webForumDet fria alternativet

Mac???Reklam

Datorhårdvara

94 svar · 1 507 visningar · startad av thecorse · sida 3 av 5

Frågan, av thecorse

Varför använder alla reklamfirmor Mac.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag vet inte vad du tjafsar om, please stay out of my face, du börjar bli irriterande, varpå jag frestas att säga något passande, men det är en lyx som jag tyvärr -under rådande omständigheter, inte har råd med.

Nu tycker ju jag att mitt yttrande var av det mer retfulla slaget (som är helt tillåtet i detta forum) medan ditt påstående här ovan tyder mer på irritation och otrevlig anda. Använd gärna smileys om du vill lätta upp ett elakt påstående.

Sen är det ju så att vi är två moderatorer här, både jag och Rikard håller ögonen öppna. När det går till personangrepp reagerar vi oavsett vilken "sida" vi tillhör.

Givetvis gäller det god ton mellan alla läger, så det tycker jag nog vi alla ska vara uppmärksamma på även i denna tråd (läser ni det nu, alla, inklusive mig själv?)

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

Mmmm... Windows var ju perfekt för grafiskt arbete 1985 när ungefär 99% av alla PC-ägare fortfarande körde med DOS.

hehe.. minst sagt klumpigt, om man har koll på hur dos verkligen fungerar så förstår man att ett program som kör i dos i stort sätt får tillgång till nästan 99% av datorns resurser vilket bör innebära att de proggen kör fortare :) att då hårdvaran på pc sidan var en jungel (och fortfarande är) är ju inte operativsystemets fel..

att photoshop och liknande kör fortare på mac är knappast förvånande om dessa program portats till windows, sådana program bör skrivas om fullständigt om de skall köra på en annan plattform (speciellt då processorerna ser *helt* annorlunda ut).

man ser en rätt ruggig tendens att många program som portats just från mac världen (flash, shockwave, photoshop etc) är så fulstänndigt skumt skrivna, då de inte verkar ha optimerat källkoden det minsta. (då menar jag främst hur flash/shockwave funkar, att en enda rund radial gradient stor som skärmbilden kan ta så fruktansvärt mycket datorkraft i det programmet fattar jag inte... det är värre än pinsamt).

äsh... varför bryr jag mig över huvud taget?... jag kör vad jag vill och hoppas ni andra oxå gör det utan att påtvinga andra era åsikter...

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

PS. Måste lägga till en sak. Visst är Apple mysiga när de bara vill? Jag älskar deras definitioner som "Några skrivbordsbilder", deras "nyheter"-texter där det står att "det fanns några problem i Mac OS 8.5 som är fixade" osv. Allvarligt! Tänk om gravallvarliga, gråa Microsoft kunde ta efter det och bli lite "Mys-Microsoft

Du är inte bakfull eller något? ;)

Apple är ökända i branschen för att försöka dölja problem med sina produkter, dom formuleringar som du citerar är ett led i att släta över mycket allvarliga problem som Apple ständigt får med sina dåligt testade produkter.

Vad är bäst -en öppen och för alla sökbar knowledgebase som Microsoft står tillhanda med, -med lösningar och svar på alla möjliga och omöjliga problem som kan upstå, eller en sämre variant på den som Apple har, där du måste registrera dig för att öht kunna logga in och förhoppningsvis få svar på varför och vad som är fel.

------------------

"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.

[Redigerat av Reefer den 01 maj 2001]

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Nej då, jag tycker Apple är gosiga...

Ja, det kanske är som du säger, det vet jag faktiskt inte eftersom jag bara jobbat med Mac i ett år så jag kan inte uttala mig. Men jag har själv aldrig varit med om några fel med de Macar jag använt som inte kunnat lösas med en omstart...

------------------
Daniel Mott

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Reefer: En öppen attityd är att säga "vi klantade till oss rejält på rad 592 i klassen ImageLoader: != 0 skulle naturligtvis ha varit < 0. Förut kunde man genom att förolämpa maskinen i fråga i tre minuter få fullständiga rättigheter, vilket fixades med denna patch."

------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?

En öppen attityd är att säga...

Vilket inget företag gör naturligtvis, men att säga att Apple är "gosiga" i jämförelse med Microsoft är lite väl magstarkt tycker jag, särskilt med tanke på deras senaste klanterier med tex firmware som disablar PC100 minnen, release av MacOS X som är mer beta än den beta2 av Windows XP som jag har installerad...osv

Microsoft är faktiskt det företag som har den mest öppna attityden av alla mjukvaruföretag när det gäller problem med sina produkter, SUN, Apple, IBM mfl är lysande exempel på hur man inte ska förhålla sig till sina kunder om man strävar efter en mer framskjuten ställning på marknaden.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Visst är Win2k ett jättelyft, men....

Tryck- och reprobranschen är väldigt långsam när det gäller att anpassa sig till nya system (vilket är förståeligt, med tanke på hur komplex processen är). Därför räcker det inte bara med att MS gör något lika bra, eller bättre, än Apple. Systemet måste få gott om tid att "sätta sig" också.

I övrigt...

Reefer
Vad ALLA professionella människor behöver -grafiker såväl som programmerare, är en stabil plattform att jobba på/med, det är inte MacOS men väl NT/2k.

Som representant från reklambranschen kan jag med gott samvete säga att MacOS instabilitet inte är något större problem. Dåligt skrivna Windows-program är betydligt mer otrevliga för oss.

jag kan få i stort sett likadan färgjustering med Windows defaultinställningar/inställningar på den bildskärm jag har nu, med dom drivrutiner/inställningar som jag har nu till mitt grafikkort så utökas dessa funktioner betydligt, vad är det för annan hårdvara/mjukvaruinställningar som du tänker på?

Färghanteringsfrågan handlar inte om hur mycket man kan ställa in bilden på sin egen skräm, utan om hur väl bilder på bildskärm samstämmer med det som kommer ut ur skrivaren och ur tryckeriet. Den kedjan är mer standardiserad och inkörd på MacOS.

Det beror främst på att (särskilt) Adobes produkter för WINTEL är så j-a sunket portade till den plattformen, att man lätt kan misstänka en baktanke med det.

Baktanken tror jag inte på, men jag håller med dig. Adobes program funkar inte bra i Windows. Detta är ett stort skäl till varför Macen fortfarande dominerar denna bransch.

emission

Därför räcker det inte bara med att MS gör något lika bra, eller bättre, än Apple.

Ojojoj, du är grafiker va? isåf kan jag möjligtvis förlåta dig för det uttalandet, -liksom jag hoppas att du kan ha överseende med mina "grafikgrodor", men skriv för fan ingenting sådant på ett utvecklarforum för programmerare. ;)

Dåligt skrivna Windows-program är betydligt mer otrevliga för oss.

Ni borde sluta upp med att använda program som är skrivna av 13-åriga kiddies. :e

Färghanteringsfrågan handlar inte om hur mycket man kan ställa in bilden på sin egen skräm, utan om hur väl bilder på bildskärm samstämmer med det som kommer ut ur skrivaren och ur tryckeriet. Den kedjan är mer standardiserad och inkörd på MacOS.

Jag vet mycket väl att det är skillnad på bildskärm och tryck, jag ville påpeka för dom Macdroider som envisas med att kalibrering av skärmen skulle fungera mycket bättre på en Mac, att en PC erbjuder betydligt bättre möjligheter för det per default

Dessutom finns det professionella verktyg för "kedjan" från skärm till tryck för PC, så -återigen, vad gör Macen så förfärligt unik i det avseendet?

Eller har alla PC-grafiker helt fel i det avseendet? -som jag faktiskt vet att det finns och har träffat.

------------------

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Reefer, vad finns det egentligen för program för PC om man inte vill använda Photoshop, Indesign, QuarkXpress och liknande? Paint och Publisher? :q

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Gimp, Corel Draw.. etc

:e

------------------
Ancilla, face mea laganum!

om man inte vill använda Photoshop, Indesign, QuarkXpress och liknande?

Varför vill man inte använda dom?

Man får väl använda det som står till buds.

------------------

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Gimp, CorelDraw och Publisher alltså?

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Eller varför inte asm + tasm och göra grafiken manuellt? Blir garanterat snabba filer, iaf.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Reefer, Jag har inte sagt att kalibreringen av skärmen skulle vara lättare, jag pratar om färghantering. Dvs från kalibrering av skärmen till skrivare/tryckpress.

Jag gillar inte att du försöker få det att verka så himla bra på PC när vi VET att det inte är så.

Det är inte av en speciell orsak som vi sitter med både Mac och PC på jobbet. Visst PC funkar bra när man bryter sidor i QuarkXPress, men fotograferna, grafikerna och reprot vill använda Mac därför att de har full koll på färghanteringen ut till tryckpressen.

------------------
/Petra

Jag gillar inte att du försöker få det att verka så himla bra på PC när vi VET att det inte är så.

Jag gillar inte att du försöker få det att verka så himla bra på Mac när jag VET att det inte är så.

ps. måste vara jobbigt att tillhöra en sekt där övriga världen är så taskiga mot er.(macläs: PC ägare).ds

------------------

[Redigerat av Reefer den 02 maj 2001]

Jag tillhör ingen sekt, men du verkar vara rätt ensam här att försvara PC i tryckeribranschen. Det kanske är så att DU känner dig ensam att försvara nåt som kanske inte är så perfekt.... i alla fall inte ännu. ;)

------------------
/Petra

Det kanske är så att DU känner dig ensam att försvara nåt som kanske inte är så perfekt....

Nej, jag använder WINTEL i den trygga förvissningen om att 92 % av alla datorägare gör detsamma.

Kvalite vinner i längden, vilket klart visas av dessa överväldigande siffror.

Och det där med "perfekt"....men please, återigen -Skoda vs Ferrari, -och jag menar fortfarande inte att Mac:en skulle vara det senare.

Nä vi får nog vänta tills dess att du har en kopia av den riktiga versionen av MacOS X installerad, -förmåga att jämföra OS på samma basis är av största vikt i sammanhanget.

------------------

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ojojoj, du är grafiker va? isåf kan jag möjligtvis förlåta dig för det uttalandet, -liksom jag hoppas att du kan ha överseende med mina "grafikgrodor", men skriv för fan ingenting sådant på ett utvecklarforum för programmerare.

Jag såg smileyn... :) Reefer, jag är programmerare på en reklam-/webbyrå, och arbetar med både Win2k och MacOS9 dagligen. Win2k för utvecklingsarbete och MacOS för grafiskt arbete. Trots merarbetet med att arbeta med två plattformar gör jag detta, eftersom det är mest effektivt.

Några hundra miljarder flugor äter skit, betyder det att vi alla ska äta skit, Reefer? :e

Kan du inte acceptera att Windows inte ÄR överlägset inom alla områden? Jag har ju inte precis sagt att Mac är bäst inom alla områden så kan inte du också erkänna att det finns områden där Windows inte är bäst??

Lite "grace" skulle inte skada.

------------------
/Petra

Lite "grace" skulle inte skada.

LOOOLL...ska du prata om grace som blir skitsur för att man kritiserar Mac?

------------------

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)