tydal skrev:
Visa inlägg
Meddelande
Minska
No announcement yet.
Lokförarutbildning!
Minska
X
-
Nu ska ju veolia börja köra tåg stockholm - malmö för typ 300 spänn!
Hur ska sj kunna möta detta????
Kanske man ska satas på en lokisutbildning nu ändå, när fler aktörer dyker upp... borde ju betyda fler jobb för förarna!
Förresten, är det nån som vet om arlandaexpress har lokförare eller är det såna som kör tunnelnbanan där? De kör väl inte på den "riktiga" järnvägen utan på helt egna spår?
Kommentera
-
Nä, jag läste också det... helt sjukt egentligen, för nått år sen var det sån akut brist, och nu varslar SJ...stoffe-2k skrev: Visa inlägginte för att grusa era planer, men med varslet som SJ la idag så är det nog inte brist på personal... (?)
Men det måste ju va alla lokförare som SJ själva har utbildat som får gå nu, de är väl "sist in, först ut" som gäller?
Låter som ett skämt ju, utbilda egna nya förare o sen säga upp dom...
Kommentera
-
Ja visst låter det konstigt men så blir det nog. Sist in först ut. Men de uppsagda kommer nog få jobb relativt snart. Hög förarmedelålder och en förhoppningsvis snar konjunkturvändning gör att det kommer att rekryteras förare de kommande åren. Sen måste nog sägas att när SJ anställde till sin egen förarutbildning så tog man i för mycket, man skulle tagit det lite lugnare och anställt betydligt färre personer.
Kommentera
-
Ja, absolut... men det låter sjukt att säga upp eget utbildade förare, som kanske får jobb hos andra konkurrerande företag. Utbilda personal åt andra liksom... SJ verkar inte vara de smartaste i branschen.EKSS skrev: Visa inläggJa visst låter det konstigt men så blir det nog. Sist in först ut. Men de uppsagda kommer nog få jobb relativt snart. Hög förarmedelålder och en förhoppningsvis snar konjunkturvändning gör att det kommer att rekryteras förare de kommande åren. Sen måste nog sägas att när SJ anställde till sin egen förarutbildning så tog man i för mycket, man skulle tagit det lite lugnare och anställt betydligt färre personer.
Kommentera
-
Ja visst kan man kalla det för sjukt. Men det är så det fungerar i dagens kvartalskapitalistiska ekonomi. När SJ för två år sen rekryterade för fullt så trodde de väl att högkonjunkturen skulle vara för evigt. Och nu tror de väl att lågkonjunkturen skall vara i all evighet. Inga mellanlägen finns. Antingen full gas eller nödbroms.
Kommentera
-
[QUOTE=
Förresten, är det nån som vet om arlandaexpress har lokförare eller är det såna som kör tunnelnbanan där? De kör väl inte på den "riktiga" järnvägen utan på helt egna spår?[/QUOTE]
Japp, Arlanda express har egna lokförare. Har för mig att de kör en liten del på andra spår oxå, annars är det bara "egna" spår.
Kommentera
-
Ok... men då måste man ha lokförarutbildning för att köra arlandaexpress?inkalinka skrev: Visa inläggJapp, Arlanda express har egna lokförare. Har för mig att de kör en liten del på andra spår oxå, annars är det bara "egna" spår.
Eller har de nån snabbare internutbildning?
Kommentera
-
Arlanda Express har lokförare. De kör på den riktiga järnvägen. Deras egna spår är för övrigt också riktig järnväg där även andra tåg kör.murbruk skrev: Visa inläggFörresten, är det nån som vet om arlandaexpress har lokförare eller är det såna som kör tunnelnbanan där? De kör väl inte på den "riktiga" järnvägen utan på helt egna spår?
Kommentera
-
Just nu är det ingen brist, men om ett år räknar man med att det kommer att vara brist igen. Medelåldern är fortfarande hög, så många lokförare går i pension den närmaste tiden.stoffe-2k skrev: Visa inlägginte för att grusa era planer, men med varslet som SJ la idag så är det nog inte brist på personal... (?)
Kommentera
-
Vi får hoppas att det inte går så långt. Förra gången SJ varslade var 2003 och då, liksom nu, visste man att det bara var ett tillfälligt överskott på förare och att det snart skulle bli brist igen. Det var inte överskott i hela landet, utan på vissa orter fanns det redan en brist, så då blev folk erbjudna att med traktamente jobba på andra orter. SJ gjorde också så att de tog över viss verksamhet som de tidigare anlitat andra bolag för (växling) för att på så vis skapa fler arbetstillfällen inom SJ så man inte behövde avskeda folk som senare skulle behövas...murbruk skrev: Visa inläggLåter som ett skämt ju, utbilda egna nya förare o sen säga upp dom...
På så vis kunde man behålla flera förare under den här perioden med överskott. Men visst var det ändå många som blev av med jobben...
På samma sätt tror jag nog man den här gången försöker hitta andra lösningar än avsked.
Kommentera
-
Men varsel är väl redan lagt? Lär ju innebära att en del får foten helt enkelt, och det blir ju de senast anställda... vad kostar det att utbilda en egen förare? Måste ju va heltokigt att kicka dom.tydal skrev: Visa inläggVi får hoppas att det inte går så långt. Förra gången SJ varslade var 2003 och då, liksom nu, visste man att det bara var ett tillfälligt överskott på förare och att det snart skulle bli brist igen. Det var inte överskott i hela landet, utan på vissa orter fanns det redan en brist, så då blev folk erbjudna att med traktamente jobba på andra orter. SJ gjorde också så att de tog över viss verksamhet som de tidigare anlitat andra bolag för (växling) för att på så vis skapa fler arbetstillfällen inom SJ så man inte behövde avskeda folk som senare skulle behövas...
På så vis kunde man behålla flera förare under den här perioden med överskott. Men visst var det ändå många som blev av med jobben...
På samma sätt tror jag nog man den här gången försöker hitta andra lösningar än avsked.
Men men. SJ e väl inte kända för kloka beslut.
Kommentera
-
SJ inte kända för kloka beslut säger du. Ja det kanske är så, men de är nog i sällskap med många andra företag. Ty i dagens kvartalsekonomiska tänkande har man oftast ingen framförhållning i några företag alls. Om tex SJ bedömer att de har för många förare och tågmästare ex vis, så varslar man och säger upp. Att de man kickar nyss är påkostade utbildning är inget man tar hänsyn till. Nu tror jag inte att man kommer säga upp lika många som man varslat, men en hel del blir det nog. SJ har inte än preciserat på vilka orter det blir varsel, men jag skulle gissa att det är relativt jämnt fördelat över riket. En representant från SEKO sade dock i media nyligen att på SJ Norrlandståg AB skulle det inte bli några uppsägningar. Men i SJ AB så berörs nog alla depåer från Malmö till Sundsvall. Vi får se vad som framkommer framöver i media.
Kommentera


Kommentera