webForumDet fria alternativet

Lägg ner köttätandet...

Politik & samhälle

102 svar · 1 976 visningar · startad av eureca · sida 3 av 6

Frågan, av eureca

Blir så less på folk som envisas med att äta kött! :( <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,310805,00.html> känns som det här är straff för att människan äter kött för att det är gott... :OO Men jag kan ha fel såklart. :l

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

muskot skrev:

frankof skrev:

Nåja, det är väl delade åsikte om det.
Tydligen blir det lite bristsjukdommar av det, för hjärnan fungerar inte som den skall på dom, dom är ju ensamma om att har "rätt".

Vad har du fått det i från? Bristsjukdomar får man om man äter obalanserat, vilket även köttätare kan göra. Många köttätare får till exempel i sig ett stort proteinöverskott (vilket kan leda till fetma). Äter man rätt har man ingenting att oroa sig över.

Att vara besserwisser har ingenting med kostvanor att göra.

Och ironin gick rakt förbi :p
Jag menade att vegetarianer är dumma i huve :p (lättare att fatta nu :q )

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Frankof: vill du bråka så kan du göra det på nått annat ställe tyckar jag, därför jag ignorerade det du skrev.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

frankof skrev:

muskot skrev:

frankof skrev:

Nåja, det är väl delade åsikte om det.
Tydligen blir det lite bristsjukdommar av det, för hjärnan fungerar inte som den skall på dom, dom är ju ensamma om att har "rätt".

Vad har du fått det i från? Bristsjukdomar får man om man äter obalanserat, vilket även köttätare kan göra. Många köttätare får till exempel i sig ett stort proteinöverskott (vilket kan leda till fetma). Äter man rätt har man ingenting att oroa sig över.

Att vara besserwisser har ingenting med kostvanor att göra.

Och ironin gick rakt förbi :p
Jag menade att vegetarianer är dumma i huve :p (lättare att fatta nu :q )

Och därför skrev jag "att vara besserwisser har ingenting med kostvanor att göra".

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Proteinet från kött/ägg osv har ju, så vitt jag vet, de högsta BV-värdena så tyvärr går det ju inte att ersätta det med protein från växtriket, om man t ex styrketränar.

muskot:

Protein omvandlas inte gärna till fett. Det är en mycket energikrävande procedur som kroppen inte gärna gör. Däremot ett överskott av kolhydrater kan ju leda till en ökad mängd underhudsfett...

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Växter är djurens mat. Äter man upp den så svälter djuren ihjäl.
Äter man upp djuren istället så slipper dom lida av svält. :OO

:birp

Sojabönans BV-värde ligger runt 85, vilket också köttets värde gör.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Och för mycket soja skapar allergi.
Vi fick rådet av våran läkare att inte ge våran dotter (som är mjölk-
allergiker) soja-produkter. Så att ersätta kött med soja-bönor är
nog inte så bra som folk i allmänhet tror.

Nej, man kanske inte ska vräka i sig soja. Men hursomhelst har jag inte ätit kött på flera år och har aldrig mått bättre. Och om ni sedan vill tro att det är ohälsosamt att inte äta kött får ni gärna göra det.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

Re: Lägg ner köttätandet...

eureca skrev:

Blir så less på folk som envisas med att äta kött! :(

Jag blir så less på sånt här :x x(

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

muskot:

Förvisso är sojabönans BV-värde 85, men kött från fågel kan vara uppmot 90. Ägg (helt) har BV-värdet 100, vassle har 104.
Kött har vanligtvis ett BV-värde mellan 80-90 vilket är mer än vad protein från växtriket generellt sett har.
Kött innehåller dessutom kreatin...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Den här diskussionen tog verkligen skruv. :D

sneeze skrev:

Växter är djurens mat. Äter man upp den så svälter djuren ihjäl.
Äter man upp djuren istället så slipper dom lida av svält.

Hrm. Det krävs enorma mängder med spannmål för att föda upp ett djur och om dessa resurser skulle läggas på att föda människor istället för djur, skulle vi ha mat i mängder.

Medlem sedan apr. 2003289 inlägg

Gein skrev:

SirPeter skrev:

Du menar förmodligen "Lägg ner kattätandet förmodar jag"?
Varför skulle inte folk som tycker om t ex hamburgare få äta det bara för att det äts katter på andra sidan av jorden? Snacka om att gå till ytterligheter. :l

Håller fullkomligt med!

här måste jag också hålla med!

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

exakt varför blir man vegetarian för?

Medlem sedan jan. 200265 inlägg

zipp3r skrev:

exakt varför blir man vegetarian för?

Tja, inte är det för att någon tryckte en pistol mot mitt huvud iaf. Jag har varit vegetarian i sju månader nu, och har aldrig mått bättre. Har gått upp i vikt också, nu är jag inte undernärd längre. Tycker även det är mycket godare mat nu. Dock så måste man veta rätt bra hur man ska laga till den för att det ska bli riktigt gott. Det är så mycket billigare också. Jag köper ett kilo okokta linser för 18kr som jag sedan blötlägger och kokar. Får mat för en månad och en portion kostar inte många kronor, sådant är trevligt när man är en fattig student... ;) Ser faktiskt ingen som helst anledning till att äta kött. Var lite skeptisk i början, men nu VET jag att jag klarar mig mycket bra utan det.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

ok, men du besvarade inte direkt min fråga... vill du svara på den ? :)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Många blir väl det för att dom tycker det sätt vi hanterar djur på är fel och det finns säkert andra saker också, men kom ihåg växter har också känslor.

http://www.halge.com/svenska/strip/strip_vardag/20010824.gif

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Förresten, har ingen reagerat över att denna tråd egentligen borde ligga i Mat & Dryck-formuet? :o

Flytta så kanske tråden självdör... :e ;)

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

Lite gammalt inlägg men:

muskot skrev:

Enligt uppgift på Jägareförbundets hemsida är 11% av alla gymnasielever vegetarianer. Bland befolkningen i stort har jag hört en siffra kring fem procent, vilket betyder att det finns nästan en halv miljon vegetarianer i Sverige.

Vet du vad?
Då finns det ca 9.5 miljoner köttätare i Sverige också.
Tänk på det du.

Vill bara säga:
Låt folk äta kött eller vara superveganer!
Låt dem äta råa kor fall de vill eller avstå från allt som ger skugga.
Men vill bara ge en komplimang till frankof:

frankof skrev:

Och jag blir så jävla less på folk som lägger sig i mina matvanor x( x(

:birp

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Enligt nån dokumentär som visades för ett tag sedan så utvecklades urmänniskans hjärna i samband med det att denne började äta kött. Hjärnan kräver tydligen en hel del energi... Av detta kan man då undra:
- Hur står det egentligen till med en vegeterians hjärna? §jr

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

BulletBoyCrime skrev:

Vet du vad?
Då finns det ca 9.5 miljoner köttätare i Sverige också.
Tänk på det du.

Exakt vad försöker du komma fram till? Att köttätare är bättre eftersom de har majoritet, eller att de har mer rättigheter pga. av det?

Tror du inte vegetarianer skiter fullständigt i ifall du äter tre belgian-blue:s om dagen eller inte? Det tror jag.

Veganer däremot, de bryr sig nog, men det var inte frågan.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)