webForumDet fria alternativet

Dryden och hans grannar - del VI

Småprat

36 svar · 2 112 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Dåså. Då var det alltså dags igen i den här marathonföljetongen - Dryden och hans grannar - del VI! Episoden tar sin början i ett väldigt lugnt bostadsområde (till den här säsongen har man valt ett nytt område), med lugna grannar där man hälsar på varandra. När så en lapp landar i en lägenhet briserar så bomben...

Det var en konstig morgon, på många sätt. 08:06 drog mobilen igång och faktum var att jag denna morgon klev upp direkt. Noll snoozande. När det hände senast vet jag inte, men troligtvis vid tiden för när Jesus gick i tofflor och händelser fortfarande ristades i runsten i de nordliga karga landskapen. Jag ordnar en skön soft frukost och läser som bäst lite morgonnyheter på webben när det plötsligt rasslar till i brevinkastet. Jag tänker snabbt [´dablju:][ti:][ef] för så här tidigt brukar posten inte komma. Jag lyfter arslet från stolen och ser en lapp ligga på dörrmattan. Jag läser, läser och… brinner.

Brevet skrev:

Hej! Grannarna i våningen under som skriver. Trodde att ni självmant skulle komma och be om ursäkt efter erat beteende förra veckan. Ni stod utanför lägenheten och kastade in skräp genom brevinkastet. Eftersom vi tror det bästa om folk, hoppades vi att ni kunde gå ner en trappa och be om ursäkt. Annars tänker vi skriva brev till styrelsen om skräpkastningen.

What!? W H A T ? ! Någon sket just i det blå skåpet. Jag, Daniel Rydén, skulle ALDRIG slänga något skräp eller hitta på dylika idiotiska saker så vida någon inte förtjänade det. Och so far är det ingen i mitt grannskap som förtjänar det då jag levt i tron att jag har trevliga grannar. Men okej, fuck it!

Tio sekunder efter att lappen landat står jag i trapphuset i hopp om att få syn på någon skyldig. Dock har personen ifråga redan hunnit pysa någonstans. Ut. Hem. Jag vet inte. Fegtratten lämnar en lapp utan vettig avsändare och vågar inte ta en diskussion öga mot öga. Jag knallar ner en våning och ringer på samtliga dörrar utan framgång. Jag knallar upp, jag brinner fortfarande och författar en egen lapp, där vi tillskillnad från idioten till granne signerar med namn och kontaktuppgifter. Lappen landar på grannens dörrmatta klockan 09:24...

Tidigare trådar:
- Idioter till grannar
- Alla dessa grannar (?)
- Dryden och hans grannar - del 3
- Dryden och hans grannar - del IV
- Dryden och hans grannar - del V

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag hatar verkligen grannar i Sverige. Maken till fega jävla idioter får man leta efter. Nu har jag haft enorm tur med mina grannar, då jag numera bor i en suveränt trevlig förening med mycket sjyst folk.

Jag har haft sån otur med mina grannar tidigare att jag seriöst trodde att jag skulle bli tvungen att döda någon av dem i ett raseriutbrott.

Jag har verkligen gillat det här stället och gör det fortfarande. Det är ofta man träffar på grannar och växlar ord och så vidare och det är generellt sett lugnt och skönt område. Det här var som klyschan "blixt från klar himmel".

Det som jag inte förstår är hur de bara kan plocka något ur luften så här. Vad har de för belägg? Varför skulle jag/vi ha gjort något sådant? Fega nötter.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Det här blir intressant att följa. Har du varit nere och ringt på fler gånger idag?

Nej, jag har varit på jobbet men tänker återuppta dörrknackandet ikväll. Om de inte kommer upp självmant vill säga. Jag tvivlar dock på att de vågar det.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Fler än jag som börjar se ett mönster... ;)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ärligt talat - WTF!

Helt otroligt! :x

- - -

För att smyga lite off topic, men inte så långt - http://www.argalappen.se/ !

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Förekom knäppot och traska iväg till styrelsen. Att någon droppar omotiverade anonyma hot i din brevlåda känns ju som ett ganska otrevligt ingrepp i din hemfrid. Om det är någon som har för vana att anklaga folk för saker de inte gjort känner säkert styrelsen till det och förhoppningsvis vet de också hur det ska hanteras. Är det inte en serieförbrytare kan det ändå inte vara fel att ta upp det (gärna med vinkeln "omotiverade anonyma hot" snarare än "arg lapp").

Annars brukar jag tro på utskämning i sådana här fall. Hittar du inte den skyldige kan du väl skriva en (glad) lapp på anslagstavlan i entrén om ni har nån, i stil med:

Till er på plan X

Hej! Rydén på plan X+1 här. Jag söker dig på plan X som lämnade en lapp i min brevlåda, där du skrev att jag slängt skräp i din brevlåda. Jag har inte slängt vare sig skräp eller något annat i någons brevlåda. Kan du inte komma upp till mig så kan vi prata igenom saken? Eftersom du glömde signera lappen vet jag inte vem jag ska prata med, annars skulle jag pratat igenom saken med dig på en gång :)

Dekorera med muntra krusiduller.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag råkade ut för en liknande grej för många år sedan. Jag delade lägenhet med en kompis och vi hade precis flyttat in. En morgon ringde en granne på dörren och påbörjade en 15 minuters utskällning utan att jag fick en syl i vädret. Vi hade tydligen spelat hög musik, vandaliserat cyklar, stökat ner, skrikit, bankat på dörrar, vält utemöbler o.s.v.

När grannen var klar förklarade jag att vi inte varit hemma på kvällen men att grabben som bodde mitt emot oss precis gjort slut med sin flickvän och firat detta med att bjuda hem tio polare...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Nicrosoft skrev:

Fler än jag som börjar se ett mönster... ;)

Jag tänkte det samma... man börjar ju tro att de gamla och nya grannarna ringer och pratar med varandra, för Dryden kan det ju inte vara fel på...

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Min förra granne slängde in en post-it i min brevlåda med rena rama hoten på någon vecka efter att jag flyttat in. På den stod bland annat "idioten sluta med din högt muzik" och "annars du få stor problem". Den här grannen smög även omkring i trapphuset utanför vår dörr, trakasserade min dåvarande inneboende tjejkompis och skrek åt mig när jag passerade i trapphuset. Han spikade även lister två gånger i veckan, vandaliserade förra grannens balkong med ett dammsugarrör och spelade serbisk radio på högsta volym varje söndag förmiddag. Han ringde även polisen en gång när vi spelade sällskapsspel i vardagsrummet, och väktare varje gång vi spelade musik minsta lilla sekund efter 22.00.

Till slut förklarade jag för min hyresvärd att om det inte upphörde så tänkte jag polisanmäla den jäveln och alla hans påhitt. De skulle snacka med honom, och efter det såg jag aldrig av honom igen. :OO

Tilläggas kan även att en annan granne rökte i trapphuset och fimpade mot väggarna, en annan tillverkade möbler i hallen och forslade ut varje vecka och de andra såg jag aldrig av. En annan hade hela väggarna tapetserade med böcker och hyllor och enbart en naken glödlampa i taket i vardagsrummet. Det där huset var fanimej bland det konstigaste jag varit med om; förutom när jag bodde i Nässjö och blev anklagad för att ha snott en brun 20 år gammal golvlist (!) när jag hade flyttat, en list som hantverkarna tagit med sig ner i källaren när de renoverade badrummet.

Mönster och mönster. Era nedrans... ;)

Om en tillsägelse är befogad har de rätt att komma och prata med mig (vad det nu kan gälla, kanske jag klampar för mycket i trapphuset när jag går där för det tycker flickan jag bor med :e ) men anonyma "hot" via lappar i brevinkastet, där jag anklagas för något som jag inte utfört, då brinner jag.

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Hahaha! :e

Va fan, helt sjukt. Snacka om att "galna grannar" dras till dig, eller tvärtom. ;) Precis som du själv är inne på, och försökte med redan i morses. Ställ dem mot väggen! Var redo på att kunna motbevisa dem men framförallt (och det här är den svåraste biten) håll dig lugn. Att gapa och gorma (vilket jag själv säkerligen hade gjort om jag fått tag i jäveln som lämnade lappen redan direkt i trappen på morgonen) brukar dessvärre inte hjälpa i dessa situationer. Om grannen nu skulle vara en otrevlig skitstövel så gör du det också svårare för honom att gapa och svära om du själv bara svarar med ett "ko-lugn".

Råkade själv ut för en helt jävla vansinnig granne under min tid i Östersund. En äldre herre (ca 65 år) som hade utsett sig själv till kvarterspolis och som gapade och skällde på varenda granne som gjorde något som han ansåg bröt mot reglementet. Feg som han var så skedde det aldrig öga mot öga med personen han var arg på utan enbart ifrån hans balkong där han kände sig trygg. Han var (som tidigare nämnt) dock helt jävla vansinnig och att tala lugnt och stillsamt med honom gav jag upp efter de två första försöken. Det hela kulminerade en kväll när jag och sambon var ute och gick en kvällsrunda med vår (då) 6 månader gamla son och gubbfan började gorma om att man minsann inte fick vistas ute på gården efter klockan 22 (!) samtidigt som diverse smädelser skickades mot oss. I ren aggression sprang jag upp till hans lägenhet, ryckte i dörren (som givetvis var låst) och drog därefter näven i dörren med all min kraft. Hörde hur någonting trillade omkull och gick i kras samtidigt som gubben vettskrämd gnällde om att han skulle ringa polisen. Jag satte mig ner utanför hans dörr och inväntade deras eventuella ankomst. 45 minuter senare gick jag ner till mig utan att ha sett någon polis vare sig före eller efter vid hans dörr. Två dagar senare såg jag honom gå ifrån sin bil på parkeringen och mot lägenheten samtidigt som jag kom hem. Jag gick ikapp och ställde mig framför honom samtidigt som han tryckte sig mot husväggen. Där stod jag framför honom i ca 1 minut och gjorde ingenting annat än att spänna ögonen i honom, samtidigt som han såg ut som om han skulle börja gråta vilken sekund som helst. Efter nämnda minut gick jag med sakta steg därifrån utan att släppa blicken från honom förrän jag gått bakom hörnet. Under de ytterligare 7 månader som jag bodde på det området så störde han ingen mer.

Om jag säger "gubben med flaggbalkongen" så kan nog även Dryden bekräfta gubbens mentala kondition.

Haha, ja jävlar vilket original! :birp

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Dryden skrev:

Mönster och mönster. Era nedrans... ;)

Om en tillsägelse är befogad har de rätt att komma och prata med mig (vad det nu kan gälla, kanske jag klampar för mycket i trapphuset när jag går där för det tycker flickan jag bor med :e ) men anonyma "hot" via lappar i brevinkastet, där jag anklagas för något som jag inte utfört, då brinner jag.

Uppdrag för Grannfejden :P

Har också haft problem med grannar.. men dem har jag lyckats klara av. Största problemen var med ett finskt äldre par, riktigt sura och nitiska. Såg man TV med knapp volym efter 21.00 dunkade de i väggarna, pratade svärmor med min sambo i dörröppningen, dunkade de på dörren.

Höll på i ca 1/2-år, sen blev vi av med dem. Man fick inte ens leva ett normalt liv.. :l Men nu. nu har vi reko grannar. :D

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

man kan, i vissa fall, förstå varför en del lämnar lappar i brevlådan, ringer störningsjour eller går till värden direkt.

obelix skrev:

man kan, i vissa fall, förstå varför en del lämnar lappar i brevlådan, ringer störningsjour eller går till värden direkt.

För att de är fega?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Altså vart bor du igentligen
låter som typ en förort till kernobyl serigöst flytta

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Dryden skrev:

För att de är fega?

tja, om man anser att folk efter upprepade gånger av hot är fega...

obelix, jag tror jag missförstod dig. :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)