Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hur man än gör så blir det fel

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur man än gör så blir det fel

Det här är kanske något av det roligaste jag har läst på länge när det kommer till nördhumor. Microsoft har, som några av er kanske vet, gått ut och sagt att de ska skänka 200000 datorer till de skolor som har det sämst ställt. Dessutom ska de skänka program värda en miljard dollar eller liknande till dessa skolor. Red Hat kom på något smartare som försätter Microsoft i en situation de inte hade förutsett och definitivt inte gillar:
    http://www.redhat.com/about/presscen...usschools.html

Så, hur blir det? Ska ni säga att ni skiter i hur många som har tillgång till datorer bara de kör Windows, eller ska ni släppa fram mer datorer med konkurrerande system och dessutom lägga ut med mängder av pengar eftersom licenser för Office och andra program inte kostar ett skit för Microsoft?

Personen som kom på detta förtjänar helt klart en öl. Nej, en ölfabrik.

------------------
    Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
    Mä.

Kan bli intressant att se en lågstadieelev bekanta sig med ett linuxsystem...

Tyvärr, Windows har redan den slagkraften, de flesta elever har Windows hemma och det är det som dom är vana vid.
    Jag garanterar dig att om eleverna själva får välja, så vill dom ha kvar Windows, för det är något dom kan, och känner till.
    (varför inte göra en undersökning? Det är bara att be någon gymnasielev ha det som projektarbete att kolla upp vilken OP system och programvara de helst vill arbeta med.)

Däremot om detta skett runt 1993 - 1995 (kunde Linux boota själv då? ) då kanske det fått bättre slagkraft, jag tror det är försent nu, varje fall i sverige, där till och med skolverkets kursplaner baserar sig på Windowsprogram.

Däremot gillar jag tanken, eftersom detta skulle ge mer pengar till andra saker. Kanske i de länder där datoriseringen fortfarande är på en låg nivå, där skulle Linux kunna härska utan konkurrens från början.

Och du, om du lade dina ölpengar till att köpa dig en XP licens, vore inte det bättre

/T

------------------
    Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Kommentera

Jag är osäker på om elever föredrar Windows, faktiskt. En lågstadieelev med KDE har minst lika svårt för WXP. Dessutom ser jag det som en enorm fördel att lära sig Linux eller liknande system i tidig ålder. Eftersom XP ska vara så fruktansvärt lätt att använda så borde väl en 16-åring som har använt Linux i nio år med lätthet kunna byta till Windows eller vad som nu är popuplärt om nio år?

Gymnasieelever är inte direkt den bästa målgruppen att fråga saker. Ta bara Lunarstorm-flocken som sade att de föredrog Nokias telefoner före Ericsson. Det visade sig att de flesta inte ens hade petat på en Ericsson, och det finns ganska många som skaffar en Nokia 3310 "bara för att alla andra har det". Samma sak skulle antagligen inträffa om man frågade om operativsystem: det som de körde nu skulle bli det system de föredrog, trots att de inte ens hade ägnat en sekund åt något annat.

En öl ger mig enormt mycket mer än XP, kan jag lova. Varför skulle jag offra mer än 200 öl för att få något som jag redan har men med ett fulare gränssnitt som jag ändå stänger av? Nej, jag satsar på en massa öl och en EMG 707-mick till min gitarr.

------------------
      Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
      Mä.

Kommentera

Windows XP har inte skolorna råd med. Det är W95 och 98 som gäller.

Jag hade satsat på en Sequencial Circuits Six-Track

/T

------------------

Kommentera

[citat]kunde Linux boota själv då?[/citat]

Jodå. Däremot kunde inte Windows det, eftersom det behövde DOS för att gå igång.

------------------
          Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 23 nov 2001]
          Robban robban@lipogram.com

Kommentera

Jag läste (i Computer Sweden, har jag för mig) nyligen om en högstadieskola där de återupplivat sina gamla 486r med Linux, eftersom de inte hade råd att köpa nya datorer som kunde hantera Windows. De flitigaste datoranvändarna avskydde förändringen: När de haft Windows hade vissa suttit och spelat hela tiden, men med Linux kunde de plötsligt inte göra det längre. Detta innebar att för de vanliga användarna, d.v.s. de som inte försökte leka 1337 h4xx0rz utan bara ville använda datorerna till sitt vanliga skolarbete, hade inga problem att ta till sig GNOME (ja... de hade väl klämt in en hel del nytt RAM-minne) och använda datorerna.
            Och eftersom spelarna inte längre hoggade datorerna så fick de vanliga användarna mer datortillgång. Skolan sparade pengar, datortillgången blev högre och administratören (som var hjärnan bakom det hela) var glad. Så nej, Linux i skolan lär knappast vara något problem. (Kunde mina korkade kompisar använda DOS på 80-talet kan väl dagens ungar använda Linux?)

------------------
            You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
            Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
            Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

[citat]Jag är osäker på om elever föredrar Windows, faktiskt. En lågstadieelev med KDE har minst lika svårt för WXP[/citat]

Hum-ho, jo alltså det man vill med en dator i den åldern är att spela spel, det går inte på Linux.

Men nu kommer naturligtvis någon att förklara hur jätte-jätte bra som det går att spela på Linux bara man har ett 3dfx kort och ändrar i en halv ziljon conf filer först

------------------
              "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
              -Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
              Patriotism is the virtue of the vicious -Oscar Wilde

Kommentera

[citat]Skolan sparade pengar, datortillgången blev högre och administratören (som var hjärnan bakom det hela) var glad. Så nej, Linux i skolan lär knappast vara något problem. (Kunde mina korkade kompisar använda DOS på 80-talet kan väl dagens ungar använda Linux?)[/citat]

Det som är intressant i sammanhanget är Redhats deperata försök att marknadsföra sina produkter, vem tror du fikar på kontrakten för support på alla dessa maskiner med open source mjukvara? just det, Redhat.

Om opensource inte kan marknadsföra sig bättre än så här så ser vi ju anledningen till att företagen inte använder Linux i någon märkbar utsträckning.

------------------
                "What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

Kommentera

Hum-ho, jo alltså det man vill med en dator i den åldern är att spela spel, det går inte på Linux.
                  Men det ska de väl ändå inte göra i skolan...?

Det som är intressant i sammanhanget är Redhats deperata försök att marknadsföra sina produkter, vem tror du fikar på kontrakten för support på alla dessa maskiner med open source mjukvara? just det, Redhat.
                  Näääh, menar du? Det här pressmeddelandet kan inte tänkas vara lite smått ironiskt menat, eller så?

------------------
                  You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
                  Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
                  Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

[citat]Det här pressmeddelandet kan inte tänkas vara lite smått ironiskt menat, eller så?[/citat]

Nej uppenbart inte, eftersom Redhat menar allvar med det.

Vari ser du det ironiska? att Redhat ger ett löfte som dom inte skulle klara av att hålla?

------------------

Kommentera

[citat]Det som är intressant i sammanhanget är Redhats deperata försök att marknadsföra sina produkter, vem tror du fikar på kontrakten för support på alla dessa maskiner med open source mjukvara? just det, Redhat.
                      [/citat]

Och MS har inga som helst baktankar med sitt utspel???
                      [citat]Om opensource inte kan marknadsföra sig bättre än så här så ser vi ju anledningen till att företagen inte använder Linux i någon märkbar utsträckning.[/citat]

RedHat vill antagligen att flera skall köra RedHat Linux precis som MS vill att man skall köra Windows.

Och att få ut ett OS till skolor är ett utmärkt sätt att få in OS'et i framtida abetares medvetande.

Vad jag inte förstår Reefer varför du klankar på RedHat när MS försöker göra det först?

------------------
                      If you can't convince them, confuse them.
                      So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Lägg ner Gunnar, ni opensourcenissar är verkligen för mycket.

Chainsaw försöker framställa Redhat som räddaren i nöden från den store satan Microsoft, när man påpekar att Redhat endast har ett vinstintresse med det här utspelet så är det jag som "klankar ner"?

Nä ni börjar verkligen bli desperata.

------------------

[Redigerat av Reefer den 23 nov 2001]

Kommentera

Ingen som funderat på vad som händer om fem år när MS kan ta ut sina överpriser igen?

[citat]
                          * Unlike the Microsoft proposal, which has a five-year time limit at which point schools would have to pay Microsoft to renew their licenses and upgrade the software, the Red Hat proposal has no time limit. Red Hat will provide software upgrades through the Red Hat Network online distribution channel.
                          [/citat]

Är det bara jag som tror att priserna bara kommer stiga, och att MS-förslaget kommer skapa ett stort bakslag för skolorna när det blir dags att betala?
                          "Någonstans i Sverige trillar mikrofoner ner på skrivbord" - P3

Kommentera

Jag skulle mycket väl kunna tro på att Linux och staroffice är något för skolorna som har ansträngd ekonomi, men som jag nämnde tidigare, det skulle skett för flera år sedan innan MS dominansen. Detta hade nog gett Linux en extra sjuts, eleverna tenderar att ta med sig det dom använder i skolorna ut till arbetslivet.
                            I norge är väl detta på gång, staroffice? har för mig jag läste det i Computer Sweden?
                            /T

------------------

Kommentera

[citat]Chainsaw försöker framställa Redhat som räddaren i nöden från den store satan Microsoft, när man påpekar att Redhat endast har ett vinstintresse med det här utspelet så är det jag som "klankar ner"?
                              [/citat]
                              Men Reefer varför har du inte samma inställning till MS som du har om RedHat, och annan "fri" programvara, du verkar tro att MS erbjudande inte har några som helst baktankar utan det är RedHat som är den stora boven när dom vill komma med ett alternativ till MS dominas.

Självklart vill MS att världen skall använda Windows och andra MS program så att övriga konkureras ut. Nu har det kommit ett antal konkurenter som försöker slå sig in på en marknad som MS är dominant, i princip monopol ställning, är det detta du inte gillar: att det finns konkurenter till MS?

[citat]Nä ni börjar verkligen bli desperata.[/citat]

Jag undrar verkligen vilka som blir desperata

------------------
                              If you can't convince them, confuse them.
                              So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Working...
                              X