Du blir korkad av all narkotika
409 svar · 14 590 visningar · startad av Theon · sida 11 av 21
Frågan, av Theon
<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=58541&previousRenderType=1> Vågar knarkarstollarna bemöta denna artikel :q
Läs frågan i sin helhet →Förhoppningsvis som i Holland med få personer som dör av narkotikamissbruk och väldigt låg nyrektyreting av tunga missbrukare.
Rikard skrev:
Vad blir det för följdeffekter om 10-20 år då? :)
Inte ett "dummare" folk åtminstone, om man vågar lita på vad en av världens mest respekterade läkartidningar har att säga om saken dvs.
"This self-policing seems to work. Dutch teenagers get among the highest scores in the world on international science and mathematics tests. If there are serious problems caused by legalising marijuana, then twenty-plus years of the Dutch experiment has not revealed what they are."
Personligen litar jag betydligt mer på WHO.
Beatbox skrev:
Personligen litar jag betydligt mer på WHO.
Vad lämpligt.
"According to a document leaked to New Scientist, the analysis concludes not only that the amount of dope smoked worldwide does less harm to public health than drink and cigarettes, but that the same is likely to hold true even if people consumed dope on the same scale as these legal substances.
The comparison was due to appear in a report on the harmful effects of cannabis published last December by the WHO. But it was ditched at the last minute following a long and intense dispute between WHO officials, the cannabis experts who drafted the report and a group of external advisers."
Jag vet inte hur man kan kalla sig vetenskaplig då man inte använder sig av vetenskapliga metoder. Det är märkligt tycker jag...
Men, Eyekon, du verkar ju påläst. Borde inte du kunna hjälpa till att komplettera för- och nackdelslistan?
Spender skrev:
Fördelar:
- Ett steg närmare att få bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv
- Den svarta droghandeln skulle marginaliseras
- Den organiserade brottsligheten skulle tappa inkomster
- Folk kan utan risk för rättsliga konsekvenser självmedicinera med drogen
- Alkoholkonsumtionen kommer eventuellt minska
- Färre cannabisrökare kommer i kontakt med tyngre droger
- Staten får in skattepengar som kan gå till missbrukarvård
- Folk som sitter i ett missbruk vågar ta kontakt med samhället och be om hjälp
Jag lägger till några (gäller inte bara cannabis):
- Drogers kvalitet och farlighet kan regleras.
- Droger kan märkas med varningstexter och styrka.
- Intravenöst missbruk minskar (pga lägre pris)
- Farliga droger konkurreras ut av mindre farliga
- Åldersgränser kan införas
- Droger blir mindre spännande
- Det blir lättare att upptäcka missbruk tidigt
- Det skulle bli färre som missbrukar
- Brukare slipper stämplas som kriminella
- Besparingar inom polis, domstolar, kriminalvård och tull
- Nyrekryteringen kommer eventuellt att minska
Spender skrev:
Nackdelar:
- Nyrekryteringen kommer eventuellt öka
- Om nyrekryteringen ökar så kommer fler personer att börja missbruka
Några kommentarer:
Det finns mycket som talar för att nyrekryteringen inte kommer att öka:
- En del av nyrekryteringen sker via missbrukande langare som desperat behöver pengar. Den delen försvinner.
- En annan del beror på att förbudet gör droger lite spännande.
- De flesta skulle inte testa droger om de så vore gratis på ICA. De som är intresserade testar ändå. Attityder är helt enkelt viktigare än lagar och hot om straff.
Exempel: Nederländerna har färre cannabisbrukare än Storbritannien. Sniffningen minskar trots att lim/lösningsmedel är lagligt.
Det som talar för att nyrekryteringen skulle öka är att priset sannolikt skulle minska (beroende på skattesats). Detta gäller dock bara om det nu finns många som låter bli droger bara därför att de endera är för dyra eller förbjudna.
Även om nyrekryteringen skulle öka är det inte säkert att missbruket skulle öka eftersom allt skulle ske mer öppet.
Ävan om missbruket skulle öka är det inte säkert att skadorna och dödligheten skulle öka. De flesta skador och dödsfall orsakas direkt eller indirekt av förbudspolitiken.
Kanske vi borde införa en noll-tolerans policy istället, skulle ju vara intressant att se effekterna av.
Theon skrev:
Jag tänker inte stampa på samma ställe, utan fortsätta att göra vad jag politiskt kan för att minska antalet knarkare.
Vad vill du minska, antalet brukare eller antalet missbrukare?
En liten hint: att någon brukar en drog skadar ingen.
Droger har positiva och negativa egenskaper.
-De positiva egenskaperna förklarar varför förbud inte fungerar och varför de flesta droger också kan användas som läkemedel.
-De negativa egenskaperna motiverar förebyggande åtgärder, reglering av marknaden och vårdinsatser.
Förbudspolitiken har positiva och negativa konsekvenser.
-De negativa konsekvenserna drabbar brukare, missbrukare, anhöriga och skattebetalare.
-De positiva konsekvenserna gynnar maffia, smugglare, langare, poliser, tullare, advokater, domare etc.
Theon: Jag kan nog inte formulera det kortare :)
JSK skrev:
varför de flesta droger också kan användas som läkemedel.
Visst kan en del droger användas som läkemedel. Men låt oss då använda dem på just det viset och inte som någon förströelsedrog. Att något kan vara bra vid vissa sjukdomstillstånd, betyder inte att det alltid är bra. Det finns massor med läkemedel som är receptbelagda och definitivt inte ska användas hur som helst.
Här är den senaste forskningen som gjorts om cannabis.
http://www26.brinkster.com/13975/faktablad/cannabis_dodsknarket.pdf
Det är kul att det automatiskt mobiliseras drogförespråkare när helst en drogdiskussion kommer upp. Lirare som aldrig annars synts till på wF samlas direkt som av en dold order.
Har ni någonslags sambandscentral som mailar ut anfallsorder? Docenten, JSK, ligalajs och Goblim är ju en helt nya bekantskaper och Eyekon har tidigare enbart deltagit i dessa typer av diskussioner, fascinerande.
Rök om ni vill, likaväl som andra krökar, men håll inte på och påstå att det är supernajs, alldeles underbart, helt ofarligt och mumsfillibubba att röka cannabis för det är skitsnack likaväl som det är skitsnack att alkohol är ofarligt.
Jag tycker att det är mer fascinerande att det är så många här som enbart snackar om droger.. Har ni inga datorer att babbla om?
Jag väntar tills Sverige väljer att kriminalisera datorer. Det dröjer nog inte lång tid för det är ju via den vi pundare kan mobilisera oss. Fast jag kan ju visa er en länk om varför man ska byta från pc till mac
http://www.apple.com/switch/ads/ellenfeiss.html
Bire skrev:
Jag tycker att det är mer fascinerande att det är så många här som enbart snackar om droger.. Har ni inga datorer att babbla om?
*LOL* :e
Såklart att de inte har, de är ju inte intresserade av det här forumet förutom när, som sgtpepper skriver, sambandscentralen mailar ut anfallsorder. :e
Vem vet, kanske pengarna inte räcker till både mumsfillibubba och datorer. ;)
Instämmer i snabelns tackande av sgtpepper! :D
Förnuftet minskar i kvadrat relaterat till (miss)bruket hos "de drogliberala".
Till nackdelarna hör även dess stöd för "den undre världens" verksamheter.
Om, generellt sett, olagligheter skulle förklaras lagligt, vart skall det sluta?
Varför inte deklarera fullständig anarki i.s.f. ångestfjärtande drogliberalism.
Uppenbart att vissa hyenor beter sig likt kommenderade drönarsoldater. ;)
Åter dags för trams i caféet, en fet cigarr och en kopp av drogen java! :e
- Med en kula i pannan är politik kul!
"Vem vet, kanske pengarna inte räcker till både mumsfillibubba och datorer."
Hur ska vi då ta emot våra anfallsorder?