Som jag skrev i en annan tråd. Även jag har tröttnat på detta. Jag har redan dragit ner mina aktiviteter rejält och nu kommer jag endast att monitorera Windows där jag är moderator.
Jag har inte märkt nån skillnad.. Tycker nog att wF fyller sin funktion som det alltid gjort! :o
Finns en uppsjö med trådar skapade den senaste månaden med personangrepp hit och dit.
Om nu dessa trådar ska tillåtas, borde väl diskussionerna kunna hållas på en vettig basis.
Personangrepp finns på ALLA liknande platser, och mer intressant, i bra mycket högre utsträckning. wF är fortfarande överlägset och har under en lång tid lyckats överleva genom hjälpsamhet och vänlighet.
wF har bara hamnat i övergångsåldern, det vänder snart igen ska ni se :D
Som jag skrev i en annan tråd. Även jag har tröttnat på detta. Jag har redan dragit ner mina aktiviteter rejält och nu kommer jag endast att monitorera Windows där jag är moderator.
Är det inte bättre att börja moderera de som ligger bakom än att vanligt folk drar sig undan? Vad händer då med klimatet? :( Det blir ju ännu kallare och otrevligare...
Jag tror att det i stor utsträckning är en liten grupp personer som driver den negativa trenden. Sedan är det andra som reagerar negativt på vad de skriver och så är snöbollen i rullning. :( Kanske är det dags för wF att ta krafttag mot de som driver?
En annan sak jag märkt är att det går att gnälla på och ha roligt åt nästan vad som helst här. På vilken grupps bekostnad som helst, allt i mer eller mindre god ton. Men vågar man ha roligt åt språkgrodor i språkforumet - hu jedamig vilken respons! x(
Kan tänka mig att merparten av användarna har glömt att man kan kalla in en moderator om man känner sig angripen, det görs ju enklast genom att klicka på det lilla utropstecknet nere till höger i varje inlägg...
Vat flera forum som har/haft väldiga problem med personangrepp och andra otrevligheter. wf håller världsklass enligt mig, visst finns det problem men dom löses ofta väldigt bra.
Personangrepp finns på ALLA liknande platser, och mer intressant, i bra mycket högre utsträckning. wF är fortfarande överlägset och har under en lång tid lyckats överleva genom hjälpsamhet och vänlighet...
Personangrepp leder aldrig till positivt resultat, bara till mer och mer sårade känslor hos fler och fler. Hur detta löses på andra håll är knappast intressant. Däremot tycker jag att det verkar vara ett problem som ofta uppstår efter ett tag på forum. Vill man bevara positiv stämning och kamratskap är det något som måste vara en aktiv process från alla inblandade. Och om vissa inte kan finna sig i det... så uppstår frågan, för varje forum för sig, hur man hanterar det?
Det mest intressant är att vissa verkar tycka deras egna inlägg är så trevliga och har det ända rätta budskapet. Nog fan blir man förbannad på sånt.
I och för sig kan nog lite vem som helst råka skriva något som läses på ett sätt som inte riktigt avses, men då brukar det ju gå lätt att reda upp. Värre är det med folk som tjafsar på om hur rätt de har i inlägg efter inlägg med allt värre personangrepp hela tiden.
Överhuvudtaget är inställningen om att själv känna "den enda sanna vägen" ett nästan idiotsäkert sätt att starta forumkrig... ;)
Kom ihåg att det oftast är människor med väldigt dåligt självförtroende som kastar ur sig skit på andra. Visst är det trist att läsa, men det går ju faktiskt att ignorera dem. Den andra kategorin som sysslar med detta kanske skulle må bra av att bli avstängda ett tag ;)
F.ö har ju moderatorerna här en uppgift att stävja sånt så det kanske behövs en uppryckning bland dem med wF-manualen som hemläxa?
Det enda jag kan tycka är, eller iaf har varit, lite trist på wF är att om någon gör bort sig så blir "straffet" lindrigt i onödan. Gör någon bort sig på https://www.motorforum.nu så raderar jag bara tråden om det känns rätt. Jag agerar först & frågar ingen om lov.
Sen om det är rätt eller fel skiter jag dessutom i då jag avgör vart gränsen går.
Personangrepp leder aldrig till positivt resultat, bara till mer och mer sårade känslor hos fler och fler. Hur detta löses på andra håll är knappast intressant. Däremot tycker jag att det verkar vara ett problem som ofta uppstår efter ett tag på forum. Vill man bevara positiv stämning och kamratskap är det något som måste vara en aktiv process från alla inblandade. Och om vissa inte kan finna sig i det... så uppstår frågan, för varje forum för sig, hur man hanterar det?
Grejen är att med en användarbas på flera tusen så är det risk för personangrepp, tror det är helt oundvikligt i långa loppet. Hur man löser det på andra håll vet jag inte, min poäng var att wF har klarat sig ypperligt från detta tidigare. Frågan är vad man ska tillämpa när det väl börjat smyga sig på.
I och för sig kan nog lite vem som helst råka skriva något som läses på ett sätt som inte riktigt avses, men då brukar det ju gå lätt att reda upp. Värre är det med folk som tjafsar på om hur rätt de har i inlägg efter inlägg med allt värre personangrepp hela tiden.
Överhuvudtaget är inställningen om att själv känna "den enda sanna vägen" ett nästan idiotsäkert sätt att starta forumkrig... ;)
Jo visst, men en del verkar ha för avsikt att alltid ha en klagande ton gentemot allt och alla, ja skulle vilja påstå att det är dessa som till slut triggar folk.
Jag ska inte vara sen med att erkänna att jag triggas gärna, men inte utan anledning. Jag gillar heta diskussioner, dom som inte kan ta det, ignorera det istället.
Kom ihåg att det oftast är människor med väldigt dåligt självförtroende som kastar ur sig skit på andra. Visst är det trist att läsa, men det går ju faktiskt att ignorera dem. Den andra kategorin som sysslar med detta kanske skulle må bra av att bli avstängda ett tag ;) ...
Att ha dåligt självförtroende är ingen ursäkt. Och det är väl bättre att rapportera inlägget än att bara ignorera det. Även om man sen inte bör svara i tråden efter rapporteringen...
Det borde finnas gränser som man inte får överträda. Och om de överträds tillräckligt många gånger så finns ju möjligheter på ett forum som vBulletin att hantera det. Man kan lägga in en regel om att om en person medvetet ägnar sig åt personangrepp mer än ett visst antal gånger, trots varningar i PM, så ryker rätten att göra inlägg för en dag eller en vecka. Min erfarenhet från annat håll är att det i alla fall ibland kan kyla av folk som behöver det.