Det hade jag kanske, men nu sitter jag hemma hos föräldrarna vid ett 56k modem... :)
Jepp oelbal, såg det. Men som jag sa ovan. Sitter vid 56k modem och då blir det osmidigt...
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
57 svar · 610 visningar · startad av Erik Juhlin · sida 3 av 3
Det hade jag kanske, men nu sitter jag hemma hos föräldrarna vid ett 56k modem... :)
Jepp oelbal, såg det. Men som jag sa ovan. Sitter vid 56k modem och då blir det osmidigt...
------------------
/Erik
Jippi, jag får bara ner 2,7 meg av zip filen. Funkar bra? Nej...
------------------
/Erik
Ey, det är fan krångligt att installera.
Jag är en utvecklare, ingen nätverkstekniker. Var ska alla dller vara? Bara o dumpa alla i c:\php?
------------------
/Erik
Hubba, de DLLer som kommer med ligger väl i mappen extensions? Där ska dom ligga. :-)
Kopiera din php.ini-dist till C:\Windows alt. C:\WINNT och döp den till php.ini - precis som det står i Readme. Sen öppnar du den och ändrar sökvägen till extension-mappen, under extensions i filen, till den riktiga sökvägen. :-)
------------------
---
/* LilleSkutt */
[Redigerat av LilleSkutt den 23 dec 2001]
[Redigerat av LilleSkutt den 23 dec 2001]
Jo, men det ligger dlls i tre mappar. dlls, sapi och extensions...
------------------
/Erik
Det är just extensions-mappen som du ska peka mot, då alla extra-libs ligger där :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Där de är, förslagsvis. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Nu säger den "Det går inte att hitta den angivna proceduren." när jag i IISen försöker peka på dllen och inte exe filen... :q
------------------
/Erik
Men det verkar vara lite sjukt att man måste installera en DLL för o kunna koppla mot en databas...
Ahem. Vad tror du att ADO är för något? En massa DLL:er, fast färdiginstallerade.
------------------
Vaddå HTLM design? Jag e UTVECKLARE för fan! /mrblonde
Jo, men i ADO finns det väl stöd för MySQL?
Jag tycker att det är lite konstigt att de favoriserar MySQL...
------------------
/Erik
Är det verkligen så konstigt att MySQL är favoriserad? MS SQL lär ju ha samma förhållande på annat håll...
------------------
Andreas Nordenmark
Precis. Eftersom att PHP är gratis & open source, precis som MySQL & Apache är ( Linux också, kan man ju tillägga ) är det klart att PHParna favoriserar dessa produkter istället för de produkter som Microsoft utvecklar, även fast Microsofts ofta är bättre. Då tänker jag på Microsofts XML DOM och MS SQL Server, och inte på ASP-plattformen. :)
Om vi nu går tillbaka till problemet. :)
Lägger du till PHP_isapi.dll ( eller vad den hette ) i IIS? Har du startat om IIS efter det?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
ok, Erik, du fick visst inte php som ISAPI att fungera eller?
Att installera PHP som ISAPI-modul under IIS/W2K är riktigt enkelt, och för att undvika förvecklingar så gör man så här: ;)
Ladda ned http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip och zippa upp innehållet till förslagsvis C:\php.
Kopiera php.ini-dist från din PHP-mapp och klistra in den i din Windows-mapp. Byt namn på filen till endast php.ini.
Kolla i din system32-mapp. Om inte msvcrt.dll existerar så klistra in den från din PHP-mapp. Kopiera och klistra även in php4ts.dll i din system32-mapp.
Starta Microsoft Management Console (Internet Service Manager). Högerklicka på ikonen som representerar din websida, välj properties. Klicka på ISAPI-filter-knappen. Välj nytt filter och ge det namnet "PHP" och sätt "location" till C:\PHP\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen).
Klicka "Home Directory" och kolla så att knappen "execute permissions" är vald. Klicka på "configuration". Tryck på Add under Application Mappings. Skriv dit C:\PHP\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen) i "Executable box" och skriv ".php" i "Extension box". Lämna "method exculsions" blank och kryssa för "Script engine" boxen.
Stanna och starta WWW-servicen genom Start Menu->Settings->Control Panel->Services. Scrolla ner till "IIS Admin Service" och välj den och tryck sedan stop. Sen så väljer du bara "World Wide Web Publishing Service" och startar den.
Testa om php fungerar, typ genom att bara skapa en fil, test.php och skriv dit lite tjafs i den...
Erik, är det så här du gjort?
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
Tack bollen!
Blev lite kluddigt eftersom att vi har svenskt Windows 2000 här hos föräldrarna. Men nu funkar det.
------------------
/Erik
:D
Kul att det funkade!
Har du fått igång anslutningen till MSSQL också?
------------------
Absolutlich...
Men du vill ju inte berätta hur man hämtar ut prylar längst upp för att använda senare o leka med.
spango och du är ju kåta på att hämta ut i loopen. :o
------------------
/Erik
Vad du tjatar...
$result = mysql_query("SELECT * FROM blupp");
$num_rows = mysql_num_rows($result);
$resultat = mysql_query("SELECT * FROM blupp WHERE mupp");
while ($rad = mysql_fetch_array($resultat)) {
echo $rad["waassaaa"];
}
Dessa grejor frågade du efter på IRC...
------------------