webForumDet fria alternativet

php_mssql70.dll

57 svar · 610 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Var hittar man denna fil? Är helt lost! :o

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Hallå, jag hade tänkt lära mig allt om PHP idag men nu är php_mssql70.dll helt ivägen för mig. Kan inte leka med databaser! :o
I'm stuck! :(

Kom igen, hjälp mig hitta annars kommer jag hata PHP i all framtid! :e

------------------
/Erik

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Den borde du ha fått med din PHP-binary, fick du inte det? Annars vet jag inte var du kan hitta den... Alla libs brukar lägga sig i en katalog som heter extensions. I php.ini får du sedan avkommentera raden under extensions där .dll-filen finns med. Har du gjort allt sånt? Eller är du säker på att du inte har filen? Det verkar nämligen konstigt, jag har alltid fått med den...

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Men min PHP-katalog är nästan helt tom. Finns den nån annanstans på HDn?

------------------
/Erik

Bah, du kan inte räkna med att vi i PHP-forumet är lika snabba som dom i ASP, Erik! :)

En och en halv timme, bah. Jag hade inte ens vaknat då! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --

Nä, ni har ju inga LarsG, @nders, Vide m.fl. ;) :p

------------------
/Erik

Helt tom? Humma, det här låter skumt. Ta bort allt, ladda ner en av de binära distarna, förslagsvis den senaste, och packa upp. Du fick inte med källkoden hem sist, kanske?

Efter att du har packat upp den nya nedladdade filen, borde du ha en katalog med rätt så mycket jox i. Då kopierar du över php.ini-dist till din system-katalog ( eller var det windows-mappen? ) och döper om den till php.ini. Förresten, läs readme-filen som kommer med, så sitter jag sitta och upprepa allt den säger. :e

Hur som helst, efter att du har fått PHP att funka med IIS - gå in och avkommentera raden med php_mssql70.dll i php.ini. Se också till att sökvägen till din extension-katalog i PHP-mappen är rätt.

Lycka till! :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nä, ni har ju inga LarsG, @nders, Vide m.fl.

LarsG hänger här! Sen har vi ju nicclas, batboy och Kim + andra duktiga PHP-are. :D :p

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

PHP-funkar bra när jag kört installern. Men det verkar vara lite sjukt att man måste installera en DLL för o kunna koppla mot en databas... :o

------------------
/Erik

Njää, det är ju en databas gjord av Microsoft. Då är det inte så konstigt. :e

PHP har inbyggt stöd för MySQL och vanliga ODBC-kopplingar ( som du faktiskt kan koppla upp mot MS SQL-server ). MySQL-stödet är förträffligt, och det används med glädje av många, erfarna PHP-are. :)

Så, antingen - om du inte orkar pilla med dll-filer - kör du MS SQL genom ODBC, eller så tankar du hem MySQL och installerar. Mycket enkelt att installera, kan tilläggas!

Läs mer:
http://www.php.net/odbc
http://www.php.net/mysql

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Om vi ska gå tillbaka till MSSQL-problemet, du kanske vill lösa det? :)

Har du en katalog som heter extentions i PHP-mappen? Där i ska det ligga en massa .dll-filer, däribland php_mssql70.dll. Existerar den?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Nänä, SQL Server ska det vara!

Men ODBC kopplingar vad är det?

Du SPiN, du skulle inte bara kunna maila över php_mssql70.dll till erik@juhlin.nu? Pleeaaase! ;)

------------------
/Erik

Jag har bara backup, sessiondata och uploadtemp...

------------------
/Erik

Det skulle jag gärna gjort, om jag inte skulle sitta på en Linux-burk... Där finns ju inga DLL-filer. :e

ODBC är databaskällor, där du kan lägga till egna genom att peka mot en databas. I ASP kan du ju som du vet ( hoppas att du vet :) ) använda dig av två olika sätt att koppla upp dig mot en databas:

set objC = Server.CreateObject ( "ADODB.Connection" )
' Sätt 1
objC.Open "driver={SQL Server}; server=DIN_SERVER; uid=USER; pwd=LÖSEN; database=DB"

' Sätt 2
objC.Open "dsn=MIN_LILLA_KOPPLING"

Det första sättet kallas DSN-lös koppling, vilken kopplar upp sig direkt mot databasen. Det andra sättet går via ODBC-resurserna - där du måste ha skapat en datakälla innan.

På samma sätt kan du via ODBC-funktionerna i PHP gå via ODBC-resurserna för att komma åt en databas.

En datakälla skapar du lättast så här:
Gå in i Administrationsverktyg via antingen Start-menyn eller kontrollpanelen. Öppna 'Datakällor (ODBC)' och klicka på fliken 'System DSN' och 'Lägg till'. Välj sedan MS SQL Serverns drivrutin och välj 'Slutför'. Välj ett namn på datakällan, dvs. det namn du ska anropa den med, och välj vilken databas du ska använda och välj sedan användarnamn/lösenord. Klicka ut dig via alla OK-knapparna. :)

Sedan i PHP-scriptet:

$db = odbc_connect ( "DSN_NAMNET", "USER", "LÖSEN" );
// Gör det du vill

För att se över alla funktioner i ODBC -> http://www.php.net/odbc :)

Lycka till!

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Har hittat dllen nu. Men vafan, den gnäller på något om sökvägen tror jag. Jäkla PHP!

------------------
/Erik

Du måste ställa in rätt sökväg i php.ini, som ligger i din Windows-katalog ( Eller WINNT ). Den finns en "flik" som heter just extensions, där du kan ställa in allt möjligt roligt. Kom ihåg att avkommentera raden med php_mssql70.dll... :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

oelbalMedlem sedan jan. 20013 016 inlägg

öh, Erik, vad är det för fultjack du fått tag på egentligen?

Varför inte bara:

1. Ladda ned http://www.mysql.com/Downloads/MySQL-3.23/mysql-3.23.46a-win.zip och lägg i förslagsvis C:\mysql, (vi med hår på bröstet kör dock MySQL 4.0 Alpha istället :e)...

2. Ladda ned http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip och lägg i förslagsvis C:\php (Dissa installern)

3. Göra de yttepyttesmå förändringarna som behövs göras för att köra PHP som ISAPI-modul...

KLART!

------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.

....Fast det var ju Inte MySQL du ville använda... :OO

------------------

Humma, installern! Där har vi säkert problemet... Då får man väl in PHP som CGI-lallare!

Ta bort, ta bort & ta bort, Erik! Ladda ner filen som oel länkade till, och unzippa den bara till en katalog. Då får du allt som du behöver. Kom sedan tillbaka hit om du ändå inte lyckas. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

Strippat från http://www.php.net/downloads.php

Windows Binaries
All Windows binaries can be used on Windows 95/98/Me and on Windows NT/2000/XP.

PHP 4.1.0 zip package [4,783Kb] - 12 December 2001
(CGI binary plus server API versions for Apache, AOLserver, ISAPI and NSAPI. MySQL support built-in, many extensions included, packaged as zip)

PHP 4.1.0 installer [918Kb] - 12 December 2001
(CGI only, MySQL support built-in, packaged as Windows installer to install and configure PHP, and automatically configure IIS, PWS and Xitami, with manual configuration for other servers. N.B. no external extensions included)

;)

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)