webForumDet fria alternativet

De s.k. "Muhammed-kariktatyrerna"

Politik & samhälle

454 svar · 22 879 visningar · startad av sabbacus · sida 15 av 23

Frågan, av sabbacus

Det verkar bli ett rejält rabalder om det här om man får läsa kvällspressen. Min fråga: Jag har inte sett bilderna. Någon som har en länk till ett ställe där man kan se de så man kan få en uppfattning om vad som startat det hela?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

kobranturre skrev:

Men skillnaden mellan mig och många (för många) andra som är mot publiceringen är att jag tycker att detta är ett falskt spel då man inte reagerar när det sårat andra religioner. Varför denna plötsliga förståelse för kränkningar av andra religioner, eller rättare sagt, mot endast en religion?

Många har en stor dubbelmoral. Jag gillar inte det och det bör ingen annan heller göra.

Web-Tor, varför inte ge alla religioner lika mycket respekt?

Vad jag vet så har inte någon annan religion undanbett sig avbildningar av vissa personer. Det handlar inte om att man inte får driva med, förlöjliga eller kritisera islam. Det handlar om att man låter blir att visa bilder på Muhammed.

sgtpepper skrev:

Klockan 14:40 är nog de flesta upptagna med att jobba och betala skatt. Uppenbarligen inte alla dock.

Om du jobbar har du säkert råd att köpa en video.
Jag kan se på TV på dagarna ibland eftersom jag är föräldraledig OCH betalar skatt.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Sodastreamer skrev:

Tycker ni det var rätt eller fel av webbhotellet Levonline att stänga ner SD:s webbsida?

Om de tror sig kunna bekämpa SD, tror jag det var ett otaktiskt drag. Det bekräftar nämligen bara SD:s egna påståenden om att de förtrycks av etablissemanget.

Sodastreamer skrev:

Har de laglig grund för detta? (Beror på avtalet?)

Det är levonlines egna servrar det handlar om. Alltså är det enbart avtalet det är fråga om. Avtalet kan läsas här: http://www.levonline.se/pdf/avtalsv.pdf
En möjlig grund för avstängning av abbonemang:

Annat handlande som medfört att
avsevärd olägenhet uppstått för
Levonline, Levonlines system,
övriga abonnenter eller Internet och
därmed sammankopplade nätverk.

Därmed har de garderat sig för att de faktiskt ska kunna göra så som de gjorde. De skulle kunna hävda att olägenheten består i en risk för att muslimer kan tänkas skapa problem för Levonline. Vi vet redan nu att muslimska hackers har förstört åtskilliga danska hemsidor. En sådan farhåga kan alltså inte anses helt ogrundad.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Tack UlfT.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

WebTor skrev:

Jag kan se på TV på dagarna ibland eftersom jag är föräldraledig OCH betalar skatt.

Men det var väl alldeles förträffligt! Grattis till dig.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

sgtpepper skrev:

"Konst"-utställningen hedrade en självmordsbomberska. Jag vågar nog påstå att självmordsbombare påverkar den israeliska civilbefolkningen i oändligt mycket högre grad än ett par karikatyrteckningar påverkar lättretade och frihetshatande islamister.

Jag tror du har fel.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Melea skrev:

En riktigt bra krönika.
http://www.etc.se/radikala/templates/ct_117.aspx?number=55732&category=11521

Verkligen! Det första riktigt klarsynta jag läst! (y)

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4700414.stm

Melea skrev:

En riktigt bra krönika.

Jag har alltid sett på det hela ur denna synvinkel.
Antag att jag är en lindansare. Nu är det så att jag vet det och genom att bevisa detta ska jag gå på en lina som befinner sig 300m över marken helt utan skyddsutrustning. Riktigt korkat då jag kunde "bevisa" samma sak med en lina som är spänd 1m över samma mark.

Melea skrev:

En riktigt bra krönika.

Håller med till 100%. (y)

sgtpepper skrev:

Tack! Något för dig att tänka på nästa gång du vill provocera de som är hemma 14:00 på en vardag.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Här berättar en av de muslimska huvudmännen om innehållet i mappen som han och hans vänner visade upp bland sina trosfränder i mellanöstern.

Och han vill ha en tydligare ursäkt från JP, tydligen räcker det inte med som dem kom med för ett tag sedan.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11799460.asp

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

medialabs skrev:

Och han vill ha en tydligare ursäkt från JP, tydligen räcker det inte med som dem kom med för ett tag sedan.

Han kan ju börja med att be om ursäkt för att han vilseledde sina trosfränder i MÖ:

Sedan följer en fotostatkopia av en man i grisutstyrsel. Ahmed Akkari säger att bilden var med eftersom en dansk muslim hade fått den sänd till sig anonymt när han hade uttalat sig i medierna. Men bilden har aldrig tidigare varit publicerad i dansk press utan föreställer enligt danska medier den franska EU-kommissionären Jacques Barrot när han i somras var med i en grisgrymtningstävling i Trie-sur-Baise i södra Frankrike.
Ahmed Akkari tycker att journalisterna fokuserar för mycket på just grisbilden.
– Den har visats för att påvisa att muslimerna som deltar i debatten får sådana här provokationer.

Web-Tor skrev:

Tack! Något för dig att tänka på nästa gång du vill provocera de som är hemma 14:00 på en vardag.

Varför det? Jag är också hemma kl 14:40 på vardagar då och då, eftersom jag har möjligheten att jobba hemifrån. Det jag skrev var att de flesta nog är på jobbet och arbetar vid den tidpunkten, var det ett felaktigt antagande av mig?

medialabs skrev:

Vad är ditt ansvar när du reser runt och visar en bild som du inte känner upphovet till?
Ahmed Akkari: – Jag tycker inte vi har gjort något fel. När folk får höra att vi har visat den här bilden, oooh, då blir alla sura. Det är mycket naivt!

Man tar sig för pannan, vilken idiot.

kommer en äldre man med en halvdrucken grön Tuborg i handen och pekar mot Ahmed Akkari:
– Kom ihåg att han inte talar för alla oss muslimer.
Det är han inte ensam om att påpeka.

Det enda rätta är att åtala honom och hans imam-polare för uppvigling och landsförräderi och utvisa dom*.

*) ja, han är säkert dansk medborgare yada yada. Men det finns gott om plats på danska Grönland t.ex.

sgtpepper skrev:

Jag är också hemma kl 14:40 på vardagar då och då, eftersom jag har möjligheten att jobba hemifrån.

Web-Tor skrev:

sgtpepper skrev:

Jag är också hemma kl 14:40 på vardagar då och då, eftersom jag har möjligheten att jobba hemifrån.

Tack! Något för dig att tänka på nästa gång du vill provocera de som jobbar och betalar skatt.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

sgtpepper skrev:

Det jag skrev var att de flesta nog är på jobbet och arbetar vid den tidpunkten, var det ett felaktigt antagande av mig?

Skål på dig! :birp Efterkonstruktionens okrönte mästare! :OO

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

HiDensity skrev:

Skål på dig! :birp Efterkonstruktionens okrönte mästare! :OO

:e

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

oj oj oj vad det spårar ur här.. folk bråkar med varandra om vad folk skriver. känns ju en aning off topic.. men då kan man ju lika gärna fortsätta...

vad var det som var efterkonstruerat med det sgtpepper skrev?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ja det verkar ju som att en del folk har för mycket fritid :p

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Brände alla hjärtans dag-kort
Extremistiska hinduer vandaliserade i söndags en butik i Bombay som sålde alla hjärtans dag-kort. De rafsade ihop en massa kort och satte eld på dem på gatan utanför, rapporterar tidningen Hindustan Times.

Det var ett 30-tal aktivister från det nationalistiska hindupartiet Shiv sena som gick runt i butiker i den indiska storstaden för att slå till mot västligt inflytande.
- Vi har i förväg varnat alla affärer för att sälja de här korten. Vi är inte emot kärlek, men vi vill inte att folk ska fira alla hjärtans dag eftersom det är ett västligt påfund, sade en partitalesman till tidningen.
Skolor och högskolor i staden varnade ungdomar för att fira alla hjärtans dag av rädsla för oroligheter.
Hinduiska grupper har också tidigare gått till aktion mot butiker som säljer kort och annat kopplat till Valentins namnsdag den 14 januari.
Inte desto mindre publicerar indisk press artiklar om den kärleksspäckade dagen och gör reklam för romantiska nätter och indiska butiker säljer hjärtformade chokladaskar och gulliga nallar som man kan ge till sin älskade.

-Vi är inte emot kärlek...

Tragiskt...

Artikeln kommer från expressen...

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)