webForumDet fria alternativet

Killar och abort...

Politik & samhälle

118 svar · 3 567 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hur kommer det sig att (en del) killar ser att en abort är självklart bara för att dom inte vill ha barnet???`

Det är många gånger nu jag har mött på denna arroganta inställningen hos killar.
Dom anser att tjejen självklart ska göra abort, bara för att dom inte vill ha barnet eller vill betala för det.

Borde dom inte ha tänkt på det innan?
För det finns bara ett säkert preventivmedel, och det är avhållsamhet...

Om man inte är beredd att "betala" priset, så bör man låta bli att "doppa i grytan"...

För till syvende og sidst så är det upp till kvinnan att bestämma om det ska bli eller inte bli att hon ska ha barn.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja, det är upp till kvinnan att bestämma det.

Men att en kille reagerar med att "begära" abort är dels lite klumpigt, men ändå en ganska normal reaktion om killen inte vill bli pappa.
Att bli pappa innebär en del saker för en man, det handlar om underhåll i 18 år, det handlar om ansvar, det kan handla om mentala jobbigheter att vara pappa till ett barn vars mor man inte vill leva med, etc etc..

obelix skrev:

Borde dom inte ha tänkt på det innan?

Hehe.. Jadu! Har du vart riktigt jävla kåt? :e

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Tror också att det är en ganska normal reaktion om man inte vill bli pappa.

Tycker att båda skulle få vara med och bestämma, man är ju båda när man gör barnet. Jag vet killar som har velat ha barnet, men inte tjejen. Men för det kan jag inte påstå att tjejerna har haft en "arrogant inställning", bara för att dom inte velat ha barn, med det ansvar som det medför.

Bire skrev:

Been there, done that... :L §e

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

har aldrig stött på någon som ser abort som en självklarhet men jag förstår ditt resonemang. Vill man vara helt säker på att inte få en unge på halsen finns det bara en sak att göra (eller två om man räknar sterilisering ;) )

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Man borde ha 14 dagars ångerrätt på sina spermier. Jag tycker det mest moraliska är att båda ska vara överrens om att behålla en unge. Vill någon part inte ha en unge, ska kvinnan antingen göra abort eller så skriver man under något papper att man inte vill ha något med barnet att göra. t.ex kvinnan föder ungen, så tar mannen hand om barnet, eller vice versa.

Visst preventinmedel, men bara för att man slarvade med gummi en kväll ska man inte behöva dras med en unge ofrivilligt.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Jag tycker det mest moraliska är att båda ska vara överrens om att behålla en unge. Vill någon part inte ha en unge, ska kvinnan antingen göra abort eller så skriver man under något papper att man inte vill ha något med barnet att göra. t.ex kvinnan föder ungen, så tar mannen hand om barnet, eller vice versa.

Håller verkligen med!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Håller med Bire.. det är ett klumpigt uttryck. Inte så lätt det där.. att veta hur man ska uttrycka sig då en del personer är väldigt känsliga när det gäller sånt och den del precis tvärtom. Ett par ord uttryckta på fel sätt kan få de mest fatala konsekvenserna (been there, done that :().

Men visst ska man ta sitt ansvar om man "doppat i grytan" - inget snack om saken, fast i en del fall är det mer eller mindre en omöjlighet pga omständigheterna.

Man är två om att ha sex så då är man även två om konsekvenserna av det, hur man sen löser det längre fram (efter omständigheterna) är en annan fråga (nu handlade det om själva aborten).

Att skriva under nåt papper på att inte ha med barnet att göra är helt befänkt! Barnet har två föräldrar och dess rättighet är att lära känna båda.

Medlem sedan juli 20011 084 inlägg

Kan man anta att ni som tycker att om man "doppat i grytan" får man skylla sig själv även tycker att abort borde förbjudas? Eftersom tjejen får "ta sitt ansvar" och skylla sig själv att hon inte skyddat sig, eller krävt det av killen?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag tycker absolut inte att abort borde förbjudas!

Känns som den attackstrumpe-parollen är en helt annan diskussion...

Håller med Bire - igen.

mozilla skrev:

Kan man anta att ni som tycker att om man "doppat i grytan" får man skylla sig själv även tycker att abort borde förbjudas? Eftersom tjejen får "ta sitt ansvar" och skylla sig själv att hon inte skyddat sig, eller krävt det av killen?

Finns ingen vettig anledning till att förbjuda abort.

Enda gången jag ser att abort är nåt dåligt är om det, vid upprepade gånger, används som preventivmedel.

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

jag tror inte på abort med undantag av om det finns någon risk att mamman eller barnet (eller båda) kan dö.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Ser inget problem med abort, tycker det är en massa tjat över en hög med celler, kan lika gärna gråta om spermierna i kondomen.

Känner flera tjejer som har haft aborter för att dom inte velat nån unge och kan bara säga strong gjort, det är ju därför det finns. En abort är ett helt legitimt sätt att ta itu med problemet, den går bara lite över folks förutfattade meningar när det gäller ansvar och att lite lidande måste vara involverat så att man "bygger karaktär".

Och angående killen, tja va ska han göra, hålla käften och inte få ge sin mening i frågan? Eller ska han skaffa ett personlighets transplantat så han blir tokkär i idén om ett barn? Eller ska han helt enkelt ljuga? Killen verkar ha så lite att säga om i frågan att det är konstigt att han ändå måste betala i 18 år om kvinnan bestämmer sig för att inte använda ett tillgängligt preventivmedel och ha barnet.

His Divine Shadow skrev:

Ser inget problem med abort, tycker det är en massa tjat över en hög med celler, kan lika gärna gråta om spermierna i kondomen.

Känner flera tjejer som har haft aborter för att dom inte velat nån unge och kan bara säga strong gjort, det är ju därför det finns. En abort är ett helt legitimt sätt att ta itu med problemet, den går bara lite över folks förutfattade meningar när det gäller ansvar och att lite lidande måste vara involverat så att man "bygger karaktär".

Och angående killen, tja va ska han göra, hålla käften och inte få ge sin mening i frågan? Eller ska han skaffa ett personlighets transplantat så han blir tokkär i idén om ett barn? Eller ska han helt enkelt ljuga? Killen verkar ha så lite att säga om i frågan att det är konstigt att han ändå måste betala i 18 år om kvinnan bestämmer sig för att inte använda ett tillgängligt preventivmedel och ha barnet.

Att genomgå abort är en stor sak för en kvinna, men det finns även dom som kan göra det utan problem.

men dom jag har känt som har gjort det har mått oerhört dåligt efteråt, både fysiskt men framför allt psykiskt.

Jag menar inte att man som kille ska hålla käften och gilla läget.
Visst ska man säga vad man tycker, tänker och vill, men man kan inte kräva det.

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Man borde ha 14 dagars ångerrätt på sina spermier. Jag tycker det mest moraliska är att båda ska vara överrens om att behålla en unge. Vill någon part inte ha en unge, ska kvinnan antingen göra abort eller så skriver man under något papper att man inte vill ha något med barnet att göra. t.ex kvinnan föder ungen, så tar mannen hand om barnet, eller vice versa.

Visst preventinmedel, men bara för att man slarvade med gummi en kväll ska man inte behöva dras med en unge ofrivilligt.

Jo, det tycker jag... Alla normalbegåvade människor vet hur ett barn blir till. Skiter man i att skydda sig kan man inte heller begära att kvinnan ska göra abort om hon skulle bli befruktad. Alla handlingar får konsekvenser och karl´n får faktiskt ta sitt ansvar! Annars ska ha inte ha sex... (n)

Vice versa? Mannen föder ungen och kvinnan tar hand om den, eller vad? :q

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Att ha en abort är att en metod för att ta ansvar, om kvinnan inte kan se en abort som ett giltigt alternativ ifall en graviditet skulle hända så ska hon inte ens tänka på att ha sex med en karl utan att berätta det för honom och göra klart precis hur det står till, det är lite irriterande att se folk som sitter och tjattrar om att karln ska ta sitt ansvar i nått som han inte ens har nått val. Låter som det skulle vara hans fel att hon inte vill se en abort som ett alternativ och nu plötsligt vill ha ett barn och har moderskänslor mot nånting som inte har mera eget liv än hennes blindtarm. Undrar varför folk inte gråter lika mycket över spermier.

Finns ju också fall där kvinnor ser till att bli gravida med lite vemsomhelst för att dom vill bli mammor och fejkar att dom är på pillret eller saboterar preventivmedlen, nåja det är väl skit för karln, ta ditt ansvar ditt äckliga, våldsamma sexmonster.

Att genomgå abort är en stor sak för en kvinna, men det finns även dom som kan göra det utan problem.
men dom jag har känt som har gjort det har mått oerhört dåligt efteråt, både fysiskt men framför allt psykiskt.

Jag har träffat på båda sorter. Det har ivf gett mig insikten om att det inte är läge för mannen att ha någon öppen åsikt i frågan eftersom det inte är så lätt att veta hur den man talar med ställer sig och uppfattar det man säger. Som sagt.. klumpiga uttryck kan leda till fatala missförstånd om ämnet är känsligt. Det spelar ju ändå ingen roll vad mannen egentligen tycker när det gått så långt som till en graviditet. Det är inte mannens kropp som eventuellt ska utsättas för kirurgiska ingrepp - oavsett.

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Bire skrev:

obelix skrev:

Been there, done that... :L §e

Men snälla nån... :r

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Abort är inget preventivmedel eller alternativ till preventivmedel. Abort är en nödåtgärd.
En kompis till mig riskerar att bli steril efter en abort hon gjorde när hon var fjorton år.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)