webForumDet fria alternativet

Opera 9!

105 svar · 7 304 visningar · startad av nitro2k01 · sida 3 av 6

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

silfver skrev:

Trollspöt. Och kakorna för lösenord försvinner. Självklart har jag inte kopplat bort det eftersom det fungerar. Till och från... Det verkar som att det försvinner när jag startat om datorn. :l

Det låter mysko. Hur ser dina inställningar ut för cookie-hanteringen? Du använder inte "Delete private data"-funktionen utan att kika på de avancerade inställningarna eller så?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag installerade om hela skiten och nu verkar det fungera igen. Tack ändå, daEk^.

Men nu har jag ett annat problem. ;) Hur kopplat man Thunderbird till Opera? Jag vill få mailto:-länkar att gå direkt till Thunderbird.
Jag har lagt till Thunderbird under mailto:-länkar i avancerat -> program. Men då öppnas bara Thunderbird. Inte ett nytt mail med adressen inskriven.

Förstår ni hur jag menar? :)

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

silfver skrev:

Men nu har jag ett annat problem. ;) Hur kopplat man Thunderbird till Opera? Jag vill få mailto:-länkar att gå direkt till Thunderbird.
Jag har lagt till Thunderbird under mailto:-länkar i avancerat -> program. Men då öppnas bara Thunderbird. Inte ett nytt mail med adressen inskriven.

Förstår ni hur jag menar? :)

Här funkar det klockrent med Thunderbird, men jag har "Förvalt program" ikryssat eftersom jag har åskpippin som reggad mailklient i XP. I Startmenyn står det "E-post: Mozilla Thunderbird" med andra ord.

Thunderbird - Tools - Options - General - bocka för "Use Thunderbird as the default mail application". :)

:stefan: skrev:

Här funkar det klockrent med Thunderbird, men jag har "Förvalt program" ikryssat eftersom jag har åskpippin som reggad mailklient i XP. I Startmenyn står det "E-post: Mozilla Thunderbird" med andra ord.

Thunderbird - Tools - Options - General - bocka för "Use Thunderbird as the default mail application". :)

Jag har ju också "åskpippin" som reggad mailklient. Men sedan jag installerade om Opera så vill Opera använda Opera i stället (många Opera där. :D)

Så, problemet kvarstår ju. Men själva sökvägen ser ju ut så här:
C:\Program\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe Man kanske kan lägga till nåt efter det? Typ -new message eller nåt. :p

silfver skrev:

Jag har ju också "åskpippin" som reggad mailklient. Men sedan jag installerade om Opera så vill Opera använda Opera i stället (många Opera där. :D)

Så, problemet kvarstår ju. Men själva sökvägen ser ju ut så här:
C:\Program\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe Man kanske kan lägga till nåt efter det? Typ -new message eller nåt. :p

Men om nu pippin är reggad i XP, har du testat att välja "förvalt program"..? I rutan under kan man anta att det borde stå Moz TB, men den är tom. Trots det funkar det som det ska! :)

Hmm, jag använder Operas mailklient men jag kan försöka hjälpa er ändå.

När ni var inne och fipplade runt i Opera-inställningarna, passade ni på att bocka av att Opera skulle användas för mailto-protokollet?
Tools -> Preferences -> Advanced -> Programs, klicka på knappen "details" och se till att mailto inte är ikryssad.

Detta gäller nog bara om ni satt Opera till er default-browser, vilket ni givetvis har gjort. ;)

Blev det någon skillnad?

Justja, den rutan var väl gömd numera... :e

dAEk^ skrev:

Hmm, jag använder Operas mailklient men jag kan försöka hjälpa er ändå.

När ni var inne och fipplade runt i Opera-inställningarna, passade ni på att bocka av att Opera skulle användas för mailto-protokollet?
Tools -> Preferences -> Advanced -> Programs, klicka på knappen "details" och se till att mailto inte är ikryssad.

Detta gäller nog bara om ni satt Opera till er default-browser, vilket ni givetvis har gjort. ;)

Blev det någon skillnad?

Min ruta var inte ikryssad ens. :l

Ehum, jadu. Har du ställt in så att

• Opera inte hanterar mail (use default mail application)
  • Opera inte tar svarar på mailto-protokollet
  • Thunderbird är din default mailklient

och det fungerar ändå inte? Då vet jag inte, tyvärr. Det borde funka med de inställningarna men det är ofta man missar något.
Kanske är något fel inställt i Thunderbird?

Jag löste det nu.

Jag gick in på avancerat > program och redigerade mailto. Jag hade valt Öppna med annat program när jag egentligen skulle valt Öppna med förvalt program. :bire

Ehm. Operas färgprofil verkar vara AdobeRGB. Hur ändrar jag det här?

Eller är alla webläsare inställda på det? Eller har det med mina skärminställningar att göra? Hm. Alla mina läsare visar AdobeRGB. Borde jag alltså använda AdobeRGB när jag laddar upp bilder på wF också då?

Vad använder ni?

Det du skriver om ligger på OS-nivå - det är inget man kan ställa in i Opera eller i någon annan webbläsare för den delen.

dAEk^ skrev:

Det du skriver om ligger på OS-nivå - det är inget man kan ställa in i Opera eller i någon annan webbläsare för den delen.

Okay. Jag blev bara lite förvånad, min skärm visar tydligen AdobeRGB nu. Det måste ha ändrats när jag köpte ny skärm...

Nån mer än jag som fått problem med hitta.se på sistone? Allt funkar bra förutom den lilla detaljen att den blåvita plutten som visar exakta läget på kartan syns inte... Lite smådumt. :e

Opera 9, build 8502.

Jag ser ingen markering heller. :p

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Nån mer än jag som fått problem med hitta.se på sistone? Allt funkar bra förutom den lilla detaljen att den blåvita plutten som visar exakta läget på kartan syns inte... Lite smådumt. :e

Opera 9, build 8502.

Verkar som att bilden inte skapas alls av skriptet (setPoint() rad 165) i Opera... Vet inte varför.

Hm, rätt vad det var dök den upp här - en gång - men jag vet inte hur jag gjorde och jag har inte lyckats återskapa det heller... Fanken. :e

Zooma in och ut, dra omkring kartan, skifta till flygfoto och tillbaka - inget hjälper! :l

Jahaja, nu lyckades jag med nåt konstigt snabbkommando, så nu har jag en Operalogga nere vid klockan i trayen - hur får jag bort den igen?

Jahaja, nu lyckades jag med nåt konstigt snabbkommando, så nu har jag en Operalogga nere vid klockan i trayen - hur får jag bort den igen?

För mig fungerade det med att stänga ner Opera och öppna det igen. Prövat att dubbelklicka på ikonen?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)