Ntfs, kde
81 svar · 1 452 visningar · startad av Swey · sida 4 av 5
"jupp, samma gamla felmeddelande "
swey...ok, fan va trött ja e på att reboota när jag ska skriva inlägg här... ;)
verkar inte som du har nån vidare tur med kompilering ;)
eftersom du inte fick nåt error sista gg:n så ska ju det funka ...hmmm
det är väl samma sak det här gg:n också, du har inte tagit bort nåt alternativ som kanske behövs ?(står i hjälp rutorna)
anyway...jag installerade slackware 7.1 nu i kväll...erhmm igårkväll rättare sagt...kom på varför jag avskydde redhat under dom hela 15 tim som den var installerad på burken ;)
den distro:n rockar fett! kan jag tala om...men det är klart, hjälper ju inte dig med kompileringen ;) jag kompilerad in ntfs igår kväll på rh 6.2 och det funkade (med mountningen också) ...hmmm
har du kollat faq:en på rh: site om kernel kompilering och eventuella buggar och så?
jag antar att du återigen har testat att göra en "rå" mount dvs typ "mount /dev/hda1 /mnt" ?
[Redigerat av PenguinKiller den 04 okt 2000]
Det kan inte vara så enkelt att NTFS-stödet som följer med kärnan inte fungerar för NTFS5? Monterar själv NTFS-diskar utan problem, men jag använder NT4 (som använder NTFS4, väl)?
Vet faktiskt inte, men det kan ju vara en förklaring till mysteriet. :)
En alternativ lösning är om man kan ha en mindre VFAT-partition någonstans (vanlig FAT går också bra, men då förlorar man de långa filnamnen). Då kan man skicka filer åt bägge håll (Linux -> Win, Win -> Linux). För även om du så småningom lyckas få NTFS-stödet att fungera, så skulle jag inte rekommendera att du försöker skriva till en NTFS-partition från Linux. Tror att skrivstödet fortfarande är högst experimentellt, och jag har läst om flera som fått skador på sin NTFS-parttion när de försökt.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
PenguinKiller,
Jupp... jag har testat både "mount /dev/..." och "mount - t ntfs /dev/...".
Robban,
Det kan vara så, ja... men jag är tveksam till att det skiljer så mycket mellan formaten. I så fall skulle man inte kunna ha Windows 2000 och installera Windows NT på samma NTFS-disk senare. Det vore dumt om de gjort så. Jag tror nog det finns bakåtkompatibilitet så det är nog inte varför det krånglar.
När jag mount:ar så står det ju "type ntfs not supported". Det innebär väl att jag inte har ntfs4-stöd heller?
Hur är det med FAT32, stöds det?
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
FAT16/32 stöds, använd vfat som filsystems typ.
swey och robban, NEJ det ar inte det som ar felet jag mountar min win2k part. och det funkar bra, daremot skiljer kernel alternativen pa las och las/skriv det vi pratat om nu ar las...
[Redigerat av PenguinKiller den 04 okt 2000]
Muzzafarath...anvanda fat32 pa win2k ar som att kora en ferrari med gummidack for 50 sek inkopta pa skroten...helt enkelt vansinnigt...
PenguinKiller, ska du inte ta och ställa in svenskt tangentbord på Linux. Blir så mycket lättare att förstå vad du menar då. ;)
I vilket fall så har jag varken fått in fat32-partitionen eller ntfs-partitionen i Linux. Fast jag vet inte ens /dev-sökvägen till fat32-disken så det är inte så konstigt.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Muzzafarath...anvanda fat32 pa win2k ar som att kora en ferrari med gummidack for 50 sek inkopta pa skroten...helt enkelt vansinnigt...
Jaha? Har jag sagt att man skulle använda FAT32 på Win2k? Vad jag sa var att man kan läsa/skriva FAT32 partitioner i Linux, eftersom det var det jag trodde att Swey frågade om. Så det så :)
[Redigerat av Muzzafarath den 04 okt 2000]
swey...tyvarr har jag problem med svenskt tangentbord i slackware 7.1, det finns namligen inget, man maste kora med finskt tangentbord, men av non anledning tycker setup att det inte finns not sodant. ...aaaa underbara linux... :)
muzzlan...ok sorry :)
Woa, jag fick in FAT32-partionten som vfat! Frågan är nu om jag kan krascha disken genom att skriva till den eller om det är helt riskfritt. Vad tror ni?
Men NTFS har jag fortfarande ingen lycka med. Troligtvis går något snett vid kompileringen, men vad?
Detta ska väl ändras när man kompilerar om kärnan? I så fall har jag aldrig lyckats göra det.
uname -v
#1 Tue Aug 22 16:49:06 EDT 2000
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Du har mountat en FAT32 partition och undrar om det är okej att skriva till den? Visst är det det, jag gör det hela tiden ;)
Swey, kan det vara så att du lyckats kompilera om kerneln men att du bootar upp på den gamla??
/Adam
OlleB...hur skulle det gå till om han kör "make dep bzImage modules modules_installl bzlilo clean" ?
den installerar ju en ny kernel i /boot
samt en ny lilo... ;)
Jaaa, jag lyckades montera NTFS-partionen genom att installera NTFS-stöder som modul istället. :D
Men neeej, det är fortfarande vissa problem. :)
Så här monterar jag partitionen i /etc/fstab:
/dev/hda5 /mnt/nt ntfs user,ro 0 2
Så här ser det ut om jag kör ls -l i /mnt:
dr-x------ 1 root root 24576 okt 6 22:53 nt
Med andra ord, jag kan inte komma åt partionen som någon annan än root. Försöker jag ändra rättigheterna på mappen med chmod står det chmod: nt: Filsystemet endast läsbart så det är ingen lösning.
Vad gör jag nu?? Lyckan blev inte långvarig så att säga... :)
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
[Redigerat av Swey den 08 okt 2000]
Svaret finns i man mount.
Mount options for ntfs
...
uid=value, gid=value and umask=value
Set the file permission on the filesystem. By default, the files are owned by root and not readable by somebody else.
------------------
Ja, jag vet men jag får det inte att fungera.
Varför har jag bara det problemet med NTFS och inte med FAT,FAT32 eller CD?
mount -o mode=0555 /dev/hda5 /mnt/nt
ger ett felmeddelande. Allt annat jag försöker ger dessutom samma felmeddelande. Jag är inte inne i Linux nu så jag kan inte ta fram det.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Felmeddelandet:
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda5, or too many mounted file systems
Om någon orkar hjälpa mig är jag väldigt tacksam. Hänvisa mig inte till några manualer för jag läser alltid manualen innan jag frågar och jag frågar eftersom jag ibland inte förstår den!
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Och var i manualen (eller i mitt citat) står det att mode är ett giltigt argument till ntfs-partitioner? :)
Prova med:
mount -o umask=0 /dev/hda5 /mnt/nt
------------------