När man högerklickar på ett ord och väljer funktionen "Sök med" så görs sökningen i samma fönster som man är i. Går det på något sätt att få sökningen i en ny tabb? Det vore ultimat! :)
Opera 9!
105 svar · 7 304 visningar · startad av nitro2k01 · sida 4 av 6
silfver skrev:
När man högerklickar på ett ord och väljer funktionen "Sök med" så görs sökningen i samma fönster som man är i. Går det på något sätt att få sökningen i en ny tabb? Det vore ultimat! :)
Håll nere shift när du klickar så öppnas sidan i en ny flik.
Det går även att bocka ur Reuse current tab under Tools->prefs->advanced->tabs, men det kan leda till att andra egna inställningar skapar en ny flik när du inte vill; det beror på vad du har ändrat och hur de ändringarna ser ut.
Tack, dAEk^! Det fungerar perfekt.
Mouse Gestures på Mac? Hur fungerar det? :) Ni som kör Opera på Mac...
Google har av någon konstig anledning slutat att fungera i Opera. Men jag kommer åt images.google.com - men jag kan inte söka! Får följande felmeddelande:
Adressen du försökte gå till (http://images.google.com/images?q=wf&hl=sv&btnG=Sök+bilder) är för närvarande inte tillgänglig. Kontrollera att stavning och interpunktion är korrekt i webbadressen (URL:en) och försök sedan hämta sidan igen.
silfver skrev:
Google har av någon konstig anledning slutat att fungera i Opera. Men jag kommer åt images.google.com - men jag kan inte söka! Får följande felmeddelande:
Konstiga bilder när man bildsöker på wF. ;)
Jag har däremot fortfarande problem med att plutten inte visas på hitta.se's kartor. :l
silfver skrev:
Jadu... det är inte Operas fel i varje fall. ;)
Slutade det att fungera helt tvärt eller har du ändrat något bland inställningarna den senaste tiden? Felet i sig skulle kunna bero på allt ifrån DNS-fel hos din internetleverantör till ett ev. userJS-skript eller ett hosts-fil-fel. Vad händer om du gör en profile-reset (se till att spara undan din data först)? Fungerar det då?
Ang. felet på hitta.se: se eniro.se, eller om ni orkar, regga er på http://my.opera.com/ och rapportera felet eller be om en fix under lämpligt underforum. (y)
dAEk^: Det fungerar ju i Firefox. Så internetstrul är väl ganska uteslutet? ;) Jag är inte helt säker, men kan det har något att göra med att jag har installerat Google Desktop? Sidan laddar liksom inte ens, jag fattar inte! Men går jag in på images... som jag skrev, så laddas sidan direkt, precis som den skall.
Jag blir tokig!
Aha. Det kan inte vara content blockern för jag testade att blocka en sajt och helt och hållet och då får man inget felmeddelande.
Om Google Desktop och Opera hamnat i någon sorts konflikt törs jag inte svara på. Jag tycker inte att det borde inte bli någon konflikt men jag vet egentligen för lite.
Kanske är det någon inställning som blivit knasig; har du testat att skapa en ny Opera-profil?
Det är flera som har problem med google.com och Google desktop här på wF; kanske är det där felet ligger, i Google desktop?
Vad menar du med kanaler och filter och vart hittar man det? :q
dAEk^ skrev:
Det är flera som har problem med google.com och Google desktop här på wF; kanske är det där felet ligger, i Google desktop?
Vad menar du med kanaler och filter och vart hittar man det? :q
Kanaler är RSS-flöden. Går jag in under Kanaler -> Läs kanaler så kan man högerklicka på en nyhet och göra så som jag skrev. :)
Lustigt att man inte kan göra några inställningar här!
Aha. Den översättningen har jag inte sett förut. ;)
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor eftersom jag inte använder mig av RSS själv. Men kolla på Opera-forumen om ingen svarar här, de är väldigt hjälpsamma av sig där. (y)
dAEk^ skrev:
Aha. Den översättningen har jag inte sett förut. ;)
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor eftersom jag inte använder mig av RSS själv. Men kolla på Opera-forumen om ingen svarar här, de är väldigt hjälpsamma av sig där. (y)
Det är inte mina översättningar. ;) Men tack för tipset. Får väl kolla på Operas forum.
Är det någon som vet varför Opera byter ut mina favicons mot andra? Jag har min egen hemsida bokmärkt i "Egen verktygsrad". Och ibland så brukar de byta ut min favicon mot den sidan jag kom ifrån.
Alltså, går jag in på min sida från webForum så byts min favicon ut mot wF:s. Det här gäller inte bara min egen sida, utan flertalet sidor. Varför blir det så här?
r/ Och för att få tillbaka min egna favicon så måste jag radera bokmärket och göra om hela proceduren. :l
Det där har jag märkt av, fast på ett lite annorlunda sätt.
Jag har en lokal sida här på burken med massa länkar pekandes dit jag är dagligen, mycket smidigt att ha som startsida istället för att rota bland bokmärkena. (y)
Men, ibland när jag backar tillbaka till "min" startsida ligger ibland favikonen från sidan jag var på nyss kvar i adressfältet. Idag hade jag exempelvis SVTs favicon där.
Verkar som om det är nåt som buggar där nånstans. ;)
Jupp, det är en gammal bug det där och de verkar inte lyckas bli av med den heller. :(
Det finns ett par workarounds om jag inte minns fel:
- När man lägger till ett bokmärke, vänta tills dess att hela sidan laddats klart.
- Radera alla bilderna i images-mappen under profilmappen. De läggs automatiskt in igen vid nästa besök.
Förhoppningsvis fixar de buggen till nästa version men jag skulle inte sätta några pengar på det, buggen har funnits ett bra tag nu...
Är det någon här som använder Opera som mailklient? Vad rekommenderar ni? Jag funderar på att använda Opera till allt just nu. Känns smidigt. Men vad tror ni? Som läsare, e-post och rss-läsare.
Många tycker att mejldelen, även kallad M2, är för omständig och basic men jag håller inte med. Det lilla jag behöver klarar M2 galant, jag har dock inga krav alls nästan; mer än att kunna skicka/ta emot mejl och spela upp ett ljudklipp när nya mejl trillar in.
dAEk^ skrev:
Många tycker att mejldelen, även kallad M2, är för omständig och basic men jag håller inte med. Det lilla jag behöver klarar M2 galant, jag har dock inga krav alls nästan; mer än att kunna skicka/ta emot mejl och spela upp ett ljudklipp när nya mejl trillar in.
Så länge det är buggfritt så fungerar det för mig. Kollade lite snabbt i opera-forumet och det verkade som en hel del hade problem med IMAP. Typ att alla deras mail och sånt försvunnit. Det gör mig lite osäker... jag har ju IMAP, men vågar jag förlita mig på att Opera tar väl hand om mina mail?
Kör du IMAP dAEk^?