obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggLuxman
En pressad och rädd hund, för ett barn som vill hälsa?...hallå där!
Har du sett hur en del ungar gör när dom ska hälsa på en hund.
Dom kan rusa fram, skrikandes, för att sedan dra dom i öronen, eller betee sig som om dom går på uppåttjack för att dom är "så modiga" att hälsa på vovven.
Jag har sett många hundar som är rädda för barn, för att barnen har skrämt eller gjort dom illa.
Vi har en liten tik som har blivit rädd tack vare en elak ungjävel som inte hade fått adekvat uppfostran av sina föräldrar.
Barn kan liksom vuxna vara riktigt jävla elaka
Som parentes kan jag berätta att jag har över 40 stygn i ansiktet, en läpp som varit delad i två delar, ett öra som saknar en bit och en näsa som fick tråcklas fast igen, efter ett hundangrepp. (ej kamphund utan en "vanlig" sällskapshund)
Beklagar. :(
Har en syster som blev illa biten i huvudet av en hund, hon fick örat och en bit av skalpen i bakhuvudet bortslitet, som tur va fick dom allt på plats igen. :)
Vet du om hunden var frisk eller inte?
Hunden som högg syrran hade en hjärntumör.
Jag känner många som har blivit bitna, och inte en enda av dom har varit oskyldiga, dvs det har varit deras fel att dom blivit bitna.
Det är aldrig hundens fel att den biter.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggOm jag vore hund skulle jag bita mer frekvent, så mycket är säkert.
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg
obelix skrev:
Barn kan liksom vuxna vara riktigt jävla elaka
Jepp men det ger inte hunden rätt att attackera barnet för det.
Det finns ju som du säger andra markeringar som måste gå före.
Jo jag har haft hund/ar i större delen av mitt liv så jag har sett ungar komma rusande fram för att hälsa och ingen av mina hundar har sett dem som några faror som måste avvisas, tvärt om.
Dessutom är det väl din uppgift som flockledare att se till att inte någon elak ungdjävul stoppar in pekfingret i ögat på vovven eller rycker den i svansen när den inte är beredd.
En "sällskapshund" eller familjehund måste tåla barn och deras lek utan att attackera, för det är väl inte meningen att bara barnlösa familjer eller singlar skall ha hund? Att kräva att ett barn alltid skall tänka sig för och inte provocera, pressa eller t.o.m. utsätta den för rena elakheter är önskvärt men funkar inte och då måste toleransen finnas hos hunden.
Beträffande jycken som bet mig så var det vårt eget lilla sällskapsdjur och han var inte frisk just då men det rättfärdigar inte på något sätt hans beteende, han anföll helt oprovocerad när jag låg på golvet och tittade på tv.
Bire grrr vov.
Jag skall snacka med Mia så kanske du får komma på studiebesök :p
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inläggSkicka upp Mia med jycken istället så vi får vara ifred.. ;)
Bire skrev:
Skicka upp Mia med jycken istället så vi får vara ifred.. ;)
Jycken! Hon har 7 stycken just nu §e
Jepp men det ger inte hunden rätt att attackera barnet för det
Ingen frisk hund attackerar utan orsak
Att kräva att ett barn alltid skall tänka sig för och inte provocera, pressa eller t.o.m. utsätta den för rena elakheter är önskvärt men funkar inte och då måste toleransen finnas hos hunden.
Varför inte?
Det är förälderns ansvar att se till att ungen uppförsig.
Men vad ska en hund göra om ungen går över gränsen, instinkten säger en sak - Markera.
Och om en hund markerar så blir föräldern hysterisk (ej hundvan dvs)
men det rättfärdigar inte på något sätt hans beteende, han anföll helt oprovocerad när jag låg på golvet och tittade på tv.
Jag beklagar verkligen det som hände dig. Men det kan hända att hundar "bara" blir aggressiva när dom blir sjuka, men det är inte deras fel.
Det är som att säga till en person som har haft en psykos och misshandlat någon " det är oförsvarbart, du behövde inte göra så".
Hunden som högg min syster gjorde även det helt oprovocerat :(
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag håller helt med på om det där med oaktsamma ungar. Fast det är inte bara dom. Det finns puckade vuxna också. Det går inte en gång när jag är ute med min tamiller utan att nån jäkel ska sträcka fram handen när jag tittar åt ett annat håll. Nu är iof Oskar världens snällaste iller. Men jag har alltid den gången han bet mig i låret som färskt minne (illrar bits och slåss för att leka och markera rang. Han testade mig första veckan jag hade honom). Dessutom har han blivit misshandlad av barn när han rymde i sommar. Så jag är väldigt restriktiv med klappningar.
Nu kan man iof inte jämnföra hundar och illrar på så sätt. Men det är samma saker som gäller. En kunnig ägare som har djuret för att han älskar det som det vore en annan människa får inte ett djur som är helt labilt. Sen så är det ens ansvar att se till att informera folk som kommer inärheten det är "Se men inte röra"
En sak till som jag är irriterad/ förbannad över är när folk går med hunden utan koppel mitt i stan. Jag tycker att hunden ska vara kopplad i alla lägen om man inte är hemma eller går ute i naturen där man inte riskerar stöta på så mycket människor. Jag vet inte hur många gånger jag har fått rädda hundars nosar genom att plocka upp Oskar precis innan en hundjäkel har kommit för nära (och ägaren står 10m bort och håller käften eller tittar åt ett annt håll!)
O här är min älskling.. inte en hund... men mitt husdjur som jag älskar som om det vore min son.

obelix skrev:
Men vad ska en hund göra om ungen går över gränsen, instinkten säger en sak - Markera.
Och om en hund markerar så blir föräldern hysterisk (ej hundvan dvs)
Nu pratar vi ändå om ytterligheter, självfallet kan ett barn pressa en hund tillräckligt långt att den inte ser någon annan utväg än att attackera eller markera. Men du måste kunna lita på din hund, du skall inte behöva ha den i en hundgård för att vara säker på att den inte biter ditt eller något besökande barn.
Det är ditt ansvar att se till att ungarna beter sig på ett sätt som är acceptabelt men du skall ändå kunna lita på hunden annars måste du ju ha den instängd eller utrustad med munkorg så fort du får besök.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggnanne
En sak till som jag är irriterad/ förbannad över är när folk går med hunden utan koppel
Håller helt och hållet med.
Vet inte hur många gånger jag har sparkat andra hundar som kommer framnär tiken löper, och hanen blir "smått" arg på den andra hunden som försöker sätta på hans brutta.
En annan hit är när det kommer lösa hundar framspringandes och man skriker åt ägaren att kalla hem hunden och man får till svar "Min hund är inte farlig" x( Nä men min kan äta upp din och be om mera ;)
Illrar är häftiga djur, har haft ett par själv, den sista vi hade älskade att jaga skiten ur vår stora schäferhane (75cm mank och ca 60kg).
Det såg skit roligt ut med en stor hund som springer för glatta livet med en hoppandes och fräsandes iller i bakhasorna. :e
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggJag litar fullkomligt på våra hundar när det gäller barn, och jag gör det fullkomligt klart för bekanta som har barn vad som kan hända, min hane morrar, tiken gläfser till, när gränsen är nådd.
kan dom inte ta det så får dom skaffa barnvakt om dom vill hälsa på.
Detta har inte alltid varit populärt men det har jag högaktningsfullt skitit i :e
Luxman
attackera
Varför använder du ordet attackera hela tiden?
Det enda sättet att få en frisk hund att attackera är att attackera den
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Vad kallar du ett utfall från en hund då. Att markera :q
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Vad kallar du ett utfall från en hund då. Att markera
Ja, det kan det vara.
håller fast vid att det enda sättet att få en frisk hund att attackera är att attackera den.
obelix skrev:
Vad kallar du ett utfall från en hund då. Att markera
Ja, det kan det vara.
håller fast vid att det enda sättet att få en frisk hund att attackera är att attackera den.
Men då är vi ju överens §jr
Jag tycker också att en hund inte är frisk om den attackerar.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggÄven om tråden är lite uttänjd nu så vill jag ha fram att det aldrig är hundens fel att den bits.
Om den är sjuk, eller missskött, det kan inte hunden rå för.
Har någon som vill förbjuda kamphundar kommit fram till vilka raser det är dom vill förbjuda :q :q :q
Luxman, jag blir mörkrädd när jag läser dina inlägg, framför allt när du bortser fullkommligt från hundens sätt att kommunicera. Framför allt när det gäller barn, de har i flera avseende ett kroppsspråk som från flera aspekter kan te sig hotfulla för en hund på grund av att de skiljer sig från människans. Alla barn är inte hundvana som dina, och alla hundar är inte vana vid barn, vilket kan öka risken för en konflikt mellan dessa båda.
Några exempel:
-
Två hundar som möts saktar alltid in och checkar av varandra innan de är tätt inpå varandra. Ett barn springer ofta direkt fram i full karriär.
-
Två hundar som möts undviker normalt ögonkontakt, ett barn stirrar ofta på hunden.
-
Två hundar som möts gör sig små och visar deras vänlighet på ett tydligt sätt. Ett barn flamsar och tar ofta kontakt med hunden uppeifrån.
osv
Under mina 6 år som hundägarutbildare har jag tack och lov inte mött en enda som bortsett från hundens sätt att kommunicera, snarare tvärt om. De har upplevt hur fantastiskt det kan vara att förstå varför hunden gör på olika sätt, och därefter agera på ett sätt som gör livet enklare både för hund och människa. Detta leder i sin tur till att det inträffar mindre incidenter mellan människa och hund. Det är först när två individer förstår varandra som en fungerande relation kan uppstå.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggJörgen HP
:birp :stud :birp
HhpMedlem sedan maj 2001787 inlägg
Har någon som vill förbjuda kamphundar kommit fram till vilka raser det är dom vill förbjuda
Ja, raser som enbart är framavlade för kamp och är kända för att användas av kriminella i andra syften än sällskap, utställningar mm och som ställer till problem i samhället. Jag kan inte alla namn men tycker att ett förbud för dessa kan vara på sin plats och att man måste ha speciella tillstånd för att få ha dem.
Om det blir svårare att skaffa en sådan hund blir det kanske inte lika attraktivt att föda upp dem heller. Om man absolut vill ha en sådan bör kravet vara medlemskap i hundklubb, årliga tester av hunden/ägaren tillsammans mm. Det är väl inte för mycket begärt om man vill ha en hund som har det där lilla extra och inte tycker att någon annan ras passar. Det borde kännas tryggt för ägaren också att veta att hunden är stabil.
Diskussionen tycker jag bara handlar om hundar/hundägare och deras rättigheter. Majoriteten av svenska befolkningen har INTE hund och många gillar inte vare sig bajs i rabatterna, störande hundskall eller hundar över huvud taget. Personligen gillar jag hundar, men tycker att framavlade kamphundar är att gå för långt.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Ja, raser som enbart är framavlade för kamp och är kända för att användas av kriminella i andra syften än sällskap, utställningar mm och som ställer till problem i samhället. Jag kan inte alla namn men tycker att ett förbud för dessa kan vara på sin plats och att man måste ha speciella tillstånd för att få ha dem.
Bra, du räknade mer eller mindre upp alla hundraser som finns i ditt inlägg, det är nog bara chihuahua och pappilon man automatiskt kan ta bort.
Orsaken till att jag ställer frågan om vilka raser som är kamphund är att majoriteten av det svenska folket inte har en susning om vad det är som dom vill förbjuda och utrota.
Därför vore det roligt och veta om ni har en susning om vad det är ni vill ha bort. Men än så länge är nog svaret att majoriteten - Nej, ni har inte en susning om vad det är ni vill ha bort.
LLuxmanMedlem sedan aug. 20003 742 inlägg Jörgen HP du får gärna bli mörkrädd, jag viker inte en tum.
En hund skall aldrig någonsin vara en fara för ett barn. :)
Det här har inget med kommunikation, beteende eller instinkt att göra, då hör du inte vad jag säger.
Jag vet likväl som du att oavsett hur barnvänlig en hund är så finns det gränser och det är ägarens ansvar att se till att de gränserna inte passeras.
- Varje ras har sin karaktär och gränsen för när "tålamodet" passeras skiljer väsentligt.
- Olika raser vaktar mer eller mindre.
- Vissa raser är utpräglade enmanshundar.
- Självständigheten varierar mycket mellan raserna och även individerna.
- Vissa hundraser underordnar sig aldrig medan andra är födda underordnade.
- Vissa raser är mer skygga än andra.
- Aggressiviteten varierar även.
Listan på olika karaktärsegenskaper går att göra mycket lång och alla olika karaktärsdrag inverkar på hundens psyke och lämpighet som familjehund. Men det här likväl som din undervisning för mig i hundkommunikation, tack skall du ha, är inte det som jag pekat på.
Det jag säger med en dåres envishet är att, oavsett kommunikation - rasstandard - karaktär etc så skall inte en hund bita ett barn.
En skygg hund med dåligt självförtroende blir ofta aggressiv på ett helt felaktigt sätt och kan utgöra en fara för omgivningen.
En skygg eller aggressiv hund diskvalificeras av hundbedömare, varför?
Nu vet jag likväl som du att hundars psyke kan bli stört av felaktig uppfostran, våldsamma incidenter, att bli lämnad ensam för mycket eller t.o.m. barns elakheter, men därmed avviker de samtidigt från rasens normala karaktär och blir automatiskt diskvalificerade på felaktig karaktär.
Vad beror nu detta på?
Kan det vara så att en hund inte skall vara skygg och aggressiv utan faktiskt tåla både det ena och det andra innan gränsen nås?
Jag har aldrig fördömt aggressivitet vid starka provokationer och andra beteendemässiga ytterligheter utan vid "normalt" umgänge.
Gör detta dig mörkrädd så gör din argumentation mig lika mörkrädd.
[red...jag blev mörkrädd av alla stavfel så jag var tvungen att rätta till :h