Lokförarutbildning!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • murbruk
    Medlem
    • 2009-01-31
    • 35

    #1021
    Alltså, hur är det egentligen på arbetsmarknaden för lokisar nu?

    Jag har inte sett ett enda jobb utannonserat nånstans, lite konstigt för nu e väl utländska aktörerna här?

    Och sj, vad kommer dom köra framöver? släpper väl all trafik utom x2000 mellan stockolm - göteborg stockholm - malmö?

    Östtrafik har dom väl förlorat till DB, västtrafik oxå, sen har dom väll upptågen som nån annan ska köra.

    VAD ska sj köra i framtiden?

    Comment

    • tydal
      Medlem
      • 2003-06-19
      • 3788

      #1022
      Originally posted by murbruk
      Jag har inte sett ett enda jobb utannonserat nånstans, lite konstigt för nu e väl utländska aktörerna här?
      Det brukar inte annonseras efter lokförare. Under åren 2001-2007 när det var stor brist kan jag inte påminna mig om att jag sett någon annons. När man nästan var klar med utbildningen kontakade man ju bara den man ville jobba hos, fick gå på en liten intervju och sen var det klart. Det var ju bara när SJ hade sina egna utbildning som de aktivt sökte folk.

      Originally posted by murbruk
      Och sj, vad kommer dom köra framöver?
      SJ har ett antal lok och vagnar, X2, X40 och snart 20 fyrvagnarsreginor.

      Comment

      • JoakimE
        Medlem
        • 2000-02-12
        • 1190

        #1023
        Originally posted by murbruk
        Jag har inte sett ett enda jobb utannonserat nånstans, lite konstigt för nu e väl utländska aktörerna här?
        Peterson Rail har en annons hos Arbetsförmedlingen där de söker lokförare, heltid, fast lön, sista ansökningsdag 28 April

        ewenson.se - själlöst

        Comment

        • Erik John
          Medlem
          • 2010-07-06
          • 6

          #1024
          Tågintresserad person här. Har läst tidigare inlägg. Om man pluggar till lokförare i Sverige, hur mycket (studier) måste man kompletera för att få jobba i Norge?

          Comment

          • tydal
            Medlem
            • 2003-06-19
            • 3788

            #1025
            Jag minns inte exakt, men räkna med flera månader.

            Comment

            • Erik John
              Medlem
              • 2010-07-06
              • 6

              #1026
              Ok. Tack för svaret. Jag är väldigt intresserad av lokföraryrket. Har varit väldigt intressant att ha läst tidigare inlägg (det märks för övrigt att du är kunnig). Jag skrev urvalsprov hösten -07. Det gick inte så bra, men jag var trött den dagen, sen hade jag tankar på ett annat yrke också, vilket kanske påverkade resultatet negativt. Nu är jag helt inställd på lokföraryrket, vill skriva urvalprovet igen framöver.

              Så för att komma till frågan, visst är det väl så att man bara har två försök på sig och att det ska vara minst 6 månader mellan första och andra gången man skriver urvalsproven? Tas det någon hänsyn till om man kanske är extra spänd, vid andra gången man skriver proven? För om man missar då får man ju ingen mer chans. Eller kan man få dispens för att skriva urvalsproven en tredje gång? Jag tror att jag kan klara testerna, hade bra betyg i skolan, VG i Matte C till exempel.

              Comment

              • tydal
                Medlem
                • 2003-06-19
                • 3788

                #1027
                Det hela beror ju på hur nära du var att klara det. Sa de något till dig efteråt? Jag vet att en del som varit nära har fått göra om vissa delprov.

                Man måste vara en viss sorts människa för att klara av jobbet, och de flesta som gör proven är inte lämpliga som lokförare, och då hjälper det ju inte att försöka igen.

                Fick du inget mer detaljerat besked så prova att ta kontakt med firman du gjorde proven hos och fråga om de har kvar dina resultat och om det i så fall är möjligt att få höra deras uppfattning (om du får tag i någon psykolog där alltså) om ifall du skulle kunna klara proven om du tränade, exempelvis om det bara rörde sig om de teoretiska kunskaperna.

                Om det däremot var någon förmåga du brast i (minne, koordination, uppmärksamhet, koncentration, simultankapacitet) så är ju det svårare att bli bättre på.

                Comment

                • Erik John
                  Medlem
                  • 2010-07-06
                  • 6

                  #1028
                  Jag var väldigt trött den förmiddagen. Så jag kom inte vidare från första uppgiften, som var ett slag förtest med papper och penna. Så jag fick inte chansen att göra någonting av alla de andra delmomenten. Hade det varit idag hade jag haft en helt annan motivation också, för jag vill satsa på detta yrke. Jag ångrar lite nu i efterhand att jag har bränt en chans och bara har en kvar. Men jag tar nya tag, och ska ge det en chans igen, jag är optimist. Så det är ingen av de förmågorna du räknade upp som du tror man kan öva på om man skulle vilja det?

                  Comment

                  • Erik John
                    Medlem
                    • 2010-07-06
                    • 6

                    #1029
                    Jag bor i Stockholm. Det har varit en ky-utbildning i Huddinge, vet du om dom kör utbildning där från januari 2011?

                    Comment

                    • Erik John
                      Medlem
                      • 2010-07-06
                      • 6

                      #1030
                      På högskolan är det ofta enklare att komma in på en utbildning på våren, är det så när det gäller lokförarutbildning också? Jag tror ju inte det, för testerna är ju dom samma trots allt. Men det är ju antagligen färre sökande.

                      Jag har kollat runt på de olika ky utbildningarna inför hösten. I Mjölby hade dom förlängd ansökningstid dock bara till 1 juni. I de andra städerna så kunde jag vad jag såg inte se något om nån förlängd ansökningstid, så till höstens kursstarter verkar det vara för sent att söka till, eller vad tror du? Vet du om nån ort där jag kan ha chans inför den här hösten? Mvh E

                      Comment

                      • tydal
                        Medlem
                        • 2003-06-19
                        • 3788

                        #1031
                        Originally posted by Erik John
                        Så det är ingen av de förmågorna du räknade upp som du tror man kan öva på om man skulle vilja det?
                        Visst kan man, men det är inte lätt.

                        För att vara lokförare så måste man ha lätt för att komma ihåg saker, göra fler saker samtidigt och vara väldigt uppmärksam. De psykologiska testerna undersöker detta. Sedan måste man också vara en lugn och trygg person. Testerna avslutas med att du får prata med en pyskolog som gör den slutgiltiga bedömningen. Du behöver inte ha alla rätt på allting, men du måste ha alla förmågor som efterfrågas.

                        Comment

                        • tydal
                          Medlem
                          • 2003-06-19
                          • 3788

                          #1032
                          Jag känner tyvärr inte till var man planerar att dra igång utbildningar till hösten, men ring kontaktpersonerna för respektive utbildning och fråga. De kan ju också svara på i fall de tar emot fler ansökningar.

                          Comment

                          • EKSS
                            Medlem
                            • 2009-04-05
                            • 31

                            #1033
                            arbetsmarknaden

                            Nån som vet hur arbetsmarknaden utvecklar sig just nu? Jag träffade häromdan en arbetslös lokförare, han sa att det fortfarande var svårt att få jobb, trots att det talas om förbättrad konjunktur. Jag bor vid järnvägen och tycker mig märka en ökning av godstågen, men GC och de andra kanske använder sig av pensionärer istället för att anställa. Väldigt kortsiktigt i så fall.

                            Comment

                            • murbruk
                              Medlem
                              • 2009-01-31
                              • 35

                              #1034
                              Originally posted by Erik John
                              Jag var väldigt trött den förmiddagen. Så jag kom inte vidare från första uppgiften, som var ett slag förtest med papper och penna. Så jag fick inte chansen att göra någonting av alla de andra delmomenten. Hade det varit idag hade jag haft en helt annan motivation också, för jag vill satsa på detta yrke. Jag ångrar lite nu i efterhand att jag har bränt en chans och bara har en kvar. Men jag tar nya tag, och ska ge det en chans igen, jag är optimist. Så det är ingen av de förmågorna du räknade upp som du tror man kan öva på om man skulle vilja det?
                              Jag menar absolut inte att vara elak nu, men en kompis till mej ssom gjort o klarat lokförartestet sa att det första papper-o-penna-testet är till för att rensa bort de som verkligen inte duger...

                              Nu vet jag inte om det stämmer men han sa att det första testet var löjligt enkelt...

                              Comment

                              • Erik John
                                Medlem
                                • 2010-07-06
                                • 6

                                #1035
                                Murbruk skrev:
                                "Jag menar absolut inte att vara elak nu, men en kompis till mej ssom gjort o klarat lokförartestet sa att det första papper-o-penna-testet är till för att rensa bort de som verkligen inte duger...

                                Nu vet jag inte om det stämmer men han sa att det första testet var löjligt enkelt..."

                                Det kan ha varit olika test. Jag ska prova att göra urvalstestet en gång till framöver.

                                Comment

                                Working...