Canon EOS 400D

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silfver
    Medlem
    • 2003-04-03
    • 9709

Originally posted by muskot
    Tack för svaren. Det lutar allt mer åt 50/1.8 II, men jag kommer säkert att hinna ändra mig några gånger fram till köp.

Vad är fördelen med USM?
    Lycka till.

USM är Ultra Silent Motor. Det är fokuseringsmotorn i objektivet. Den är mer exakt och "ultra silent", eftersom den styrs av högfrekvent ljud i stället för mekanik. Har objektiv med båda och, och skillnaden tycker jag är ganska stor. Särskilt mellan nya objektiv med USM och äldre utan.

Men prisskillnaden mellan f/1.8 och f/1.4 är ju nästan tredubbel, och till en början så räcker f/1.8 väldigt bra. De flesta säger att man inte ens märker någon skillnad (på skärpan och så alltså).

r/ Formulerar mig lite fel, jag menar att jag har ett objektiv utan USM och några med. Skillnaden med USM och utan är ganska stor, tycker jag... Vissa gluggar jag prövat utan USM kan låta riktigt mycket. Precis som att kameran försöker vända utochin på sig själv.
    Silfver Creations

Comment

• Danny
      Medlem
      • 2004-07-04
      • 8477

mer info om motorn, först skulle jag bara kolla om det var jag eller Silfver som stavade fel, men jag postar infon för jag tyckte det var så intressant... visste ni att det är skivbromsar på motorn!?

Originally posted by Canon Svenska
      USM (Ultrasonic Motor)

Canon var den första kameratillverkaren som 1987 använde en avancerad USM (Ultrasonic Motor) , då EF 300 mm f/2,8L USM förvånade världen med sin tysta och supersnabba autofokusfunktion. När Canon 1990 utvecklade den billigare USM-motorn av ringtyp, kunde denna användas i objektiv till lägre pris. Utvecklingen fortsatte 1992 med en ny typ av mikro-USM som gjorde det möjligt att automatisera tillverkningen. Varje dag kommer Canon närmare sitt mål att utrusta alla EF-objektiv med USM. USM-motorn av ringtyp har den låga hastighet och det höga vridmoment som krävs för direktdrivfunktionen. Ett högt hållvridmoment innebär att skivbromsen automatiskt håller linsen på plats när motorn stoppas. Konstruktionen är mycket enkel, funktionen är i princip ljudlös och motorn har utmärkt start-/stoppfunktion och kontroll. Tack vare hög effektivitet och låg strömförbrukning kan objektivet hämta ström från kamerabatteriet. Motorns ringform är perfekt anpassad till objektivhuset och den låga rotationshastigheten är idealisk för att driva objektivet. Rotationshastigheten kan styras till mellan 0,2 och 80 varv/minut, vilket innebär exakt och snabb kontroll över objektivmotorn. Elektronisk manuell fokus med variabel känslighet kan också köpas till. Det stora temperaturintervallet på mellan -30ºC och +60ºC ger stabil drift också i extrema miljöer. All styrning av objektivet sköts av mikroprocessorn inuti objektivet.
      källa

/red: läs om ljus precis under där! Grymt extremintressant enligt mig
      dannesholk.se

Comment

• silfver
        Medlem
        • 2003-04-03
        • 9709

Tack för rättningen, Danny.
        Silfver Creations

Comment

• Danny
          Medlem
          • 2004-07-04
          • 8477

ja ingen orsak... (btw tack för ölen)... skulle inte påpekat det om det inte var för att infon var så intressant...
          dannesholk.se

Comment

• Poteta
            Medlem
            • 2005-05-13
            • 3014

Kan bara hålla med om att Canons 50mm f/1,8 är otroligt bra, trots sitt billiga pris.
            Väldigt lätt (vilket är bra med tanke på ergonomin på 400D) och sjukt skarpt. Dessutom kan man få riktigt kort skärpedjup, perfekt för t ex porträttbilder.
            Att det skulle vara plastigt kan jag hålla med om men det är inget som stör mig alls.
            Mitt företag

Comment

Working...