Officiella iPhone-tråden!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sgtpepper
    Medlem
    • 2000-04-30
    • 5524

Originally posted by Gislaved
    sgtpepper: Om du har kört telefonen länge kan ofta hackandet avhjälpas med en omstart. Speciellt med en jailbreakad telefon har jag märkt att den kan få lite minnesproblem när den har varit igång länge.
    Ah, ok, ska testa det. Jag provade appropå det förresten att starta en lighttpd-demon på telefonen och det funkade ju utmärkt, smidigt att ha en webbserver i telefonen Men den drar väl lite minne den också.

Eftersom jag inte pillat med en iPhone tidigare så måste jag säga att jag är otroligt imponerad över hur jävla fantastiskt bra den är! Jag har aldrig varit en sån där mobiltelefon-nörd, men nu är jag som ett barn på julafton. Just användbarheten, det otroligt väl sammanhängande gränssnittet och den otroligt stora användarbasen och tillgången på applikationer gör den ju till något alldeles speciellt som "vanliga" telefoner inte kan mäta sig mot, även om de överträffar iPhonen på vissa tekniska specifikationer.

Jag köpte precis ett decibel-mätarprogram från appstore för 7 spänn, enkelt snabbt och smidigt så nu har jag inte bara en telefon utan även en snygg decibelmätare i fickan (även om den självklart inte kan mäta sig med professionell mätutrustning). Just att det finns så många applikationer som utökar iPhonens användningsområden är ju superballt.

Comment

• Phorpher
      Medlem
      • 2000-02-08
      • 2059

Originally posted by sgtpepper
      Jag köpte precis ett decibel-mätarprogram från appstore för 7 spänn, enkelt snabbt och smidigt så nu har jag inte bara en telefon utan även en snygg decibelmätare i fickan (även om den självklart inte kan mäta sig med professionell mätutrustning). Just att det finns så många applikationer som utökar iPhonens användningsområden är ju superballt.
      Jag är riktigt imponerad av den distributionsmodell som Apple valt i och med Appstore. Vilken otrolig fördel för ensamutvecklare eller små utvecklingsföretag att slippa ta hand om hela distributionsledet och koncentrera sig på att göra bra applikationer istället (ja, det finns ju rätt mycket skit också.)

Gör en smart app, få ut den på Appstore och du har helt plöstligt nått en enorm marknad. Vackert!

Comment

• sgtpepper
        Medlem
        • 2000-04-30
        • 5524

Originally posted by Phorpher
        Jag är riktigt imponerad av den distributionsmodell som Apple valt i och med Appstore. Vilken otrolig fördel för ensamutvecklare eller små utvecklingsföretag att slippa ta hand om hela distributionsledet och koncentrera sig på att göra bra applikationer istället (ja, det finns ju rätt mycket skit också.)

Gör en smart app, få ut den på Appstore och du har helt plöstligt nått en enorm marknad. Vackert!
        Precis! Det är otroligt vackert genomfört och det blir ju betydligt enklare för bägge parter, utvecklarna slipper bry sig om distributionen och att hantera betalningar och användarna får en mycket smidigt gränssnitt, behöver inte lita på olika betallösningar och leverantörer, får rekommendationer av andra användare och får samtidigt en smidig uppdateringsfunktion.

Jag tror att jag håller på att Applefieras, snart är väl jag också en sån där jävla pajas som inte låtsas förstå vad man pratar om när man säger trådlös router utan börjar babbla om AirPort . Hemska tanke

Comment

• Dryden
          Medlem
          • 2002-08-03
          • 12245

Jag tror att jag håller på att Applefieras, snart är väl jag också en sån där jävla pajas som inte låtsas förstå vad man pratar om när man säger trådlös router utan börjar babbla om AirPort . Hemska tanke
          Det är fler som gått den vägen. Det börjar med en iPhone. Nu sitter jag här framför en iMac.
          resebloggen # twitter # instagram

Comment

• colione
            Forumtekniker
            • 2001-06-13
            • 3386

Jepp, jag har jailbreakat den (självklart ). Jag testade en iPhone-variant av VLC men filmerna hackade, den använder väl MPlayer i botten? Ska testa PwnPlayer också. Fast det funkar ju rätt bra att koda om filmerna med Handbrake och köra dom.
            Mycket möjligt att de började från samma source, men iirc så har de inte det. VLC var ju "bara" en klient från början. Tror de har skilda codecs också. Utöver det så är väl mplayer den minst krävande av dem?
            Min alldeles egna directory listing.

Comment

• Okkido
              Medlem
              • 2000-05-12
              • 4460

Jag har insett att jag måste ha en ny iPhone. Det går inte att använda andra telefoner (speciellt inte när de tappar täckningen). Det är surt att bli tvungen att använda Telia (jag har än så länge inga problem med Telia, förutom deras priser)

Men vilket abonnemang ska man välja? Ingen jag brukar ringa har Telia. Jag kan ta del av Telia Mobil Max 25. Om det är något att ha?

Jag klarar mig väl med en 8GB version. Jag kommer nog surfa en hel del, men vet inte om jag kommer surfa så pass mycket att det är värt med 199,- i månaden.
              Jag skickar några hundra SMS i månaden.

Jag har för närvarande Tele2. Abonnemangsavgift på 49,- en tilläggsavgift på 39,- för 1GB data. Nästintill alla SMS och de långa samtalen är inom Tele2 och där med gratis.
              I snitt hamnar min räkning på 400 - 450 kronor.

En så kort månadsavgift som möjligt (18) är det jag vill ha.

Comment

• bassebhu
                Moderator
                • 2001-11-20
                • 4028

Jag har MAX 25 och är nöjd med det. Sen om du vill ha 199-datatrafik eller det där nya 99 eller ingen av dem är en annan fråga. Jag har inte kollat upp 99, men om det går så kanske jag byter ner till det.
                bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• Okkido
                  Medlem
                  • 2000-05-12
                  • 4460

Originally posted by bassebhu
                  Jag har MAX 25 och är nöjd med det. Sen om du vill ha 199-datatrafik eller det där nya 99 eller ingen av dem är en annan fråga. Jag har inte kollat upp 99, men om det går så kanske jag byter ner till det.
                  Fast med MAX 25 kostar telefonen 5095,- och med kontantkort kostar telefonen 5995,- (och unlocka den).

Comment

• bassebhu
                    Moderator
                    • 2001-11-20
                    • 4028

ja, dåså. jag hade tele2 innan och jag surfar och messar mest. jag har i princip lika höga kostnader med telia nu som jag hade då och nu har jag fri surf och bättre täckning.
                    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
                    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Comment

• Okkido
                      Medlem
                      • 2000-05-12
                      • 4460

Originally posted by bassebhu
                      ja, dåså. jag hade tele2 innan och jag surfar och messar mest. jag har i princip lika höga kostnader med telia nu som jag hade då och nu har jag fri surf och bättre täckning.
                      Såg precis att det ingår 5000 SMS i månaden med MAX 25. Är det SMS till alla nät?

Comment

• Okkido
                        Medlem
                        • 2000-05-12
                        • 4460

Jag hittar ingen information om det nya 99,- Har det inte släppts än? Eller är det svårhittat?
                        Obegränsat surf är jag inte så intresserad av (om det inte finns möjlighet för två SIM-kort och ha ett till mobilbredband till datorn).

Jag skulle nog klara mig väldigt utmärkt på 1 GB. Så om 99,- har det så hade ju Max 25 + 99surf varit rätt perfekt.

/r såg Drydens länk nu. Låter väldigt bra med 500Mb i månaden.
                        Last edited by Okkido; 2009-01-28, 11:27.

Comment

• Phorpher
                          Medlem
                          • 2000-02-08
                          • 2059

Originally posted by Okkido
                          /r såg Drydens länk nu. Låter väldigt bra med 500Mb i månaden.

Jag kanske är en dålig jämförelse men jag har haft min iPhone sen den släpptes i Sverige och har en sammanlagd nerladdningsmängd via mobilnätet på 690MB. Jag ska definitivt fundera på att gå ner till 99:-abbonemanget istället för 199 som jag kör nu.

Comment

• Mr. N.
                            Moderator
                            • 2002-09-23
                            • 3794

Själv ligger jag på 1,1 GB sen Sverigereleasen, så runt 190 MB/mån. Jag borde klara mig med det billigare alternativet också. Bra heads up Dryden.
                            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

• Dryden
                              Medlem
                              • 2002-08-03
                              • 12245

Skillnaden mellan Mobilsurf Extra (f.d Datatrafik Fastpris) och Mobilsurf Alltid (nya tjänsten) är att man dels inte får någon tillgång till Homerun (vilket iofs bara är bökigt med iPhonen) samt att datatrafiken som bekant då är satt till 500 meg. I dessa meg ingår dock inte ip-telefoninyttjande eller fildelning, vilket gör att exempelvis torrentsladdning faller utanför tjänsten. Däremot ska FTP-trafik gå att köra.

Jag har förövrigt själv bytt ner från Extra till Alltid eftersom jag själv gör åt på sin höjd 150meg/månad.

Okkido: Ja, SMSn i Max 25 är till alla nät.
                              resebloggen # twitter # instagram

Comment

• Mr. N.
                                Moderator
                                • 2002-09-23
                                • 3794

Jag sitter och trasslar med Mina Sidor och försöker få någon ordning. Här är de tjänster jag kan välja mellan:
                                Detaljspecifikation
                                Hemligt nummer
                                Spärr Utland
                                Extrakort
                                Sms Till alla prenumeration
                                Faxlåda
                                Gruppsamtal
                                Automatisk prisinfo inom EU
                                Mobil Internet
                                Spärr Betalsamtal
                                Samtal väntar
                                Sms&mms Till alla prenumeration
                                Det känns inte helt hundra, men det fetmarkerade valet känns närmast, problemet är att om jag väljer att "läsa mer" om tjänsten får jag bara upp en ruta med ett tekniskt fel. Eller syns inte den rätta tjänsten för att jag har den gamla datatrafiktjänsten?

Sen var det det kursivmarkerade valet, har du (Dryden) någon koll på om det verkligen är så att om man tar ut ett extrakort så är det samma tjänster aktiverade på det, alltså så att man kan använda extrakortet i ett 3G-modem och då dra nytta av Mobilsurf Alltid? På Telias hemsida beskrivs Extrakort som följer:
                                "Med Extrakort kan du ha två gsm-nummer i samma abonnemang. Ring från din mobil och använd extrakortet för mobilt IT."
                                Så det borde ju rimligtvis fungera?
                                Jag fimpade precis mitt abonnemang hos 3 eftersom jag inte använt det sen i september.
                                Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                                Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

Working...