webForumDet fria alternativet

Ntfs, kde

81 svar · 1 452 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Hej,
Jag har just nu några frågor men det kommer förhoppningsvis bli många fler. :)

Jag har precis installerat Red Hat 7.

Hur kommer jag åt min NTFS-partition från Linux med mount? Går det att göra så att mount:a den varje gång jag startar datorn?

KDE öppnar filerna som jag klickar på direkt. Går det att göra så att de öppnas först vid dubbelklick?

Hoppas någon kan svara.

mvh

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Vet inte om det går att komma åt NTFS partitioner i Linux (kolla här).

Umm, jag har redan sett det där men det ger mig ingen större hjälp. Tack ändå.

Varför skulle man inte kunna komma åt NTFS från Linux? Man kan ju göra det i BeOS och BeOS kan väl inte vara bättre än Linux? I BeOS kan man dock endast läsa och det är det som är det viktigaste.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Jag tänkte mest på eftersom MS hotar att stämma utvecklarna, så kanske inte NTFS stöd finns med... Men du kan ju alltid testa med:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
mkdir /mnt/ntfs
mount -t ntfs /dev/hd?? /mnt/ntfs

Byt ut /dev/hd?? till den partition som du vill mounta (/dev/hda1 t.ex).

[Redigerat av Muzzafarath den 30 sep 2000]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Här kan du ladda ned en drivrutin för NTFS på Linux. Än så länge endast för läsning.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

Låter bra. Kan du/någon vägleda mig genom installationen? Jag känner mig ganska vilsen för tillfället. Vilken fil är det som ska laddas ned och hur installerar jag?

mvh
Ett levande frågetecken

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Ok,

I OpenSource-världen så brukar man alltid kunna hitta lite olika versioner, beroende på vilken fas projektet ligger i. Leta efter "Stable" eller "Release" o.s.v för den senast stabila versionen.

I det här fallet så är det http://www.informatik.hu-berlin.de/~loewis/ntfs/ntfs-990831.tgz som är den senaste release-versionen. Tanka ned den.

Gå till katalogen där filen sparats och skriv
gunzip ntfs-990831.tgz
för att packa upp den och sedan
tar xvf ntfs-990831.tar
för att extrahera filerna.

Nu har en katalogen vid namn
ntfs
skapats under den aktuella katalogen. Ställ dig i den katalogen.

I stort sett alla OpenSource-projekt så finns det en fil vid namn INSTALL där det står beskrivet hur man installerar programmet.

I det här fallet så börjar du med att skriva
./configure --enable-device=<din ntfs-partition>
Där <din ntfs-partition> t.ex är /dev/hda3.

Configure kommer att konfigurera make-scriptet så att det passar din dator. Du kan skriva
./configure --help
för att se alla möjliga alternativ som du kan ge scriptet, t.ex --prefix=PREFIX som anger vilken katalog filerna skall installeras till (default är /usr/local).

Skriv sedan
make
för att kompilera källkoden.

Om allt har gått bra och du inte fått några felmeddelanden så skriver du
make install
för att installera filerna.

Testa nu att mount:a din NTFS-partition, om det funkar och du kan läsa filer så är allt klart, om det inte går så kan du kolla i "STEP 3" i INSTALL-filen för lite tips.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 01 okt 2000]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Man kan ju göra det i BeOS och BeOS kan väl inte vara bättre än Linux?

Om ett OS klarar att läsa NTFS eller inte har väl inte med den saken att göra? Vill du ha det OS som klarar NTFS bäst föreslår jag att du stannar kvar i Win NT/2000?? :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

swey... du behöver inte ladda ner nåt extra för att få (åtminstone läs) på ntfs
cd till /usr/src/linux
skriv "make xconfig"
nu får du en gui för att konfigga kerneln
nånstans under filesystems eller liknande (kommer inte ihåg nu) har du stöd för ntfs den är dock förmodligen skulle jag gissa i experiment stadiet så den är ikryssad nej per default, kryssa i ja (el. yes)
spara ändringar
skriv "make dep bzImage modules modules_install bzlilo clean"
(obs skillnad på små och stora bokstäver
stort I i bzImage ;))
(kan tag ett tag medans kerneln kompileras)
klarrrt!!
reboota och se din nya ntfs-stödda kernel komma till liv ;)
sen är det bara att mounta som vanligt
med ntfs flagga förståss!

[Redigerat av PenguinKiller den 01 okt 2000]

sgtpepper,
Tack... två problem.

1. Hur vet jag sökvägen till min NT-disk? Finns antagligen något partitionsprogram som man kan se det i.
2. Hur mount:ar jag efteråt?
mount -t ntfs /dev/hda2 /mnt/nt
ska det stå ntfs där?

Tack...

Robban, jo... jag tycker att ett OS är bättre om det stöder fler filsystem och hårdvara. Stöder Windows NT andra filsystem än FAT och NTFS? Nej, därför är det inte särskilt bra på den delen.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 01 okt 2000]

"1. Hur vet jag sökvägen till min NT-disk? Finns antagligen något partitionsprogram som man kan se det i.
2. Hur mount:ar jag efteråt?
ska det stå ntfs där?"

den ligger i den fysiska ordningen på disken...alltså om nt är den första så
blir den /dev/hda1 osv
tvåan är ja inte säker på va du menar...
men det är korrekt såsom du skrivit va ja kan se
OBS!!!! VIKTIG FRÅGA!!!!
HUR BOOTAR DU DIN LINUX PARTITION?
JÄVVVLARRR SÅ VIKTIGT OM DU SKA KOMPILERA DIN KERNEL! ;)

PenguinKiller,
Det låter lite riskabelt att kompilera om kärnan.

Jag bootar systemet med LILO och väljer Windows 2000 eller Linux därifrån.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

"PenguinKiller,
Det låter lite riskabelt att kompilera om kärnan.
Jag bootar systemet med LILO och väljer Windows 2000 eller Linux därifrån."

riskabelt????

ack ja...ni newbies har're sååå lätt nu för tiden...;)

en annan va ju tvungen att konfigga kerneln var och varannan dag ...aaaa det va tider det <suck> <tillbaka till nutiden>
nä allvarligt... ja förstår inte riktigt hur du ska undvika det även med schassens förslag såvida du inte också vill ladda modulen manuellt (eller skripta det)
innan du kan mounta nt ;(

PenguinKiller:
Jag är inte sådär superhemma på kernel-operationer, men ntfs-drivern byggs som en kernel-modul och då ska man ju inte behöva kompilera om kärnan, den läser väl in modulen dynamiskt?

Om man vill lägga drivern direkt i kärnan så står det i INSTALL att "Instead of doing make, you can also invoke 'make patch-kernel' in the linux20 and linux21 subdirectories. You then need to reconfigure and recompile the Linux kernel see /usr/src/linux/README).".

Swey:
Som PenguinKiller skrev så blir sökvägen till din ntfs-partition t.ex hda1 där a står för den första hårddisken och 1 för den första partitionen etc.

Hur du mountar vet jag faktiskt inte, för jag har ingen ntfs-partition själv, så jag kan inte testa, men det du skrev låter som ett rimligt alternativ.

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 01 okt 2000]

schassen....det beror på hur dom skrivit den (misstänker dock att du måste ladda den man.), men som det står i doc:sen du refererar till så är denna patch endast till för kernel:s under 2.2.x, dvs det finns ntfs i kernel above that men behöver som sagt lite konfigg för att ladda automatiskt, dom litar inte tillräckligt på den för att inkl. den som modul eller automatiskt (=yes)
eftersom swey har kernel 2.2.16 tycker jag det är enklare att komppa den direkt annars blir det kaka på kaka, dvs eftersom det redan finns ntfs stöd i hans kernel , ...aaaaa....<pust>
välkommen till Linux! ;)

swey ang min fråga (och ditt svar) hur du bootar linux....det funkar bra om man kör med lilo och bootar nt/lin även om du komppar kerneln....make bygger och installerar bzlilo i det fallet (såsom jag beskrev det) var bara utifall du tex använder nt:s bootmeny för att boota linux...i det fallet blir det lite mer komplicerat!

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Swey...
Din "mountrad" är helt exemplariskt, jag sänker mitt huvud i vördnad... = )
/Adam

sgtpepper,
Jag provade din lösning och jag tror installationen gick bra. Tyvärr vet jag inte vad som var varningar och vad som var felmeddelanden när den kompilerade så jag vet faktiskt inte om det gick bra men när jag körde "make install" kom det inga konstiga meddelanden i.a.f. Jag kan tyvärr fortfarande inte mount:a med
felmeddelandet är
mount: fs type ntfs not supported by kernel

PenguinKiller,
Jag tänkte att jag skulle prova din lösning också men tyvärr så klarade jag inte ens steg 1. Min Red Hat 7 har ingen mapp som heter /usr/src/linux. Den enda mapp som finns i src heter Red Hat. I den mappen finns det bara tomma mappar.

Någon som vet vad som är fel?

Var det ingen som visste hur man kunde ändra det jag ville i KDE? :)

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 01 okt 2000]

swey;

"Någon som vet vad som är fel?"

ja! du har inte installerat kernel src:en från cd:n den ska finnas med även om du bara har standard nu har jag SuSE Linux så jag vet inte hur innehållet är upplagt hos redhat men det ska ligga under "kernel development" eller liknande(använd kpackage eller gnomerpm/gnrpm(?) för att browsa cd:n), va säker på att du installerar FULLA src:en det ska stå i beskrivningen
sen du install. den så finns den i /usr/src/linux

Jag hittade ett paket men jag vet inte om det är rätt. Jag har i686 men detta är i386. Kanske inte gör något? Paketet heter: kernel-source-2.2.16-22.i386.rpm

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)