webForumDet fria alternativet

Killar och abort...

Politik & samhälle

118 svar · 3 567 visningar · startad av obelix · sida 3 av 6

Frågan, av obelix

Hur kommer det sig att (en del) killar ser att en abort är självklart bara för att dom inte vill ha barnet???\ Det är många gånger nu jag har mött på denna arroganta inställningen hos killar. Dom anser att tjejen självklart ska göra abort, bara för att dom inte vill ha barnet eller vill betala för det. Borde dom inte ha tänkt på det innan? För det finns bara ett säkert preventivmedel, och d

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

För det första vill jag fråga alla skenheliga typer här inne om ni verkligen varit beredda och villiga att bli föräldrar varje gång ni knullat. Inte? Bra, då fortsätter vi:

obelix skrev:

För till syvende og sidst så är det upp till kvinnan att bestämma om det ska bli eller inte bli att hon ska ha barn.

Varför i hela fridens namn tycker du det? :q Barn är ett livslångt åtagande (i de flesta fall...) som påverkar båda föräldrarna. Att beslutet enbart skulle ligga hos den ena föräldern är ett helt sjukt påstående.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

fridan skrev:

Men eftersom det är kvinnans kropp det gäller vid en graviditet ska hon självfallet bestämma utgången.

Håller inte med dig där.
Visst, i nio månader så är barnet i kvinnans kropp, men sen har båda föräldrarna ansvar i 18 år. Det tycker jag är viktigast. Så mer för oss män att säga till om tack!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Jo du verkar ha problem att läsa eftersom dom två inte alls är kopplade till varandra och A inte alls användes för B, nej det har att göra med århundranden gamla fördomar om kvinnor och mäns könsroller.

Inte? Okej, vi läser igen;

Du skrev:

Finns ju också fall där kvinnor ser till att bli gravida med lite vemsomhelst för att dom vill bli mammor och fejkar att dom är på pillret eller saboterar preventivmedlen, nåja det är väl skit för karln, ta ditt ansvar ditt äckliga, våldsamma sexmonster.

Hrm.

HDS skrev:

kanske du borde ta några kurser i svenska och grammatik.

Vi kan gå tillsammans!

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Det är ju som att jämföra en blomknopp med ett pollen. Ett, av en eller flera spermier, befruktat ägg blir till ett människofoster. Även om det bara är en vecka gammalt. En spermie är bara en ingrediens för att skapa barnet.

Det är en distinktion utan praktiskt betydelse i detta fall, ett foster är inte heller ett barn och är likasom spermien bara ett steg i vägen på.

Jag är förresten nyfiken på i vilken vecka/dag du anser att det blivit ett levande barn..?

När det finns hjärnaktivitet, utan det är vi ingenting, se Terry Shciavo t.ex. Också när barnet kan överleva utanför moderns kropp.

Gör hon? Har du själv gjort abort eller känner du någon som gjort abort?

Jag känner tre tjejer som är mina kompisar och som har anförtrott sig åt mig att dom har haft aborter i tonåren, en 2 ggr, inga hadde några våndor över det eller men.

Det är liksom lite skillnad på naturlig bortstötning av fostret och ett ingrepp gjort av människan. Foster som stöts bort gör det därför att något är fel så barnet hade ändå inte klarat sig.

Ja det är en liten skillnad.

Mentalt störd skulle jag inte kalla henne, men det är inte alls snällt gjort. Dock finns det andra anledningar till att kvinnan blir gravid, trots preventivmedel. Många mediciner hämmar eller t o m slår ut effekten av p- och mini-piller (säkert även hormonstav, hormonspiral m m), vilket läkarna ofta missar att informera om. Det finns även naturläkemedel som kan orsaka detta.

Då är det tur att abort finns.

Jag håller med OverRRide...

Jag tycker det verkar som Override bland annat säger att det inte finns några könsfördomar här.

Jadå, det var han också medveten om när han stoppade in den.

Nej det är många som inte alls är medventa om detta, citerar spango här:
"För det första vill jag fråga alla skenheliga typer här inne om ni verkligen varit beredda och villiga att bli föräldrar varje gång ni knullat. Inte?"

Själv skulle jag aldrig någonsin behålla ett barn bara för att jag "får betalt för det" istället för att göra abort, och det är förmodligen ytterst få kvinnor som resonerar så.

Nej men det är säkert många flickor som balanserar på stängslet och ser underhållet som en orsak att dom kan ha barnet, om det inte var garanterat så vore det inte en orsak som kunde tippa skalorna.

Hoppas verkligen att det kommer något sådant p-medel. I nuläget läggs alltför stort ansvar på tjejerna/kvinnorna. Främst bland ungdomar, förmodligen.

Varit under utveckling i 10 år i indien.

OveRRidE skrev:

Inte? Okej, vi läser igen; Hrm.

Vi kan gå tillsammans!

Kör med samma metod

Men; tar man upp en så promilleaktig liten skitsak som att vissa kvinnor blir med barn med flit, utan sin "partners" vetskap, för att sedan helt plötsligt använda det för att påstå att synen på abort av många är att män är "äckliga, våldsamma sexmonster", så känns det redan där som gränsen är passerad för vad som är sanning eller, som jag sa; fördom. Det var det jag reagerade på.

Du resonerar att A(tjockt) hör/leder till B(snett), du verkar tro jag tycker att kvinnor gör sådär. Men det blir ju fel, det var ju min mening att visa att så inte är fallet(genom kraften hos sarkasm och övertydliga metaforer) men att en könsfördom existerar där sex i många personers ögon ses som nånting en man(starkare könet) gör mot en kvinna(svagare könet), ingen har sagt nått sånt här rent ut, men från vissa poster har jag definitivt fått det intrycket. Det finns ingen korrelation mellan dom två exemplerna annat än att dom är extrema och tydliga exempel.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Antalet aborter i Sverige har ända sen mitten av 70-talet legat på över 30000 per år (SVERIGES OFFICIELLA STATISTIK STATISTIK -HÄLSA OCH SJUKDOMAR Aborter; Tabell 1) med en topp i slutet av 80- och i början av 90-talet då siffrorna var uppe på över 37000. Detta innebär över 100 aborter per dygn. Att tro att detta skulle vara ett resultat av våldtäkter samt ren otur med spruckna kondomer är naivt att tro. Aborter används idag som ett preventivmedel där ett misslyckat samlag faktiskt slutar med befruktning. Att resonera som någon här gjorde och anse att ett befruktat ägg endast är en hög celler är rent ut sagt ett hån mot livet självt. Rent biologiskt kan inte någon annan punkt i graviditeten än just själva befruktningstillfället sägas vara starten på ett mänskligt liv. Vore intressant att höra vad denne person själv anser vara starten på livet om inte den punkt jag just själv nämnt.

Drygt 30000 aborter per år är på tok för mycket, framför allt för de barn som inte ges en chans att födas, men också till de mammor som faktiskt mår mycket dåligt över att döda ett spirande liv i dess kroppar. Att totalförbjuda aborter ser jag inte som en lösning, jag kan trots allt inte klandra en våldtagen kvinna om denna vill göra en abort. Det känns som att vi ändå börjar i fel ände på problemet. Tänk om man istället kunde börja fundera över hur vi istället kan stötta och hjälpa unga (och naturligtvis även äldre) gravida kvinnor och erbjuda alternativ till abort. Om detta innefattar mentorer, stödboende eller adoption tänker jag inte ge mig in på nu, men någonstans mår inte samhället bra av att mista drygt 25% av sina årligen befruktade foster, enligt statistik från Socialstyrelsen 1998 (SVERIGES OFFICIELLA STATISTIK STATISTIK -HÄLSA OCH SJUKDOMAR Aborter; Tabell 1)

Nä vadå? Säkert klarar vi 50000 om vi tar i hårdare.

Aborter används idag som ett preventivmedel där ett misslyckat samlag faktiskt slutar med befruktning. Att resonera som någon här gjorde och anse att ett befruktat ägg endast är en hög celler är rent ut sagt ett hån mot livet självt.

Bespara oss detta emotiva och religösa drivel. Jag hånar livet med glädje om det är så dom tycker.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Bespara oss detta emotiva och religösa drivel. Jag hånar livet med glädje om det är så dom tycker.

Det var ju det här med sten och glashus nu igen. :OO
Vad som är drivel (dravel heter det väl ändå?) eller inte är väl ändå en högst subjektiv åsikt.

Kim skrev:

Det var ju det här med sten och glashus nu igen. :OO

Plexiglas!

Kim skrev:

Vad som är drivel (dravel heter det väl ändå?) eller inte är väl ändå en högst subjektiv åsikt.

Svengelska, det ändrar ändå inte faktumet att det var ett s.k. "apeal to emotion", och jag respekterar livet hos vuxna människor mer än hos ett foster som inte har mera mänsklig intelligens än en blindtarm och om det är att håna livet så då hånar jag livet.

Okej, vi försöker en ny metod istället, för det där med att läsa från början till slut och sen tänka efter, det går ju tydligen inte så bra. Vi delar upp ditt uttalande i delar och analyserar dem bit för bit istället.

Du sa;

His Divine Shadow skrev:

Finns ju också fall där kvinnor ser till att bli gravida med lite vemsomhelst för att dom vill bli mammor och fejkar att dom är på pillret eller saboterar preventivmedlen

Här säger du att det ju faktiskt finns fall, där kvinnor ser till at bli gravida med flit utan sin partners vetskap. Du nämner inte hur många, men det är ju inte så viktigt, de finns ju, eller hur? Sen fortsätter du;

His Divine Shadow skrev:

nåja det är väl skit för karln, ta ditt ansvar ditt äckliga, våldsamma sexmonster.

Här är det genom kvinnans ögon du sätter upp ett scenario där hon ignorerar partnerns "veto" i frågan och anser att denne får "vara med" på barnet ändå, fastän de inte har kommit överrens om ett gemensamt barn. Hon anser även att partnern förtjänar denna behandling eftersom denne är ett "äckligt, våldsamt sexmonster".

Här har du statuerat något av en åsikt som säger att det finns fall (hur många nämner du inte, men de finns) där kvinnor enligt dig på detta sätt diskriminerar män genom att själva ta bestämmanderätten över själva graviditeten och dess konsekvenser (barn). Åsikten säger även att kvinnor använder någon slags mansbild för att försvara detta beteende och därmed finner det legitimt. Okej, så långt ganska enkelt.

Så fort någon påpekade detta, gjorde du i vanlig ordning en kovändning och ursäktade (?) ditt uttalande med;

HDS skrev:

Nej jag tyckte det var ett bra exempel på hur folk verkar se sånthär, detta verkar anses som nånting en man har gjort emot en kvinna, inte nått som en kvinna väljer att göra mot sig själv.

Okej, men om det nu var kvinnan som såg till att bli med barn.. hur kan det vara mannen som.. gjort det mot henne? Eller vänta nu.. det var ju bara hur du trodde att andra verkade se på "sånt här". Nu blev det rörigt helt plötsligt.

Kontentan är alltså att din förklaring efter ditt citat säger följande;

1. Exemplet säger att det är kvinnan som blir med barn utan mannens "stöd"
2. Du tyckte det var ett bra exempel på hur folk verkar se på abortfrågan

Alltså; folk verkar se på frågan som så att män är sexmonster som måste ta ansvar för barnet vare sig de vill eller ej när kvinnan gör sig gravid utan mannens "vidare engagemang i frågan".

Korrekt?

Absolut inte OveRRiDE skrev:

Här säger du att det ju faktiskt finns fall, där kvinnor ser till at bli gravida med flit utan sin partners vetskap. Du nämner inte hur många, men det är ju inte så viktigt, de finns ju, eller hur? Sen fortsätter du;

Nej precis eftersom jag kan inte se hur det är viktigt, jag försöker inte skapa nån sorts undersökning här.

Här är det genom kvinnans ögon du sätter upp ett scenario där hon ignorerar partnerns "veto" i frågan och anser att denne får "vara med" på barnet ändå, fastän de inte har kommit överrens om ett gemensamt barn. Hon anser även att partnern förtjänar denna behandling eftersom denne är ett "äckligt, våldsamt sexmonster".

Nej, här har du fått det fel, detta syftade inte på hur kvinnan såg mannen, det kom aldrig in i bilden(ganska irrelevant, för allt vi vet kan hon älska mannen och försöker blir gravid för att hon vill ha barn med honom, det är oviktigt för diskussionens ändamål), det var riktat till läsaren, det är en överdrivning av hur folk verkar se sex, nått som en man gör emot en kvinna. Alltså en könsfördom.

Okej, men om det nu var kvinnan som såg till att bli med barn.. hur kan det vara mannen som.. gjort det mot henne? Eller vänta nu.. det var ju bara hur du trodde att andra verkade se på "sånt här". Nu blev det rörigt helt plötsligt.

Jag tycker du sade det helt rätt där. Om det var kvinnan som såg till att bli med barn, hur kan det vara mannen som..? Yes, precis, bingo, det är vad jag vill folk ska komma fram till. Sexmonster exemplet är en extrem metafor så att man inte ska missa hur jag anser att folk verkar se på hela grejen, ska inte tas bokstavligt.

Kontentan är alltså att din förklaring efter ditt citat säger följande;

1. Exemplet säger att det är kvinnan som blir med barn utan mannens "stöd"
2. Du tyckte det var ett bra exempel på hur folk verkar se på abortfrågan

Alltså; folk verkar se på frågan som så att män är sexmonster som måste ta ansvar för barnet vare sig de vill eller ej när kvinnan gör sig gravid utan mannens "vidare engagemang i frågan".

Korrekt?

Nej inte riktigt, det var en överdrivning i syfte att förtydliga, kontentan är att folk har en syn gällandes kvinnor där dom ses som ett svagare kön och män som ett starkare kön och att sex är nånting som görs emot en kvinna av en man och att därför män borde skylla sig själva och ta ansvar och allt det där, eftersom han är man och har gjort detta mot en stackars svag kvinna. Vilket i min mening är en felaktig syn, mannen inte är ett sexmonster och kvinnan är inte en bräcklig och svag varelse. Det låter överdrivet när man skriver det såhär men iaf. så tror jag det rent undermedvetet färgar dom flesta människors intryck i vardagen.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

HDS: ange gärna i citat-taggarna vem det är du citerar, så blir det lättare för oss andra att följa inläggen. :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

His Divine Shadow skrev:

kontentan är att folk har en syn gällandes kvinnor där dom ses som ett svagare kön och män som ett starkare kön och att sex är nånting som görs emot en kvinna av en man och att därför män borde skylla sig själva och ta ansvar och allt det där, eftersom han är man och har gjort detta mot en stackars svag kvinna och hur det en felaktig syn och att mannen inte är ett sexmonster och kvinnan inte behöver vara en bräcklig och svag varelse. Det låter överdrivet när man skriver det såhär men iaf. så tror jag det rent undermedvetet färgar dom flesta människors intryck i vardagen.

Jag är böjd att hålla med ovan citat.

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

PsyDonia skrev:

båda borde ha lika mycket att säga till om.

Nej! Därför att det gäller kvinnans kropp.

His Divine Shadow skrev:

Nej hon måste inte allt det i dagens moderna samhälle, hon har rätt till abort och hon har också rätt att ge bort barnet för adoption.

Rätt att göra abort fram till artonde veckan, ja. Men rätten gör det inte automatiskt ett lätt eller ens möjligt beslut. Ännu svårare måste beslutet om en bortadoption vara.

Många upptäcker graviditeten väldigt sent också, för sent för att göra abort. Jag känner många. Ett exempel är min sambos tjejkompis, som inte anade att hon var gravid förrän hon låg på akuten med magsmärtor och precis skulle föda.

His Divine Shadow skrev:

Men ok inte kan jag påstå att jag är vidare överraskad att du totalt rört till det, kanske du borde ta några kurser i svenska och grammatik.

Sånt där är totalt onödigt.

spango skrev:

För det första vill jag fråga alla skenheliga typer här inne om ni verkligen varit beredda och villiga att bli föräldrar varje gång ni knullat. Inte? Bra, då fortsätter vi...

Vaddå skenhelig? Du vet för f-n inte nånting om mig, och knappast om de resterande forumisterna heller. :(

spango skrev:

Barn är ett livslångt åtagande (i de flesta fall...) som påverkar båda föräldrarna. Att beslutet enbart skulle ligga hos den ena föräldern är ett helt sjukt påstående.

Jag skulle hålla med dig om att det är ett beslut som ska tas av både mannen och kvinnan, om "skaffa barn" innebar att gå på affären och köpa hem det. Men eftersom det handlar om kvinnans kropp ska det tas av henne!

Blev jag gravid nu så skulle jag absolut inte göra abort, hur gärna min sambo än ville det. Av ett par, tre anledningar som jag inte går in på just nu...

His Divine Shadow skrev:

...ett foster är inte heller ett barn och är likasom spermien bara ett steg i vägen på.

Det där är ju befängt. Klart det är ett barn, om än ej fullt utvecklat. Jag tycker inte att man kan sätta en "tidsgräns" på när ett barn "börjar vara ett barn" till skillnad från foster. Ett barn blir till när ägg och spermie möts.

Pedda skrev:

Visst, i nio månader så är barnet i kvinnans kropp, men sen har båda föräldrarna ansvar i 18 år. Det tycker jag är viktigast. Så mer för oss män att säga till om tack!

Mer att säga till om funkar ju inte i praktiken. Antingen har man inget att säga till om, eller allt. Och återigen... det är kvinnans kropp.

His Divine Shadow skrev:

Nej det är många som inte alls är medventa om detta, citerar spango här:
"För det första vill jag fråga alla skenheliga typer här inne om ni verkligen varit beredda och villiga att bli föräldrar varje gång ni knullat. Inte?"

Nog tusan vet väl varje karl att det kan bli en bäbis om man har sex, och även att det är kvinnan som bestämmer om barnet ska få komma till världen?!

His Divine Shadow skrev:

Nej inte riktigt, det var en överdrivning i syfte att förtydliga, kontentan är att folk har en syn gällandes kvinnor där dom ses som ett svagare kön och män som ett starkare kön och att sex är nånting som görs emot en kvinna av en man och att därför män borde skylla sig själva och ta ansvar och allt det där, eftersom han är man och har gjort detta mot en stackars svag kvinna.

På våra svenskalektioner fick vi banning om vi skrev så långa meningar. Även särskrivningar. Appropå kasta sten i glashus.
Sådär ser inte jag på sex! Och jag känner ingen som gör det heller!

His Divine Shadow skrev:

kontentan är att folk har en syn gällandes kvinnor där dom ses som ett svagare kön och män som ett starkare kön och att sex är nånting som görs emot en kvinna av en man

I beg to differ, som vanligt. Det är, enligt mig, ett ganska välkänt faktum (om vi nu pratar de olika "könens roller"), att det är kvinnan som är kvar med skulden efter en sexakt, knappast mannen. Skuld i denna fråga är detsamma som ansvar.

Jag håller verkligen inte med om att mannen anses som den som "ska" ta ansvar i barnafrågan.

Det som förvånar mig mest är faktiskt att PeW håller med dig om detta. :o

Det jag håller med om är att det finns folk som bär på de åsikerna som HDS gör gällande. Jag står inte för de åsikterna själv.

F.ö så är jag sällan med på de traditonella s.k "könsrollerna" - vilket ibland gett en del märkliga diskussioner då andra resonerat uifrån sådana roller medans jag stått för ett mer individuellt plan. Varför ska kvinnan känna skuld? Varför skulle inte mannen kunna känna det? Tell me..

Fridan skrev:

Nej! Därför att det gäller kvinnans kropp.

Okej, då borde mannen inte behöva betala för nått som han inte har nån talan i, åtminståne kunde det kräva en individuell prövan i rätten istället för att vara garanterat.

Rätt att göra abort fram till artonde veckan, ja. Men rätten gör det inte automatiskt ett lätt eller ens möjligt beslut. Ännu svårare måste beslutet om en bortadoption vara.

Många upptäcker graviditeten väldigt sent också, för sent för att göra abort. Jag känner många. Ett exempel är min sambos tjejkompis, som inte anade att hon var gravid förrän hon låg på akuten med magsmärtor och precis skulle föda.

Ja synd för henne då? Eller inte? För sent är för sent, inget att göra åt det längre då.

Frågan om det är ett svårt beslut eller ej är väl helt individuellt, ser ingen orsak till att en kvinna måste bli helt känslomässigt upprörd och börja med modersbeteende, sexistiskt att säga så. En kvinna kan tycka precis som hon vill, beror helt enkelt på hur hon ser det, som en klump med celler utan mänsklig intelligens eller ett barn.

Det där är ju befängt. Klart det är ett barn, om än ej fullt utvecklat. Jag tycker inte att man kan sätta en "tidsgräns" på när ett barn "börjar vara ett barn" till skillnad från foster. Ett barn blir till när ägg och spermie möts.

Att kalla det ett barn är befängt. Ett barn blir inte till då, möjligheten till ett barn kan komma till blir till då, fostret är inte en intelligent människa och har inget mera intelligens än en blindtarm eller cancersvulst för den delen.

Mer att säga till om funkar ju inte i praktiken. Antingen har man inget att säga till om, eller allt. Och återigen... det är kvinnans kropp.

Och ändå mannens ansvar enligt lagen.

Nog tusan vet väl varje karl att det kan bli en bäbis om man har sex, och även att det är kvinnan som bestämmer om barnet ska få komma till världen?!

Jo men det är inte så att det är endast hon som måste ta ansvaret, hon bestämmer även över 18 år av en annan människas liv. Ser ingen orsak till att varje karl måste betala unerhåll då sen om kvinnan väljer att ha barnet då han inte har nån rätt att bestämma heller.

På våra svenskalektioner fick vi banning om vi skrev så långa meningar. Även särskrivningar. Appropå kasta sten i glashus.

Plexiglas, skriver mera engelska än svenska, så särskrivringar händer.

Sådär ser inte jag på sex! Och jag känner ingen som gör det heller!

Jo jag är säker på att nästan varje person skulle säga det men jag är 100% på att nästan alla som säger ändå är färgade rent undermedvetet med en sådan synpunkt som ett resultat av deras uppfostran.

OveRRidE skrev:

I beg to differ, som vanligt. Det är, enligt mig, ett ganska välkänt faktum (om vi nu pratar de olika "könens roller"), att det är kvinnan som är kvar med skulden efter en sexakt, knappast mannen. Skuld i denna fråga är detsamma som ansvar.

Jag håller verkligen inte med om att mannen anses som den som "ska" ta ansvar i barnafrågan.

Anser du inte att mannen ska betala underhåll för att han haft sex med en kvinna som blivit gravid och sen valt att fortsätta graviditeten? Tycker du inte att han har ett ansvar för vad han har gjort?

Även om du svarar nej, tror du att det jag skrev inte är en uppfattning som delas av många? Tror det har skrivits av personer i denna tråd faktiskt och det ser jag som en av bevisen på folk som färgas av sådana tankegångar, även om dom medvetet inte alls tycker så och är för jämnställdhet och allting. Ah den mänskliga hjärnan, så mysterisk och fylld med gråa områden, inget svart/vitt där inte.

PeW skrev:

Det jag håller med om är att det finns folk som bär på de åsikerna som HDS gör gällande. Jag står inte för de åsikterna själv.

F.ö så är jag sällan med på de traditonella s.k "könsrollerna" - vilket ibland gett en del märkliga diskussioner då andra resonerat uifrån sådana roller medans jag stått för ett mer individuellt plan. Varför ska kvinnan känna skuld? Varför skulle inte mannen kunna känna det? Tell me..

Jag säger också att det finns folk som kan säga att dom inte alls står för dom åsikterna om man skulle fråga dom, men att rent undermedvetet så kan det ändå färga deras åsikter och att det inte behöver vara väldigt ovanligt heller då man tänker på den uppfostran vi flesta har haft.

Och konstigt att du tycker så för det var just din "doppat i grytan" kommentar som fick mig att reagera.

HDS skrev:

Och konstigt att du tycker så för det var just din "doppat i grytan" kommentar som fick mig att reagera.

Vilken av mina kommentarer menar du och på vilket sätt är det konstigt? Jag har talat om:

- att det finns olika sorters individer av det kvinnliga könet som tycker/känner olika i frågan.
- att mannen bör tänka till innan han talar om känsliga saker som abort
- att båda två bör ta sitt ansvar för barnet
- att det är kvinnans kropp så det är till sist hennes egna beslut vad mannen än har att säga
- hållt med dig om att det finns folk som besitter åsikter om att det är mannens "fel" om det blir en oönskad graviditet och att han då utsatt kvinnan för nåt hemskt

Sen har du dragit upp en del annat som jag inte orkar/vill ta ställning till :)

Så vad är oklart?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)