Sang-drax skrev:
Efterkonstruktion? Är det verkligen så svårt att förstå vad PeW egentligen menar? Vi skall ha yttrandefrihet men man behöver inte anstränga sig att förnärma andra?
...vilket är århundradets mest meningslösa icke-åsikt, ett tomt dravel som inte bara är fullständigt irrelevant eftersom Vilks redan HAR ritat hunden och eftersom NA redan HAR publicerat bilden. Den är dessutom så osannolikt naiv att man undrar vilken drömvärld PeW lever i.
Fundera lite på hur hans åsikt skulle fungera i praktiken:
Varje dag produceras det säkert 100 miljoner åsikter om allt mellan himmel och jord, bara i Sverige. Slå upp vilken tidning som helst, så har du direkt ett ganska stort urval. Du kan nog räkna med att de allra flesta som levererar dessa åsikter inte alls gör det för att såra någon, och oftast blir kanske inte folk sårade heller - inte vet jag. Men om någon skulle bli det, borde den som hade åsikten varit tyst? Göran Persson blev kanske sårad över att tidningarna skrev om hans pig-avdrag. Borde dom struntat i att skriva det? Mats Olsson skrev "sanningar" om Andreas Isakssson som den sistnämndde garanterat blev ledsen av att läsa. Det var säkert Olsson medveten om. Skulle han ha struntat i att skriva?
T.ex. den här åsikten som jag just nu skriver, publicerar jag inte för att såra någon. Men eftersom jag kritiserar PeW's icke-åsikt och anser att den är korkad bortom allt vett, så kanske han blir sårad. Innebär det att jag inte ska få skriva detta då?
Men om PeW förstår att det inte är honom personligen jag angriper, utan hans åsikt (han själv är säkert en kanontrevlig kille) och inte alls blir sårad, får jag i så fall publicera åsikten?
Vem ska avgöra skillnaden? Och vad händer om jag är övertygad om att min åsikt inte sårar någon, men den sårar ändå? Finns det nån slags "backsteg + delete" därute i verkligheten som jag inte känner till men som du tycker att jag ska använda?
I en demokrati, vilket tycker du är viktigast; att åsikter om vår politiska vardag, religion och annat kommer fram, eller att man ska tvingas hålla käften för att någon någonstans kanske kan bli sårad?
Hur tror du dagens Sverige skulle se ut om om PeW:s (och dina?) åsikter om yttrandefriheten hade varit vägledande de senaste hundra åren?
Tycker du att islam inte får kritiseras eftersom muslimer blir kränkta?
Är det OK att rita karikatyrer av kungen och driva med kungahuset?
Så fatta då äntligen att grundlagarna ÄR TILL för just de situationer när en åsiktsyttring kan uppröra. De är medvetet skapade för att ge Vilks och NA och dig och mig möjlighet att faktiskt uttrycka obehagliga åsikt TROTS att de kanske kan göra folk förbannade eller sårade. De är skräddarsydda för att garantera demokratin. Vad svenska muslimer nu vill är att begränsa denna frihet via ändring i grundlagen så att kritik av islam ska vara undantagen från grundlagsskyddet. Tyvärr får dom hjälp på traven av en massa politiskt korrekta icke-muslimer (s.k. dhimmies) som inte fattar vad det är som pågår.
PeW vill/törs väl inte gå så långt här, utan upprepar sin idé om "att man ska ju inte såra i alla fall". Men grundtanken är densamma: Han vill inte att islam ska kritiseras på det sätt kritikern själv föredrar att göra det. Han vill villkora kritiken. Han vill sätta en munkavle på folk som inte gillar en religion där man slår ihjäl oliktänkande, hänger upp påstådda homosexuella i tunna rep till dom kvävs till döds eller kastar sten på unga tjejer till deras skallar krossas.
Paradoxen i hans svammel är att han gör mig och många andra förbannade och borde alltså i konsekvensens namn vara tyst. Fundera på det ett tag....