt att tro att du vill jämföra en kvinna som har sex med en man, trots att han inte ville från början, med våldtäkt.

- J.Sebring

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)