webForumDet fria alternativet

Upprop mot gruppsexdomen...

Småprat

96 svar · 2 217 visningar · startad av obelix · sida 4 av 5

Frågan, av obelix

För er som inte har sett detta eller inte skrivit på, så kanske det vore något att göra... Skriv på uppropet till riksåklagaren länk

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

obelix skrev:

PeW skrev:

obelix skrev:

Så...
Om en seriös organisation går ut i Aftonbladet med ett upprop, så skulle du ignorera det?

Beror på vad du menar nu. Jag skulle ignorera det om organisationen använder sig av Aftonbladet som en namninsamlare - ja. Jag tycker inte att det är Aftonbladets (eller någon annan skvallerblaskas) uppgift. Så jo, de får helt enkelt klara sig utan mitt namn.

Det vore intressant och veta om du tycker likadant när någon nära råkat illa ut...

Ett utomordentligt uselt debattknep. När någon nära anhörig har råkat illa ut, kan man ju tänka sig vad som helst som man normalt inte skulle kunna stödja, tex dödsstraff, överlagt mord, etc.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

obelix:
Jag har redan varit med om att närstående råkat illa ut - mycket illa ut. Men vad har min empati med en lista sammansatt av skvallerpressen att göra? Du verkar blanda ihop begreppen, här. Vart nånstans har jag skrivit att jag inte tycker att det är förjävligt med en friande dom om de är skyldiga till det som stått i pressen?

Som jag redan nämnt kan jag mycket väl skriva på listor, demonstrera eller vad det nu är - men inte tillsammans med en väldigt dåligt formulerad skvallerblaskeartikel, utan då ska det ske under betydligt seriösare former.

Det är mitt val och jag tycker inte att jag är förtjänt av ditt halvtaskiga debattknep. :OO

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Varför verkar majoriteten av de som inte skriver på tycka att domen till 100% kommer att ändras till den angripnes fördel? Ett erkännande att ta upp ärendet i högre instans innebär inte automatiskt att det talar för den målsägande helt plötsligt. Fallet prövas väl med större nogrannhet däremot.

Däremot är jag av den bestämda åsikten att hela Sveriges befolkning, alla miljoner, gärna får skriva på den där listan, för så mörkt som det svenska rättssystemet börjar bli nu, det är skrämmande. Det är inte skrämmande att folk vill ha ändring, det som är skrämmande är att (som sades innan) folk är rädda att anmäla våldtäkter och övergrepp pga. en långdragen och i många fall lönlös process som enbart skapar djupare sår. Så får det inte vara då mörkertalen bara verkar växa och växa. :(

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

PeW skrev:

obelix:
Jag har redan varit med om att närstående råkat illa ut - mycket illa ut. Men vad har min empati med en lista sammansatt av skvallerpressen att göra? Du verkar blanda ihop begreppen, här. Vart nånstans har jag skrivit att jag inte tycker att det är förjävligt med en friande dom om de är skyldiga till det som stått i pressen?

Som jag redan nämnt kan jag mycket väl skriva på listor, demonstrera eller vad det nu är - men inte tillsammans med en väldigt dåligt formulerad skvallerblaskeartikel, utan då ska det ske under betydligt seriösare former.

Det är mitt val och jag tycker inte att jag är förtjänt av ditt halvtaskiga debattknep. :OO

Det är inget halvtaskigt debattknep, de flesta jag har sprungit på med den attityden, har inte haft kontakt med den sidan av livet än...

Däremot så ska jag be om ursäkt för att jag tog för givet att det även gällde dig...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag tycker att du är helt fel ute om du dömmer folk efter "vad de varit med om", ivf när det gäller liknande beslut. Isf kan vi lika gärna avskaffa rösträtten för folk som aldrig yrkesarbetat m.m.. Så visst är det ett dåligt debattknep då du lämnar topic (skriva på lista) till att handla om värderingar.

Jag hävdar att den där listan har inget med vare sig empati eller värderingar att göra och du kan knappast mäta sånt med hjälp av hur folk väljer att skriva under eller inte. Nog borde man väl kunna förutsätta att folk blir respekterade - trots att de är av en annan åsikt än du? Jag gör mitt val och du gör ditt. Ska vi diskutera kring AB's lista eller kring nån brist på samlade erfarenheter?

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

obelix skrev:

Det vore intressant och veta om du tycker likadant när någon nära råkat illa ut...

inte intressant att veta. fullständigt ovidkommande.

rozie skrev:

obelix skrev:

inte intressant att veta. fullständigt ovidkommande.

Det är intressant på så sätt att det vi upplever och är med om i livet färgar av sig på våra tankar och åsikter...

PeW skrev:

Jag tycker att du är helt fel ute om du dömmer folk efter "vad de varit med om", ivf när det gäller liknande beslut. Isf kan vi lika gärna avskaffa rösträtten för folk som aldrig yrkesarbetat m.m.. Så visst är det ett dåligt debattknep då du lämnar topic (skriva på lista) till att handla om värderingar.

Jag hävdar att den där listan har inget med vare sig empati eller värderingar att göra och du kan knappast mäta sånt med hjälp av hur folk väljer att skriva under eller inte. Nog borde man väl kunna förutsätta att folk blir respekterade - trots att de är av en annan åsikt än du? Jag gör mitt val och du gör ditt. Ska vi diskutera kring AB's lista eller kring nån brist på samlade erfarenheter?

Livserfarenheter spelar roll när det gäller åsikter...

Att skriva på eller inte skriva på denna listan handlar enligt mig om värderingar...

På vilket sätt har det inte med empati och värderingar att göra?
Listan handlar om att göra det bättre för våldtäktsoffer...

Jag respekterar att andra tycker olika, annars så hade jag inte bett dig om ursäkt förut... ;)

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

obelix skrev:

Förklara det sambandet för mig är du snäll.

Helt seriöst så förstår jag faktiskt inte hur vilka värderingar man har eller vilken empati man har, har ett samband med om man vill att våldtäktsoffren ska få det bättre.

Jag förstår inte heller hur viljan att skriva på en lista eller inte har samma samband.

hypatia skrev:

obelix skrev:

Förklara det sambandet för mig är du snäll.

Helt seriöst så förstår jag faktiskt inte hur vilka värderingar man har eller vilken empati man har, har ett samband med om man vill att våldtäktsoffren ska få det bättre.

Jag förstår inte heller hur viljan att skriva på en lista eller inte har samma samband.

Lite förenklat så kan man säga att om man har dåliga värderingar och brist på empati, så skiter man i om dom har det jobbigt eller inte, eller så kan man tycka att dom får skylla sig själv...

När det gäller listan, så är sambandet för mig, att den kan hjälpa till att göra det lättare för dom som har blivit våldtagna.

Dom ska inte behöva tex stå till svars för någon dumhet dom kan ha gjort som tex tonåring...
Ett nej är alltid ett nej...

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

OK, men det jag fortfarande inte förstår är hur du kan vara så säker på att det sambandet finns och gäller för det mesta... :l

Kan man inte tänka sig att man helt saknar medkänsla för offren men ändå skriver på listan? Eller att man har den största medkänsla och ändå känner stor skepsism för den här typen av listor i fråga om att de hjälper.

Visst kan det kännas bättre att ställa sig på torget och skrika ut sin ilska, men hjälper det verkligen någon? Jag personligen jämställer den typen av beteende med att skriva på AB:s listor. Det hjälper för stunden mot sin egen känsla av vanmakt och vilja att kunna göra åtminstone något.

I mina ögon är det inte så enkelt som:
skriva på lista - medkänsla
inte skriva på lista - inte medkänsla.

hypatia skrev:

OK, men det jag fortfarande inte förstår är hur du kan vara så säker på att det sambandet finns och gäller för det mesta... :l

Kan man inte tänka sig att man helt saknar medkänsla för offren men ändå skriver på listan? Eller att man har den största medkänsla och ändå känner stor skepsism för den här typen av listor i fråga om att de hjälper.

Visst kan det kännas bättre att ställa sig på torget och skrika ut sin ilska, men hjälper det verkligen någon? Jag personligen jämställer den typen av beteende med att skriva på AB:s listor. Det hjälper för stunden mot sin egen känsla av vanmakt och vilja att kunna göra åtminstone något.

I mina ögon är det inte så enkelt som:
skriva på lista - medkänsla
inte skriva på lista - inte medkänsla.

Hjälpen via Ab:s lista, som jag ser det, är att dom kommer att leverera den till behöriga, och dom kommer att följa upp det...

Även om man saknar medkänsla för offren och skriver på, så har man ändå gjort mer, än om man inte skriver på och totalt skiter i det...

Om man sedan väljer att skriva på eller inte, säger inget om vad den personen gör istället, det säger heller inget om personen skiter i det, man kan göra en massa andra saker för att försöka "fixa till" systemet...

Men det finns folk som inte vet hur och vad dom kan göra, då är detta en början...

Det är bättre att göra lite, än att inte göra något alls... ;)

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Vill passa på att lägga in en del av Belinda Olsons (Aftonbladet) krönika…

Om männen fällts hade jag chockats

Det går chockvågor genom Sverige igen. Männen i gruppvåldtäktsmålet kallat "Småbarnsmamman i Tumba" blev friade. Målet diskuterades i olika tv-soffor och radioprogram, dissekerades på ledarsidor och på stora uppslag i kvällstidningarna under gårdagen.

Hur kunde det ske? frågar vi oss upprört.

Frågan är väl snarare: hade någon väntat sig något annat? Personligen skulle jag ha blivit mer chockad om männen fällts. Personligen blir jag nu för tiden häpen över att tjejer och kvinnnor överhuvudtaget polisanmäler våldet mot dem, jag tänker: hur orkar hon? Vet hon inte vad som väntar?

Juridikens förtrollande värld är fylld av bakåtsträvande domare och jurister som på allvar tycker att lagarna fungerar, att den allmänna opinionen, eller "pöbeln", är ute och cyklar och inte ska lägga sig i sådant de inte förstår. Domare och nämndemän som faktiskt på allvar anser att kvinnor får skylla sig själva. Ja, de säger det inte rätt ut. Men beställ domen i nästan vilket våldtäktsmål som helst så står det där, svart på vitt.

Vore jag konspiratoriskt lagd, vilket jag är, så skulle jag kalla det för kvinnohat.

Marie Carlshamre beskrev det i alla fall väl på Dagens Nyheters ledarsida i går:
"Utgångspunkten är klar. I svensk lagstiftning finns en underförstådd förutsättning: kvinnor är i grunden tillgängliga för samlag - så länge inget annat anges. Däremot avkrävs män inget ansvar för att undersöka om kvinnor samtycker till samlag."

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,386320,00.html

Riksåklagaren (RÅ) beslutade på måndagen att överklaga det så kallade Tumbamålet till Högsta domstolen (HD). Det innebär att HD måste pröva målet.

Riksåklagaren tar upp Tumbamålet i HD

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,391636,00.html
Fler åsikter, kanske lite mer nyanserat... eller inte, Jan är ju inte alltid på de svaga kvinnornas sida.

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

mrblonde skrev:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,391636,00.html
Fler åsikter, kanske lite mer nyanserat... eller inte, Jan är ju inte alltid på de svaga kvinnornas sida.

Om det Jan skrivit stämmer så tror jag att det bliir en friande dom igen.

Fast jag tycker han helt missar en sak, om det nu är som han skriver varför anmälde hon då dem? Han får det ju att låta som en helt oskyldig tebjudning.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Om det Jan säger stämmer så anmälde hon dem för att hon upplevde det som att hon blev våldtagen, hon var ju i hjälplöst tillstånd anser hon själv, problemet blir ju då att som Jan skriver det inte syntes på henne. Alltså kunde inte pojkarna veta att hon ansåg sig bli våldtagen.

Det förklarar varför hon anmälde dem, och varför domen är friande.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Jag tvivlar på att HD tar sig an fallet.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Det som skrivs i artikeln stämmer nog. Jag läste en artikel om fallet i GöteborgsPosten för några veckor sedan. Båda artiklarna stämmer väldigt väl överens.
Enligt artikeln i GP så ansåg sig kvinnan ha blivit drogad.

HakanS skrev:

Jag tvivlar på att HD tar sig an fallet.

Riksåklagaren för upp Tumbamålet i HD

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)