PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
det är rätt uppenbart att det finns stora integrationsproblem i Malmö, och att det egentligen inte ska behöva bevisas för någon som är insatt i samhällsfrågor.
Jag är en del av samhället. Visserligen en väldigt liten del, men ändå. Vad du menar med "insatt i samhällsfrågor" vet inte jag, men jag hoppas att du inte medvetet diskvalificerar motdebattörer i brist på argument.
Jag har aldrig förnekat att det finns problem på vissa orter, det har jag för lite kunskap för att kunna göra. Men jag tror inte att det är så enkelt att det är bara är upp till en eller två parter i dessa frågor.
Misstänkt != skyldig, även om det "indikerar" statistiskt sett att en viss grupp mer än andra gör ditten eller datten. Det var ju inte så länge sedan det framkom att polisen hellre sätter dit mörkhyade före ljushyade.. vad kan en sådan sak påverka andelen "misstänkta"?
Missförstå mig rätt. Jag är inte ute efter att prata bort problemen, men ska man diskutera sånt här bör fakta verkligen vara fakta och inte bara indikationer.
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
PeW skrev:
Jag är en del av samhället. Visserligen en väldigt liten del, men ändå. Vad du menar med "insatt i samhällsfrågor" vet inte jag, men jag hoppas att du inte medvetet diskvalificerar motdebattörer i brist på argument.
Det jag försökte säga var att jag uppfattat dig som insatt i samhällsfrågor (jag har fått det intrycket), och då känns det lite märkligt att du inte verkade informerad om att det finns integrationsproblem av det större slaget i och runt Malmö. Det var så jag menade.
PeW skrev:
Misstänkt != skyldig, även om det "indikerar" statistiskt sett att en viss grupp mer än andra gör ditten eller datten...
Statistik är svår att göra rättvis i dessa sammanhang. Man kan inte heller gå på enbart dömda, då de flesta förövarna aldrig grips och således heller inte döms. Det är som sagt svårt att få fram en exakt statistik när det gäller brottslighet och förövares ursprung. Tycker dock att vi får lita på BRÅ, som trots allt har en hel del kunskap i ämnet.
PeW skrev:
Missförstå mig rätt. Jag är inte ute efter att prata bort problemen, men ska man diskutera sånt här bör fakta verkligen vara fakta och inte bara indikationer.
Fast jag tycker att jag har fakta för de få påstående jag lagt fram i denna tråd.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det är klart att jag är "informerad" om integrationsproblemen på vissa orter. Samtidigt har jag en hel del andra erfarenheter från invandrade medborgare, vilket för mig väger tungt i den vågskål jag har. Det jag inte är på det klara med är varför man väldigt snabbt pekar på invandrare när det talas om brottslighet, utan att ha mer fakta än att ett brott är begånget. För mig verkar det något fördomsfullt. Som jag redan skrev så ser jag hellre en debatt där man förutom parterna "migrationsverket och invandrarna" tar med folks fördomar. Jag är nämnligen inte så säker på att fördomarna kommer av problemen, utan jag tror att fördomarna är en (ganska stor) del av problemet.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Blårand skrev:
Statistiken ovan är några år gammal, och de siffror som här visas har nog ökat en del vad det gäller förövare och offer, mellan svenskar och invandrare. Men ovanstående säger en hel del om problematiken.
Är den inte lite motsägelsefyll den där artikeln?
1993 gjorde BRÅ en stor undersökning om detta om kom fram till att invandrare var överrepresenterade i brottstatistiken men att skillnaden inte var så stor (som jag skrivit tidigare var den större mellan "arbetare" och "tjänstemän"). Undersökningen konstaterar också att invandrare var överrepresenterade som offer.
Brå-forskaren Peter Martens som arbetar med den nya undersökningen skriver:
Det verkar inte har skett några större förändringar sedan 1993.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggIntressant debatt det blev av Override´s inlägg med Rubriken "Nån gång i Malmö. Jag trodde först att det var ett dåligt aprilskämt! Innan det blir nån gång någonstans kanske Vi skall fråga oss vad man kan göra för att stoppa detta i vårt land!
Läs gärna dagens ledareartikel i HD:
http://tidning.hd.se/04/hd0083.htm
Kom sedan gärna med förslag på hur vi löser denna form av händelser, typ han som hoppade av cykeln och skallade den sjuåriga flickan.
Sen vill jag nog gärna se dessa typer av händelser som ett aprilskämt istället för att dom kan inträffa när som helst och var som helst, i ett samhälle nära dig!!!
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggFörslag på förebyggande åtgärd
Bättre skolor är en bra förebyggande åtgärd. Skolan är inte bara ett ställe där man lär sig skriva och räkna, utan lärarna har ju ett visst ansvar att uppfostra barnen också. Mindre klasser och fler lärare, så att varje enskild elev får det stöd hon/han behöver plus något så viktigt som arbetsro. Elever som har svårt att koncentrera sig, kan utvecklas till riktiga busar i en stor, stökig klass. Lite tuffare regler i skolan hjälper också; det ska vara tyst under lektionerna, nolltolerans mot fula ord, slagsmål ska redas ut ordentligt och ges påföljder o s v. Sköter man sig inte får man sitta inne på rasten eller liknande. Sköter man sig extra bra får man belöning, t ex guldstjärnor eller dylikt. Och det fungerar faktiskt.
Jag kommer från en liten byhåla, dit flera storstadsbor flyttat med sina familjer, för att barnen inte fungerat bra i skolan i stan. Många av de barnen har svårt att sitta still, svårt att koncentrera sig, svär frekvent och ligger ofta långt efter i skolarbetet. Men efter bara ett litet tag i den nya klassen brukar det vända och de nya eleverna både trivs bättre och lyckas bättre i skolarbetet. Det är ganska otroligt vad lugn och ro, tydliga regler och mer lärartid per elev kan åstadkomma. :)
UUnkdorMedlem sedan okt. 2002142 inlägg
joel_joel88 skrev:
Är du säker på att det var en pundare, har du några bevis?
Jag tror inte det ja, jag tror mer på att det var en invandrare. Tyvärr så står dom för dom mesta personrånen och dom mesta brotten nu mera, bara att inse fakta. x(
Så svarar en sann Vålbergs-bo!! :(
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Re: Förslag på förebyggande åtgärd
Fia skrev:
Bättre skolor är en bra förebyggande åtgärd. Skolan är inte bara ett ställe där man lär sig skriva och räkna, utan lärarna har ju ett visst ansvar att uppfostra barnen också. Mindre klasser och fler lärare, så att varje enskild elev får det stöd hon/han behöver plus något så viktigt som arbetsro. Elever som har svårt att koncentrera sig, kan utvecklas till riktiga busar i en stor, stökig klass. Lite tuffare regler i skolan hjälper också; det ska vara tyst under lektionerna, nolltolerans mot fula ord, slagsmål ska redas ut ordentligt och ges påföljder o s v. Sköter man sig inte får man sitta inne på rasten eller liknande. Sköter man sig extra bra får man belöning, t ex guldstjärnor eller dylikt. Och det fungerar faktiskt.
Jag kommer från en liten byhåla, dit flera storstadsbor flyttat med sina familjer, för att barnen inte fungerat bra i skolan i stan. Många av de barnen har svårt att sitta still, svårt att koncentrera sig, svär frekvent och ligger ofta långt efter i skolarbetet. Men efter bara ett litet tag i den nya klassen brukar det vända och de nya eleverna både trivs bättre och lyckas bättre i skolarbetet. Det är ganska otroligt vad lugn och ro, tydliga regler och mer lärartid per elev kan åstadkomma. :)
CcryodanMedlem sedan apr. 200326 inlägg vill börja med att skicka en tanke till berörd part i detta tragiska fall.
alla som sitter som jag o skriver inlägg här och har åskiter hit o dit angående saken ifråga kan ju gör så mycket mer genom att organisera sig.
men jag kan med stor säkerhet påstå att ingen liksom jag känner att man orkar eller bryr sig så pass mycket att man tar det där lilla extra steget.
men om det finns någon som vill så är jag mer än villig att hjälpa till.
nu skulle jag kunna sitta här i timmar o skriva om vad jag tycker o tänker och det gör jag gärna men jag vill heller agera än att reagera. jag står gärna främst i ledet men måste ha någon med mig.
tack för ordet.
/dan