Dagens I-landsproblem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fia
    Medlem
    • 2004-04-17
    • 2083

Hela finanskrisen är ett enda stort I-landsproblem. Planetens naturliga resurser är på väg att ta slut, men folk bryr sig mer om ett artificiellt system baserat på "cirkulationen av små gröna papperslappar".

Comment

• sgtpepper
      Medlem
      • 2000-04-30
      • 5524

Originally posted by Fia
      Hela finanskrisen är ett enda stort I-landsproblem. Planetens naturliga resurser är på väg att ta slut, men folk bryr sig mer om ett artificiellt system baserat på "cirkulationen av små gröna papperslappar".
      Man kan också ställa I-landsfinanskrisen i relation till den finansiella situationen i Zimbabwe, som just nu har 231 000 000 % inflation (!!!!!). Då kan man snacka om I-landsproblem när folk klagar på att deras fonder tappat 10% i värde, i Zimbabwe så hinner pengarna bli värdelösa innan de ens gått ur pressarna.

Denna situation är dock helt skapad av Mugabe och hans hantlangare, eftersom Zimbabwe tidigare var rikt och sågs som Afrikas kornbod, så det är väl tyvärr ett typiskt U-landsproblem, galen despot pajar allt för nästan alla...

Comment

• sgtpepper
        Medlem
        • 2000-04-30
        • 5524

Originally posted by Danny
        2) Nyss skulle jag göra kaffe att avnjuta framför datorn. Men så är espressokaffet slut! Jag köpte typ 15 paket, men nu har det då tagit slut!! ...undrar om jag verkligen kommer klara kvällen nu...
        15 paket?! Hur jävla mycket kaffe dricker du egentligen!? Eller kör du en sån där fånig Nescafébryggare med proprietära kaffebehållare? I så fall så är det rätt åt dig

Comment

• Danny
          Medlem
          • 2004-07-04
          • 8477

Originally posted by sgtpepper
          15 paket?! Hur jävla mycket kaffe dricker du egentligen!? Eller kör du en sån där fånig Nescafébryggare med proprietära kaffebehållare? I så fall så är det rätt åt dig
          Nä det är äkta vara, jag brukar köra bönor och mala själv men nu har jag varit lat och köpt färdigmalet. Blir en 5-10 koppar om dagen beroende på humör
          dannesholk.se

Comment

• silfver
            Medlem
            • 2003-04-03
            • 9709

Fan Danny, jag trodde du var en renlevnadsmänniska. 15 koppar om dagen kommer ju ta livet av dig.
            Silfver Creations

Comment

• Danny
              Medlem
              • 2004-07-04
              • 8477

Originally posted by silfver
              Fan Danny, jag trodde du var en renlevnadsmänniska. 15 koppar om dagen kommer ju ta livet av dig.
              nej, inte 15 koppar! 15 paket hade jag i frysen jo, jag brukar ta uppehåll några veckor ibland, och drick te istället

/red: kan skriva lite av anledningen: Först gillar jag kaffe, men sedan råkar jag vara den som sitter närmast kaffeautomaten på jobbet också, den är precis utanför dörren, 3 meter bort
              Last edited by Danny; 2008-10-13, 09:50.
              dannesholk.se

Comment

• Danne V
                Medlem
                • 2006-08-02
                • 7685

Originally posted by Fia
                Nej nej nej...finanskrisen är inget i-landsproblem. Det kommer tyvärr att drabba alla förr eller senare (jo, förstås...några självförsörjande indianstammar i Amazonas och liknande kommer nog inte att märka nåt). Det är bara att de som har mest pengar känner av krisen först.

Det är heller inget "artificiellt system" i grunden utan bygger på människans ganska naturliga funderingar om framtiden. Man spekulerar ju i "förhoppningar" precis som man alltid gjort på ett eller annat sätt. Däremot har det ju blivit överdrivet så till den milda grad och man har skapat så många olika sätt och instrument att spekulera att man helt tappat kontrollen.

Så problemet är nog inte systemet i sig, utan den extrema girigheten hos de som redan har.....
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

Comment

• Danne V
                  Medlem
                  • 2006-08-02
                  • 7685

Jag retar mig till förbannelse på att det ska ta sån tid att zappa mellan kanalerna när man kör digitalt istället för analogt. Det tar ju upp till 5-6 sekunder innan den nya kanaler "laddat". Hemskt.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                  Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                  Våga Vägra
                  FaceBook

Comment

• Dryden
                    Medlem
                    • 2002-08-03
                    • 12245

I-landsproblem är det när handkontrollen till PS3:an dör och jag måste laddaden. Då måste jag köra med sladden som bara är 1,5m lång.
                    resebloggen # twitter # instagram

Comment

• silfver
                      Medlem
                      • 2003-04-03
                      • 9709

Ett i-landsproblem är att min grupp bara fick en 4 på vår presentation i dag när vi borde fått en 5.
                      Silfver Creations

Comment

• LoLo
                        Medlem
                        • 2007-02-22
                        • 1591

Ingen frukost idag

"bump"

Inget socker, ingen yoghurt, inget kaffe eller thé, inget bröd.. nada! Mitt kylskåp är helt tomt och ekar, inte ens kylskåpslampan fungerar.. dricker kallt vatten.

Comment

• :stefan:
                          Moderator
                          • 2000-04-28
                          • 8032

Mitt nya Sigmaobjektiv är bakvänt, man zoomar genom att snurra åt motsatt håll än vad jag är van vid från Nikons originalgluggar...
                          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• filippo
                            Medlem
                            • 2003-01-12
                            • 1813

En kund vi har/hade som ska sluta handla hos oss för att hon inte kan ta ut pengar i bankomaten. den tar bara Visa/Mastercard osv.
                            Hur vore det att skaffa ett betalkort, då är man aldrig låst!
                            » Dagene kommer én og én, ikke i bunter.

------------------
                            www.rwmedia.se
                            www.konsertfotograf.nu
                            www.weddingphoto.nu
                            www.tandemfoto.nu
                            ------------------

Comment

• Jerpa
                              Medlem
                              • 2003-02-03
                              • 1749

Varför är de dyrare glassarna godare och varför tar de slut snabbare än man hinner äta upp dem?
                              Nu försvann mina två stora skedar sorbet innan jag hann äta upp. Minns bara den första lilla skeden... och jag är själv hemma.
                              Följ mig på geocaching

Comment

• :stefan:
                                Moderator
                                • 2000-04-28
                                • 8032

Originally posted by filippo
                                En kund vi har/hade som ska sluta handla hos oss för att hon inte kan ta ut pengar i bankomaten. den tar bara Visa/Mastercard osv.
                                Hur vore det att skaffa ett betalkort, då är man aldrig låst!
                                Haha, jag hade en sån envis typ idag, tre pistolhandtag till Kärchers hobbytvätt har gått sönder på raken för henne (så går det tvätten står kallt på vintern/man inte släpper ut trycket när man stänger av/etc) så nu ska hon sluta handla dom hos oss. Jo, vi har ju specialtillverkade från Kärcher som inte finns nån annanstans alls, nejdå...
                                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

Working...