webForumDet fria alternativet

Hypotesen om universums skapare och andra religiösa frågor (Avknoppad diskussion)

Politik & samhälle

86 svar · 8 733 visningar · startad av nitro2k01 · sida 5 av 5

Frågan, av nitro2k01

Avknoppning av denna diskussion: <http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1422841#post1422841> Frågorna är främst riktade mot haider, men vemsomhelst som har något att tillägga får självklart svara. haider skrev: Nitro: Jag snackar inte om att tro på vad man vill, för givetvis existerar denna grund alltid oavsett vad vi tror om att folk får tro. Det finns de som tror på Javascript, Perl

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Blixtsystems skrev:

Nu är det huvudsakligen uttalanden från forskare med anknytning till CERN

Du är väl medveten om att hälften av hela världens partikelfysiker arbetar direkt eller indirekt för CERN? De består av 500 universitet från 20 länder. Du verkar avfärda alla som partiska.

Blixtsystems skrev:

Men för att du skall få lite mer kött på benen om motargumenten så har du några citat här:

Motargument till vad?

Jag återupprepar mitt tidigare citat:

BBC skrev:

Even if Hawking is wrong, and therefore much of our understanding of modern physics is also wrong, the little black holes would be so tiny that they would rarely come close enough to a particle of matter in the Earth to eat it and grow.

Så vilka säkerhetsrisker vill du att jag ska kommentera? De som finns i Rösslers huvud?

Till detta kan läggas empiriska bevis sedan tidigare:

Review of Speculative "Disaster Scenarios" at RHIC skrev:

Given minimal physical assumptions the continued existence of the Moon, in the form we know it, despite billions of years of cosmic ray exposure, provides powerful empirical evidence against the possibility of dangerous strangelet production.

http://arxiv.org/abs/hep-ph/9910333

CERN skrev:

We review the possibility of producing dangerous objects during heavy-ion collisions at the Large Hadron Collider. We consider all such objects that have been theoretically envisaged, such as negatively charged strangelets, gravitational black holes, and magnetic monopoles. We find no basis for any conceivable threat.

http://doc.cern.ch/yellowrep/2003/2003-001/p1.pdf

New York Times skrev:

Nothing, indeed, will happen in the CERN collider that does not happen 100,000 times a day from cosmic rays in the atmosphere, said Nima Arkani-Hamed, a particle theorist at the Institute for Advanced Study in Princeton.

http://www.nytimes.com/2008/03/29/science/29collider.html?_r=2&scp=1&sq=hadron&st=nyt&oref=slogin&oref=slogin

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Pace skrev:

Du är väl medveten om att hälften av hela världens partikelfysiker arbetar direkt eller indirekt för CERN? De består av 500 universitet från 20 länder. Du verkar avfärda alla som partiska.

Nej, bara hälften om din siffra stämmer.
Att göra säkerhetsutvärdering för ett företag eller organisation du jobbar för gör dig väl självfallet partisk...eller vad har du för definition för partisk som inte inkluderar den typen av scenario?

Pace skrev:

Motargument till vad?

Suck...kanske till det du citerar?

Pace skrev:

Jag återupprepar mitt tidigare citat:

BBC skrev:

Even if Hawking is wrong, and therefore much of our understanding of modern physics is also wrong, the little black holes would be so tiny that they would rarely come close enough to a particle of matter in the Earth to eat it and grow.

Det hjälper inte att du upprepar det, det gör fortfarande inte att det har mer substans.
Att svara hål drar till sig massa är knappast någon nyhet. Att de är små gör att det tar längre tid för dem att ackumulera tillräckligt med massa för att sluka upp jorden.
Att svara hål som inte evaporerar skulle vara oskadiga för att de är små påstår inte ens CERNs egna säkerhetsutvärdering.
Och notera att citatet inte säger att de inte kommer växa, utan att de sällan skulle göra det.

Pace skrev:

Så vilka säkerhetsrisker vill du att jag ska kommentera? De som finns i Rösslers huvud?

Nej, de som finns i CERNs säkerhetsutredning och som man säger att hawkingsstrålningen skall skydda mot att de svarta hålen expanderar.
De studier jag länkade till har ingenting att göra med Rössler eller någon rädsla för LHC, utan är seriösa studier som ifrågasätter hawkingsstrålning.

Pace skrev:

Till detta kan läggas empiriska bevis sedan tidigare:

Det finns inga empiriska bevis för vad som händer då två partiklar frontalkrockar, båda med 99.9% av ljusets hastighet, och därmed skapar ett svart hål som är nästan stillastående.
Vad kosmisk strålning visar är vad som händer då en partikel som färdas med ljusets hastighet krockar med en stillastående partikel och skapar ett svart hål som far vidare med ljusets hastighet.
Att påstå att det är identiska scenarion är antingen brist på kunskap eller oärligt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

GRID

Det går att grid'a med CERN-projekt på Boinc
http://cerncourier.com/cws/article/cnl/24609
ballt ballt, har inte orkat prova själv, har fullt upp med WCG

Blixtsystems skrev:

Suck...kanske till det du citerar?

Det jag försökte visa att hans teorier om jordens kollapps inte delas av forskarvärlden. Jag förstår därför inte riktigt vad dina motargument var motargument till.

Blixtsystems skrev:

Det hjälper inte att du upprepar det, det gör fortfarande inte att det har mer substans.
Att svara hål drar till sig massa är knappast någon nyhet. Att de är små gör att det tar längre tid för dem att ackumulera tillräckligt med massa för att sluka upp jorden.
Att svara hål som inte evaporerar skulle vara oskadiga för att de är små påstår inte ens CERNs egna säkerhetsutvärdering.
Och notera att citatet inte säger att de inte kommer växa, utan att de sällan skulle göra det.

Nej, de som finns i CERNs säkerhetsutredning och som man säger att hawkingsstrålningen skall skydda mot att de svarta hålen expanderar.
De studier jag länkade till har ingenting att göra med Rössler eller någon rädsla för LHC, utan är seriösa studier som ifrågasätter hawkingsstrålning.

Ja, och från det jag citerade stod det att det inte spelar någon roll om Hawkingsstrålningen finns eller ej. CERN ser ju till och med fram emot att se svarta hål...

Lyssna på denna podcasten om också (cirka hälften in):
mp3: http://www.skeptech.net/wp-content/Podcasts/Episode2-InterviewOnly.mp3
info: http://skeptech.net/?p=25

Despite Rumors, Black Hole Factory Will Not Destroy Earth skrev:

At that rate, even if one did not take into account the fact that each black hole would slow down every time it gobbled up a proton, and thus suck down matter at an even slower rate, "about 100 protons would be destroyed every year by such a black hole, so it would take much more than the age of universe to destroy even one milligram of Earth material," Landsberg concluded. "It's quite hard to destroy the Earth."

http://www.livescience.com/environment/060919_black_holes.html

Så visst. I sak ger jag det dig rätt. Jorden kommer att slukas av ett svart hål. Om ett par miljarders miljarders år. Kanske.

Mer:

LSAG skrev:

Independently of the reasoning based on Hawking radiation, if microscopic
black holes were to be singly produced by colliding the quarks and gluons
inside protons, they would also be able to decay into the same types of
particles that produced them
[10]. The reason being that in this case they
could not carry any conserved quantum number that is not already carried by
the original quarks and gluons, and their decay back to the initial state
partons would be allowed. For this reason, a microscopic black hole cannot be
completely black. In standard quantum physics, the decay rate would be
directly related to the production rate, and the expected lifetime would be
very short. The case of pair production of black holes carrying new and
opposite conserved quantum numbers leads to similar conclusions: only their
ground state is guaranteed to be stable, and any further accretion of normal
matter in the form of quarks, gluons or leptons would immediately be
radiated away. Both this and the existence of Hawking radiation are valid in
the extra-dimensional scenarios used to suggest the possible production of
microscopic black holes.

http://cern.ch/lsag/LSAG-Report.pdf

The safety of the LHC skrev:

Although stable microscopic black holes are not expected in theory, study of the consequences of their production by cosmic rays shows that they would be harmless.

http://public.web.cern.ch/public/en/lhc/Safety-en.html

Blixtsystems skrev:

Det finns inga empiriska bevis för vad som händer då två partiklar frontalkrockar, båda med 99.9% av ljusets hastighet, och därmed skapar ett svart hål som är nästan stillastående.
Vad kosmisk strålning visar är vad som händer då en partikel som färdas med ljusets hastighet krockar med en stillastående partikel och skapar ett svart hål som far vidare med ljusets hastighet.

LSAG skrev:

There is, however, one significant difference between cosmic-ray collisions with a body at rest and collisions at the LHC, namely that any massive new particles produced by the LHC collisions will tend to have low velocities, whereas cosmic-ray collisions would produce them with high velocities. This point has been considered in detail [2] since the 2003 report by the LHC Safety Study Group [1]. As we now discuss, the original conclusion that LHC collisions present no dangers is validated and strengthened by this more recent work.

LSAG skrev:

Most black holes produced at the LHC or in cosmic-ray collisions would have
an electric charge, since they would originate from the collisions of charged
quarks. A charged object interacts with matter in an experimentally wellunderstood
way. A direct consequence of this is that charged and stable black
holes produced by the interactions of cosmic rays with the Earth or the Sun
would be slowed down and ultimately stopped by their electromagnetic
interactions inside these bodies, in spite of their initial high velocities. The
complete lack of any macroscopic effect caused by stable black holes, which
would have accumulated in the billions during the lifetime of the Earth and
the Sun if the LHC could produce them, means that either they are not
produced, or they are all neutral and hence none are stopped in the Earth or
the Sun, or have no large-scale effects even if they are stopped
.

Blixtsystems skrev:

Att påstå att det är identiska scenarion är antingen brist på kunskap eller oärligt.

Var påstår jag det?

Så jag fortsätter fråga - vilka är säkerhetsriskerna?

Hur var det nu, Blixtsystems, gick jorden under nu när Cern testade sin partikelaccelerator eller lever vi fortfarande?

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Pace skrev:

Hur var det nu, Blixtsystems, gick jorden under nu när Cern testade sin partikelaccelerator?

Nej, vi är för dumma för det. Fråga nån av de 30 ebe raser som har besökt våran planet.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Pace skrev:

Hur var det nu, Blixtsystems, gick jorden under nu när Cern testade sin partikelaccelerator eller lever vi fortfarande?

I några universum kanske den gjorde det. I detta, nej.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)