webForumDet fria alternativet

Ntfs, kde

81 svar · 1 452 visningar · startad av Swey · sida 3 av 5

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

"Det är det som är det sköna med linux och andra unix-system, man slipper Microsofts idiotförklarande dialogrutor av typen "Är du säker på att du vill.." etc. Men ibland kan det som synes vara en nackdel också"

visst schassen, men det blir en smärre chock för nya användare eftersom linux i all sin brutalitet ;) visar allt det som windows gör sitt bästa för att dölja
vore fel att kalla det för ett os för "'ma and dad" ;)

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

En liten felstavning där: det skall vara "ps aux"
Hade jag menat "ps aux" hade jag skrivit det...
/Adam

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Ang. u-et i ps ax vara eller inte vara. Båda versionerna fungerar bra men ps ax ger mindre onödig information.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Robban, jag kollade i den katalogen men jag har ingen ntfs.o där :l

PenguinKiller, jag testade det du sa och det var ett ganska värdefullt tips. Med den hjälpen kom jag fram till att det inte var hda2 som var min ntfs-disk utan det var hda5. :)
Jag har antagligen ingen hda2. Känns lite förvirrande att behöva chansa vilket nummer det är som gäller. Som sagt. Kan man inte starta DiskDruid eller nått annat partitionsprogram för att se efter?

I vilet fall. Om jag kör "mount /dev/hda5 /någonting" får jag följande svar: mount: fs type ntfs not supported by kernel

Alltså, jag har fortfarande inte fått in ntfs-skiten i kärnan. :)

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"Alltså, jag har fortfarande inte fått in ntfs-skiten i kärnan"

hmmm lustigt....du kan ju testa med det här "make dep bzImage modules modules_install zlilo clean" alltså att göra en "vanlig" lilo men jag tror inte det ska funka, eftersom den har en begränsning på ..ööö 512 kb eller nåt liknande, men det kan ju inte skada att testa i det här läget eftersom det uppenbart blir error när han ska installera en bzlilo ;)

[Redigerat av PenguinKiller den 02 okt 2000]

Jag provade det.
Den loggen slutade med.

tools/build bootsect setup compressed/vmlinux.out CURRENT > zImage
Root device is (22, 1)
Boot sector 512 bytes.
Setup is 3568 bytes.
System is 654 kB
System is too big. Try using bzImage or modules.
make[1]: *** [zImage] Error 1
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.2.16/arch/i386/boot'
make: *** [zlilo] Error 2

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"System is too big"

swey, ja det va som jag trodde, den var för stor... ;(

förstår inte va som skulle va probbet....

Testade också sgtpeppers variant en gång till. Error här också.

Loggen för make slutar så här:

fs.c:871: warning: initialization from incompatible pointer type
fs.c: In function `ntfs_read_super':
fs.c:982: too many arguments to function `d_alloc_root'
fs.c: At top level:
fs.c:1036: warning: return type defaults to `int'
fs.c: In function `init_module':
fs.c:1076: warning: implicit declaration of function `init_ntfs_fs'
{standard input}: Assembler messages:
{standard input}:8: Warning: Ignoring changed section attributes for .modinfo
make[1]: *** [fs.o] Error 1
make[1]: Leaving directory `/home/Marcus/ntfs/linux2'

Gissar jag rätt om Linux endast är till för programmeringsproffs som kan gå in och ändra i vilka c-filer som helst när det blir problem? :l

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"Gissar jag rätt om Linux endast är till för programmeringsproffs som kan gå in och ändra i vilka c-filer som helst när det blir problem"

;) swey, inte riktigt men inte långt ifrån...(det underlättar ;))
grejen varför jag lägger mig i det här att jag själv kör windows 98/windows2000/suse linux 6.4 på disken hemma (i den ordningen) och har följaktligen kompilerat in ntfs stöd i kerneln och det funkade utmärkt, jag kan iof en del c/c++, men programmerare i det kan jag knappast claima ;)
men som sagt jag vet folk som har haft liknande probbs med just kompilering av kerneln, vad den ikryssad nej förresten (nfts -stödet alltså?)

Japp, NTFS var avaktiverat och jag aktiverade det innan jag kompilerade.

Jag kan i.o.f.s. en hel del C/C++ men jag vill helst undvika att rota i C-filerna. :)

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"Jag kan i.o.f.s. en hel del C/C++ men jag vill helst undvika att rota i C-filerna"

grejen är ju att det ska man inte behöva, det är ju helt automatiserat bara att "make" "make install" i 99% av fallen...ett sista grepp efter halmstrån...testa att köra "ldconfig -v"
och sen "make dep bzImage modules modules_install bzlilo clean" ...kan ju inte skada... ;)
(efter det att du ställt dig i /usr/src/linux och gjort "make xconfig" förståss)

Det finns ingen ldconfig :l

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"Det finns ingen ldconfig "

hmmm...ingen ldconfig? den har dom tydligen ersatt med nått annat, har bara redhat 6.2 som iof inte skiljer sig för mycket från 7:an...blir nästan frestad att installera den för att kolla hur komppen funkar...
såvitt jag kan se ska det inte vara nåt problem alls att kompilera

Asså, det här är ju komiskt. Alla filer jag kompilerar blir det ju Error av. Har något gått snett vid min installation eller vad har hänt egentligen?

Jag testade ett annat tips om att kompilera ntfs som modul men det funkade inte heller.

...

Jo, ldconfig fanns. Men du kunde ju säga att filen låg i sbin. :)

Tar dock så lång tid att kompilera om kärnan så jag ger nog upp snart.

Tack för all hjälp, förresten...

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 02 okt 2000]

"Jo, ldconfig fanns. Men du kunde ju säga att filen låg i sbin"

sorry swey, men i både suse linux 6.4 samt rh 6.2 så ligger ldconfig i $PATH

har installerat rh 6.2 nu ... ;) en fördel med linux...den tar snabbt att installera (i motsatts till exempel win2k)
tänkte kolla lite hur dom lagt upp det här och var...tappa inte hoppet ännu ;)

$PATH ja, funderade på det... var ställer man in det? jag vill ha sbin där också.

Jag tycker inte alls det går snabbt att installera Linux. RH7 tog en halvtimma för mig. Efter installationen tar det en vecka innan man fått iordning på allt. :e

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"$PATH ja, funderade på det... var ställer man in det? jag vill ha sbin där också.
Jag tycker inte alls det går snabbt att installera Linux. RH7 tog en halvtimma för mig. Efter installationen tar det en vecka innan man fått iordning på allt"

neeejjjdå!!... ;) inte så nu swey ;)
kom på förresten varför jag brukade få plötsliga konvulsioner över kde(1.1.2)
nu när jag startade upp kde för första gg:en så får jag plötsligt dubbla programlister både nere och överst (alltså förutom aktivitetslisten eller va fan dom kallar den...hmmm)
blir inte av me den... :(
dessutom har ju inte netscape autokomplettering för lösenord så varje gg:n jag ska skriva inlägg här så måste jag reboota, kan ju inte faaan komma ihåg varenda j-a lösenord jag har ;))
...$PATH? jo om du skriver till ex
set $path=/bli/blo/blahablaha så blir den satt men endast för den sessionen, vill du ha den permanent så sätter du in sökvägen typ så här i /etc/profile
(obs globala variabler, tycker det är enklare, annars har du ju .bashrc i din hemmakatalog för lokala varabler); $path=/bli/blo/blahablaha
export $path

OBS! KORRIGERING!!!!

du skriver bara path men eftersom det finns en sån där skriver du bara ":" direkt efter den sista sökvägen där alltså path=$path:/usr/bin/bkaha:/blaha/blaha/blaha ....typ ;)

spara filen skriv set, eller env vid "prompten" så läser han in den igen, precis som i dos

Jag fixade så att /sbin blev $PATH efter ditt tips. :) Blev dock tvungen att starta om först.

Nu är det bara att försöka fixa ntfs-disken på något sätt... :l

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Nu har jag kompilerat om hela kernel exakt som PenguinKiller sa i hans första inlägg och det funkade för en gångs skull utmärkt, trodde jag. Kompileringen flöt på och det kom inte fram några Error och det slutade med att LILO kördes. Men jag kan fortfarande inte montera ntfs-disken. Jag har provat allt nu känns det som. :(

Tack ändå för all hjälp...

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 04 okt 2000]

"Men jag kan fortfarande inte montera ntfs-disken. Jag har provat allt nu känns det som"

ok swey...faboo linne e back ;)

vad säger mount?

"filesystem not supported by kernel" eller? nåt annat?

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)