Lokförarutbildning!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shiven
    Medlem
    • 2010-01-07
    • 31

Originally posted by Zandra
    Men vänta lite, är inte diabetiker känsliga för lågt blodsocker också? De måste ju äta på regelbundna tider och så.
    josjälvklart är dom det precis som alla vi andra, men då dom doserar insulin är det alltid i en balans emot deras blodsocker och äter man annorlunda eller icke regelbundet är det lättare att överdosera insulinet.

Comment

• Zandra
      Medlem
      • 2010-02-08
      • 17

Originally posted by shiven
      josjälvklart är dom det precis som alla vi andra, men då dom doserar insulin är det alltid i en balans emot deras blodsocker och äter man annorlunda eller icke regelbundet är det lättare att överdosera insulinet.
      Vadå, menar du att diabetiker också är människor?
      Skämt åsido, jag har väldigt dålig koll på diabetes, känner ingen som har det. Tackar för alla upplysningar, nu har jag lärt mig något nytt! Men nu känns det som att vi hamnat off topic. Jag får läsa på lite bättre på wikipedia eller något istället!

Hur känns det inför lördag? Du skrev att du trodde du skulle ha lätt för dessa tester. Har du gjort liknande förut?

Comment

• shiven
        Medlem
        • 2010-01-07
        • 31

Vadå, menar du att diabetiker också är människor?
        Skämt åsido, jag har väldigt dålig koll på diabetes, känner ingen som har det. Tackar för alla upplysningar, nu har jag lärt mig något nytt! Men nu känns det som att vi hamnat off topic. Jag får läsa på lite bättre på wikipedia eller något istället!

Hur känns det inför lördag? Du skrev att du trodde du skulle ha lätt för dessa tester. Har du gjort liknande förut?
        Nej jag har inte gjort såna tester förut, annat än diverse hjärngymnastik man hittar på nätet då och då. Men jag känner mig själv rätt bra och jag vet vad jag kan bra och mindre bra. Ska jag gå på det så är dom kommande testerna mer lämpade för mig än tidigare tester. Men som sagt, jag är ju självklart nervös för lördagen ändå för jag vill ju inte falla precis innan mållinjen för att man gör bort sig =D Får hoppas på firande under lördagskvällen =D

Comment

• shiven
          Medlem
          • 2010-01-07
          • 31

jag föll på mållinjen, var ju skitlätta saker men så sumpar man det ändå pga nervositet....aja får söka till nästa antagning.

Comment

• Zandra
            Medlem
            • 2010-02-08
            • 17

Originally posted by shiven
            jag föll på mållinjen, var ju skitlätta saker men så sumpar man det ändå pga nervositet....aja får söka till nästa antagning.
            Nej vad tråkigt att det blev så
            Men nu när du gjort det en gång och vet vad det är för tester fixar du dem lätt nästa gång!

Comment

• EastonHockey
              Medlem
              • 2010-02-18
              • 77

Jag arbetar själv som lokförare för SJ sedan 3 år tillbaka.

Ni som har kommit in, vilken utbildning har ni kommit in på?

Den här:

Eller den här:

Eller den sista:
              Last edited by EastonHockey; 2010-02-18, 18:48.

Comment

• Lasp
                Medlem
                • 2000-07-29
                • 10197

Det där borde vara en enkät!
                Så välkommen till wF EastonHockey, här finns ju även tydal!
                Livet är kort och Nu!
                Läs mera!
                !?

Comment

• Zandra
                  Medlem
                  • 2010-02-08
                  • 17

Originally posted by EastonHockey
                  Jag arbetar själv som lokförare för SJ sedan 3 år tillbaka.

Ni som har kommit in, vilken utbildning har ni kommit in på?

Den här:

Eller den här:

Eller den sista:
                  http://www.skyframtidsutbildning.com...388000756.html
                  Det är SKY i Hallsberg som TCC ansvarar för.
                  Ängelholm kör väl ingen utbildning i vår, inte Göteborg heller vad jag förstod.
                  Hur utbildade du dig?

Comment

• EastonHockey
                    Medlem
                    • 2010-02-18
                    • 77

Originally posted by Lasp
                    Så välkommen till wF EastonHockey, här finns ju även tydal!
                    Läste lite och såg att han fanns här. Men jag har aldrig stött på honom ute på spåren. 99% av mina körningar är med X2.

Ängelholm kör väl ingen utbildning i vår, inte Göteborg heller vad jag förstod.
                    Ängelholm startar en till hösten om man jag inte har läst fel på deras sida.

Hur utbildade du dig?
                    SJs utbildning i Hallsberg gick jag. Gick färdigt gymnasiet, sommarjobbade och sökte in på den utbildningen. Fick göra tester och kom in. Nu har jag arbetat i 3 år för SJ.

Såg att ni pratade lite om lönerna för SJ. Jag brukar snitta ungefär 21-23 tusen efter skatt varje månad men sedan får man arbeta mer precis som tydal säger och då kan man komma i bra löner. Ska man arbeta som lokförare gäller det att vara morgonpigg också

Comment

• Zandra
                      Medlem
                      • 2010-02-08
                      • 17

Läste lite och såg att han fanns här. Men jag har aldrig stött på honom ute på spåren. 99% av mina körningar är med X2.

Ängelholm startar en till hösten om man jag inte har läst fel på deras sida.

SJs utbildning i Hallsberg gick jag. Gick färdigt gymnasiet, sommarjobbade och sökte in på den utbildningen. Fick göra tester och kom in. Nu har jag arbetat i 3 år för SJ.

Såg att ni pratade lite om lönerna för SJ. Jag brukar snitta ungefär 21-23 tusen efter skatt varje månad men sedan får man arbeta mer precis som tydal säger och då kan man komma i bra löner. Ska man arbeta som lokförare gäller det att vara morgonpigg också
                      Nej jag såg också att Ängelholm bara kör till hösten.
                      Jag börjar i Hallsberg redan 22 mars nu. Är så spänd inför kursstart!

Jag har hört rykten om att SJ är jäkligt nitiska mot sin personal. Att de uppmuntrar personalen att sätta dit varandra för misstag. Är det sant?

Jag har den fördelen att jag varken är morgon- eller kvällsmänniska. Jag funkar lika bra alla tider på dygnet, bara jag fått sova lite först så spelar det ingen roll vad klockan är.
                      Där med inte sagt att jag inte tycker det är jobbigt att gå ur sängen när väckarklockan ringer

Comment

• EastonHockey
                        Medlem
                        • 2010-02-18
                        • 77

Nej jag såg också att Ängelholm bara kör till hösten.
                        Jag börjar i Hallsberg redan 22 mars nu. Är så spänd inför kursstart!
                        Det bra tempo på utbildningen är det. Får du betalt under utbildningen eller får du söka från CSN? Jag fick betalt från SJ (lön) när jag gick utbildningen och den låg på cirka 15 tusen.

Jag har hört rykten om att SJ är jäkligt nitiska mot sin personal. Att de uppmuntrar personalen att sätta dit varandra för misstag. Är det sant?
                        Det där vill jag tyvärr inte svara på. Låter tydal svara på det om han vill.

Jag har den fördelen att jag varken är morgon- eller kvällsmänniska. Jag funkar lika bra alla tider på dygnet, bara jag fått sova lite först så spelar det ingen roll vad klockan är. Där med inte sagt att jag inte tycker det är jobbigt att gå ur sängen när väckarklockan ringer
                        Själv har jag det i generna. Min pappa är väldigt morgonpigg, han studsar upp ur sängen klockan 05.00 på morgonen.

Jag trivs riktigt måste jag säga. Gå upp 05.00 en morgon i Juni och man ser dimman hur den tätt ligger över marken och sedan hur fuktig träden är och sedan hur solen stiger från en klarblå himmel.

Alla frågar över testerna också. Klarar ni detta test så klar ni även testet för utbildningen:

Comment

• Zandra
                          Medlem
                          • 2010-02-08
                          • 17

Det bra tempo på utbildningen är det. Får du betalt under utbildningen eller får du söka från CSN? Jag fick betalt från SJ (lön) när jag gick utbildningen och den låg på cirka 15 tusen.

Det där vill jag tyvärr inte svara på. Låter tydal svara på det om han vill.

Själv har jag det i generna. Min pappa är väldigt morgonpigg, han studsar upp ur sängen klockan 05.00 på morgonen.

Jag trivs riktigt måste jag säga. Gå upp 05.00 en morgon i Juni och man ser dimman hur den tätt ligger över marken och sedan hur fuktig träden är och sedan hur solen stiger från en klarblå himmel.

Alla frågar över testerna också. Klarar ni detta test så klar ni även testet för utbildningen:
                          http://www.officer.nu/
                          Nej TCC's utbildning är en KY-utbildning så ingen lön här inte. Får leva på CSN. Men utbildningen är bara 60 veckor så man blir inte sittande med så vansinnigt stora studielån.

Jaa, tidiga mornar är något alldeles extra (på sommaren)! Och börjar man jobba tidigt slutar man ju tidigare och får ut mer av dagen

Comment

• EastonHockey
                            Medlem
                            • 2010-02-18
                            • 77

Nej TCC's utbildning är en KY-utbildning så ingen lön här inte. Får leva på CSN. Men utbildningen är bara 60 veckor så man blir inte sittande med så vansinnigt stora studielån.
                            Bara och bara. Det är mer än ett år, utbildningen. Men som jag läste så är det 20 eller 22 veckors praktik på det hela också. Är ni garanterad att få anställning hos en tågoperatör efter utbildningens avslut eller får ni söka arbete på egen hand?

Jaa, tidiga mornar är något alldeles extra (på sommaren)! Och börjar man jobba tidigt slutar man ju tidigare och får ut mer av dagen
                            Själv så är jag pappa-ledig nu i fyra månader. Så det känns helt okej

Comment

• tydal
                              Medlem
                              • 2003-06-19
                              • 3788

Det är inget jag har märkt. Men det är klart det kan förekomma på en så stor arbetsplats att det finns någon dålig chef som slänger ur sig något sånt, men de brukar inte bli så långvariga. Det är i alla fall ingen policy SJ har, utan snarare tvärtom. Man uppmuntrar personalen att rapportera avvikelser och misstag, men man får göra det helt anonymt. Det handlar inte om att sätta dit folk, utan om att få reda på vilka misstag som görs så man kan komma på bra sätt att minska risken för att de händer igen.

Vartannat år så följs varje lokförare upp. Det innebär att vi lärare åker med på en tur och observerar hur förarna kör, och skriver upp alla små och stora misstag i ett protokoll. Alla misstag tar man ju upp med föraren, och skulle det röra sig om något stort misstag även med förarens chef. Protokollen lägger man sedan in i ett datasystem, men återigen, det görs anonymt, för det SJ är intresserade av är att se vilka misstag som görs och av hur många de görs, inte av vem.

Comment

• Zandra
                                Medlem
                                • 2010-02-08
                                • 17

Originally posted by tydal
                                Det är inget jag har märkt. Men det är klart det kan förekomma på en så stor arbetsplats att det finns någon dålig chef som slänger ur sig något sånt, men de brukar inte bli så långvariga. Det är i alla fall ingen policy SJ har, utan snarare tvärtom. Man uppmuntrar personalen att rapportera avvikelser och misstag, men man får göra det helt anonymt. Det handlar inte om att sätta dit folk, utan om att få reda på vilka misstag som görs så man kan komma på bra sätt att minska risken för att de händer igen.

Vartannat år så följs varje lokförare upp. Det innebär att vi lärare åker med på en tur och observerar hur förarna kör, och skriver upp alla små och stora misstag i ett protokoll. Alla misstag tar man ju upp med föraren, och skulle det röra sig om något stort misstag även med förarens chef. Protokollen lägger man sedan in i ett datasystem, men återigen, det görs anonymt, för det SJ är intresserade av är att se vilka misstag som görs och av hur många de görs, inte av vem.
                                Tack, det var en bra förklaring. Då behöver jag inte vara rädd för att söka jobb på SJ sen Satsar nog på Stockholmståg i första hand eftersom jag bor i Sollentuna, men det skulle vara kul att ha en del av praktiken på SJ. Lite roligare sträckor och andra tåg.
                                Det där med uppföljning av förare kände jag till. Har en vän som är instruktör faktiskt. Det är väldigt bra nu när jag ska utbilda mig för då kan jag få hjälp med läxorna!

Comment

Working...