Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur man än gör så blir det fel

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16

    Ojoj vilken logik, där fick du mig verkligen....inte!

    Microsofts anledning till att vilja hjälpa fattiga barn är pga Bill Gates engagemang för dessa, du kanske vet att BG och hans fru har en fond som har gett miljardtals sek till olika projekt runt om i världen för att hjälpa utsatta barn.

    Redhats utspel däremot är bara för att driva narr med ett gott syfte och för att pusha för en slags mjukvara som ingen vill ha.



    ------------------
    "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
    -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
    Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

    Kommentera


    • #17
      När jag var på et MSDN möte för ett halvår sedan, så nämndes det att det kanske inom snar framtid kommer att finnas en gratisversion av Windows, för hemmabruk. Vet ej om det var sant eller ej, men det kan vara så att många tjänster åndå kommer att finnas på nätet, och det är det man kommer att ta betalt för...

      /T

      ------------------
      Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
      Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

      Kommentera


      • #18
        Reefer: Säkert!!!

        Så Bill Gates är den store världs räddaren som räddare världen från fattigdom med datorer som innehåller windows och office!

        Det är ett sätt för honom, och MS, att minska sin skatt inbetalning till staten, ingenting annat!

        ------------------
        If you can't convince them, confuse them.
        So long and thanks for the fish.

        Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

        Kommentera


        • #19
          Jag tror att vad de flesta företag och privatpersoner är ute efter är en standard. Sen spelar det ingen roll om det heter Linux eller Windows.

          Man kan ju knappast anklaga Linux för att ha varit standardiserat......

          Folk är inte intresserade av att utbilda sig till ingenjörer för att kunna använda ett system. De flesta "normalanvändare" struntar totalt i omkompilerade kärnor eller parametrar i conf-filer.

          Att det är "open source" är ju jättebra men någon ska ge support på systemet och denne någon vill förmodligen ha betalt för detta (licenskostnad). Ingen vill väl bygga upp en stor supportfunktion för miljontals kronor bara för att det är så trevligt och bra med Linux och open source och sedan ge bort alltihopa gratis....

          Om Linux ska slå igenom på bred front krävs en enad standard med riktiga programversioner. Licenskostnaden är i längden en piss i havet om man jämför med supportkostnader.....

          ------------------
          "signatur"
          "signatur"

          Kommentera


          • #20
            HP Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

            ------------------
            "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
            -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
            Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

            Kommentera


            • #21
              Oavsett operativ är det väl bra att fler får tillgång till datorer och dess möjligheter.
              Grejen här, är att M$ inte har kommit på detta själva utan är en domstolseftergift. Istället för motsvarande böter alltså.

              ------------------
              GvdsSfdtTddv.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #22
                [citat]Jag tror att vad de flesta företag och privatpersoner är ute efter är en standard. Sen spelar det ingen roll om det heter Linux eller Windows.[/citat]

                Riktigt kan även här blanda in Mac.

                [citat]Man kan ju knappast anklaga Linux för att ha varit standardiserat......[/citat]

                Har inte varit men har kommit en bra bit på vägen, mycket tack vare RH och deras RPM plus standard gränssitten GNOME och KDE

                [citat]De flesta "normalanvändare" struntar totalt i omkompilerade kärnor eller parametrar i conf-filer.[/citat]

                Också riktigt, man kan ex. använda den senaste RH (eller någon annan dist.) utan att kompilera om kärnan eller ändra i config-filer, för det senare finns det grafiska verktyg. MEN möjligheten finns där för dom som vill göra det av någon anledning.

                [citat]Att det är "open source" är ju jättebra men någon ska ge support på systemet och denne någon vill förmodligen ha betalt för detta (licenskostnad). [/citat]

                Ex. RH ger bort sin dist. men vill du ha support så får du betala för det. MS tar betalt både för OS'et och support. (Jag föredrar RH's variant)

                [citat]Ingen vill väl bygga upp en stor supportfunktion för miljontals kronor bara för att det är så trevligt och bra med Linux och open source och sedan ge bort alltihopa gratis....[/citat]

                RH ger inte bort supporten gratis denna får man betala för, sedan finns det företag som man kan köpa support ifrån både vad gäller OS och Maskinvara (har ett sådant avtal själv så jag vet)

                [citat]Om Linux ska slå igenom på bred front krävs en enad standard med riktiga programversioner.[/citat]

                Det Linux (och övriga *nix) har saknat är vanliga "kontorsprogram" typ Office, dessa finns idag, dock inte MS Office, däremot WordPerfect, StarOffice, FrameMaker ...

                [citat]Licenskostnaden är i längden en piss i havet om man jämför med supportkostnader[/citat]

                Också riktigt, MEN alla sådan jämförelser jag sett (som räknar alla kostnader) har inte visat till MS fördel.

                ------------------
                If you can't convince them, confuse them.

                [Redigerat av GunnarD den 25 nov 2001]
                So long and thanks for the fish.

                Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                Kommentera


                • #23
                  Verkar ju rent löjligt med denna pajkastning mellan "jag har gått några M$ - kurser så nu är jag duktig" och de som lägger fram alternativen till M$. Håller med om att det ofta i fjortiskrestar cirkulerar en massa fjams om "krossa Gates" och "Linux är bäst" men låt det stanna där och ni som är någorlunda vuxna behöver väl inte apa efter den debatten? Har inte sett att vare sig GunnarD eller motorsågen varit särkilt desperat hetsande mot nåt, snarare tvärtom så verkar försvaret från M$-fanatikerna så om man läser denna tråd

                  Det här med Linux i skolan är intet nytt. Det finns redan i en del skolor och ett av skälen är väl just de oskäligt höga licenskostnaderna. Att en support kostar kan väl vem som helst räkna ut, men måste M$-folket åka limmo för det?
                  De skulle snarare få in MER pengar och vinna mer förtroende om de drog bort den sista nollan på priset på sina OS och verktyg.

                  Att RH ligger långt framme UTÅT i media betyder inte att det bara är RH som gäller... och som sagt så finns det en marknad utanför den vanlige hemmaanvändaren på PC och det finns framför allt en växande marknad inom mobilt och inbyggt där Linux växer som RTOS.

                  Så varför sträva efter EN aktör? - det lär inte gynna vare sig utvecklingen på teknik eller licenspriser om endast M$ dikterar villkoren. Eller ska alla åka i likadan bil, ha samma kläder och nysa samtidigt?
                  Att utvecklarna vill leva enkelt kan man förstå, men varför detta gnällande ist för att konkret hjälpa till att bygga ett gemensamt gränssnitt där olika plattformer möts? (Och jag menar nu inte det plagierade .net )

                  Kan göra en lång vidareutveckling av detta, men nånstans verkar det lite meningslöst då vissa verkar bara vilja se svart eller vitt.


                  ------------------
                  Ancilla, face mea laganum!


                  [Redigerat av PeW den 25 nov 2001]

                  Kommentera


                  • #24
                    Gnällspikar
                    Pratade med en dataansvarig på en kommun/gymnasieskola. Windows är det naturliga valet, liksom Novell nätop. Handlar inte om pengar i detta fall, utan administrationskostnader.

                    Sedan finns något som heter upphandlingsavtal.

                    Dessa avtal innebär bla. att man får ALLT som microsoft gör för en ganska rimlig summa.

                    Man licensierar sedan det man använder.

                    Windows 98 licens ungefär 75 kr/st

                    (hur bra detta nu är...)
                    /T

                    ------------------
                    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                    [Redigerat av Toonster den 25 nov 2001]
                    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                    Kommentera


                    • #25
                      [citat]Pratade med en dataansvarig på en kommun/gymnasieskola. Windows är det naturliga valet, liksom Novell nätop. Handlar inte om pengar i detta fall, utan administrationskostnader.
                      [/citat]
                      Detta var intressant, trodde Novell var utdöd!

                      Undrar varför dom inte använder MS server OP istället för Novell? Iofs så tycker jag nog Novell är bättre (kört 3.11) än NT pga administrationen och loginscriptens bättre funktionalitet.

                      ------------------
                      If you can't convince them, confuse them.
                      So long and thanks for the fish.

                      Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

                      Kommentera


                      • #26
                        Administrationskostnaderna för en Linux-maskin är löjligt låga. Installera, konfigurera, fungera. Det är det enda som krävs. Uppdateringar och installation av program görs från central server (lägg i viss mapp, signera, låt maskinerna installera programmen själva). Användarna kan inte pilla på något annat än /home/$USERNAME/ eftersom de inte har tillgång till övriga saker.

                        Så, då frågar jag mig... Hur skulle administration av Linux vara dyrare än Windows 98?

                        ------------------
                        Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
                        Mä.

                        Kommentera


                        • #27
                          Windows 98 är inte mycket att administrera (endast primär inloggning, nätklient?)
                          det är väl i nätop-systemet administrationsarbetet ligger, inte i arbetsstationerna.

                          Med Novell blir det absolut enklast att administrera användare och program, dels med Zenworks och ev Citrix. Det är vad jag förstår minst tidskrävande.

                          Vi kör Novell på jobbet, trots total Windows dominas. Visst finns några Windows servrar, men Novell sköter alla konton och de distribuerade programmen som inte ligger i de lokala arbetsstationerna.

                          /T

                          ------------------
                          Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no



                          [Redigerat av Toonster den 26 nov 2001]
                          Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

                          Kommentera

                          Working...
                          X