webForumDet fria alternativet

Killar och abort...

Politik & samhälle

118 svar · 3 567 visningar · startad av obelix · sida 6 av 6

Frågan, av obelix

Hur kommer det sig att (en del) killar ser att en abort är självklart bara för att dom inte vill ha barnet???\ Det är många gånger nu jag har mött på denna arroganta inställningen hos killar. Dom anser att tjejen självklart ska göra abort, bara för att dom inte vill ha barnet eller vill betala för det. Borde dom inte ha tänkt på det innan? För det finns bara ett säkert preventivmedel, och d

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

Det behöver inte handla om mannens hela framtida liv. Arton års underhåll på sin höjd. Efter det behöver karl´n inte ha nåt att göra med sitt barn om det är så han vill ha det.

Fia, du har helt rätt! Vi föds som olika kön och har helt olika förutsättningar. Ingenting är rättvist i livet och kan aldrig komma att bli, inte dessa saker i alla fall. Jag hade mer än gärna överlåtit graviditet och förlossning åt min sambo... :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

fridan skrev:

Det behöver inte handla om mannens hela framtida liv. Arton års underhåll på sin höjd. Efter det behöver karl´n inte ha nåt att göra med sitt barn om det är så han vill ha det.

Det antal personer som inte blir påverkade livet ut av att bli pappor torde vara mycket, mycket fåtaliga, vare sig de vill ha nåt att göra med ungen eller inte. Du förstår, vi män är faktiskt inte bara avelsrobotar, precis som ni kvinnor inte bara är födselautomater. Och förmodligen vill ungen ha någon form av kontakt med sin far också, vilket innebär att ytterligare en person kommer i kläm hela sitt liv.

Fia skrev:

Livet kan inte bli 100% rättvist.

Det behöver väl inte betyda att man måste anstränga sig flr att det ska bli 100% orättvist, heller?

Ja, vettu... det är liksom risken man tar när man har sex med nån. Det är tråkigt om barnet blir lidande senare i livet p g a en ansvarslös biologisk far, men inget i livet har några garantier.

Tror inte Fia eller någon annan anstränger sig för att göra livet orättvist. :/

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

fridan skrev:

Ja, vettu... det är liksom risken man tar när man har sex med nån. Det är tråkigt om barnet blir lidande senare i livet p g a en ansvarslös biologisk far, men inget i livet har några garantier.

Tror inte Fia eller någon annan anstränger sig för att göra livet orättvist. :/

Är det inte minst lika ansvarslöst av kvinnan att inte ta hänsyn till mannens åsikt? Hur man än vrider och vänder på det så kommer det bli barnet som i slutändan kommer i kläm.

Klart jag skulle lyssna på vad mannen har att säga. Kan bara gå till mig själv, och när det gäller mig själv skulle jag inte under några omständigheter göra abort. Men det har sina förklaringar.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

fridan skrev:

Din formulering gör mig lessen :(
Jag skulle nog snarare säga att det minsta är arton års underhåll, om nu någon skulle välja att avstå från sitt barn. Samtidigt som att jag även vill säga att min uppfattning är att det inte är särskilt vanligt att mannen frivilligt väljer att avstå från sin papparoll. Det är väl därför en del män protesterar mot att det är kvinnans egna val om att göra abort bl.a

Fia skrev:

Det är därför tjejerna väljer kille också och inte tvärtom (jaja, det finns undantag), för de "investerar mer per avkomma" än vad killen gör. *helt insnöad på biologi-aspekten* ;)

:o

PeW skrev:

Din formulering gör mig lessen :(
Jag skulle nog snarare säga att det minsta är arton års underhåll, om nu någon skulle välja att avstå från sitt barn. Samtidigt som att jag även vill säga att min uppfattning är att det inte är särskilt vanligt att mannen frivilligt väljer att avstå från sin papparoll. Det är väl därför en del män protesterar mot att det är kvinnans egna val om att göra abort bl.a

Näe, efter att barnet fyllt arton behöver föräldrarna inte försörja det...

PeW skrev:

:o

Och det betyder..?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nej man behöver inte, men det är inte många som skiter i sina ungar bara för att dom har fyllt arton och lagen ger en rätt till det.

Tycker att du ska ta några minuter och läsa igenom dina egna inlägg i den här tråden och begrunda om du verkligen tycker så som du skriver. Om så är fallet så beklagar jag din avsaknad av empati för det motsatta könet och hoppas att du slipper behandlas på motsvarande sätt av någon man så som du kan tänka dig att behandla dem.

fridan skrev:

Vad är det vi bejöver göra för att få dig att förstå att den genomsnittliga mannen inte är oberörd av att få barn, oavsett om han vill ha det eller ej? Det verkar som om det inte går fram, hur vi än uttrycker det.

fridan skrev:

Att vara förälder innebär betydligt mer än endast försörjning

Och det betyder..?

Det betyder att jag finner Fias inlägg en smula chockerande. Vaddå "investerar mer"? Hur kan man mäta ett känslomässigt engagemang mot en "investering"? Har det blivit en "rättvisefråga" kring en "ägodel" nu helt plötsligt?

Pedda skrev:

Nej man behöver inte, men det är inte många som skiter i sina ungar bara för att dom har fyllt arton och lagen ger en rätt till det.

Tycker att du ska ta några minuter och läsa igenom dina egna inlägg i den här tråden och begrunda om du verkligen tycker så som du skriver. Om så är fallet så beklagar jag din avsaknad av empati för det motsatta könet och hoppas att du slipper behandlas på motsvarande sätt av någon man så som du kan tänka dig att behandla dem.

Så hoppas jag verkligen att det är.

Jag har ingen empati för killar, eller tjejer, som kn****r runt och "råkar" bli med barn. De får helt enkelt skylla sig själva eftersom alla vet hur bäbisar blir till. Trist om barnet kommer i kläm, som sagt, men det är en annan historia. Angående underhåll tycker jag att vi har en bra lagstiftning.

Jag vet inte hur du "tycker att jag kan tänka mig att behandla en man". Men min sambo är väl införstådd med att det inte under några omständigheter blir abort om den situationen uppstår. Trots att han får kalla fötter el dyl. Och det är INTE för att jag vill "straffa honom", "ge igen" eller att det inte är "mer än rätt" eller nåt sånt. Just det beror på personliga omständigheter.

Och jo, spango, klart som f*n jag fattar det. :q

Ett liten inflikning: När du besvarar ett citat - läs igenom hela ursprungstexten med alla citat, för det blir lätt missuppfattningar har jag upptäckt.

fridan, har jag förstått dig rätt:

fridan skrev:

Alla normalbegåvade människor vet hur ett barn blir till. Skiter man i att skydda sig kan man inte heller begära att kvinnan ska göra abort om hon skulle bli befruktad. Alla handlingar får konsekvenser och karl´n får faktiskt ta sitt ansvar! Annars ska ha inte ha sex...

Män ska inte ha sex om dom inte kan tänka sig att bli fäder.
Kvinnor ska kunna ha sex även om dom inte vill bli mödrar för dom har ju rättan att ta abort.

fridan skrev:

Personligen skulle jag inte vilja ha med karl´n att göra om han inte vill veta av barnet. Bara kräva underhåll.

Ett bevis på din empati?? Du är nöjd bara du får pengarna!? :o

fridan skrev:

Det är väl något man gjort tillsammans som man och kvinna?! Men eftersom det är kvinnans kropp det gäller vid en graviditet ska hon självfallet bestämma utgången.

Japp, det är kvinnans kropp. Men för det tycker jag att männen ska få vara med och bestämma.
Som du själv säger, "Annars ska han inte ha sex...".
Nej just det, det gällde ju bara männen. ;)

fridan skrev:

Själv skulle jag aldrig någonsin behålla ett barn bara för att jag "får betalt för det" istället för att göra abort, och det är förmodligen ytterst få kvinnor som resonerar så.

Om mannen inte vill ha barnet, skulle du då avstå från pengarna? Nej.

fridan skrev:

Jag kan bara aldrig nånsin förlika mig med tanken att en man ska bestämma över vad som händer med min kropp.

Nej det är ok, men du tycker att det är helt rätt att kvinnan ensam ska kunna bestämma över en mans liv och om ett barn överhuvudtaget ska få ett liv.

fridan skrev:

Jag kan även förstå att en man kan tycka det är jobbigt att inte få vara med och bestämma (helt ut) om fostrets framtid. Men det är en smäll han får ta när han har sex med kvinnan ifråga.

Men att det skulle vara en smäll kvinnan får ta att vara gravid i 9 månader är inte ok?
Är inte det en smäll hon får ta om hon har sex med mannen ifråga?

fridan skrev:

En man kan påstå att han vill ha barn med en kvinna han har sex med, men sen när det kommer till kritan och hon verkligen blir gravid får han kalla fötter och vill dra sig ur.

Det har aldrig slagit dig att det kan hända kvinnor också? Ändå har kvinnan ensamrätten att avgöra barnets och mannens framtid. Rätt?

fridan skrev:

But it takes one to göra abort alt gå gravid och föda... KVINNAN.

Detta behöver väl inte ens kommenteras hur dumt det är. :o

fridan skrev:

Japp, och det är tråkigt om den blir lidande pga en ansvarslös moder.

fridan skrev:

Klart jag skulle lyssna på vad mannen har att säga. Kan bara gå till mig själv, och när det gäller mig själv skulle jag inte under några omständigheter göra abort. Men det har sina förklaringar.

Ja, du skulle lyssna men det betyder ju ingenting när du ändå skulle skita i vad han säger.

Är det verkligen så här som du tycker, så har du mitt största beklagande.

Jag orkar inte kommentera allting du skriver, Pedda. Bara det sista. Jag SKITER inte i vad han säger, inte på det sätt du verkar tro. Men JAG KAN inte göra abort AV PERSONLIGA ORSAKER. Detta är min sambo VÄL MEDVETEN OM.

Skulle han trots allt sticka om jag blev gravid - klart han skulle få betala underhåll. Varför inte?

Det är ok.

Hoppas att du inte tycker att jag har varit för hård mot dig. Det är bara det att vissa delar i ditt resonemang har jag svårt att förstå.
Vill du inte förklara dina synpunkter så behöver du inte.

Ha en bra dag. :)

Skillnaden mellan män och kvinnor finns där rent fysiskt, men den är inte särskilt stor rent psykiskt - iallafall inte om man tittar till de biologiska aspekterna. Det som gör skillnaden som ändå diskuteras, är folks förutfattade meningar som går i det sociala arvet. Det är väl i princip vad jag hävdat som grund för att män av naturen är precis lika engagerade i sina barn som kvinnorna. Lite kul att det då nu även styrks av resultat från forskare:
http://www.apa.org/journals/releases/amp606581.pdf

Hoppas bara att fler män och kvinnor öppnar sig för detta extensiella faktum och slutar klistra på varandra en massa etiketter och fördomar som i sin tur leder till problem för såväl födda som ofödda barn. Vore ju trist om gamla fördomsfulla och oriktiga antaganden förs vidare som en vedertagen sanning.

Oj, den där 12-sidiga mastodont-pdf:en har jag varken tid eller ork att läsa.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)