silfver skrev:
Jag tror den här typen av diskussioner är nyttigt för wF.
Jag är inte helt säker, men lovar alla att vara lugna & sakliga så kan det vara till forumets fördel! ;)
135 svar · 6 804 visningar · startad av Melea · sida 2 av 7
Är det bara jag som märkt av att personangreppen har ökat? Att det inte längre går att få hjälp utan att någon ifrågasätter en? Skärpning! :bla
Läs frågan i sin helhet →silfver skrev:
Jag är inte helt säker, men lovar alla att vara lugna & sakliga så kan det vara till forumets fördel! ;)
PeW skrev:
Det är ju en milsvid skillnad på en het diskussion och personangrepp!
Lika så mellan munhugg och personangrepp. Det är som Okkido uttryckte sig igår lite så att den som ger sig in i leken får leken tåla. Då menar jag munhugg åt båda håll.
Att raportera inlägg är inget som funkat speciellt bra, det verkar inte finnas någon speciellt bra mall för vad som är rätt och inte att redigera eller radera. Två nästan helt identiska fall blir oftast olika behandlande.
jo
ChristianS skrev:
Grejen är att med en användarbas på flera tusen så är det risk för personangrepp, tror det är helt oundvikligt i långa loppet. Hur man löser det på andra håll vet jag inte, min poäng var att wF har klarat sig ypperligt från detta tidigare. Frågan är vad man ska tillämpa när det väl börjat smyga sig på.
Då är vi överens. :)
Tengblad skrev:
Jo visst, men en del verkar ha för avsikt att alltid ha en klagande ton gentemot allt och alla, ja skulle vilja påstå att det är dessa som till slut triggar folk.
Jag har märkt det också. :( Plus en del som frekvent verkar missförstå andra med flit. :( Tyvärr är det ju så att med en "användarbas på flera tusen" så kommer några av dem med största sannolikhet att vara bråkmakare. De finns överallt. Hur öppna forum/communities än är och hur mycket merparten än värnar kamratskap, så finns det alltid någon/några som är ute efter att mucka gräl. Åtminstone skulle man kunna tro det. :(
silfver skrev:
Om du syftar på diskussionen i den här tråden så håller jag helt med. Det var nog bra att det här kom upp till ytan... Under puttrar det bara upp ännu mer otrivsamhet...
Jag håller med Melea. Ibland önskar man nästan att moderatorna kunde stänga av vissa konton under en kort period. Då kanske budskapet om att personangrepp inte är tillåtet här verkligen går fram.
Sedan tycker jag också att det verkar ha blivit mer och mer trams, offtopic och helt enkelt en massa meningslösa inlägg... och ingen reagerar! Men det har kanske alltid vart så här, jag vet inte. Situationen på de engelskspråkiga forum där jag är registrerad är inte alls som här, med det menar jag inte att wF är dåligt eller så, men jag skulle inte ha något emot att se lite tuffare tag.
Tengblad skrev:
Att raportera inlägg är inget som funkat speciellt bra, det verkar inte finnas någon speciellt bra mall för vad som är rätt och inte att redigera eller radera. Två nästan helt identiska fall blir oftast olika behandlande.
Jag tror det ligger en del nyttigt i detta påstående som ledningen bör ta fasta på.
Man behöver kanske inte nödvändigtvis vara lika extrem som jag är på mitt forum, men ska man svinga en lie så ska man slipa den först & sen svinga så den skär, inte göra det halvdant med en slö lie & svinga onödigt många gånger för att få omkull gräset.
dAEk^ skrev:
Jag håller med Melea. Ibland önskar man nästan att moderatorna kunde stänga av vissa konton under en kort period. Då kanske budskapet om att personangrepp inte är tillåtet här verkligen går fram.
Det var det jag menade.
dAEk^ skrev:
Sedan tycker jag också att det verkar ha blivit mer och mer trams, offtopic och helt enkelt en massa meningslösa inlägg... och ingen reagerar!
Jag tycker tvärtom, faktiskt. I caféet, visst. Men om man inte gillar det kan man ju hålla sig därifrån. Men inte i övrigt. (Minus personangreppen som dyker upp överallt. Men de kallar jag inte spam, de är mycket värre, enligt min åsikt.)
dAEk^ skrev:
Situationen på de engelskspråkiga forum där jag är registrerad är inte alls som här, med det menar jag inte att wF är dåligt eller så, men jag skulle inte ha något emot att se lite tuffare tag.
Jämför du samma sorts forum nu? För min del skiljer wF även ut sig så till vida att det i första hand är en kunskapsbas och i andra (hittills) gemytlig samvaro. Övriga ställen jag är med i är mestadels diskussionsforum av olika slag och då är det ändå viktigare att hålla sig till ämnet för att diskussionerna ska fungera.
aasah skrev:
Det var det jag menade.
Bra, då håller vi med varandra. :bire
aasah skrev:
Jag tycker tvärtom, faktiskt. I caféet, visst. Men om man inte gillar det kan man ju hålla sig därifrån. Men inte i övrigt.
Jag kan komma på ett gäng trådar med meningslösa inlägg och/eller en OT som inte ligger i Café webforum, men det känns lite onödigt att lista upp dem här. Vad jag vill komma fram till är att det enligt min mening blivit en för fri, jag gör vad jag vill-stämning här och folk tänker inte till innan de postar; "tillför det jag precis skall skicka iväg något i diskussionen/tråden?" är en fråga alla borde ställa sig själva innan man skickar iväg sitt inlägg. Jag tar ett exempel ändå; i tråden i djur & natur-forumet kunde man skriva ner vad sitt husdjur heter, men så var det någon som tyckte att eftersom han inte hade ett husdjur kunde han likväl skriva vad hans dator hade för namn. Vill vi ha det så på wF, att man ska få skriva vad som helst, i vilken tråd som helst?
Och ja, jag håller mig borta från Café webforum så gott jag kan! ;)
aasah skrev:
Jämför du samma sorts forum nu? För min del skiljer wF även ut sig så till vida att det i första hand är en kunskapsbas och i andra (hittills) gemytlig samvaro. Övriga ställen jag är med i är mestadels diskussionsforum av olika slag och då är det ändå viktigare att hålla sig till ämnet för att diskussionerna ska fungera.
Jag tycker det. När jag skrev det så hade jag främst sitepoint och codingforums i åtanke, så ja, det är samma sorts forum tycker jag. Visserligen har wF ett bredare utbud av underforum men det borde inte spela någon roll. :)
Det är jättetråkigt att vissa tycker att det har blivit en tristare attityd på wF. Känner man sig dåligt behandlad ska man absolut anmäla detta till moderatorerna i forumet och om man inte blir nöjd med moderatorernas agerande kan man föra frågan vidare till forumledarna. Vi svarar alltid på alla mail.
sådana typer av diskussioner brukar jag undvika.
PeW skrev:
Det är ju en milsvid skillnad på en het diskussion och personangrepp!
Absolut. (y) Synd bara att vissa inte kan förstå det, och kallar folk namn, och blir sura, bara för att de har starka åsikter.
Tror dessvärre att personangrepp är en spegling på det samhälle som finns, har man en åsikt som är kontroversiell så kommer det att finnas individer som vill trycka ner en.
Alla kan som sagt inte ha samma åsikt om ex. rasism, politik, klubbar, OS m.m.
Personangrepp tycker jag är ett ganska säkert argument på bristande intelligens och sådana individer hör inte hemma på detta forum.
Webforum är enligt mitt tycke ett av de bättre forumen som finns i dagsläget och naturligtvis så skall man kunna ventilera sina åsikter utan att bli angripen av andra medlemmar.
Istället så tycker jag att man skall ange ett korrekt namn, e-post adress vid registrering och då snackar jag inte om någon hotmail adress eller dylikt, är övertygad om att merparten av de medlemmar på detta forum har en riktig adress som Moderatorerna kan ha tillgång till och skulle det visas sig att medlemmar bryter mot de regler som finns angivna, så är det bara att skicka ett mail till vederbörande att personen ifråga inte längre är önskvärd eftersom det har noterats av andra medlemmar att personen ifråga har begått personangrepp gentemot annan medlem.
Därefter så får den kontaktade medlemmen antingen be om ursäkt till den medlem som har angripits eller så dras kontot in under exempelvis 3 månader, skulle man upprepa samma sak 3 gånger då är det strike out och man är inte längre önskvärd.
Vatos Locos: Det tar ca 10 sekunder att radera en medlem från databasen.. varför krångla?
Bire skrev:
Vatos Locos: Det tar ca 10 sekunder att radera en medlem från databasen.. varför krångla?
Jo, det är sant, dock så tycker jag lite att det går stick i stäv varför Internet kom till och det kan ju även finnas andra orsaker.
Har du exempelvis haft en tung dag på arbetet och sitter och skriver i en tråd så kan det lätt hända att man kanske spyr ut lite galla som ventilering.
Då ska man åtminstone kunna vara man/kvinna nog att be om ursäkt om man har betett sig illa mot en annan medlem.
Vatos Locos skrev:
Istället så tycker jag att man skall ange ett korrekt namn, e-post adress vid registrering och då snackar jag inte om någon hotmail adress eller dylikt, är övertygad om att merparten av de medlemmar på detta forum har en riktig adress som Moderatorerna kan ha tillgång till och skulle det visas sig att medlemmar bryter mot de regler som finns angivna, så är det bara att skicka ett mail till vederbörande att personen ifråga inte längre är önskvärd eftersom det har noterats av andra medlemmar att personen ifråga har begått personangrepp gentemot annan medlem.
Därefter så får den kontaktade medlemmen antingen be om ursäkt till den medlem som har angripits eller så dras kontot in under exempelvis 3 månader, skulle man upprepa samma sak 3 gånger då är det strike out och man är inte längre önskvärd.
Det är i stort sett så det fungerar redan idag. :)
Vid vissa regelbrott kontaktas användaren av webForum för tillsägelse eller personlig varning via e-post. Mottagandet av en tillsägelse eller varning skall bekräftas av användaren via e-post. Att inte bekräfta en tillsägelse eller varning kan resultera i avstängning av användarnamnet.
Om medlemmen inte går att nå via angiven e-postadress kan användarnamnet komma att stängas av.
Källa: webForums regler, tillägg C
Vatos Locos skrev:
Jo, det är sant, dock så tycker jag lite att det går stick i stäv varför Internet kom till och det kan ju även finnas andra orsaker.
Har du exempelvis haft en tung dag på arbetet och sitter och skriver i en tråd så kan det lätt hända att man kanske spyr ut lite galla som ventilering.
Då ska man åtminstone kunna vara man/kvinna nog att be om ursäkt om man har betett sig illa mot en annan medlem.
Hur internet uppkom har väl inte ett smack med laga ordning eller lokala regler att göra, man får inte göra som man vill på internet, det är många som behöver lära sig det.
Dessutom tror jag att till 99% sker dessa personangrepp med avsikt att provocera, det handlar nog väldigt sällan om att man tar ut hämd på en medlem bara för att man haft en dålig dag. Eller har de som ofta spyr ur sig personangrepp ofta dåliga dagar?
dAEk^ skrev:
Sedan tycker jag också att det verkar ha blivit mer och mer trams, offtopic och helt enkelt en massa meningslösa inlägg... och ingen reagerar! Men det har kanske alltid vart så här, jag vet inte.
Tycker också det är mycket trams här på wF. Är halvny och vet inte heller hur det har varit innan. Men det är mycket trams och off topic om jag jämför med andra forum.
Vatos Locos skrev:
Krav på fullständigt namn och ort (och ev bild) skulle nog göra att många rötägg försvann/skärpte sig. Det är lättare att bete sig illa om man är lite anonym.
Att förbjuda hotmailadresser kanske är svårt... Alla har ju inte en domän heller.
fridan skrev:
Tycker också det är mycket trams här på wF. Är halvny och vet inte heller hur det har varit innan. Men det är mycket trams och off topic om jag jämför med andra forum.
Krav på fullständigt namn och ort (och ev bild) skulle nog göra att många rötägg försvann/skärpte sig. Det är lättare att bete sig illa om man är lite anonym.
Att förbjuda hotmailadresser kanske är svårt... Alla har ju inte en domän heller.
Personligen så tror jag att flertalet har tillgång till en adress, exempelvis via en personlig hemsida, jobbadress, skoladress m.m.
Skulle det nu vara så att man inte har tillgång till en sådan så får man istället ange ett personnummer och fullständig adress.
Om det är så att man inte vill skylta med dessa uppgifter så räcker det naturligtvis med Moderatorerna har tillgång till dessa uppgifter.
Och som Rikard påtalade i sitt föra inlägg så finns det redan regler på hur man skall bete sig, personligen så tycker jag att det räcker med sunt förnuft.
Som Bire skrev att folk provoceras med flit så innebär det ju att de inte längre är önskvärda som medlemmar.
Lättaste sättet att lösa detta är att ha en omröstning.
Ex.
1. Nuvarande regelverk (Är lite osäker på hur nuvarande regelverk används rent praktiskt, kanske Rikard kan förtydliga).
2. Det förslag som jag skrev tidigare med 3 försök.....
3. Omedelbar fimpning av konto dvs. Bires förslag
4. Inget av ovanstående, skicka ett PM på alternativa lösningar.
Så jag tycker att det exempel som får flest röster vinner oavsett hur många procent som de kommer upp i skall gälla, gärna så fort som möjligt.
fridan skrev:
Hoppas jag verkligen inte sker.. Min hotmail är min primära, betalar för den dessutom...
edit, även om jag visst hade angett gmail-adress här såg jag nu ;), men samma gäller väl gmail i så fall?
Jag tycker att det är fullständigt befängt att kräva att man identifierar sig mer än nu, ser absolut ingen anledning till att reta upp flertalet användare pga en sån skitsak.
Anonym är man ju iaf inte på internet... Låt det vara som det är nu för husfridens skull.
Förbjuda hotmailadresser? Ja, vill man göra sig osams med besökarna så är detta en bra idé!